De dag begon vroeg: 7.30 vertrekken van stal. Tis nogal ver rijden voor ons, maar dat hebben we er graag voor over. Geritta ging ook gezellig mee (van ucky).
Daar aangekomen werden we verwelkomd door Gerrit Smit en mochten we de loods in met Tjo.
Daar werden eerst Tjo's rug, benen en hoeven bekeken (rug en hoeven staan nauw in verbinding met elkaar). Alles kreeg een dikke 10! Hij was helemaal weg van dr, goede conditie, goede soepele rug, goede benen en zeer goede hoeven. Dat laatste was zeer belangrijk voor het aanmeten van hoefschoenen.
De veerkracht in de hoef werd bekeken, hoe de conditie was van het kraakbeen bij de hoefballen enz enz.
Eerst werden de voorvoeten in een medische bandage gezet:

Daarna waren de achtervoeten aan de beurt:

Daarna ging er een gips-gaas omheen (bekend bij de mensen die iets gebroken hebben recentelijk), dat is gaas, en als je dat nat maakt wordt het hard. Echt leuk om te zien....
Voor in het gips:

Achter in het gips:

Tussendoor kregen we nog les in hoefmechanisme en legde hij uit hoe hoefkatrol ontstaat en hoe je dit kunt voorkomen.

Wat hij laat zien is een doorgesneden hoef, erug leuk....
Toen de hoefjes droog waren werd het gips eraf geknipt, en zie daar 3 wees-tjodyvoetjes...

Vervolgens werden er een paar voorbeelden gehaald om te laten zien wat het verschil is in zool (zacht, midden en hard), modellen zijn wat veroudert maar dat boeit niet, gaat om het idee.

Daarna mochten we een setje testen, eens kijken hoe ze reageerde met aantrekken en lopen.
Zijn ze niet lief?

Het aantrekken boeide haar totaal niet en deed ze of ze nooit anders gedaan had, of ze al JAAAHHREN op die schoenen liep.
Vervolgens moesten we op de weg stappen, draven en galoperen om te kijken hoe ze er mee liep. Gerrit liep driftig mee om te zien hoe ze haar passen afmaakte (of juist niet) en hoe ze haar voeten neerzette. Dan kunnen er evt nog aanpassingen worden gedaan (echt maatwerk dus).

Daarna nog wat uitleg en moesten we nogmaals zonder schoenen draven. Tjo zou eerst rondom harde zool krijgen maar omdat ze (zoals ik al had gezegd) op het harde toch in draf wat kort en gevoelig liep krijgt ze voor halfzachte zooltjes.
Tjo krijgt het nieuwste model met lipjes ana de zijkant waar een riempje doorgaat, achter blijft het lipje ook zitten maar die mag ik alleen gebruiken bij zere zware ondergrond (zuigende bagger).
Over 3 weken worden ze thuisgestuurd en krijg ik ze 4 weken op proef. Als ik vindt dat er wat moet veranderen kan ik dat ook gewoon doorgeven....
Kan maar 1 woord zeggen: SUPER. Echt geweldige man, super service, uitleg enz enz. We gingen helemaal happy naar huis en kan niet wachten tot ik ze heb. Tjo liep echt te dansen op de weg met die nike's aan.
Eeen happy Viv