Officiële wedstrijden rijden met bitloos?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tamara

Officiële wedstrijden rijden met bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 19:57

Ik ben geïnteresseerd geraakt in het bitloos rijden, ik wil wél graag dan gewoon door blijven rijden in de wedstrijden. Kan dit, i.v.m. regels van de KNHS? Lachen

Anoniem

Re: Officiële wedstrijden rijden met bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:01

Nope, kan niet. Knipoog
Maar je kunt wel bitloos thuis trainen...

geloof wel dat er allerlei petities zijn om bitloos toe te laten op wedstrijden.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:02

Oké, ik zal het thuis maar eens gaan proberen. Ik heb ook ergens gehoord dat dit goed is voor felle paarden, ik heb namelijk een nogal felle pony. Misschien helpt het Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:08

Tamara, check mijn link even in mijn onderschrift van de NVBP. Ik ken inmiddels (ook via internet) wel wat mensen die bitloos dressuur trainen. Helaas is het bit nog verplicht bij wedstrijden, maar de NVBP is bezig om daar verandering in te brengen. Geen gemakkelijke opgave trouwens. Knipoog

Een vriendin van me rijdt L momenteel en is zojuist ook begonnen met bitloos trainen (met een Dr. Cook hoofdstel). Gaat heel erg goed. Ze was verbaasd dat haar merrie er zo goed op reageert en traint nu veel bitloos. Maar goed, tijdens wedstrijden rijdt ze dus wel met bit. Zij merkt dat haar paard lichter te rijden is, sinds ze regelmatig bitloos traint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:10

Ik hoor dat dus veel meer.
Vandaar ook dat ik er erg in geïnteresseerd ben. Lachen

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:11

Oké, bedankt. Ik ga het er eens over hebben in de huiskamer van ons Ja Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:18

Ok, ik volg het topic gewoon, dus dan hoef ik je niet meer te PBen? Lachen

Ik ben zelf bezig met het bitloos inrijden van mijn eigen jonkie en zal in de toekomst af en toe dressuurmatig rijden (ik hou zelf meer van buitenritten door de bossen, haha), omdat het goed voor mijn paardje is om ook wat gymnastiek te doen, he....

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:18

bij dressuur weet ik dat het niet mag.. maar hoe zit het eigelijk bij het springen? mag het dan wel.. of ook niet?

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:20

Het hoeft niet meer, je kan hier nu alles kwijt Tong uitsteken

Wij rijden ook altijd buiten, 1x in de week naar het bos. Is wel lekker als je op de Veluwe woont Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:27

Bij springen mag het wel.
Maar ik vind springen niet leuk. Wel goed voor het lijf van je paard (lage sprongen dan).
Maar ik rijd liever dressuur... en natuurlijk regelmatig een buitenrit. 't Koppie moet wel fris blijven natuurlijk...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:04

endurance kan het wel trouwens Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:14

Hier een amazone met bit..

Maar ik vind het ook ronduit belachelijk dat je niet bitloos mag starten!
Voor sommige paarden met bijvoorbeeld mond problemen kan het het super goed werken.
Het is super vriendelijk, dus waar mag het niet van de KNHS?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 07:42

Citaat:
Voor sommige paarden met bijvoorbeeld mond problemen kan het het super goed werken.

idd, mijn paard heeft nou eenmaal een te kleine mond voor een bit. Er is gewoon geen ruimte voor bij hem, daardoor liep hij altijd wat met de mond open en was hij super gevoelig. Uiteindelijk moest ik dus maar stoppen met dressuur wedstrijden, het welzijn van mijn paard ging voor. Ondanks dat ik nu echt de behoefte niet meer heb om dressuur te gaan rijden blijf ik het zo belachelijk vinden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:27

daantjuhhh schreef:
Hier een amazone met bit..

Maar ik vind het ook ronduit belachelijk dat je niet bitloos mag starten!

Het is ook te gek voor woorden. Hopelijk verandert het in de toekomst ook, want het aantal bitloze ruiters is aan het groeien. Op een dag kunnen ze er niet omheen.

vrijruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:08

hihi wordt lid van de NVBP en met jouw steun kan er wellicht in de toekomst iets veranderen binnen de KNHS en wereldwijd.

In alle landen wordt er hard voor gestreden om bitloos toe te staan tijdens wedstrijden. Als iedereen zich nu verzameld door in ons geval (nederland) lid te worden van de NVBP kunnen we samen sterk worden en daarmee de regels in de toekomst veranderen.
Zo zijn er in onze buurlanden ook mensen fanatiek bezig om zijn of haar vereniging te overtuigen dat bitloos net zo goed kan als met bit. Dit voor vele paarden beter is door bijv. mondproblemen, te klein, gevoelig enz..enz..
Dus als je echt wil moet je je gezamelijk sterk maken en dan zijn er pas veranderingen haalbaar.
Het is nu eenmaal een log systeem gebasseerd op tradities.
Die verander je niet 1,2,3.

En kan er bij voldoende leden en interesse wedstrijden georganiseerd worden in alle disiplines. Om zo een voorbeeld te hebben ri de KNHS en laten zien dat het ook echt mogelijk is.
Dat je echtniet afhankelijk bent van het bit. Dat dit ook een klassiek uitstraling kan hebben en niet persee western of natural outlook. Er is zo veel op de markt te verkijgen voor ieder wat wils. Wat past bij paard en ruiter.

Er zijn op dit moment in Nederland enkele springruiters die bitloos wedstrijden rijden op hoog niveau.
Ook binnen de endurance wereld wordt bitloos gereden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:20

Er zijn tál van takken van paardensport welke je bitloos kan beoefenen, ook in wedstrijdverband.

Wat veel ruiters echter willen is een interne tegenstrijdigheid namelijk bitloos klassieke ringdressuur rijden onder de vlag van de KNHS.
Op het moment dat je bitloos ringdresuur gaat rijden is het niet klassiek meer, maar iets anders en dáár wringt de schoen.
Goed of slecht, mogelijk of onmogelijk doen niet ter zake: het is in strijd met de definities.

Dit is hetzelfde als met de losse teugels op de nek sturend klassieke ringdressuur willen rijden; dat valt buiten de randvoorwaarden!

Bij springen is het foutloos nemen van de hindernis en evt. de tijd de maatlaat en is de optoming irrelevant.
Bij ringdressuur is de teugelvoering een belangrijk aspect en laat dáár de optoming nu net een cruciale wisselwerking mee hebben Pling In tegenstelling tot bij springen kun je daaarom met en zonder bit niet zonder meer vergelijken.

Dus: bitloos is niet klassiek én je kan het niet zonder meer vergelijken.
De vraag om bitloos opgetoomd toegelaten te worden tot de competitie in klassieke ringdressuur is daarom een verkeerde vraag.
De vraag moet zijn of en hoe bitloos wedstrijden ringdressuur gereden kunnen worden onder de vlag van de KNHS.

Verder vraag ík me af wat dit met ´natural´ van doen heeft Cool

hc

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:34

Citaat:
Op het moment dat je bitloos ringdresuur gaat rijden is het niet klassiek meer, maar iets anders en dáár wringt de schoen.

De KNHS heeft vaak genoeg afgeweken van het klassieke ideaal beeld, en echt klassiek is de dressuur tegenwoordig echt niet meer. Dus waarom geen uitzondering maken voor bitloos?

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:38

Als ze nou eerst eens afwijken van die verplichte stang en trens in de hoge klasses, dan hebben we al heel wat bereikt geloof ik.
Zolang dat nog verplicht is ........

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:39

Volgens mij is die norm al versoepeld, je mag volgend mij nu tot de lichte tour zonder stang er in rijden. Toch denk ik dat in de hogere klasses niet het meeste leed word veroorzaakt, de meeste mensen kunnen namelijk wel aardig rijden en hebben een onafhankelijke hand. In de lagere klasses is dit lang niet altijd het geval en denk ik dat het voor vele combinaties prettiger zou zijn als ze bitloos mochten starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:09

Bitloos voldoet nog steeds aan de definitie van de klassieke dressuur.
Dat er daarnaast verwezen wordt naar het bit, dat is dan iets uit de oudheid wat nodig gemoderniseerd moet worden.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:21

Visconti schreef:
Volgens mij is die norm al versoepeld, je mag volgend mij nu tot de lichte tour zonder stang er in rijden.

Het zou heel goed kunnen dat je gelijk hebt hoor, maar volgens mij gaat er vanaf de Z stang en trens in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:34

Visconti schreef:
Volgens mij is die norm al versoepeld, je mag volgend mij nu tot de lichte tour zonder stang er in rijden. Toch denk ik dat in de hogere klasses niet het meeste leed word veroorzaakt, de meeste mensen kunnen namelijk wel aardig rijden en hebben een onafhankelijke hand. In de lagere klasses is dit lang niet altijd het geval en denk ik dat het voor vele combinaties prettiger zou zijn als ze bitloos mochten starten.

Op zich is bitloos natuurlijk niet per definitie vriendelijker als met bit.
Een enkelgebroken trens heeft een notenkraker werking, maar ook niet iedere optoming is even vriendelijk.
Maar niet ieder paard vindt een bit prettig, daar moet ruimte voor zijn imo.

(Ik heb een merrie gereden die had een hekel aan metaal in haar mond, ook koper vond ze niet fijn.
Ik heb toen een rubber bitje uitgeprobeerd bij haar, dat beviel al een stuk beter.
Maar zo'n paard zou ik het liefst op een combi van een Happy Mouth bitje en een bosal rijden...

Maar de eigenaar moest en zou er een bit in hebben, en was niet gecharmeerd van Happy Mouth bitjes. Nu doet ze alleen nog maar dienst als fokmerrie.

Ik vind het jammer want ik denk dat ze met de juiste optoming een heerlijk rijpaard zou zijn geweest...)

Denk wel dat als je zoiets zou willen doorvoeren, je bepaalde optomingen zou moeten verbieden.
Een hackamore lijkt me niet erg geschikt in de handen van een beginner...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:18

JoviBan schreef:
Bitloos voldoet nog steeds aan de definitie van de klassieke dressuur.
Dat er daarnaast verwezen wordt naar het bit, dat is dan iets uit de oudheid wat nodig gemoderniseerd moet worden.

Modernisering staat óók niet ter discussie. De crux is dat aan de teugel op een bit een essentieel element van ´klassiek´ is.
Er is NIETS tegen om dit inhoúdelijk te veranderen. Dan dekt evenwel de vlag de lading niet meer en is het ´moderne´ ringdressuur geworden.
Helemaal Go jij! Go jij! doch je kan het geen ´klassiek´noemen en evenmin vergelijken.

hc

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:32

Ik ken een meisje, en haar paard is allergisch voor een bit. Gewoon het ijzer.. en op rubber enzo loopt die ook niet goed. Zij moet bitloos rijden. Mag dit ook niet op wedstrijd? Met dus echt een hele geldige reden.