Touwhalster: Goed of juist niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aleida_thijs

Touwhalster: Goed of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 20:06

Ik heb zelf een touwhalster geknoopt voor het grondwerk, en ga er over een tijdje mee rijden als alles goed gaat. Het is een vrij zacht touw van 1 cm. dik, niet heel erg dun dus Knipoog . Maar een tijdje geleden kwam ik een stukje tegen op internet over touwhalsters (ben de site even kwijt Schijnheilig ).
Er was een heel verhaal over touwhalsters, maar het kwam erop neer dat je een paard goed dingen kon leren door het touwhalster, doordat het precies op de zenuwbanen drukte als je er druk op zette. Daardoor kon je het paard goed corrigeren, ze kregen meteen een pijnscheut bij verzet. Verward Ik weet niet of het waar is natuurlijk, maar het leek me geen prettig idee. Ik heb ook wel gehoord dat de knoopjes op bepaalde drukpuntjes lagen, dat je beter een touwhalster kon gebruiken zonder knoopjes.
Wat zijn jullie ervaringen met touwhalsters? Paardvriendelijk of juist onhandig? En is het geschikt voor grondwerk/rijden of is iets anders (met zachtere inwerking) beter? Brand maar los zou ik zeggen Tong uitsteken
groetjes Lachen

xxGermaXX

Re: Touwhalster: Goed of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:09

ik heb er een tijdje met mijn verzorgfjord mee gereden maar ik vond het helemaal niks
dus ben er ook snel weer vanaf gestapt

mandiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:10

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:12

Het touwhalster is zo onaangenaam als de handen die het vasthouden. Nee, het touwhalster is niet slecht, het helpt je om verfijnder in te werken. Rijden met stang en trens is toch ook niet slecht? Je moet er alleen wel mee weten om te gaan.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:13

ik rij met dit touwhalster:
http://usera.imagecave.com/rinske/tjisekleineversie.jpg
iets luxere versie van een gewoon touwhalster door het stukje leer op de neus..

rijden met een touwhalster kan prima, als je met losse teugels rijdt.. je kunt niet met zulke strakke teugels rijden als met bit omdat je paard dan pijn krijgt aan zn neus. Daarom stuur je dmv neckreining. Lachen

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 20:16

wat een snelle reacties Haha!

@ germa: Waarom beviel het niet? Luisterde hij er niet mee en heb je ook grondwerk gedaan? Ben gewoon nieuwschierig hoor Lachen
@ mandiiee: Die heb ik gezien maar ik ben ook benieuwd naar eigen ervaringen enzo Knipoog Lachen
@ cassidy: En dat van die zenuwbanen? Drukken de knoopjes daarop of is dat onzin?
@ tjitseee: Id dat stukje lleer voor een zachtere inwerking? Lachen dat van neck reinig weet ik Knipoog

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:20

Ik rij vaak genoeg met touwhalster, als je hem goed gebruikt is het paardvriendelijker. Het is ook lekker licht Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:22

De touwtjes zitten op bepaalde drukpunten op het hoofd, maar als jij geendruk geeft, dan voelt het paard het niet.

Zie het een beetje als je eigen telefoonbotje in je elleboog. Die voel je toch ook niet als je een trui aan hebt? Zelfs niet als je een tas over je elleboog hangt. Maar als er iemand met zijn vingers op de juiste plek drukt, dan pas voel je hem. En dat is bij dat halster niet anders.

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:51

@ aleida_thijs: hij luisterde niet echt goed nee
en met een touwhalster is gewoon niet mijn ding ben ik heel eerlijk over
je moet er inderdaad goed mee om weten te gaan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:01

Ik heb dat verhaal ook ergens gelezen, over die zenuwbanen en drukpunten door de knopen. Maar ook een reactie daarop, en daar werd weer geschreven dat het helemaal niet klopt. Ik geloof het ook niet zo, mijn paard reageert er ook helemaal niet op als ik aan het halster trek, in ieder geval niet alsof hij pijn heeft, maar hij gaat gewoon opzij voor de druk, hetzelfde als bij een halster zonder die knoopjes.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:03

Ik rij meestal met touwhalster en mijn pony heeft zich er nog nooit tegen verzet (wat ze echt wel zou doen als het pijn deed Knipoog ).

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:58

cassidy ik vind dat je het goed hebt verwoord.
ik werk wel met een touwhalster en dat gaat super!
zeker met grondwerk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:10

MysticTinker schreef:
Ik geloof het ook niet zo, mijn paard reageert er ook helemaal niet op als ik aan het halster trek, in ieder geval niet alsof hij pijn heeft, maar hij gaat gewoon opzij voor de druk, hetzelfde als bij een halster zonder die knoopjes.

Als je de knopen van het halster op de goede plek hebt zitten voelt het paard wel degelijk wat...
Daarom is een touwhalster knopen wel degelijk een zaak voor kenners, die door heel velen wordt onderschat. En een niet passen touwhalster passend maken door de knopen te veranderen haalt al heel snel het hele halster uit zijn verband.
Ik volg tegenwoordig de methode Clinton Anderson, die ook touwhalsters gebruikt (ik heb zelf een Parelli halster, dus ga niet nog extra eentje aanschaffen). De touwhalsters van CA zijn stijver en dunner, en hebben op de neus nog twee extra knopen zitten. Als je met twee vingers druk geeft op een bepaald punt op de neusrug waar deze twee knopen zitten, krijg je wel degelijk reactie van het paard.

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:14

ik geloof dat ze idd de knopen wel voelen!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:22

Ik geloof er niet in. Elke keer als ik mijn touwhalster aan doe hangt hij weer ergens anders. Dus dan zou hij lang niet altijd op de zenuwbanen moeten drukken. Toch reageerd mijn paard altijd het zelfde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:26

Als jij op je paard zit en hem een beenhulp geeft, zit die toch ook altijd ergens anders? En toch begrijpt je paard wat je bedoelt. Dat heb je hem moeten leren. En zo moet je een paard ook leren wat jij met bepaalde bewegingen van het touwhalster bedoelt. Hij hoeft echt niet iedere keer dat punt te raken, maar als hij tegenstribbelt en zijn kracht tegen je gebruikt, zijn het niet alleen de punten, maar het hele halster dat in werking treed. Draag zelf maar eens een tas met een brede schouderriem, en draag vervolgens een tas aan een ijzerdraadje. Welke ga je eerder voelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:52

Ik zou weleens een plaatje van een paardenhoofd willen zien waarop te zien is waar dan de zenuwbanen lopen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:55

Afbeelding

Als ik dit plaatje moet geloven zitten er gewoon overal zenuwbanen Clown

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:57

Er is ooit gezegd, ik geloof door Maarten Abeln van het Voetpad, dat de knopen van het touwhalster op bepaalde acupunctuurpunten drukken en zo als prikkeldraad zouden werken. Aperte nonsens natuurlijk. Ten eerste zitten de knopen nooit op dezelfde plaats (je knoopt het halster iets hoger of lager, het halster beweegt mee tijdens het lopen) en ten tweede weet iedereen die een beetje verstand heeft van acupunctuur dat daar helemaal geen punten zitten.

Uiteraard lopen er zenuwbanen onder de huid, maar die bestrijken het hele hoofd en hebben geen grote oppervlakkige knooppunten. De grote aangezichtszenuw ligt volgens mij veel te diep onder de huid om iets van die knopen te kunnen voelen. Maar ja, wie een hond wil slaan vindt altijd wel een stok, en er zijn altijd mensen die het geloven Knipoog.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:55

oke, iedereen bedankt Haha! als ik het goed begrijp is een touwhalster dus niet slecht. Ik denk ook niet dat de knoopjes precies op bepaalde zenuwbanen drukken, en een touwhalster verschuift idd ook wel eens. Ik heb er wel zelf eentje geknoopt, ik denk niet dat die erg scherp is, hij is 1 centimeter dik en van heel zacht touw. Dat lijkt me toch wel lekkerder Lachen maar denken jullie niet dat een ruk aan het bit meer pijn doet dan een ruk aan zo'n touwhalster?

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 08:02

aleida_thijs schreef:
maar denken jullie niet dat een ruk aan het bit meer pijn doet dan een ruk aan zo'n touwhalster?

het doet allebei pijn en ben van allebei een tegenstander! Als er veel druk op de neus komt te staan met een touwhalster kan dit niet prettig zijn (volgens mij zelf heel pijnlijk), maar een ruk in je mond is ook vreselijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:56

aleida_thijs schreef:
maar denken jullie niet dat een ruk aan het bit meer pijn doet dan een ruk aan zo'n touwhalster?

Het zal allebei niet prettig zijn, maar een ruk aan een touwhalster is voor mijn gevoel pijnlijker omdat de druk vergeleken met een dikke trens (zal uiteraard van het bit afhangen hoe scherp hij inwerkt) over een kleiner oppervlakte verdeeld wordt. Een dikke watertrens ligt op de tong, en niet op de lagen, en de notenkrakerwerking krijg je pas bij gebruik van beide teugels.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:01

Huid is minder gevoelig dan slijmvlies dat praktisch direct op bot ligt; een ruk in de mond lijkt mij vele malen pijnlijker. Maar ik vind rukken sowieso not done, dat komt bij mijn rijden en omgang met mijn paarden niet voor.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:13

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 20:11

promptertje schreef:
Huid is minder gevoelig dan slijmvlies dat praktisch direct op bot ligt; een ruk in de mond lijkt mij vele malen pijnlijker. Maar ik vind rukken sowieso not done, dat komt bij mijn rijden en omgang met mijn paarden niet voor.

precies Haha!
ik wil ook heel graag gaan rijden met dit touwhalster, ik ben nu bezig met de one rein stop, zodat ik kan stoppen zonder te 'rukken'. Ik merk nu al met het grondwerk dat hij echt op hele zachte druk al reageert Lachen
Ik heb niet het idee dat mijn paard het touwhalster vervelend vind, heel pijnlijk is het dus niet voor hem Knipoog