Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
diesel_ schreef:Ik wil echt niet meer enten, maar het is verplicht, anders mag ik hem wettelijk niet vervoeren etc.. Maar wat doen de naturals hier? Wel of niet enten?
Tinkerloos schreef:Tegen influenza omdat ik op een opfok sta,en regelmatig andere paarden in de wei heb,en tegen tetanus omdat dat in de prik tegen influenza erbij zit.
Huertecilla schreef:Tinkerloos schreef:Tegen influenza omdat ik op een opfok sta,en regelmatig andere paarden in de wei heb,en tegen tetanus omdat dat in de prik tegen influenza erbij zit.
Juist omdát ze bij andere paarden staat is de influenza-enting overbodig. Verzwakt die infuenza-enting alleen maar haar eigen afweersysteem en bovendien is de enting niet onschadelijk.
hc
Antheman schreef:Bedoel je nu te zeggen dat influenza zowiezo overbodig is? Kun je dat staven?
Huertecilla schreef:Het is opvalllend dat bij mensen en ´kleine´ huisdieren het nut van een jaarlijks preventief entschema ver de helling afgegeleden is en dat de paardenwereld er nog aan vasthoud onder het mom van de valse veiligheidsgedachte en daarbij meer kwaad dan goed doet.
hc
Tinkerloos schreef:Niet enten is dus beter voor de weerstand dan wel enten.
Dat is nl. niet in hun belang.
_rosita_ schreef:al schijnt dat idd eens in de 5 jaar voldoende te zijn, maar daar wil ik geen risico mee lopen.
maar ja, die laatste gedachte is nu net waarom de hele wereld zich die verplichting laat aanleunen...Tinkerloos schreef:en de influenza alleen hoeft als ik wedstrijden deed.
_rosita_ schreef:5 jaar is idd vast ruim genomen, maar tetanus vind ik niet iets om laks mee om te springen, dat doe ik dan liever iets teveel ( wat ongetwijfeld ook z'n nadelen zal hebben) dan te weinig. het is zo makkelijk dat op te lopen en dat kan al door de kleintste schaafjes, wondjesm plekjes.