Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
.
. Ik rijd trouwens doorgaans met een doorhangende teugel zoals je ook met een hackamore hoort te rijden. Ik wil het vooral voor het buitenrijden en voor de endurance gaan gebruiken. Waarom? Omdat 't je paard een stuk meer vrijheid geeft en hij niet urenlang met een stuk ijzer in de mond loopt. 't lijkt me gewoon een stuk prettiger voor hem. Ik heb trouwens een hackamore met KORTE scharen gekocht. Lange scharen vind ik veel te scherp.
.
) en heeft dus geen inwerking , gaat het paard overdreven hoog met het hoofd dan trekt de martingaal de teugels naar beneden en zodoende ook het hoofd naar beneden.
.
pmarena schreef:Als het paard braaf loopt hangt de martingaal los (en de teugel ook nog eens zoals alvaron ermee rijdt als ik het goed begrijp) en heeft dus geen inwerking , gaat het paard overdreven hoog met het hoofd dan trekt de martingaal de teugels naar beneden en zodoende ook het hoofd naar beneden.
Moet best kunnen vind ik hoor, Hack met martingaal, mits dus netjes ingesteld en met verstand gebruikt, maar dat is met welke andere optoming dan ook niet anders.
. Ik ben dus gelukkig niet de enige die er zo over denkt. En pmarena, je hebt 't goed begrepen hoor
. Ik rijd doorgaans met een los teugeltje in 't bos, tenzij hij 's winters superfris en aan 't spatzen is. Maar dan hang ik er wel weer even een gewoon bitje in want dan rijd ik toch geen uren
(veel te koud!). Haffielover schreef:.....en is alleen al een heel krachtig middel om mee te ridjen
dus ik raad je niet aan om het te doen
wan tdan zet je zelfs dubbel zoveel kracht op haar/zijn neusbeen