verplichte stalrust: het dilemma.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

verplichte stalrust: het dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:09

Stel dat het jou overkomt: je paard blesseert zich, en moet op stal. Een maand, 2 maanden, een jaar...

Vollledige boxrust, dat druist in tegen alle behoeften van een paard, behalve van die behoefte van dat moment om te herstellen. Daar zullen we het allemaal over eens zijn.

Maar... wat zou jou beslissing zijn? Zou je kiezen voor die boxrust, of zou je besluiten dat zo lang een dier opsluiten inhumaan is, en dat je het dan beter uit zijn lijden kunt helpen.
Ik weet dat je op twee manieren kan redeneren:
-het paard moet even afzien, maar kan misschien nog 20 jaar gelukkig in de weide.
-het paard heeft dan misschien wel een heel leven voor zich, maar hij leeft in het nu, dus dat hele jaar binnen is geen leven.

Het is een vraag die soms bij me opkwam, maar ik weet inmiddels het antwoord: hier is een aantal weken geleden een pony geopereerd, en wij hebben gekozen voor het leven van het paard. (Pony van 2)
Ik zie wel dat het voor de pony vreselijk is, het is een van onze levendigste ponys. In de kliniek stond ze geisoleerd, maar daar verhongerde ze zichzelf uit eenzaamheid.
Dat zou dus geen optie zijn (we mochten gelukkig een extra pony bij haar stallen). Ze staat hier in een buitenboxje met buurman, maar ze wil zo graag buiten!

Wat zou je kiezen en waarom?

Arabesk

Re: verplichte stalrust: het dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:11

Ik zou kiezen voor een kleine paddock met direct uitzicht op andere paarden. Of als het nog ernstiger is een ponybox met lage wand met daarnaast een paard.

maar een lange tijd in een box zonder contact met soortgenoten

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:16

Wij hebben dat ook gehad met een paard wat ook verplicht bijna een jaar boxrust moest vanwege een gebroken hoefbeen.
Deze was gewend om dagelijks met de andere de wei in te gaan en op stal werdt hij dan knettergek als de rest buiten stond.
We hebben in de hoek van de wei een paddockje gemaakt van 3 bij 3 net als zijn stal en hem daar elke dag in gezet samen met de rest van de paarden. Dat werkte perfect, na die periode ging het op trainen zonder problemen en loopt nu weer op hoog niveau in de sport.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:20

Arabesk schreef:
Ik zou kiezen voor een kleine paddock met direct uitzicht op andere paarden. Of als het nog ernstiger is een ponybox met lage wand met daarnaast een paard.

maar een lange tijd in een box zonder contact met soortgenoten

Hier sluit ik me bij aan. Overigens kan ik me maar weinig aandoeningen bedenken waarbij een paard echt in een stal moet. Een beperkte ruimte vind ik een beter alternatief. Míjn paard zou ik sowieso nooit absolute boxrust geven... Die heeft dan geen seconde rust en staat op een plek van 3,5x3,5 zó te draaien en te zenuwen dat dat me helemaal funest lijkt voor welke aandoening dan ook.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:56

Ik heb die situatie gehad met mijn paard. Hij had slijmbeursontsteking en DA's van de faculteit zeiden dat hij 3 maanden lang 24/7 op stal moest en geen moment eruit. Mijn eigen DA zei dat ik beter 10 min per dag kon stappen aan de hand met hem omdat Tjitse anders een bommetje werd. Ik wilde hem zowieso gewoon in de paddock zetten maar dat wilde meisje niet met wie ik hem destijds nog had, die wilde advies van de DA opvolgen.

Nou na 2 dagen had ik al een stuiterend paard wat steigerde en bokte en zich dus losrukte van mij en alsnog de hele bak door crosste.

Dus na die 2 dagen heb ik hem gewoon weer in de paddock gezet de hele dag en dat ging prima. Herstelperiode duurde misschien wat langer maar ik had wel een veel vrolijker paard.

Dus voor mijn paard geen stalrust meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:01

Ik zou ook kiezen voor een stukje wei afzetten van 10 bij 10.

Vroegah heeft Kawa eens in de draad gezeten en moest voor de genezing van de wond bij de elleboog eigenlijk ook stalrust.
Maar een steigerend en bokkend en continue rondjes draaiend paard in de stal geneesd het ook niet echt....

Denk dat dit voor mij als het ooit in de toekomst nog eens voor mag komen *klopt het af* denk ik ook wel de oplossing zijn

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 00:10

Ik ga ook voor een klein afgezet stuk buiten, direct naast de andere paarden, met voldoende gras en/of hooi ter afleiding. Lachen Heb het helaas al eens nodig gehad, 4 jaar geleden heeft Rex een peesblessure gehad. Gelukkig geen hele erge, maar in totaal waren we toch 3 maanden zoet. De eerste 6 weken daarvan heeft hij overdag in een klein stukje van een strook wei gestaan, dat ik om de dag opschoof zodat hij weer wat gras had. 's Nachts stond hij toen nog op stal.

Nu zou ik hetzelfde doen. Sowieso is boxrust lastig omdat we geen boxen hebben Clown , de zadelkamer is wel heel snel om te toveren voor noodgevallen. Maar daar zullen onze paarden zich echt niet meer zomaar bij neerleggen.

En inderdaad is boxrust voor veel aandoeningen achterhaald. Bijv. bij peesblessures. Boxrust is dan misschien het veiligste voor de pees zelf (nog afhankelijk van hoe je paard zich in die box gedraagt natuurlijk Tong uitsteken ), maar zo funest voor de rest van de mentale en fysieke gezondheid... Boxrust veroorzaakt osteoporose, en na 4 weken boxrust is de botstructuur al zodanig verslechterd dat je het op een rontgenfoto kunt zien. Bovendien blijkt een peesblessure juist baat te hebben bij geregelde en lichte belasting, zoals dus wat scharrelen door een weitje. De doorbloeding wordt beter, en daarmee ook de kans op herstel. Ook heb je natuurlijk minder kans op een 'ontploffend' paard, met alle risico's vandien.

Helaas schrijven veel DA's die niet goed op de hoogte zijn nog zomaar boxrust voor, voor vanalles en nog wat. Paard loopt niet goed? Hm, zet hem maar eerst 4 weken op stal, en daarna zien we wel verder. Blond

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 00:16

mijn paard staat momenteel dus op stalrust. Gelukkig is het maar voor 4 weken (hoewel dat nog wreed lang is voor hem). Hij heeft momenteel een open wonde aan zijn been, om die wonde zo proper mogelijk te houden en de beweging te beperken moet hij dus op stalrust. Ik moet zeggen dat het zeer goed meevalt! Zeker nu het weer zo tegenvalt. Hij kan buiten kijken overheen zijn stukje veld en hij ziet de weg nog enzo. Maar meestal ligt hij lekker in het stro. En ik moet zeggen dat hij eigenlijk blijer lijkt dan ervoor! Toen stond de stal altijd open en had hij een klein stukje wei afgezet (modderpoel na een tijdje). Hij krijgt nu natuurlijk lekker veel stro, en zo vaak mogelijk bezoek. Er is nu 1 week voorbij en het gaat allemaal goed.

In de zomer heeft hij ook 1 maand op stalrust gestaan, en daar heb ik wel spijt van! Hij heeft toen vreselijk afgezien en wou dolgraag naar buiten. Ik mocht 2 maal daags met hem wandelen. Hij was dus ook een bommetje en op het eind heb ik gezegd dat het genoeg was, er was echt niets meer mee aan te vangen. Dus lekker de wei terug op!

Ik zou altijd eerder gaan voor een klein stuk weide ipv stalrust maar nu in de winter is het niet mogelijk. En nu in de winter lijkt mijn paard het ook minder erg te vinden.

Maar het zal uiteraard ook van paard tot paard en van eigenaar tot eigenaar afhangen en ieder zijn beslissing.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:42

Ik zou mijn paard nooit stalrust geven, hij houdt erg van aandacht en begint dan ook direct tegen de staldeur te stampen als hij iemand ziet. Dat zou natuurlijk heel slecht zijn voor een paard met een beenprobleem..
Buiten in de paddock is hij altijd heel rustig, beetje rondsjokken, hooi eten.. Dus ik zou hem lekker buiten laten lopen dag en nacht, met zijn loopstal open. Dan zou hij zeker weten veel sneller genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:04

Nina_rex schreef:
En inderdaad is boxrust voor veel aandoeningen achterhaald. Bijv. bij peesblessures. Boxrust is dan misschien het veiligste voor de pees zelf (nog afhankelijk van hoe je paard zich in die box gedraagt natuurlijk Tong uitsteken ), maar zo funest voor de rest van de mentale en fysieke gezondheid... Boxrust veroorzaakt osteoporose, en na 4 weken boxrust is de botstructuur al zodanig verslechterd dat je het op een rontgenfoto kunt zien. Bovendien blijkt een peesblessure juist baat te hebben bij geregelde en lichte belasting, zoals dus wat scharrelen door een weitje. De doorbloeding wordt beter, en daarmee ook de kans op herstel. Ook heb je natuurlijk minder kans op een 'ontploffend' paard, met alle risico's vandien.

Helaas schrijven veel DA's die niet goed op de hoogte zijn nog zomaar boxrust voor, voor vanalles en nog wat. Paard loopt niet goed? Hm, zet hem maar eerst 4 weken op stal, en daarna zien we wel verder. Blond

Boxrust bij peesblessures is inderdaad achterhaald.
Bij peesletsel mag je een paard NIET stil zetten.
Weefsel kan alleen herstellen door het te belasten, dus door te bewegen.
Nu zullen bepaalde capriolen in de wei wellicht niet zo'n goed idee zijn, maar het beste is dus wel om het paard bewegingsvrijheid te geven (dus bijv. een stukje wei afzetten) en daarnaast veel met het paard aan de hand te gaan wandelen op harde ondergrond.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 09:54

Wij hebben ooit een jonge pony met peesblessure gehad, die liep op 3 benen.
Omdat het zomer was, geen paard op stal, en we haar met geen mogelijkheid alleen konden zetten(daar gaan die jonge beestjes helemaal kapot aan, zo uit de kudde de isoleer in) hebben we haar maar een jaar in de wei gezet.
Later helemaal ok, ook op de fotos.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:15

Ligt aan de blessure en aan het paard. Als het écht ( en mij overtuig je niet zo snel ) nodig is om hélemaal stil te staan.. Daar ga ik even van uit, dan is het voor mijn paard beter hem gewoon buiten te zetten met zijn vriendinnetje. Want op stal? Dan wordt hij gek. De hele tijd rondjes draaien, tegen de muren trappen.. Da's alleen maar slechter. Maar als je een paard hebt dat op stal wél rustig kan staan en het is écht écht écht nodig.. dan zou ik hetzelfde doen als wat Arabesk zegt.

Tijdje terug nog, kreeg ik 3 dagen boxrust opgedragen.. Heb het een halve dag geprobeerd, en toen toch maar buiten gezet. En mijn paard nu ? Loopt fantastisch, snel herstel gehad. Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:18

Ik zou de situatie met mijn DA overleggen, of hij niet in een kleine paddock of stukje beton kan, want 24/7 op stal vind ik echt niet kunnen. Als het echt zou moeten en dan bedoel ik echt als er niks anders op te vinden is dan zou ik naar een stal gaan waar de paarden 24/7 binnen staan, want m'n pony zou helemaal gek worden als hij als enigste binnen moet staan.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:23

Ik zou ook iets afzetten in de wei.
Op stal is geen doen voor een weidepaard.
Als het paard boxRUST moet hebben,is de weide voor een weidepaard net zo rustig als een box voor een stalpaard.
Ik ga mijn paard niet rustig krijgen door haar in een stal te stoppen.
Ze is rustiger op de wei.
En daar is het om te doen lijkt me,als een DA boxrust voorschrijft,wil hij dat het paard rustig doet,en geen rare bewegingen maakt of zich te veel belast.
Een stalpaard staat stil (of rustig) in de stal,en op de wei zou het exploderen.
De meeste stalpaarden gaan eerst een paar minuten uit hun stekker als ze de wei op mogen,omdat ze altijd op stal staan,maar een weide paard is altijd op de wei,dus gaat ook niet uit de stekker.
Nou,mijn paard is op de wei rustig,en op stal is ze aan het ijsberen,schoppen,wiebelen, enz.
Kan niet beter zijn dan rustig op de wei.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:30

onze hengsten moesten een nacht op stal ivm castratie.

In 1 nacht is er een deur gesloopt en een hek doormidden.... Dus die staan ook weer buiten Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:33

En zanda moest van de Da dus veel het land op.
Daar was het zuiverder en liep hij veel en was goed Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:41

infectiedruk is daar ook veel lager

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:42

ja, daarom moets hij idd lekker de wei op Ja

En hij had verder de wond open gelaten zodat de prut eruit kon en dan was lopen goed, dan bleef dat wat langer open.

Het is ook nauwelijks dik geweest, alleen de dag van de castratie een beetje.
Daarna zag je er niks meer van en ook niet aan Zanda's lopen Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:45

Arabesk schreef:

In 1 nacht is er een deur gesloopt en een hek doormidden.... Dus die staan ook weer buiten Clown

De boodschap is duidelijk neem ik aan Vork

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:17

Het zal afhangen van een aantal zaken: wat is de aandoening, hoe lang duurt de genezing, hoe is de prognose en hoe zit het paard verder in elkaar.
Mijn merrie krijgt van z'n lang zal ze leven geen jaar boxrust, ten eerste moet je haar dan sederen om het rust te laten zijn, maar bovendien is zij nu op een leeftijd dat je je moet gaan afvragen of het wel in het belang van het paard is om haar een jaar lang zo te pesten, waarbij je je kunt afvragen of de prognose goed genoeg is. Maar een week boxrust zou ik voor haar overwegen, als het aannemelijk gemaakt kan worden dat ze daarmee beter hersteld, dan in een kleine ruimte buiten. Dan zou ik eventueel sederen en regelen dat er altijd een ander paard bij staat.
Voorkeur heeft het altijd en absoluut om ze buiten te laten lopen, als het half kan wil ik ze zeker buiten hebben. Eventueel een kleine ruimte buiten af zetten en misschien samen met een vriend(in) daarin zetten.
Voor de ruinen hebben we iets andere afwegingen, die zijn veel jonger en de ene is ook nog heel speels. Dan wordt dat rustig houden sowieso een uitdaging Haha!

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:25

Arabesk schreef:

hihi, doet me even aan iets denken. Ik was naar de dierenhappening geweest en daar stond een klein ponyhengstje. Het beest was echt spierspierwit! Ik dacht van nou dat trukje moet ik weten... (mijne is nooit zo wit) Dus ik ging het vragen aan die vrouw. Krijg ik als antwoord van ja hij staat altijd op stal. Mijn reactie was niet zo positief. Krijg ik als reactier terug: " Het is wel een Hengst hoor"

sorry even offtopic!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:03

Ik ben er fan van om ze zo veel mogelijk buiten te hebben.

Het liefst in de groep, maar dan word er soms toch wat geklooit. Mag er echt niets geks gebeuren zou ik een klein stukje af zetten zodat er zeker niet gerent gaat worden. Het liefst samen met een paar andere, en anders enkel met het beste vriendje.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:18

2 jaar geleden heeft mijn ruin iets in zijn heup gehad met een operatie, 6 weken boxrust (om te beginnen).

De box waar hij instond heeft hij toen volledig afgebroken, we hebben hem daarop op een klein stukje (box-formaat) buiten gezet, en dat vond ie prima.
Hij kon lekker buiten kijken, stond aan de parkeerplaats waar de hele dag mensen komen en waar we vaak ook zaten, zo heeft hij het prima volgehouden.
Maar ja dat was zomers, zou niet weten hoe ik het nu zou oplossen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:48

Bij mij staat een paard op stal en die heeft het onderste bot van het spronggewricht gebroken. Trap gehad en het was gebeurd.
Gelukkig een vlakke breuk en moet met rust helemaal goed komen. Paard zou eigenlijk 6 a 7 weken in de box moeten. Maar daar werd ie gek en zijn benen werden dik.

Hij staat nu al 4,5 weken op het land (wel apart en s'nachts binnen)en ik vind hem in tegenstelling tot mijn stalgenoten vooruit gaan.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:54

Voor mij is het geheel afhankelijk van de aard van de blessure en het karakter van het individuele paard.

Bij een peessblessure bijvoorbeeld zou ik gaan voor gewone weidegang en dus een langer genezingsproces. Bij een koliekoperatie wordt het per paard verschillend. Ik heb er staan die met gemak een half jaar boxrust aan kunnen maar ook die hier helemaal crazy van zouden worden.
In het laatste geval zou ik niet overgaan tot een operatie omdat het herstel een grote lijdensweg zal worden. In het eerste geval zou ik het wel doen.

Het klinkt misschien hard maar sommige paarden maak je nu eenmaal niet blij met een verlengd leven onder voor hun onacceptabele omstandigheden. Kies op zo'n moment voor je paard en niet voor jezelf.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 21-12-07 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt