weer ringworm na enting!! enten de naturals nog?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

weer ringworm na enting!! enten de naturals nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 22:42

ik word er niet goed van, nu voor het 3 jaar achter elkaar, elke keer heeft mijn pony ringworm nadat hij zijn influenza/tentanus prik heeft gekregen. Ik heb echt een gruwelijke hekel aan die inenting, vorig jaar is hij er zelf stront en dan ook echt strontverkouden van geworden! Hij maakt antistoffen aan, ja dat zal gerust, maar ik laat hem veel liever antistoffen aanmaken als ie zelf kouvat ipv door die enting! Nu weer met imaverol aan de gang, wormenkuur tegen de ringwormen in zijn maag en in oktober mestonderzoekje doen voor de zekerheid. Wie weet is hij wel resistent?

Ik wil echt niet meer enten, maar het is verplicht, anders mag ik hem wettelijk niet vervoeren etc.. Maar wat doen de naturals hier? Wel of niet enten?

Antheman

Re: weer ringworm na enting!! enten de naturals nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:04

Ik ent wel. Ik sta tussen 10 ijslanders.
Ik neem hierin geen risico.
Mijn Haf wordt er ook ziek van, dus die moet ik niet in de herfst enten en zeker een paar dagen op rust houden. Bij mijn andere paard merk ik er niets van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:45

diesel_ schreef:
Ik wil echt niet meer enten, maar het is verplicht, anders mag ik hem wettelijk niet vervoeren etc.. Maar wat doen de naturals hier? Wel of niet enten?

Bij paarden is NIETS wettelijk verplicht.
Wedstrijdorganisaties die direct of indirect onder de FEI organiseren stelle halfjaarlijkse entingen als voorwaarde voor deelname. Dat is echter niet hetzelfde.

Ik hou me aan de officieuze raad van veterinaire academici welke ik privé krijg: ent alleen tegen tetanus, herhaal dat elke 5-6 jaar.
Meer is onnodig bij gezonde paarden die regelmatig in kontakt komen met anderen. Hoe meer hoe beter. Het eigen afweersysteem is dan volledig bij de tijd en de allerbeste bescherming die er is.

hc

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:51

Ik ent wel.
1 x per jaar,tegen influenza en tetanus.
Tegen influenza omdat ik op een opfok sta,en regelmatig andere paarden in de wei heb,en tegen tetanus omdat dat in de prik tegen influenza erbij zit.
Het zou net zo duur zijn om alleen tegen influenza te enten dan met tetanus erbij,dus ik ent beide,in 1 prik.
(cocktail prik heet dat toch?)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:09

Tinkerloos schreef:
Tegen influenza omdat ik op een opfok sta,en regelmatig andere paarden in de wei heb,en tegen tetanus omdat dat in de prik tegen influenza erbij zit.

Juist omdát ze bij andere paarden staat is de influenza-enting overbodig. Verzwakt die infuenza-enting alleen maar haar eigen afweersysteem en bovendien is de enting niet onschadelijk.

De tetanusvaccinatie alleen is wel iets goedkoper en hoef je verder láng niet zo vaak te geven waardoor je een veelvoud van de bijwerkingen voorkomt én een beter afweersysteem bij jouw paard hebt. Dat laatste is het allerbelangrijkste.
Denk éven na over hoe het afweersysteem werkt en wat kontakt met andere paarden daarbij eigenlijk ís.

Kijk, als de stalhouder jou verplicht of wanneer je wedstrijden wil rijden, dan houdt het op, maar áls je de keuze hebt, denk dan zélf na.
Het is opvalllend dat bij mensen en ´kleine´ huisdieren het nut van een jaarlijks preventief entschema ver de helling afgegeleden is en dat de paardenwereld er nog aan vasthoud onder het mom van de valse veiligheidsgedachte en daarbij meer kwaad dan goed doet.

Even ter referentie; paarden worden gebruikt voor het ontwikkelen van vaccins en zijn zelfs dé leveranciers van antistoffen tegen slangengif omdat ze een zo goed werkend afweersysteem hebben....

hc

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:16

Mijn honden ent ik dus niet,omdat die niet in contact komen met andere honden.

Is het echt schadelijk dan,je paard enten?
Wat is er dan schadelijk aan?

Ik wordt niet verplicht te enten,en ik doe geen wedstrijden.
Ik moest alleen voor de keuring de entingspapieren op orde hebben.
(keuring was om mijn veulen op te nemen in het stamboek)
De eerst volgende keuring is over 3 jaar,dan moet ze in het merrie boek.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:03

Huertecilla schreef:
Tinkerloos schreef:

Juist omdát ze bij andere paarden staat is de influenza-enting overbodig. Verzwakt die infuenza-enting alleen maar haar eigen afweersysteem en bovendien is de enting niet onschadelijk.

hc

Dit snap ik niet goed. Bedoel je nu te zeggen dat influenza zowiezo overbodig is? Kun je dat staven?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:25

´Keuzemogelijkheden in afwijking van het standaard vaccinatieschema.

Elke ouder dient zelf een afweging te maken welke vaccinaties men laat prikken en op welk tijdstip een dergelijke prik eventueel dient te gebeuren. Dit artikel geeft u een beknopt overzicht wat u, als ouder, kunt doen om uw eigen keuze te maken met betrekking tot de mogelijkheden van vaccinatie van uw kind. In het NVKP boekje "Ziekte en vaccins nader bekeken" kunt u een en ander in detail nalezen.

Het is de moeite waard om wat tijd te steken in de afweging over het wel of niet toepassen van een medische handeling die de gezondheid van je kind en het welzijn van je hele gezin op spel kan zetten.

Hieronder volgen een aantal praktische tips:

Lees zoveel mogelijk over het onderwerp.

Informeer bij het consultatiebureau, je huisarts of natuurgeneeskundige.
Vraag op het consultatiebureau een apart gesprek aan van te voren om hun mening te horen en informatie te verzamelen van de "voorstanders".
Laat niet na ook de kant van critici of zelfs felle tegenstanders eens aan te horen, ook al ben je het er niet direct mee eens.
Vraag lang van te voren de bijsluiters ter inzage. De dag zelf van inenten is te laat want dan zit de prik er al in.
Ga na wat de ingrediënten zijn, en bekijk de bijwerkingen en contra-indicaties kritisch.
Informeer over de ernst van de ziektes waartegen ingeënt wordt.
Als je steun nodig hebt in je zoektocht, ga er dan samen met een stel ouders op uit om informatie in te winnen, bezoek lezingen, informatie-avonden en ouder-discussie-bijeenkomsten alvorens een beslissing te nemen.
Stel het inenten in ieder geval uit totdat u zeker weet wat u wilt. Een paar maanden later beginnen met inenten kan in de meeste gevallen niet zo beduidend veel kwaad, zeker als je bedenkt dat de werkzaamheid van de vaccins twijfelachtig is op zeer jonge leeftijd.

Maak pas een afspraak voor inenten als u er zelf als ouder uit bent, en laat u niet te snel door onberedeneerde angst tot prikken (of niet prikken) overreden. ´

Bron: nvkp.nl

Vervang kind door paard en ouder door eigenaar.

Er zijn twee grote problemen bij enten.
Het eerste is dat het een tweevoudige verzwakking van het afweersysteem inhoudt.
Het tweede is dat het daarom alleen bij TOTAAL geozonde individuen gegeven dient te worden en die nu net een goed werkend afweersysteem hebben....

Onder de streep is bij de huidige stand van kennis de conclusie dat ELKE vaccinatie AFZONDERLIJK per INDIVIDU bekeken dient te worden en EVENTUEEL en AFZONDERLIJK gegeven moet worden.

Net als bij kinderen is bij paarden de grote vraag waarom ´goed´ gevaccineerde groepen juist mínder gezond zijn, mínder weerstand hebben tegen van alles en nog wat in het algemeen.
Hoewel er veel weerstand is tegenvaccinatie en grote vraag naar fundamenteel wetenschappelijk onderzoek naar het afweersysteem is dat er op het moment niet.
Wel komt er steeds meer informatie die aangeeft dat vaccinaties de natuurlijke balans van de ´flora´ in ons lichaam verstoren en dat dít nadelig is voor het totaal van het afweersysteem.

´HET EUROPEES FORUM VOOR VACCINATIE WAAKZAAMHEID

Algemene adviezen en aanbevelingen voor vaccinaties van kinderen

1. Vaccineren zonder onderscheid moet vermeden worden.´

Zoals reeds geschreven kies ik voor het 5-6 jaarlijks vaccineren tegen tetanus omdat kans en gevolgen op en van die ziekte groter en ernstiger zijn dan de bijwerkingen.
Voor andere vaccins is deze balans in het voordeel van het afweersysteem van mij gezonde paarden die veel in aanraking komen met van alles en nog wat. Ik accepteer dat ik alleen aan ´wilde´ wedstrijden kan meedoen. Ik vind die prijs lager dan die welke mijn paarden voor zonder onderschied verplicht vaccineren moeten betalen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:43

Antheman schreef:
Bedoel je nu te zeggen dat influenza zowiezo overbodig is? Kun je dat staven?

Ja, overbodig.

Ik ga ervan uit dat het afweersysteem van paarden niet anders is dan dat van mensen en ´kleine´huisdieren. Bij mensen is vaccinatie tegen influenza een hoogst omstreden punt.
Mijn paarden zijn gezond, komen veel met van alles in kontakt en zijn meer dan in staat een griepje zelf te bestrijden.
Bedenk dat paarden extreem stressgevoelig zijn en hun ademhalingssysteem een ´achilles-hiel´. Beiden goede redenen om HEEL terughoudend te zijn met vaccinaties in het algemeen en influenza in het bijzonder.
Verstoring van de flora in de luchtwegen is namelijk potentieel zeer riskant voor paarden.
De kans op nadelige effecten van een influenza-enting is groot terwijl een gezond paard met een aktief afweersysteem niet tegen influenza beschermd hoeft te worden.

Let op. Ik schrijf NIET dat je NOOIT tegen influenza zou moeten enten. Ik schrijf wel dat een algemene verplichting schadelijk is.
Ik ga mijn paarden niet een week zéker onder hun water brengen, juist een risicogroep máken!, voor iets wat ze zelf aan kunnen.
Bekijk het daarom INDIVIDUEEL.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:59

ik ent niet meer, alleen tetanus eens in de 2 jaar en tot mijn verbijstering is alleen tetanus enten precies even duur als een cocktail tetanus/influenza (gelijk met stalgenoot laten enten)

Ik vind influenza enten onzin, er zijn honderden griepstammen en wei garandeerd dat precies die griep gaat heersen waartegen geent is?

Ik heb zelf 1 x een griepprik gehaald en heb dat jaar voor het eerst in m'n leven gripe gehad, ondanks dat ik in een 4 dubbele risicogroep zit, laat ik mezelf ook niet meer enten

Morrie was altijd een weekje beroerd na zijn enting, net zoals ie vreselijk jeuk krijgt van een wormenspuit, die duw ik er ook niet zomaar meer in, eerst wormeitelling

Overigens laat ik ook mijn piepende pony niet enten tegen influenza (DA nr.1 zegt dat ie een vernauwing van het strottenhoofd heeft, DA zegt dat ie dampig is)

Influenza enting verplicht voor vervoer heb ik nog nooit van gehoord, wel voor wedstrijden, wel 2 x per jaar zelfs

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:04

Voor wedstrijden is 1 keer per jaar enten genoeg, tenzij je internationaal start.

Veel dieren/mensen kunnen drager zijn van ringworm zonder dat ze zieketebeelden hebben. Kans is dus groot dat door die enting de weerstand van je paard minder wordt en dat daardoor de ringworm weer de kop op steekt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:09

Niet enten is dus beter voor de weerstand dan wel enten.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:20

Huertecilla schreef:
Het is opvalllend dat bij mensen en ´kleine´ huisdieren het nut van een jaarlijks preventief entschema ver de helling afgegeleden is en dat de paardenwereld er nog aan vasthoud onder het mom van de valse veiligheidsgedachte en daarbij meer kwaad dan goed doet.

hc

Was het maar waar dat het bij de kleine huisdieren al anders gaat. Men weet het wel, maar je komt natuurlijk aan een enorme inkomstenbron van dierenartsen.
Wil je met je kat naar een kattenpension of met je raskat naar een dekkater of kattenshow, dan zit je toch echt vast aan die 1x per jaar enten.

Mijn paard staat op een pensionstal, waar 1x per jaar enten met de cocktail verplicht is. Ik zou liever jouw schema aanhouden en helemaal niet enten tegen influenza.
Het wordt tijd dat er eens serieus naar gekeken wordt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:21

waarom enten al die wedstrijdgasten dan 2 x per jaar: om de 9 maanden om precies te zijn?????

Op mijn vorige stal was er eeuwig discussie over enten, nu staan mijn paarden privé en mag ik het helemaal zelf weten gelukkig

Mijn katten worden helemaal nooit geent, komen ook niet echt buiten, alleen op het balkon (er is er 1 blind)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:00

Waarschijnlijk omdat de entstof na 9 maanden zn werking verliest. Als je officieel via de KNHS wilt starten dan is 1 keer per jaar voldoende.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:24

Tinkerloos schreef:
Niet enten is dus beter voor de weerstand dan wel enten.

Het voorbeeld van het bijvoorbeeld opsteken van ringworm door verminderde weerstand door enten is een goed voorbeeld van de kromme gedachte bij dat enten voor iets wat een paard zonder verlaagde weerstand zelf probleemloos moet kunnen oplossen Haha!

Jouw conclusie is correct met een aantal mitsen en maren, want voor paarden die niet paardgericht maar als kasplantjes gehouden worden is de combnatie stress van vervoer, wedstrijd en contact met voor dát paard gevaarlijk infectiebronnen een onvergelijkbare situatie.

De algemene verplichtheid van de entregel is alleen in het belang van de veeartsen en deze regel zou zo snel mogelijk overboord gegooid moeten worden.
Wil jij om wat voor reden ook wel enten, dan doe je dat.
Een ´verplichting´ is het resultaat van domme bangmakerij. Wie lóópt het vermeende risico namelijk?!
- Als vaccineren bescherming zou geven hoeft niemand met een geënt paard bang te zijn voor een ongeënt paard.
- Als dat geënte paard niet beschermd is door de enting, waarom dan enten?

@Morrie
Je kan die tetanus-enting na een (herhaalde) basisenting elke 5-6 jaar herhalen, dat is genoeg.
De fabrikanten zeggen dat de enting 2 jaar dekt omdat ze niet langer getest hebben Haha! Dat is nl. niet in hun belang.
Vergelijkbare vaccins bij andere dieren en bij mensen dekken 10-15 jaar dus met 5-6 zit je nog aan de HEEL veilige kant.

hc

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:45

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn eigen veearts me al gezegt heeft dat de tatanus maar eens in de 5 jaar hoeft,en de influenza alleen hoeft als ik wedstrijden deed.
Maar ik was weer eigenwijs.
Ach,dat scheelt me weer 60 euro in Januarie. Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:49

ik ent nu voor het tweede jaar niet meer. na enten is Toos ook zichzelf niet en snotterig en hangerig en ik ben van mening dat wat dat betreft de natuur zichzelf wel regelt, zo af en toe een verkoudheidje of dagje 'hoofdpijn' gaat wel over, daar helpt een enting niets bij. tetanus is nu ook 2 jaar geleden, dat wil ik binnenkort voor beiden weer laten doen... zo om de 2,5 jaar, al schijnt dat idd eens in de 5 jaar voldoende te zijn, maar daar wil ik geen risico mee lopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:10

_rosita_ schreef:
al schijnt dat idd eens in de 5 jaar voldoende te zijn, maar daar wil ik geen risico mee lopen.

elke 10 jaar schijnt voldoende te zijn en elke 5 ís al geen risico lopen Knipoog maar ja, die laatste gedachte is nu net waarom de hele wereld zich die verplichting laat aanleunen...

hc

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:12

5 jaar is idd vast ruim genomen, maar tetanus vind ik niet iets om laks mee om te springen, dat doe ik dan liever iets teveel ( wat ongetwijfeld ook z'n nadelen zal hebben) dan te weinig. het is zo makkelijk dat op te lopen en dat kan al door de kleintste schaafjes, wondjesm plekjes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:18

Tinkerloos schreef:
en de influenza alleen hoeft als ik wedstrijden deed.

Zie je de inconsequentie ervan?!

Om de paarden die geënt zijn niet aan te steken Haha! ROFL

hc

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:19

Tja,nu ik het zo teruglees klinkt het idd. wel erg stom. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:21

_rosita_ schreef:
5 jaar is idd vast ruim genomen, maar tetanus vind ik niet iets om laks mee om te springen, dat doe ik dan liever iets teveel ( wat ongetwijfeld ook z'n nadelen zal hebben) dan te weinig. het is zo makkelijk dat op te lopen en dat kan al door de kleintste schaafjes, wondjesm plekjes.

ja maar.... en dat is nu net die bangmakerij waarom vaccinaties zulke goed business zijn.

Heb je er al over nagedacht dat al die kleine schaafwondjes ook kleine vaccinaties kunnen zijn? Knipoog

Maar goed, jouw paard, jouw verantwoordelijkheid, joúw keuze en je denkt er tenminste over na OK dan!

hc

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:27

Het is misschien niet helemaal meer on-topic, maar ringworm is een schimmel, die zit gewoon op de buitenkant, niet in de maag of darmen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:28

Maar ringworm komt weer opsteken als je paard verminderde weerstand heeft.
Wel toevallig dat dat gebeurd net na een enting. Haha!