Bitloos met shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Bitloos met shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:07

Hallo,

Ik ben absoluut niet thuis bij de naturals, maar nu heb ik een vraagje...

Waarschijnlijk koop ik morgen een (grote) shetlandpony die erg goed bereden is. Nu is het de bedoeling dat er kinderen op gaan die niet zo goed kunnen rijden en dus wil ik niet dat de pony de teugels aan het bit heeft.

Nou is dus mijn vraag: Is er een bitlooshoofdstel voor shetlanders of kan ik (naar jullie mening) het best gewoon een bitje in doen (dit is ze gewend) en dan de teugels vastmaken aan het bit en aan de neusriem (zodat ze niet in de mond kunnen trekken)?

Anoniem

Re: Bitloos met shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:11

Ik weet niet of er zulke kleine bitloze hoofstellen zijn, maar ik zou je sowieso adviseren om de teugels er helemaal af te laten tot de kinderen een goede balans hebben en dus niet aan de teugels gaan hangen.

Ik neem aan dat je sowieso de pony longeert tot ze beter kunnen rijden?

Ik heb twee meisjes leren rijden op mijn pony, maar pas na een paar weken/maanden mochten de teugels er aan hoor. Ik deed een touw om de hals waar ze zich eventueel aan vast konden grijpen en longeerde mijn pony aan het halster. Toen ze eenmaal zo konden rijden mochten ze pas met teugels rijden.

Want of het nou met bit of zonder is; een ruk aan de teugels is nooit fijn voor een paard.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:14

Nou er gaan meer kindjes op, ook wel die wel kunnen rijden maar die zijn ook nog maar 4 of 5, dus ik wil gewoon niet dat die pony de teugels aan zijn bit heeft...

Denk dat ik dan maar gewoon de teugels vastmaak aan de neusriem!

Edit en kinderen die niet kunnen rijden gaan uiteraard eerst hun balans vinden zonder teugels, maar dat is niet mijn vraag...

Mijn vraag is meer is er zo'n hoofdstel? En wat raden jullie aan?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:18

Ik heb ook weleens de teugels vastgemaakt aan een Engelse lage neusriem. Ging prima, de ruiter zat het paard minder in de weg, dan met de teugels aan het bit.

Voor meer info over bitloosrijden kun je de website van de vereniging Bitloosrijden bekijken. Staat voldoende info op. Succes! Knipoog

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:20

Denk dat het ruitersportshop hoofdstel ook wel bij een shet zou passen. Moet je miss wat gaatjes bijprikken in het 'bakstuk', maar denk dat het wel moet lukken Ja

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:22

Dank je voor jullie info!

@ maroush.. Misschien een plaatje ofzo van dat hoofdstel? Ik ben totaal niet thuis in bitloos!

Edit: gevonden! Dat hoofdstel is precies wat ik zoek!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:26

Ik heb 2 bitloze hoofdstelletjes voor mijn grote maatse shetten liggen.
Ik geef pony lesjes en de kleintjes beginnen altijd met een bitloos hoofdstel. Als ze hun handen aardig stil kunnen houden dan mogen ze verder met een bitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:21

Ideal Equestrian heeft (sinds kort of binnenkort) neusriempjes voor shetlanders en minipaardjes.
Deze neusriempjes (met koorden, voor de kruislingse werking) zijn verkrijgbaar bij diverse ruitersportzaken.

Een andere mogelijkheid is het bitloze menhoofdstel van dr. Robert Cook, te verkrijgen bij www.bitloosrijden.nl.