Hoe leer je je paard op een snelle manier (en goed!) te changeren?
Er zijn (ook weer) verschillende methodes om je paard te leren changeren, noem er in deze dan ook 2;
methode 1 :
de simpele manier...
galoperen, op de middenlijn (bij X) terugnemen in draf, omstellen en aanspringen in galop de andere kant op.
Bij de meeste paarden werkt dit super en hebben na verloop v. tijd zoiets van : jaja... laat maar ...niet terug in draf alsjeblieft, ik spring al wel over

Wat me opvalt is dat een reining gefokt paard hier meer moeite mee heeft...

Methode 2 :
moeilijk

Het aanleren van contra-galop (eerst in de goede galop, oversteken op bijv. de diagonaal en doorgaan in contra galop) in binnenwaarts, maar ook buitenwaarts stelling, vervolgens als dit goed gaat, dán pas laten omspringen, op je been.
Je hoort verschillende meningen over de 'contra' ... sommigen zeggen: nee... niet goed... het wordt voor het paard té makkelijk om bijv. in contra door te blijven galoperen, maar weer anderen 'zweren' erbij...
Wat is jullie mening/ervaring?
Mijn paardje changeert de ene kant super, haar makkelijke kant uiteraard en de andere kant zit ze altijd overkruist....

versnellen met mijn stem werkt niet ... een keertje 'doorprikken' werkt ook niet ... dus ben ik nu ook bezig met de contra...
Wat me opvalt is dat ze in ieder geval wel lekker soepel wordt

Groetjes Jolanda