dressuurzadel maar toch boomloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

dressuurzadel maar toch boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 19:12

Ik heb een belg met nogal een moeilijke bouw. Breed (rond) maar toch schoft. Heb al diverse zadels geprobeerd waaronder ook een trekpaardenzadel. Maar vond het allemaal niet lekker liggen.
Ik heb een tijdje terug de barefoot cheyenne getest. Eerst de indruk fijn zadel. ZIt lekker. Maar miste heel erg de beenwrongen. En het zadel lag ook niet fijn stabiel ondanks heel goed aan en nasingelen.

Dus ben opzoek naar een boomloos dressuurzadel. Wat stabieler ligt. Maar voor mij ook lekker zit. Beetje het gevoel van een boom zadel.
Of bestaan die (nog) niet.

Achterom

Re: dressuurzadel maar toch boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:15

Barefoot heeft 1, de london.
Startrekk heeft ook een dressuurmodel.
Verder heeft heather moffet ook nog een boomlooszadel wat erg op een dressuurzadel lijkt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:16

ja hoor, de london van barefoot, een vrij groot zadel. of de phoenix van heather moffett.... ff googlen en je bent er Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 19:18

Ga ik dat maar eens doen. Heb ik toch wat namen. Kom ik weer wat verder mee.
Lastig hoor een boomzadel voor zo'n paard vinden. Vandaar dan maar boomloos stuk makkelijker. Alleenvind ik het voor mezelf minder zitten. Mis heel erg de stevige diepe zit en de kniewrongen. Het idee dat je lekker stevig zit was ik helemaal kwijt in de cheyenna.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:26

het is ook een kwestie van wennen en het fijn vinden inderdaad. ik ben tussendoor, via bokt ook, tegen de ghost aangelopen en dat zit goddelijk. wel geen dressuurmodel en weinig ondersteuning voor de benen maar het zit er niet minder om Lachen

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:41

felicity schreef:
Ga ik dat maar eens doen. Heb ik toch wat namen. Kom ik weer wat verder mee.
Lastig hoor een boomzadel voor zo'n paard vinden. Vandaar dan maar boomloos stuk makkelijker. Alleenvind ik het voor mezelf minder zitten. Mis heel erg de stevige diepe zit en de kniewrongen. Het idee dat je lekker stevig zit was ik helemaal kwijt in de cheyenna.

Boomloos past ook niet altijd optimaal dus vrees dat het je zoektocht niet makkelijker maakt Haha!

London heeft kniewrongen en heb laatst op de London van mijn zusje gezeten en jawel best een vrij diepe gesloten zit(zij heeft er de kniewrongen overigens niet op zitten)

Je hebt ook zadels met boom die enorme maten hebben bv de Massimo zadels gaan tot boommaat 42.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:45

Er bestaat ook een Sensation boomloos dressuurzadel.
Zit heerlijk, heeft kniewrongen die je ook verplaatsen of verwijderen kunt, net wat je wilt.

je kunt er ook een testzadel van vragen.

Dit is de mijne:
Afbeelding

vergeleken met alle boomloze zadels die ik geprobeerd heb (aardig wat Bloos ) zit deze het smalst, het meeste als een gewoon zadel met boom.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 20:47

ja dat weet ik.
Maar die zijn niet echt in mijn buurt te verkrijgen. En vind het zonde om 200 euro te betalen aan voorrijkosten.
Misschien dat er een andere optie is om aan zo'n zadel te komen.

Hey die ken ik niet. Waar zijn die te verkrijgen en wat koste ze?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:54

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:55

pompom schreef:
[
Boomloos past ook niet altijd optimaal dus vrees dat het je zoektocht niet makkelijker maakt Haha!

Enige wat er niet zou kunnen passen is de pommel, maar die kun je ook opvullen met kussenvulling, zo issie toch stevig en beter passend op extreem brede paarden.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:10

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:44

Ik heb sinds kort een trekker dressage/endurance zadel wat erg goed bevalt het zit echt meer als een boomzadel, maar toch weer een stuk zachter en met meer gevoel met het paard. Het heeft stevige kniewrongen voor eventuele steun.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=AE6BB4RI

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:46

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 08:39

morelia schreef:
Ik heb sinds kort een trekker dressage/endurance zadel wat erg goed bevalt het zit echt meer als een boomzadel, maar toch weer een stuk zachter en met meer gevoel met het paard. Het heeft stevige kniewrongen voor eventuele steun.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=AE6BB4RI

Ik vind het meer een zadel voor spaanse paarden. Zie er totaal geen dressuur of endurance model in. Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:46

skessa, hoe moet ik dat bovenstukje van je zadel zien? dat smal-ogend stukje aan de voorkant?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:09

ik maak straks even een foto van bovenaf, oké?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:33

Afbeelding

Dit bedoel je, Pellie?
De bevestiging waarmee het dekje vastzit aan het zadel?
Bij de nieuwe dressuurzadels hebben ze dat met klittenband over de ringetjes heen afgewerkt, maar het systeem is hetzelfde.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:17

Skessa
Ik ben erg benieuwd naar hoe de beugelophanging is, zou je dat eens kunnen laten zien? Hoe is dat met de voorkant zit er een soort van pommel of zo in? Heb je ook ervaring met andere boomloze zadels, zo ja wat vindt je vooral het verschil?

Alvast bedankt!

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:20

Oja , er komt een nieuw boomloosdressuurzadel op de markt lijkt wel een beetje op het startrek model. Sietske van Singlefoot (weet niet of ik het goed schrijf) gaat ze verkopen, ze is nu ook dealer van de barefoot in Nederland.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:41

voor de beugelophanging is het het makkelijkst om even op de site van www.trekkingsaddles.com te kijken. Daar staat erg veel info over de Sensation.
Ik kan pas morgen weer foto's maken ivm kerstoptreden enzo Bloos

De beugelriemen lopen met een 12 cm brede klittenbandstrook midden over het zadel. het is in zijn geheel verstelbaar naar voren of achteren.

Ik heb 2 jaar een Torsion Endurance gehad en heb de London Barefoot, de Srartrekk Comfort, Startrekk Isi en Startrekk veelzijdigheids allemaal een week getest.

Voor mij is de Sensation de topper, om zijn smalle zit, het zit eigenlijik zoals een zadel met boom. Omdat ik bekkeninstabilitieit heb is een smalle zit voor mij erg belangrijk.
Gelukkig is mijn paardje het helemaal met mijn keuze eens.
De Senssation geeft veel schoudervrijheid en is superlicht in gewicht.

Er zijn trouwens ook andere modellen Sensations.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:32

De Sensation is idd opvallend licht , en zit heerlijk !

Ik heb hem uiteindelijk toch weer weggedaan omdat ik te weinig paard-gevoel eronder had , het is toch een erg stevige / harde vorm tussen jezelf en je paard , maar vergeleken met een boomzadel zit hij wel veel lekkerder. Hij zit niet minder fijn dan een barefoot , maar gewoon anders. Erg fijn op z''n eigen manier maar ik ging na een tijdje toch weer elke keer de Barefoot pakken vanwege het fijnere contact dus heb er toch maar iemand anders blij mee gemaakt.

Super zadeltje hoor , vooral als je graag wat meer boom-zadel-gevoel wilt , wat ik een nadeeltje vond is voor een ander weer een voordeel , zoals bij Skessa Ja

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 00:08

Dank je skessa, nu zie ik het een stuk duidelijker. op de 1e foto zag je die ronding boven die vertikale stukjes leer niet.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 00:10

Het nadeel van boomloze zadels zoals de Torsion en Barefoot was voor mij persoonlijk eigenlijk alleen maar dat ze wat breder zitten. Maar het zijn net zo goed superzadels als mijn huidige! Knipoog

Het is maar net wat je wilt en waar je van houdt.
Gelukkig is er zoveel keuze !!!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 00:17

Pellie,

klopt, want dit is een ander zadel dan die van de eerste foto en de zitting ligt ook verder naar achteren, zodat ik meer ruimte heb. (daardoor zie je de voorkant dus ook beter)

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:47

skessa schreef:
Ik heb 2 jaar een Torsion Endurance gehad en heb de London Barefoot, de Srartrekk Comfort, Startrekk Isi en Startrekk veelzijdigheids allemaal een week getest.

.

De Startrekk Veelzijdigheid? Waar is die te koop? En hoe beviel die?