Onbeslagen paarden in een rotsweiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Onbeslagen paarden in een rotsweiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 19:12

8nnemiek

Re: Onbeslagen paarden in een rotsweiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:11

Officieel ben ik geen NB'er, maar doe mij ook maar zo'n rotstuin Haha!
Mystic zou zoiets helemaal geweldig vinden, als hij een heuveltje ziet dan móet meneer daar bovenop klimmen om alles goed te kunnen zien Clown
Lijkt me wel dat de hoeven er n beetje té droog van worden, ik had er wel een modderpoel gemaakt, en een wei met vers gras erbij.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:40

wauh! Wil ik ook wel Tong uitsteken Zou er persoonlijk ook nog wel een wateerpoel in willen en nog een stuk gewoon weiland waar ze lekker kunnen grazen. *droomt verder

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:20

arno8 schreef:
Doe mij ook maar zo'n rotstuintje Haha!

Ik heb al jaren terug met fotos van onze paarden over 'Xenophon's wei' geschreven. Vooral op PN. Dat was nog voor HN.
Fotos van paarden die óp de keien stappen http://www.mijnalbum.nl/Foto-QOP3SNDJ.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-N3BARKV6.jpg
Hier lopen ze ook gewoon over te ravotten en racen. Het is wat voor hen normaal is.
Zonder prikkeldraad overigens Knipoog

Ik heb een stuk modder rond de waterkuipen. Op het moment bijna niets meer want de rivier is drooggevallen. Nee, dat is niet erg voor de hoeven MTinker.
Verder is het erg makkelijk de hoeven toch te bevochtigen af en toe. Ik zet het stukje vloer blank waar ik ze opzadel. Dat vinden de varkens ook helemaal geweldig om in te rollen, gewoon terwijl het paard er ook staat Haha! Dat is dus meer vliegen in één klap.

Staat een link naar een foto van het uitzicht op rotswei met paarden vanuit het vakantiehuisje in mijn onderschrift.
Humoristische noot is dat ik recent een drietal coprolieten in het keienveld gevonden heb doordat de paarden een vuistgrote kei kapot trapten.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:04

Citaat:
Ik zet het stukje vloer blank waar ik ze opzadel. Dat vinden de varkens ook helemaal geweldig om in te rollen, gewoon terwijl het paard er ook staat Haha! Dat is dus meer vliegen in één klap.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-H3TZLFBH.jpg

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 12:22

HC kun jij geen filmpje maken van de ondergrond en je paardjes?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:39

arno8 schreef:
HC kun jij geen filmpje maken van de ondergrond en je paardjes?

Ja dat kan ik, nee dat doe ik niet. Het kost mij tijd, geld en moeite voor wat???
Mijn ervaring is dat ik alleen maar gezever en gezeur krijg. Kijk even naar jouw eigen reacties naar mij Arno Pling
Ik rij paard voor mijn lol en steek mijn kwaliteitstijd graag in mijn eigen ontwikkeling en die van mijn paarden en gezin. Er is nog zóveel meer te ontdekken voor me.

Je zal het moeten doen met wat ik al deel. Zoals mijn site.
Wie met persoonlijk commitment meer wil, kan de weg vinden.

hc

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:45

Ik snap niet zo goed wat hier nou zo bijzonder aan is!?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:58

Kymalin schreef:
Ik snap niet zo goed wat hier nou zo bijzonder aan is!?

en ik snap dan dat jij nog nooit met jouw paard onbeslagen over een splitpad gereden bent. .

hc

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:34

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:21

Ik denk dat er grote brokken van komen als je je paard met ijzers in een derkelijke rotstuin zou zetten.

Zelf zou ik dan toch ook wat variatie in die wei willen zien, zoals een beetje meer gras zodat ze wat te doen hebben.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:41

Nicolletje schreef:
Heel leuk tuintje zeg Haha!
Vooral ook goed voor de spiertjes die hoogteverschillen.

Bij youtube stond als volgende 'gerelateerde' filmpje dit: http://www.youtube.com/watch?v=X8Ojqw35 ... ed&search=
hoe verschillend kan het zijn Wow!

Zeker een nieuwe rage ofzo Verward Erg....... apart Nagelbijten / Gniffelen

Boos! die is niet leuk van dat 'dansende' paard

Ik wil ook zo'n rotstuin Haha! Maar denk niet dat wanneer ik uit huis ga hier in de buurt een klein huurhuisje kan vinden met zulke rotsblokken in de achtertuin waar t ook nog eens groot genoeg is om paarden te laten lopen Tong uitsteken

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:48

ik vind het er best eng uitzien, kunnen niet lekker rennen ofzo zonder dat ze de nek breken over de rotsen.
ik zie ook nergens een sprietje gras, ik zou er dan wel een grasstukje bij willen hebben/zaaien!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:01

Cassidy schreef:
Zelf zou ik dan toch ook wat variatie in die wei willen zien, zoals een beetje meer gras zodat ze wat te doen hebben.

Wat bedoel je met 'gras'? Als je het groen wat in NL in de wei staat bedoelt, dan is het beter van níet.
Maar goed, ook tegen de wensers die er een poel of wat-dan-ook bij gezien zouden hebben..... déze paarden staan op een voetmassage-wei. Dáár ging het om en dát is wat in NL ..... zeldzaam is. Ik begrijp heel goed waarom Arno daar nu erg meer in zijn hoofd zit. Lees zijn reisverslag eens Pling
Een land vol zompiggras-stampers brengt geen paard voort dat blootsvoets over spaanse caminos kan lopen. Bijvoorbeeld. In dát licht moet je de 'weide' zien, niet als ideaalmodel voor alle aspecten. Als droom voor hoéven!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:06

arlette_love schreef:
ik vind het er best eng uitzien, kunnen niet lekker rennen ofzo zonder dat ze de nek breken over de rotsen.
ik zie ook nergens een sprietje gras, ik zou er dan wel een grasstukje bij willen hebben/zaaien!

Jíj vindt het er 'eng' uitzien, maar paarden die er op opgroeien rennen en ravotten daar moeiteloos op.
Mijn achterburen hebben een dergelijke helling maar dan groter en steiler. Mijn paarden racen daar tegenop en vanaf als een volbloed over een engels grasveld.
Dát is de crux van 'Xenophon's wei'.
Arno en Arabesk hebben dat boek inmiddels en zullen dit hoofdstuk nu zeker begrijpen. Het is een praktische invulling mbt het héle paard van wat Gertud Strasser 24 eeuwen laten schrijft over hoeven 'hoeven zijn als waar ze op staan'

Hier galoppeer in in zadel omhoog en naar benee
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4NFNA7G8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z8SYJYO3.jpg
en dit is bepaald niet het lastigste want
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LBV7KLKQ.jpg
is ook heel normaal...

hc

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:43

Zou je zo'n paard hier op zo'n moerasweide zetten,ben ik benieuwd wat er dan van zulke supervoeten komt.
In mijn vak als hoefsmid kom ik ze de laatste paar jaar vaak tegen,dmv de import uit Spanje.Vaak via de handel gekocht en bij zo'n handelaar preventief op ijzers gezet,terwijl ze dat 99 van de honderd keer niet nodig hebben.
Deze paarden hebben vaak hoge cilindrisch gevormde voeten,echter na een paar jaar in Nl in de weide en met NL beslag eronder(voeten moeten steeds groter) blijft er weinig
kwaliteit meer over.
Hc heeft gelijk dat de ondergrond de voeten vormt.
Als deze echter reeds gevormd zijn, is het een zeer langdurig proces om een paard dat op zachte bodem is opgegroeid weer af te harden. Dus niet doen met je NL paard in een rotstuin zetten,daar is de vorm van de hoeven niet naar,en het dier zal zeer veel pijn hebben.Het is tenzeerste de vraag of je een dergelijk dier aan voor ons extreme ondergrond kunt wennen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:46

wow, ziet er gaaf uit, ideale ondergrond voro de hoeven, er zit ook veel zand bij zo te zien! En lekker zoeken naar eten. En check die bilspieren, die zijn echt indrukwekkend!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:07

Ik zou die rotstuin niet willen hebben, het klimaat dat daar bijhoort staat me niet aan Clown

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:08

haha, mij wel, lekker zonnetje erbij Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:29

CherokeeChum schreef:
Het is tenzeerste de vraag of je een dergelijk dier aan voor ons extreme ondergrond kunt wennen.

Paarden kunnen zich over voldoende tijd, dus niet weken, zelfs geen maanden, aan erg veel een heel stuk aanpassen. Het aanpassingsvermogen is echter niet onbeperkt en niet ecotope paarden kunnen zich niet volledig aan de extremen van paardbiotopen aanpassen.
Wij hebben in deze vallei met een relatief extreem klimaat daarom heel bewust locaal geboren en getogen paarden gekocht.

Het aan de omstandigheden aanpassen is een voordeel met een eigen nadeel. Aan stoppels eten tussen keien op betonharde bergbodem aangepast is een paard van schokbeton. Aan zacht gras zuigen op een zachte kleiwei aangepast is een paard niet tegen splitpaden in belgisch heuvelland opgewassen.
Een stuk zeg grasbetontegels in de wei is al een hele stap in een voor het paard nuttige richting als 'Xenophon's weide'* niet haalbaar is.

hc

* een vracht keien in de paddock

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:04

Huertecilla schreef:
Aan zacht gras zuigen op een zachte kleiwei aangepast is een paard niet tegen splitpaden in belgisch heuvelland opgewassen.

Maar het is een leerrijk proces om te volgen, mijn gazonpaard dat zich aan een kalksteenlandschap moet wennen. Ik ben in verschillende opzichten erg verbaasd.
Ten eerste is de omschakeling naar een totaal ander landschap zéér ingrijpend voor het paard. Spierpijn, kneuzingen, weinig evenwicht, blauwe plekken, voet(zool)pijn, gewicht verliezen enz.. gedurende een dikke maand echt op zo'n manier dat rijden ondenkbaar is, en je blij bent als hij mee wil voor een rondje aan een touw. Na ieder stuk wandelen -ondertussen wel af en toe een stukje onder het zadel- over de kalksteensplit geef ik hem nog steeds een dag of twee om te recupereren. Ik ben zeker dat ik zonder voorzichtige aanpak mijn paard binnen het uur definitief in de vernieling kan rijden hier.
Anderzijds gaat het razendsnel beter. Spieren aanzetten is vanzelf gegaan, en de conditie gaat goed vooruit. Evenwicht is ook terug in orde. Terwijl hij de eerste dag met moeite naar beneden kon wandelen op onze steile weides komt hij nu vlot in galop naar me toe geschoten met een sliding om te remmen. Hij leert op dat vlak veel van de twee 1.5 jarige veulens die bij hem lopen en die in dit soort landschap (op vlak van hellingen dan) groot geworden zijn. Wie is er eigenlijk wie aan het opvoeden Haha!
Hoefonderhoud heb ik niet meer, ze lijken te groeien wat ze afslijten en ze zijn keihard (op drie maand!).

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 23:28

CherokeeChum schreef:
Dus niet doen met je NL paard in een rotstuin zetten,daar is de vorm van de hoeven niet naar,en het dier zal zeer veel pijn hebben.Het is tenzeerste de vraag of je een dergelijk dier aan voor ons extreme ondergrond kunt wennen.

Ik zou mijn paarden ook niet in 1 keer op zo'n tuintje zetten. Ik zou aan dat tuintje nog een zacht weitje vastplakken voor de overgang. Maar ze moeten wel 10 meter over de rotsen lopen om bij het water te komen. En ik leg ook wat wortels her en der op de rotsen. En natuurlijk heel wat hooi.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:39

Ik kan je niet volgen Arno.
'Zou' je het niet doen? 'Moeten' ze 10 meter over rotsen lopen? 'Leg' je er stro/wortels op?

Staan jouw paarden nu op een wei met keien, in een grasweide, met een stuk verharding, wat? Wat DOE je nu?
Wel prettig om te weten als context voor jouw trektochtervaring.

@Bandida
Ja, jouw Huli heeft niet alleen twee voorbeelden maar ook drieste en onvermoeibare speelmakkers die hem motiveren zijn maatlat te verleggen.
Stel dat hij me zijn oude maat verhuisd zou zijn. Hij zou dan een jas minder uitgetrokken hebben doch niet bij benadering dezelfde voortgang gemaakt hebben en wellicht nooit gekomen zijn waar hij nu al is.
Zo is bij óns de hengst in de groep essentieel om de mutsen in beweging te houden. Hij zorgt voor 90% van de activiteit, in effect zelfs veel meer omdat het vaak gelijk écht actief is wat ze anders zélden zouden doen.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:33

Huertecilla schreef:
Stel dat hij me zijn oude maat verhuisd zou zijn.

Daar heb ik het onlangs met Tess over gehad, en we denken dat dat misschien helemaal niet meer zou gegaan zijn voor Witte. Met zijn artrose had hij die aanpassing naar steile hellingen vast nooit doorstaan.

Citaat:
Hij zou dan een jas minder uitgetrokken hebben

Er mocht wel echt wat af, maar hoe hij er nu bij staat, dat heb ik nooit gezien. Meer spieren, geen vet. Je ziet de ribben een beetje.. ik twijfel tussen ok en iets te mager, maar ik voer hem 2.5-3 kilo granen bij dus dat zou moeten goed komen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:01

Wauw, ik zou ook wel zo'n rotstuin willen naast de wei. Haha!