soort krachtvoer,vervolg vorig topic(lang verhaal)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 23:26

Je gaat die Muesli toch wel aan je paarden voeren he Jos. Zo te horen kun je er zelf nl ook wel wat van die energie gebruiken Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 23:34

charene schreef:
Ik heb van mijn vriendin ook wat nieuws (misschien al oud, maar voor mij nieuw) dit voer komt uit duitsland en alleen voor Quarterhorses. Ik heb wel de website voor als er iemand intresse in heeft www.noesenberger.de, kijken onder Die Fultersorten en dan Quarter en daar staat alles beschreven


Ik had toevallig Colinda net een PB gestuurd met de HP-link van Nösenberger Knipoog (Sorry Colinda, ik wist niet dat die hier al stond, had de tweede pag. van dit topic niet gezien Clown !!)

Ik ben absolute Nösenberger-fan!! Ik geef dit voer al ruim 2 jaar aan mijn paard(en) en ze doen het er prima op!!

Het is alleen niet helemaal juist, dat hier alleen voer voor QH aangeboden wordt, of dat het QH-voer ook alleen voor QH bestemd is!! De QH-variant, is vooral gedacht voor paarden die van orgine veel met mais gevoerd worden. Zo is de Araber-variant vooral gedacht voor paarden die van orgine veel met gerst gevoerd worden!
Mijn Dikke is ook een paard, wat van een hap lucht al dik wordt en daarom krijgt hij "Isi & Co" (Ijslander & Co). Dit is een voer wat vooral voor "robuste rassen" ontwikkeld is; paarden die snel dik worden, maar natuurlijk wel voldoende vitamine en mineralen moeten krijgen Knipoog !
Beer kreeg de "Leicht" variant; niet omdat er minder kalorien in zitten, wel omdat het lichter verteerbaar is!
Je kan de soorten ook prima in combinatie gebruiken. Wij gaan van de zomer of herfst zeker weer een week op trektocht met de paarden. Dan heeft Dikke aan Isi & Co niet meer genoeg, maar ik kan dan zonder problemen op het Standard-futter overstappen.
Wat ik ook erg prettig vond, was het uitgebreide advies wat ik kreeg; we zijn ruim een uur bezig geweest, voordat ze voor beide paarden de -voor hun- juiste voersoort haddengevonden!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 01:42

Sugarmiss schreef:
waar zijn alle vitamines en 'zware metalen' gebleven Verward


Daar had ik dus ook al eerder naar gevraagd Haha!
Omdat wij muesli én brok voeren, wil ik altijd graag alles weten Knipoog
Maar die zitten er wel in, hoor Knipoog alleen vanwege ''plaatsgebrek'' weggelaten.

hier het antwoord uit de mail die ik ontvangen had:

"Alle brokken bevatten evenveel vitaminen dan onze reguliere muesli's, maar vanwege plaats gebrek is dat weg gelaten. En wij als eerste muesli producent zetten toch altijd onze muesli's vooraan. Maar de kwaliteit van de brok wordt door ons als EQUI SANUM steeds op een hoog peil gehouden."

En Francis; wat jij schreef over toch ''hoger eiwitgehalte'' voor jonge paarden, is dus ook terug te vinden in het ''groene boekje''.
En als je dat zo'n beetje doorneemt, kom je mi dus al gauw tot de conclusie dat je met een ''basis voer'' echt tekort doet... of je moet het aanvullen, maar daar ga je weer zo gauw in ''scheef'' Scheve mond
Vandaar dat ik ook zou zeggen, de 'endurance'
Heb de jonge paarden trouwens nooit een supplement bij hoeven voeren hiermee...

groetjes

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38876
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:27

Sugarmiss schreef:

9,5 % Rohprotein
Ruw eiwit 9,22 %
7,5 % verd. Protein Vert.ruw eiwit 7,17 %
7,5 % Rohfaser Ruw celstof 6,00 %
3,4 % Rohfett Ruw vet 8,15 %
5,8 % Rohasche Ruw as 7,45 %
0,9 % Calcium Calcium 1,14 %
0,4 % Phosphor Fosfor 0,61 %
0,3 % Magnesium Magnesium 0,20 %
0,2 % Natrium Natrium 0,38 %
0,5 % Kalium Kalium 0,75 %
0,33 % Lysin Lysine 0,35 %
0,17 % Methionin Methionine 0,14 %
12,2 Megajoule je kg
15.000 i.E. VitaminA Vitamine A 15000 I.E./kg.
1.500 i.E. VitaminD3 Vitamine D3 2000 I.E.
306 mg Vitamin E Vitamine E 250 I.E.
6,0 mg Vitamin B1 Vitamine B1 10 mg.
2,0 mg Vitamin B2 Vitamine B2 10 mg.
4,0 mg Vitamin B6 Vitamine B6 2 mg.
--------------- Vitamine B12 20 mg.
-------------- Vitamine C 50 mg.
------------- Vitamine K 3 mg.
728 mg Cholinchlorid
36 mg Niacin
10,0 mg Pantothens.
0,60 mg Folsäure
100 mcg Biotin Biotine 1000 mcg.
204 mg Zink Zink (Zn) 124 mg.
319 mg Eisen IJzer (Fe) 170 mg.
165 mg Mangan Mangaan (Mn) 48 mg.
43 mg Kupfer Koper (Cu) 12 mg.
0,70 mg Jod Jodium (J) 0,6 mg.
0,65 mg Selen Selenium (Se) 0,2 mg.
0,45 mg Kobalt Cobalt (Co) 2 mg.
0,28 mg Molybdän
---------------- Suiker 5,33 %
-------------- Zetmeel 37,50 %
-------------- Vocht 11,00 %
-------------- Meth. + Cyst. 0,31 %
-------------- Folinezuur 4 mg.

V.E.P. 953


Deze hoeveelheden zijn die per zak of per kilo of Verward

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:33

Dit is het samenvoegsel van wat jij eerder hier hebt geschreven (of was het Colinda) Verward

Ik heb gewoon de samenstelling van het Duitse voer naast de Ned. versie gelegd om de verschillen duidelijker te maken Haha!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38876
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:40

Ja, sorry, ik had er ook even bij moeten zetten dat ik jou teipsel ( Haha! ) alleen had gebruikt als voorbeeld.

Maargoed neemt niet weg dat ik nog graag wil weten of dit gebaseerd is per zak of per.....?

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:46

Het stukje tekst was van Vera en ik denk dat het zo op de zak staat, maar of het per zak of per kg (ofzo) is weet ik dus niet.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 23:03

hoi,

was niet v. mij, had Vera geloof ik getypt...

Maar idd... heb even op de folder gekeken v. Equisanum & in bijna alle soorten van hun (zowel de brok als muesli) zit 1000 mcg.
De equi kern (aanvullend voer) zit nog meer in... en de ''primeur'' (vrij sober) zit iets minder...

maar in welke context je dit moet zien, weet ik ook niet... per zak ..of Verward

Dan zou je ze moeten mailen Knipoog

Overigens even een tussenstandje over Colinda; ze eet het voer heel goed, heb nu verschillende keren haar mest ''doorgeroerd'' want kon me niet voorstellen dat ''hele'' erwten, mais & zelfs zonnepitten verteerd gaan worden...
Maar... ik moet toch concluderen dat haar mestballen zowiezo al ''mooier'' geworden zijn, had eerder het idee dat het vrij donker was, en naar mijn idee ''te'' hard/vast v. structuur...

Hoe moet een ''mestbal'' eruit zien Haha! Bloos nou...voor zover ik weet, niet te zwart, niet te geel, maar bruinachtig, niet slap, niet hard... als je hem op zou pakken, moet ie uit mekaar vallen... Clown

En ja hoor... nu dus mooie mestballen, niet te hard, juiste kleur en alles verteerd !!!!
Ik zie dus alleen ''strootjes'' (van het hooi) terug...verder niet Cool

Ze ''trekt'' mooi bij, zeker niet te dun & wordt (nog) niet dikker... voelt zich goed... rijdt lekker, is niet stijf oid...

Dus.... we houden dit maar volgens afspraak/advies even vol, een aantal maanden Knipoog

Hoe is het met Vera & Francis, voer al in huis? al aan het geven?

groetjes

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:36

Ik heb net vandaag de Equisanum binnen gekregen, maar heb nog 1 1/2 zak Fyto op te voeren. Na het weekend zal dat wel zo'n beetje op zijn. Het ruikt in ieder geval al wel héél lekker, door de zak heen al!

En wat betreft die gehaltes... normaal gelden alle gehaltes toch per kilo? Dan zou dit dus ook per kilo zijn...

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:44

Alle gehaltes waren idd per kilo Haha!

Ik voer nu sinds donderdagmiddag Equisanum. Het ruikt inderdaad zalig! En de paarden eten het niet, nee ze vreten het. Heerlijk vinden ze het. Tong uitsteken
Maar ik kan nu nog niet zeggen of ik verschil zie in die paar dagen, hoor.
Dat duurt wel een weekje of 3 Haha!

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:08

Ik heb ook het voedingsadviesformulier ingevuld (2x), nu afwachten wat er voor mijn meiden uitkomt rollen Lachen

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:22

Spannend! Wil je ook overstappen op een ander merk?? Wat voer jij nu SM?

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:29

Och overstappen....ze doen het ook goed op wat ik nu voer (denk ik), ik wissel tussen Subli-extra en Havens Derby. Net waar ik ben als ik voer nodig heb. Maar ik ben wel ge-interesseerd ik wat zo'n voeradvies opleverd voor mijn meiden.

Overigens kijk eens bij http://www.zonnevlecht.nl
onder 'nieuw' en dan paarden staat een verhaal over iets nieuws. Lang verhaal en hoop blabla, maar misschien dat de 'kenners' een oordeel over de 'black powder' kunnen geven Verward

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 20:31

Nou ik heb ook de uitslag van Equisanum:
Equisanum Western (hoe kan het ook anders)
en nog maar liefst 2 kg.
Ik vrees dat de meiden uit hun dak gaan als ik zoveel ga voeren Verward
En voor recreatiepaarden twijfel ik ook sterk aan het 'Western' voeradvies. Alleen omdat het Quarters zijn Lips are sealed
Misschien dat ik de test nog eens doe en dan Fjord of Haflinger invul Haha!

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:05

Sugarmiss schreef:
onder 'nieuw' en dan paarden staat een verhaal over iets nieuws. Lang verhaal en hoop blabla, maar misschien dat de 'kenners' een oordeel over de 'black powder' kunnen geven Verward

Mist een hoop stoffen als je over een volledig suplement spreekt.
Mis bv. Vitamine E.... Knipoog

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:28

Ok, even een tussenstand!
Digger wordt VET!!! Ik vind hem nu te dik worden van 4 scheppen voer dus zet terug naar 3.
Hij heeft het allemaal wel nodig gehad om een beetje aan te zetten, was wat achter nl. maar nu vind ik het welletjes Haha!
Dus kijken hoe dat gaat, anders terug naar 2 Knipoog Extreme duivel Maar dat zal wel niet.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 20:20

Wow, en hoe lang voer je het nu?? Ik heb de eerste zak open gemaakt (kon het niet laten Haha! ), maar heb nog ruim een halve zak Fyto ook, dus eerst nog een paar dagen mengen.
Ben heel benieuwd hoe Dot het er op gaat doen.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 21:53

Hoi,

vera; goed he?! Schijnheilig Haha!

Het kan best zijn dat je straks misschien nog meer kan afbouwen... maar hou er rekening mee dat een jong paard in ''etappes'' groeit

Bij alle jonge paarden kwam ik bij ons op stal tot de conclusie;
* groei spurt ; betekent, opbouw in voer...
Met Equisanum overigens nooit meer dan 2 scheppen per keer
(4 totaal) & is dan ook zeer tijdelijk...
* tijdelijke ''stilstand'' ; paard lijkt idd vettig te worden, drastisch
afbouwen, om te zorgen dat de groei ''in balans'' blijft.
- zelf kon ik soms ''tijdelijk'' afbouwen naar bijv. 3/4 schep p. keer,
(en kon op 3-jarige leeftijd volstaan met 1/2 a 3/4 sch. p. keer) Cool
Afhankelijk v.a. dat moment is natuurlijk wat je ermee doet/gaat doen (training e.d.)

En dus kom je weer op ; voeren ''op het oog'' Knipoog

verder doet Colinda het nog steeds supergoed op het voer.... & alle andere overige paarden zijn weer blij & eten goed (inmiddels weer equisanum).

in zekere zin off topic, maar toch ook weer niet (voerkwestie) Knipoog
Ik had vannacht een vreselijke nachtmerrie Scheve mond
moest nl. vandaag de ''les'' verzorgen voor ''Farichta'' , voor de ''boktveiling''... en droomde dat Colinda 'spierbevangen' was & kwam daar pas achter toen hun stonden te kijken , dat ik haar (opgezadeld) de stal uithaalde Verdrietig Huilen ze kon echt amper lopen Verdrietig

ben ik ff blij ... toen ik wakker werd Haha! en keek toch ff met een ''wakend'' oog naar Colinda, toen ze naar de wei ging *LOL* maar
alles ging goed vandaag Knipoog

groetjes

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:58

Colinda schreef:
Hoi,

vera; goed he?! Schijnheilig Haha!

Het kan best zijn dat je straks misschien nog meer kan afbouwen... maar hou er rekening mee dat een jong paard in ''etappes'' groeit :


Hij is ook hel erg veranderd, hij heeft een ander "gezicht" gekregen, heel grappig is dat Haha!
Zijn groeispurtje is nu even over en ik ben nu aan het afbouwen want hij moet niet vet worden, da's niet gezond.

Overigens was hij niet vermagert of zo, hoor, toen hij hier kwam maar hij had een onbedoelde wormbesmetting. Alle 2 jarige waren in begin januari ontwormd bij Dineke maar Digger en nog een andere hebben het waarschijnlijk uitgespuugd. Toen hij hier kwam had ik hem ook ontwormd (nieuwe paarden en grond) en toen bleek hij bloedwormen te hebben. Ik had meteen Karen ge-pbt en die heeft Dineke gebeld. Hebben ze de hele boel nog een keer behandeld en bleek er inderdaad nog eentje rond te lopen die de dans ontsprongen was Extreme duivel Kan gebeuren en we waren erbij voordat je het gaat "zien".
Gelukkig was het een korte besmetting maar je ziet toch hoe snel zoiets effect heeft op (jonge) paarden.
Maar ze trekken ook weer heel snel bij Tong uitsteken want hij is nu meer dan Hollands welvaren Extreme duivel

Colinda wat kun jij gekke dromen hebben, bbrrrrrr Clown

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 20:52

hoi,

leuk, te lezen dat het goed gaat

en tja... sommigen ''ontspringen'' de dans... oliebol happens Haha!

de nachtmerrie ben ik gelukkig alweer vergeten... maar zo kun je zien hoe je er toch mee bezig bent he...
Je ''denkt'' erover; oh jee... als dat maar goed gaat, geen Vit.E meer enzo... en je ''verwerkt'' het in een droom

groetjes