'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 15:44

Natural paarden zien er slecht uit, in de winter.
Dat vind ik.

Slecht, ja slecht. Niet zo zeer slecht mischien, maar droevig. Met een droevige en beetje onverzorgde uitstraling, al is dat natuurlijk langer niet zo. Onder natural versta ik alleen nu even paarden die 24/7 zonder deken buiten staan.
Ze zijn altijd vies, met die dikke vacht met plukken modder eraan. Ik heb altijd het idee dat ze dat niet fijn vinden. Mijn paarden iig niet. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik ze onder deken heb staan.
Hoe denken jullie hierover, denken jullie dat jullie paarden het fijn vinden om zonder deken te staan?

Achterom

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:14

Het is maar net wat je referentiekader is. Als jij een glimmend paard onder een deken er beter uit vindt zien dan een modderpaard met een lange vacht, tsja.
Ik vind mijn paard er goed uit zien, lekkere vacht, lekkere modder erin. Gisteren heb ik hem nog even uit de wei gevist na een stevige regenbui... geen centje pijn. De ondervacht was goed droog en meneer wilde de wei eigenlijk niet uit omdat hij het daar prima naar zijn zin heeft.

Waaruit leid je af dat paarden het niet fijn zouden vinden om zonder deken te staan?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:15

Denk je nou echt dat een paard het erg vind als er viezigheid aan zijn vacht zit ? Clown Waarom zouden ze, als ze gaan rollen, met modderigste en zanderigste plekje opzoeken.. zoals Wendy al zegt, het is maar net wat je referentiekader is. Lachen
Laatst bijgewerkt door Faux op 03-01-07 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:16

Afbeelding
Nee, ik heb nog eens gekeken, ik vind niet dat hij er slecht uit ziet Lachen

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 16:17

Wendy schreef:
Waaruit leid je af dat paarden het niet fijn zouden vinden om zonder deken te staan?

Zonder deken vinden ze natuurlijk fijn, maar ik vind ze er altijd zo droevig uitzien.
Naar mijn idee(tenminste, mijn paarden) staan dan liever op stal met een deken om.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 16:19

Inderdaad Wendy, hij ziet er goed uit.
Kijkt lekker vrolijk uit z'n oogjes.

Maar de paarden die ik zo zie staan in de wei, kijken toch meestal heel triest, alsof ze het niet fijn vinden.

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:19

Ik ben het helemaal met Wendy eens!

Gr.Lientje

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:21

Die van mij vind het heerlijk zo zonder deken, hij heeft onder zijn buik echt lange haren, boven op zijn rug minder, en heeft er eigenlijk nooit klodders modder in, wel zand na het rollen maar dat vast er na een paar uur weer uit. Als ik naar hem toe ga dan staat hij altijd te wachten met zijn oren naar voren, heel vrolijk, totaal niet droevig Lachen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:22

Niet prettig is het zolang de vacht dicht genoeg is niet... een ouder paard wat moeite heeft met zich warmhouden vind ik er wel treurig uit zien...
persoonlijk vind ik een dikke vacht onpractisch dus vandaar een dek... en mn paard is er aan gewent dus die vind t prima.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:25

dus jij vind paarden met een wintervacht er onverzorgt en droevig uit zien?
nou ik niet...ik denk dat een paard het lekkerder vind om zonder deken te lopen...

ik denk dat een deken alleen maar handig is voor de mens,zodat hij/zij minder hoeft te poetsen enzo en het paard niet hellemaal droog hoeft te stappen...
maar niet dat ik tegen dekens ben ofzo hoor Knipoog maar ik vind dat een paard of hij nou een deken op heeft of niet er altijd lief en schatig uit zien Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door XxSultanxX op 03-01-07 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:26

Bertuss schreef:
...Ze zijn altijd vies, met die dikke vacht met plukken modder eraan. Ik heb altijd het idee dat ze dat niet fijn vinden...

*Grinnik* je wilt niet weten hoe mijn paard nu in de paddock staat. Bloos Gelukkig heeft ze zelf totaal geen last van de modderprut in haar vacht, 2x in de week haal ik het ergste eraf en als ik ga rijden, poets ik wat grondiger. Ik zie geen enkele reden om een deken te gaan gebruiken. Lachen

Het 1e wat ze doet als ik haar in de paddock zet, is rollen op een zo nat mogelijk plekje. Clown

Afbeelding

_Loes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:29

Triest kijken. Hmmm dat vind ik best een moeilijke. Hoe zie je dat bij een paard? Ik heb bij mijn eigen paard vaak wel een vermoeden over zijn gemoedstoestand maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit.

Mijn mening:
Ik denk dat je je eigen gevoel op die paarden projecteerd. Omdat het jou niet fijn lijkt, omdat jij het idee hebt dat zij het niet fijn vinden, zie je dit ook. Zou dat kunnen?
Ik denk dat Naturals vooral een blij en gezond paard zien, zonder frutsels en onnatuurlijke toestanden.
Ik denk dus dat je in veel gevallen ziet wat je wil zien Lachen Mensen die van dekens houden, zien graag dat hun paard blij is met die deken.
Mensen die niet van dekens houden, zien graag dat hun paard blij is met zijn eigen vacht.

Ik ben benieuwd wie het hier mee eens is en wie niet....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:32

Afbeelding

Mijn pony ziet er idd slecht uit zeg.... totaal geen glans, overal modder...

kom op zeg... als je paard altijd buiten staat zonder dek wilt dat niet zeggen dat ze er niet meer uit zien!

En droevig?? ze staat toch met een lekkere grijns te duffen... en hoe vrolijk ze is? kijk maar!
Afbeelding

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 16:32

@Seraja: Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Al heb ik net zo lief met als zonder deken, want zo'n bolletje wol vind ikzelf ook heerlijk Haha!
Het is denk ik maar net wat je gewend bent.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:33

zo ziet mijn paard er uit in het land Lachen (meestal is hij wel viezer hoor Tong uitsteken )

Afbeelding

ik vind dat hij hellemaal niet droevig ofzo kijkt Lachen (hij staat trouwens wel snachts op stal )
en de rest van de paarden in het topic vind ik er ook vrolijk uit zien Haha!
Laatst bijgewerkt door XxSultanxX op 03-01-07 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:33

Mijn shet loop ook 24/7 buiten, en ziet er juist prachtig uit in de winter, een dikke glazende vacht. Ja, en hier en daar een vlekje modder..hihi
Heb zat paarden gezien die 24/7 op stal staan, die vind ik er juist vaak treurig of chagarijnig bij staan. Met deken 24.7 buiten moet kunnen, maar denk maar niet dat je paard helemaal schoon blijft!!

Ik denk dat als een paard een goede dikke dichte vacht heeft het prima vindt om buiten te staan zonder dek, mits hij/zij kan schuilen voor erge wind/regen etc. Doe je een paard met zo'n dikke vacht een dek op wordt ie denk ik ziels ongelukkig, dat is namelijk veels te warm en beperkt soms de bewegingsvrijheid.

Dekens zie ik als een gemak voor de mens (niet dat ik dat makkelijk vind), zoals Nimmy zegt. Het voorkomt dat het paard dik in het haar komt, waardoor je je paard minder snel in het zweet rijdt. Of idd bij sommige oudere paarden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:34

Ik denk dat de 'manegemensen' (zo zal ik het maar even noemen) hun paarden veel op stal zien staan, af en toe los laten in de bak of wei, waardoor die paarden dan beginnen te springen en rennen en bokken, dat ziet er natuurlijk heel vrolijk en blij uit.. Als ze dan een paard zien wat 24/7 buiten staat, met zn neus op de grond staat te dutten, met modder in de vacht, dan ziet dat er natuurlijk best droevig uit als je alleen maar springende paarden gewend bent..

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:35

Mijn paarden komen er altijd vrolijk aangerend als we komen.. Ja, denk dat ze zich erg slecht en zielig voelen. Vork

Zo'n kriebeldeken vinden ze vast lekkerder ja. Ja

[Laat het even duidelijk zijn dat ik dus modderige langharige met vieze plukken paarden heb...]

dollemina

Ik denk dat als een paard niet beter weet dat hij best ook in de winter dag en nacht buiten kan staan.
Maar mijn eigen paarden waaronder ook de shetlander willen echt het liefst tussen de middag al naar binnen.
Terwijl ze bij mij eigenlijk altijd vanaf zonsopgang tot zonsondergang buiten staan.
Ze staan echt bij de ingang van de wei en zodra ze me horen of zien staan ze te bleren om naar binnen te mogen.
Toch worden ze op de wei bijgevoerd met hooi en wortelen.
Ze willen echt naar die droge stal.

dekoezegtboe

ben het met wendy en angela eens hoor! mijn fjord zit ook onder de modder.... maar als ik hem borstel is het eerste wat hij daarna gaat doen in de modder roller Verward mijn haf ging pas droevig kijken toen ze een periode op stal stond.

e_horse

Ann, wat een leuke foto!
Dat is zeker een blij paard Haha! en lekker vies

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:36

Mijn paard staat onder een deken, omadt hij een ontzettend dikke vacht krijgt. Ik bedoel echt dik. Hij heeft zonder deken een vacht van meer van één centimter. Hij heeft glade haren dus je ziet het niet, maar na een stevige training van 45 minuten ben ik zeker ook 45 minuten aan het droog stappen. (Ik les 's avonds van negen tot tien en daarna in 45 minuten droo stappen niet luek meer.) Daarom staat ze onder een deken. maar mijn paardje kijkt nooit blijer als wanneer hij even zondere deken in de binnenbak mag spelen en rollen. Moet ik wel poetsen, maar dat heb ik er wel voor over

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:37

bij ons staan de paarden ook 25/7 buiten en als het regens gaan ze heel vaak in de regen staan ipv onder het afdak ook hebben we een paard met een deken en als die in de bak staat en er is een stuk droog en ook een grote plas gaat ze heel vaak in die plas rollen dus heel die deken zijk nat maarja dat beest kan ook gewoon op het droge rollen dus dat is wel vaag.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:38

nou ik vind het niet zielig hoor 24/7 zonder deken buiten...doen wilde paarden tog ook??? naja ik vind paarden met zo'n dikke wintervacht er juist verschikkelijk lief uitzien...zo teddybeer knuffel achtig:P

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:39

Sinelia schreef:
Mijn paard staat onder een deken, omadt hij een ontzettend dikke vacht krijgt. Ik bedoel echt dik. Hij heeft zonder deken een vacht van meer van één centimter. Hij heeft glade haren dus je ziet het niet, maar na een stevige training van 45 minuten ben ik zeker ook 45 minuten aan het droog stappen. (Ik les 's avonds van negen tot tien en daarna in 45 minuten droo stappen niet luek meer.) Daarom staat ze onder een deken. maar mijn paardje kijkt nooit blijer als wanneer hij even zondere deken in de binnenbak mag spelen en rollen. Moet ik wel poetsen, maar dat heb ik er wel voor over

lekker kort nog! Mijn pony heeft zonder deken haren van een cm of 4 Lachen