ministerie van LNV goes natural

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

ministerie van LNV goes natural

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 21:11

De Nota Dierenwelzijn van dit jaar:

(wel vaag dat het in de 'ik' vorm geschreven is)

Citaat:
Het is voor mij een gegeven dat de mens dieren houdt en deze in de loop der tijd heeft gedomesticeerd. Dit betekent dat we ten aanzien van de gehouden dieren niet meer terug kunnen naar de situatie en het bijbehorend natuurlijke gedrag waarbij dieren in vrijheid in de natuur rondlopen en als voedsel door de mens worden bejaagd. Domesticatie betekent echter niet dat het dier alle aspecten van zijn natuurlijke gedrag is kwijt geraakt. Zo wil een varken vandaag de dag nog altijd wroeten, een paard grazen, een papegaai kunnen vliegen en blijft de kat een dier dat jaagt op een levend prooi.

Een belangrijk aspect, samenhangend met een goed dierenwelzijn, is het kunnen uitoefenen van het natuurlijke gedrag.

Waar het paard in het verleden gehouden werd voor paardenvlees, ingezet in het leger en gebruikt voor werkzaamheden in de landbouw, is dit vandaag de dag vrijwel geheel verschoven naar recreatie- en sportdoeleinden. Dit heeft niet alleen geresulteerd in een ander fokbeleid, maar ook in andere houderijomstandigheden waarbij de dieren veel minder bewegen en buiten de stal komen. Paarden zijn sociale dieren die van oudsher leven in kleine hiërarchische groepen en veel behoefte hebben aan beweging. De meest gehanteerde huisvestingsvormen waarbij de dieren individueel in boxen staan, volstaan niet om aan de natuurlijke behoeften, met name op het sociale vlak, tegemoet te komen. Soms is sprake van afwijkend gedrag (agressie en overactiviteit) en stereotype gedrag als kribbenbijten, luchtzuigen, stallopen, weven en houtbijten.
Onderzoek wijst uit dat dit gedrag veroorzaakt wordt door een combinatie van beperkte beweging, te weinig afleiding en een onevenwichtige rantsoensamenstelling.

De Wageningen-UR analyse wijst uit dat er een behoorlijk aantal welzijnsproblemen is binnen de paardenhouderij. Naast huisvesting wijs ik vooral op de gehanteerde trainingsmethode en de te gebruiken hulpmiddelen, het afscheren van de tastharen en het eenzijdige fokbeleid gericht op de topsport waar uiteindelijk slechts een zeer beperkt aantal paarden in terecht komt.
Welzijnsproblemen die noch de sector noch de vele houders zich in alle omvang bewust zijn. Tegelijkertijd wijst het rapport op de vele kansen, wat al begint met voorlichting, bewustwording en een betere kennisontsluiting en -overdracht. Dit wordt gestaafd door de enquête. Heel weinig mensen zijn bekend met de welzijnsproblemen bij paarden.

en hun plan van aanpak:

Citaat:
De sector komt binnen een jaar met een plan van aanpak om te komen tot de noodzakelijke welzijnsverbeteringen (huisvesting, voeding, transport en trainingsmethoden), waarbij ik inzet op een realisatie binnen 3 jaar. Wanneer dit niet gebeurt zal de overheid regels stellen

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

De wind die is gaan waaien uit een andere hoek, begint aan te trekken.

*waiting for the wheel to turn* Ja
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-10-07 21:24, in het totaal 3 keer bewerkt

bromfiets

Re: minesterie van LNV goes natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:12

Ik vind het een goed plan dat ze paal en perk gaan stellen aan bepaalde dingen.

Ik hoop alleen dat ze er niet in door gaan slaan...

Annetje

Re: ministerie van LNV goes natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:17

Dat ziet er goed uit en klinkt of het de goede kant op gaat. Ben alleen wel wat sceptisch, zal het wel echt ooit in regels komen te staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:22

Goed zo!!! Kan hier alleen maar heel hard bij juichen!!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:23

Helemaal goed!!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:38

Dit is een hele mooie tekst om te lezen. Het zou mooi zijn als er regels komen waarbij de paarden aan het langste eind trekken.
Waar ik ook wel wat sceptisch bij blijf is de vraag het bij mooie woorden blijft. Ik kan me levendig indenken dat er heel wat bedrijven moeite zullen hebben als ze bv ineens hun paarden elke dag weidegang zouden moeten gaan bieden. Ik voorzie al heel wat onderonsjes, onder de tafel gekonkel en uitzonderingsregels. Ik hoop dat ik ongelijk heb.

Citaat:
Welzijnsproblemen die noch de sector noch de vele houders zich in alle omvang bewust zijn. Tegelijkertijd wijst het rapport op de vele kansen, wat al begint met voorlichting, bewustwording en een betere kennisontsluiting en -overdracht. Dit wordt gestaafd door de enquête. Heel weinig mensen zijn bekend met de welzijnsproblemen bij paarden.

Vind ik een beetje apart hoor, is het niet eerder gevalletjes van ontkenning? Ik bedoel, ik ben geen afgestudeerde hippoloog, maar zelfs met mijn beperkte kennis van het fenomeen paard kan ik me nog wel indenken dat sommige dingen niet kloppen. Sterker nog, mijn moeder snapt dat al en die heeft de ballen verstand van paarden, alleen maar een dosis gezond verstand.

Ik blijf erbij dat het een prettig stuk is om te lezen, ik hoop er het beste van....

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:23

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat er heeeeeeeeeeel veel mensen zijn zonder een greintje gezond verstand wat paarden betreft en die paarden hebben om status. Kijk ik heb 100 jaar lang koeien gedaan en nu heb ik paarden die 10 boxen opvullen (de konijnen hadden nog een beter leven...)

Ik vindt het echt super!!! Degenen die wel de mogelijkheid hebben om de paarden te laten bewegen buiten, maar gewoon niet beter weten en denken dat een box van 3 bij 4 groot zat is voor drachtige merries om de hele winter in te staan. En zeggen dat loslaten in de buitenbak verwennerij is...
Die mensen die mogen ze aanpakken en dan gelijk ook tegen veeartsen zeggen DAT BEWEGING VOOR DRACHTIGE MERRIES WEL GOED IS!!

Sorry er komt een hoop frustratie los... van 15 jaar zo ongeveer...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 06:50

Mooi dat er iets gedaan word.
Hopen maar dat het ook ECHT gebeurd,en dat het niet alleen loze praatjes zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 07:57

YES!! OK dan!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:24

Jeetje.. Wat is dit fijn om te lezen zeg! Ik hoop echt dat ze dit kunnen realiseren binnen die 3 jaar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:26

Een verbod op hulpmiddelen zou wat mij betreft morgen al in mogen gaan. Als ik ergens een hekel aan heb Duivel

Voortaan worden er bij divoza alleen nog maar normale hoofdstellen verkocht en worden er alleen maar zadels verkocht door erkende zadelpassers...want daar zie ik ook enorm veel ellende Verdrietig

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:34

joehoe!!!!!!!!!

zullen er in de toekomst ook nog meer paarden zijn die wat meer in hun leven zien dan de trailies van de binnenkant van hun boX1

HOezeee!!!!!!!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:39

Adriana schreef:
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat er heeeeeeeeeeel veel mensen zijn zonder een greintje gezond verstand wat paarden betreft en die paarden hebben om status. Kijk ik heb 100 jaar lang koeien gedaan en nu heb ik paarden die 10 boxen opvullen (de konijnen hadden nog een beter leven...)

Ik geloof je, maar dan kan ik zeggen dat ik er gelukkig zelf niet zo heel veel ken. Wel wat verhalen gehoord van mensen die zonder enige ervaring (behalve drie manegelessen oid) aan paarden begonnen, voor de rest denk ik dat het ook om stevige vorm van ontkenning gaat. Misschien heb ik wel een te hoge dunk van het menselijke verstand, of een heel verstandige familie en kennissenkring...

Adriana schreef:
Sorry er komt een hoop frustratie los... van 15 jaar zo ongeveer...

Geeft niet, denk niet dat je de enige bent. Knipoog
Vind het zelf maar al te goed dat het ministerie van LNV op deze manier over paardenhouderij denkt. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Nu maar zien of en hoe ze dit in de praktijk gaan brengen.

Cowgirl schreef:
Voortaan worden er bij divoza alleen nog maar normale hoofdstellen verkocht en worden er alleen maar zadels verkocht door erkende zadelpassers.
O yeah Ja

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:38

Super zeg OK dan! Wat Tinkerloos idd zegt; hoop dat het niet alleen loze praatjes zijn..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:20

abbo

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:31

Het plan is goed, de gedachte er achter ook. Of de uitwerking (als die er al komt) dat ook zal zijn vraag ik mij af. Ik ben benieuwd of er regels komen die er ook werkelijk toe doen en haalbaar zijn. Ben benieuwd of deze zullen worden gemaakt door mensen met kennis van de paarden (wereld) en alle aspecten er rond omheen, en niet door mensen van achter een bureau die geen affiniteit met de paardenwereld hebben en alles baseren op een of ander rapport.

Daarnaast hoop ik ook echt dat ze rekening blijven houden met de sportruiters. We zijn nl. niet allemaal 'verkeerd'.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:50

JOOOOOOW!!! Super!! Haha!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:28

TOP! Haha! superdepuper! whauw..

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:48

Yeah!
Dit komt mede door mijn mail naar de DB. *LOL*

En door PP toen zagen ze toch echt in dat er iets goed fout ging in de paardenwereld.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:51

Klinkt veelbelovend, ik ben benieuwd.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:55

Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn..
Anders geformuleerd: dit klinkt bijna te mooi om waarheid te worden.
Maar ik spring een gat in de lucht als het echt gaat lukken! OK dan! Go jij! Go jij!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:00

Cowgirl schreef:
Een verbod op hulpmiddelen zou wat mij betreft morgen al in mogen gaan. (

Dat staat er niet.
Verder gebruik jij ook hulpmiddelen.
Over doorslaan gesproken....

Verder is differentieren tussen potentieel gebruik en gebruik essentieel. Zo rij ik altijd met een ruitermes bij me, maar niet om mijn paard te snijden of steken, zo rij ik altijd met een stok, maar niet om mee te slaan Cool

Erg grappig dit. Roep al een paar jaar dat dit eraan zat te komen.
Zat al tig jaar in de pijpleiding namelijk; al sinds de eerste opzet van de raamwet dierenwelzijn. De paardensector is simpelweg vrij laat aan bod gekomen omdat ze een minder grote is. Pluimvee was een prioriteit en de invulling van de regels gaf al rode lampjes naar oplettende paardhouders Knipoog

Gaat voor veel ruiters minder leuke consequenties hebben, want waar gaan die 400.000 paarden volgens de welzijnseisen gevestigd worden? Bereid je er maar op voor dat vraag en aanbod de spoeling van goede weidegang veel dunner en duurder gaan maken dan die al is.
Hint: koop nu maar vast ergens een stuk grond met een correcte bestemming Haha!

Overigens staat er niet dat ´het´ binnen 3 jaar een FEIT moet zijn.

De sector zal waarschijnlijk niet in staat zijn binnen 3 jaar met regels en een implementatieplan te komen.
In een dergelijk implementatieplan zal verder rekening gehouden moeten worden met het aantal paarden en de mogelijkheden. Dat houdt dus én een ontmoedigingsbeleid in én een overgangsperiode welke gelijke tred moet houden met het natuurlijke verloop.
Ook van het ontmoedigingsbeleid gaan veel ruiters (en fokkers) niet blij worden en het is te hópen dat er geen extra paarden door naar de slacht gaan.

Wat de trainingsmethodes betreft heeft de sector niet eens de mogelijkheden om over 3 jaar te starten met een train de trainer aanpak op andere leest.
Dat houdt in dat men over 3 jaar met een plan komt om over een x periode te starten met train de trainer en dan kan je natellen hoe lang het gaat duren voor er in de manéges lesgeefmensen met een applicatiekursus aan de slag zijn, laat staan álle manáges....

Goede zaak dat dit nu afgetrapt is. Ben héél benieuwd hoe dit inhoudelijk vorm gaat krijgen.
Ik stel voor dat er op GP-voorbeeld niveau begonnen wordt, dan is het slechte voorbeeld vast niet meer iets om te volgen Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:06

dorientjuh schreef:
Maar ik spring een gat in de lucht als het echt gaat lukken! OK dan! Go jij! Go jij!

Spring maar vast, want dit gáát ´lukken´.
De raamwet dierenwelzijn is al op verschillende sectoren ingevuld.

De welzijnscriteria zijn al geformuleerd. De sector heeft nu een káns zelf met een plan te komen.

Daarna komt er een set richtlijnen met maatregelen en een overgangsperiode. Klaar. Niets implementatieplan, gewoon de wet invullen en uitvoeren. Voor handhaving zijn de aid en politie.

hc

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:43

klinkt als muziek in de oren, maar we wachten rustig af wat de daarwerkelijke inhoud is! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:48

Denk alleen dat de paarden er wel duurder van worden...
Om al die stallen te veranderen en al die maneges, dat gaat een hoop geld kosten...
Stalling zal wss ook duurder worden denk ik.