Need Help - Dominantie té erg ? Of is het iets anders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Need Help - Dominantie té erg ? Of is het iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 19:36

Hallo Naturals ! Doei!

Ik zit met een vervelend probleem. Ik denk zelf eigenlijk dat het twee verschillende problemen zijn, met beide een verschillende oorzaak, maar het zou ook heel goed kunnen zijn dat het met elkaar te maken heeft. Maargoed, uitleg.

Ten eerste loop ik een beetje tegen de dominantie van mijn paard aan. Hij heeft een paar jaar terug op een manege gestaan, waar hij heel vaak met een grote groep paarden op de wei stond. [ Grote wei. ] Hij heeft zich daar nooit misdragen in de vorm van érg dominant zijn of anderen iets aandoen. Vaak stond hij met zijn maatje Barrat neus aan neus te grazen en viel hij niemand lastig, als Barrat er niet in stond was het enige dat hij deed soms een beetje anderen speels in d'r kont bijten van komop, let's play ! Maargoed, nooit problemen dus. Nu wonen wij sinds bijna twee jaar op een boerderij, met stallen, bak en weide aan huis. Sinds mijn paard hier staat ben ik me meer bezig gaan houden met NH, en heb ook een aantal oefeningen gedaan om de dominantie tussen hem en mij goed duidelijk te hebben. En dit is ook goed gegaan ! Tussen Rowygo en mij zit de dominantie goed. Af en toe komt het voor dat hij eraan twijfelt en probeert de baas te worden, maar dat is zo weer opgelost d.m.v. dezelfde oefeningen waar ik mee begonnen ben. Die hou ik gewoon bij. Goed, even tot het probleem zelf komen nu; Hij staat hier nu dus iedere dag op de wei, en eerst stond Lennard, het paard van een pensionklant van ons, er elke dag bij. Dat ging goed. Ze kriebelden elkaar lekker en stonden gezellig samen, no problemo. Het was duidelijk dat Rowygo de baas was, maar oké, dat is niet erg. Er moet rangorde zijn toch ? Knipoog Er heeft tussendoor een tijdje een merrie bij ons gestaan, en door omstandigheden heeft Lennard een tijd bij die merrie gestaan ipv bij Rowygo. Geen probleem, Rowygo kan prima alleen staan.

In de tussentijd kwam er een keer een vriendin bij mij logeren, mét haar pony. Rowygo had in het verleden vaker bij haar gestaan, nooit problemen geleverd. Maar nu. We hadden ze op stal al aan elkaar laten ruiken enz. ging goed. Toen samen in de wei, we bleven er even bij staan en na 5 minuten VLOOG rowygo ineens overeind en begon hij keihard achter die pony aan te rennen. Echt, hij veranderde van mijn lieve knuffelknol in een monster. Zijn ogen stonden hard, en joeg haar na en na en beet en trapte haar, trok haar deken kapot van haar rug af enz enz. Wij schrokken ons natuurlijk kapot, renden het land in en konden hem met een zweep tot stilstand brengen, en toen kon mijn vriendin haar pony uit de wei halen. Gelukkig mankeerde ze niets.

Ditzelfde is ook een keer gebeurd met een andere pony. Toen stond hij met lennard en met die pony. En hij ging die pony op dezelfde manier achterna. Lennard stond er gestressed naar te kijken vanuit een hoekje.

Een tijd later stonden lennard en Rowygo weer samen omdat die merrie weg was en dat ging gewoon heel goed. Lekker kroelen, hele dag samen gestaan, nou super. Stondtie tenminste niet meer alleen. Maar gister ineens begon hij heel erg achter lennard aan te lopen, en te jagen. Len mocht geen moment stilstaan laat staan grazen. Soms stopte hij even zelf om te grazen en dan dacht len van okee nu mag ik ook grazen, en als Rowygo dat zag VLOOG hij lennard aan, en joeg hem weer een halfuur lang rond. [ al was dat gewoon in stap en beet hij hem verder niet. ]

Uiteindelijk besloten Sara en ik dat het te gek werd en wilden we len uit de wei halen, en toen vloog Rowygo Sara aan ! Scheve mond Te gek voor woorden. Dat lieve paard van mij, die altijd braaf is, knuffelt en goed weet dat ik de baas ben, verandert soms ineens in een monster ! Nu moet hij dus weer alleen staan. En nu durf ik er echt niemand meer bij te zetten..

Nog voor de duidelijkheid: Tussen MIJ en hem zit de rangorde goed ! Het is puur in de wei dat het uit de hand loopt !

Goed. Volgende probleem. Zijn stress. Zijn onrust. Het is een lieverd maar hij is zó onrustig. Hij loopt maar rondjes en rondjes in zijn box, als hij poept [ wat hij extreem vaak doet ] draaitie zich daarna om en gaat het door zijn box lopen, óf het met zijn neus uit elkaar duwen. Met poetsen staatie maar te draaien en te doen, hij durft niet op de trailer.. Soms gaat het een tijdje wat beter maar het meest van de tijd is hij ZO onrustig ! Wat ik ook aan het doen ben met hem ! En mede hierdoor is zijn box ZO goor dat ik het nooit netjes kan houden. Iedere dag kom ik op stal de meest gore zooi tegen, en al heb ik er de ene dag een schone baal vlas bij gegooid, door al dat geloop zie ik er de volgende dag al niks meer van ! Hij heeft een speelbal in zijn box, en ook zo'n bal op de grond waar biks uit komt. Verder staat hij veel buiten maar ook daar loopt hij meer heen en weer te dralen dan gras te eten..

Kortom, het is zo'n stresskip ! Ik word er soms helemaal niet goed van ! Ook met rijden is hij nooit goedgeweest in stilstaan.
Wat ik soms denk is; hij is al 7 jaar van zijn leven bij ons, waarvan 3 jaar echt van mij.. We zijn altijd goed voor hem geweest, en vooral ik ben ook met NH bezig en wil altijd het beste voor hem, ben lief voor hem en probeer hem alles te geven zodat hij wat rustiger word enzo.. ik snap het niet. Doe ík soms iets fout ? Of ligt het probleem ergens anders.. ik weet het niet meer.

Ook hierbij wat achtergrond informatie; hij is zijn hele leven al zo gestressed geweest. Altijd onrustig, nooit stil kunnen staan, en soms tot het vervelende toe draaierig en zeikerig. Schrikken van de stomste dingen.. al denk ik niet dat dát er veel mee te maken heeft maar oke.. het kan geen kwaad het te vermelden. Maar daarbij is hij niet altijd ongelukkig of ziek oid ! Hij is nu onder behandeling bij een osteopaat, en sindsdien gaat het qua gangen en gezondheid héél goed met hem! Pijn uit zijn rug is weg enz. Het hele verhaal is te lezen op MD voor de geïntereseerden. Lachen

Pff okééé dan. Een héél lang verhaal geworden, maar ik hoop echt heel erg dat iemand de moeite neemt om dit te lezen en me ergens mee kan helpen. Lachen

Alvast bedankt !

P.S; Ik weet niet of er mensen kijken die toevallig iets met een foto kunnen;

Afbeelding

snoeppapier

Re: Need Help - Dominantie té erg ? Of is het iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:09

Ik heb geen idee wat hier nu de oorzaak van zou kunnen zijn Scheve mond
Het is natuurlijk wél erg vervelend dat hij altijd zo onrustig is, voor zowel jou als voor hem zelf.

Mijn vzpaard was ook altijd erg onrustig, ook dat draaien op de poetsplaats en dat nerveuze. Hij hele dagen buiten dus weet ik niet of dat 's nachts ook gebeurde, maar zijn stal was ook altijd een zwijnenstal.

Sun krijgt al 1,5 jaar een homeopatisch middel tegen die onzekerheid en onrust. Hij is ook erg dominant, maar niet zo extreem als Rowygo en ook op een andere manier, hij valt paarden/mensen niet aan. Sinds kort krijgt hij ook een bachbloesem, voorgeschreven door mijn NH-instructrice. Zij helpt ons overigens ook met problemen waar ik tegenaan loop. Ik doe ook veel met NH en we waren zelf al een heel eind op weg, maar het is gewoon fijn om een professioneel iemand te hebben die je weer verder helpt Ja

Misschien kun je een bachbloesem voor Rowygo proberen. Ik heb zelf een bachremedie geslikt tegen angst na een ongelukje met mn paard, en dat heeft écht geholpen! Kijk eens op deze site http://www.anthemis.nl/bachdieren.htm of google op bach bloesem voor dieren Ja

Succes! OK dan!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:19

Maethoriel schreef:
Ik heb geen idee wat hier nu de oorzaak van zou kunnen zijn Scheve mond
Het is natuurlijk wél erg vervelend dat hij altijd zo onrustig is, voor zowel jou als voor hem zelf.

Mijn vzpaard was ook altijd erg onrustig, ook dat draaien op de poetsplaats en dat nerveuze. Hij hele dagen buiten dus weet ik niet of dat 's nachts ook gebeurde, maar zijn stal was ook altijd een zwijnenstal.

Sun krijgt al 1,5 jaar een homeopatisch middel tegen die onzekerheid en onrust. Hij is ook erg dominant, maar niet zo extreem als Rowygo en ook op een andere manier, hij valt paarden/mensen niet aan. Sinds kort krijgt hij ook een bachbloesem, voorgeschreven door mijn NH-instructrice. Zij helpt ons overigens ook met problemen waar ik tegenaan loop. Ik doe ook veel met NH en we waren zelf al een heel eind op weg, maar het is gewoon fijn om een professioneel iemand te hebben die je weer verder helpt Ja

Misschien kun je een bachbloesem voor Rowygo proberen. Ik heb zelf een bachremedie geslikt tegen angst na een ongelukje met mn paard, en dat heeft écht geholpen! Kijk eens op deze site http://www.anthemis.nl/bachdieren.htm of google op bach bloesem voor dieren Ja

Succes! OK dan!

Ten eerste; dankje voor je reactie.
Rowygo valt verder geen mensen aan, dit is gisteren voor het eerst gebeurd. Het sloeg ook niet door, hij vloog met ontblootte tanden op haar af en toen zij uit schrik haar armen zwaaide draaide hij weg.

Over die NH-Instructrice, ik ben indd al een paar dagen vast van plan iemand te gaan zoeken. Het probleem is dat ik er niet teveel geld aan kwijt kan. Lachen Dus ik moet nog iemand vinden die hier in de buurt woont enzo. Lachen

Ik zal je tip over bach bloesem eens overdenken ! In ieder geval heel erg bedankt ! Ja

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:27

Misschien kun je hem ook wat zekerder maken door bijvoorbeeld schrikparcourtjes met hem te oefenen, krakende zakjes over hem heen halen, over plastic lopen, dat soort dingen. Wellicht kalmeert-ie daar wat van. Voor het gedrag in de wei zou ik zo 1-2-3 geen tips voor je hebben helaas. Krijgt hij misschien erg energierijk voer? Daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:37

Speedster schreef:
Misschien kun je hem ook wat zekerder maken door bijvoorbeeld schrikparcourtjes met hem te oefenen, krakende zakjes over hem heen halen, over plastic lopen, dat soort dingen. Wellicht kalmeert-ie daar wat van. Voor het gedrag in de wei zou ik zo 1-2-3 geen tips voor je hebben helaas. Krijgt hij misschien erg energierijk voer? Daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

Bedankt voor de tips !

Schrikparcourtjes heb ik al eens gedaan, en dit gaat vaak heel goed. Lachen Ik weet alleen niet of dat ook effect heeft op het onrustige gedrag in stal en tijdens het poetsen/rijden/wandelen o.i.d.; omdat het naar mijn idee niet komt omdat hij iets engs ziet.. Scheve mond

Over zijn voer;
Hij krijgt 3 x per dag biks, waarvan 's ochtends 3/4, 's middags 1/2 en 's avonds 3/4. Verder krijgt hij 4 keer per dag een flinke plak hooi en staat hij zoveel mogelijk buiten. Soms in de wei, soms in de paddock..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:54

Hoe ben jij bij Rowygo?
Paarden nemen veel van je over, he Knipoog . En je schrijfstijl laat mij zien dat je zelf ook wat druk bent.

Het inscharen blijft altijd lastig.Mijn Haf is destijds 5 dagen opgejaagd in zijn nieuwe wei. Echt verschrikkelijk. Hij trok het maar nauwelijks. Mijn Merens werd wel geaccepteerd, niet direct hoor.
Ik heb doorgezet en hij heeft nu zijn plek op de wei.
Natuurlijk houden betekent ook dat de rangorde zelf uitgevochten mag worden. De mens grijpt echter vaak veel te snel in.

Wat vind jij vaak naar buiten?
Een uurtje per dag?
Ik zou hem echt zo vaak als mogelijk is naar buiten doen. Toen ik op een pensionstal stond, had ik een maatje. We deden altijd samen onze ponies naar buiten. Hierdoor stonden ze meer buiten dan binnen.
Zeker bij paarden waaraan je merkt dat de stal niks is, zou ik echrt proberen om hem wat vaker buiten te krijgen.
En kan hij niet in de wei of paddock, ga dan lekker wandelen, of lekker buiten in de berm grazen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 21:02

Antheman schreef:
Hoe ben jij bij Rowygo?
Paarden nemen veel van je over, he Knipoog . En je schrijfstijl laat mij zien dat je zelf ook wat druk bent.

Het inscharen blijft altijd lastig.Mijn Haf is destijds 5 dagen opgejaagd in zijn nieuwe wei. Echt verschrikkelijk. Hij trok het maar nauwelijks. Mijn Merens werd wel geaccepteerd, niet direct hoor.
Ik heb doorgezet en hij heeft nu zijn plek op de wei.
Natuurlijk houden betekent ook dat de rangorde zelf uitgevochten mag worden. De mens grijpt echter vaak veel te snel in.

Wat vind jij vaak naar buiten?
Een uurtje per dag?
Ik zou hem echt zo vaak als mogelijk is naar buiten doen. Toen ik op een pensionstal stond, had ik een maatje. We deden altijd samen onze ponies naar buiten. Hierdoor stonden ze meer buiten dan binnen.
Zeker bij paarden waaraan je merkt dat de stal niks is, zou ik echrt proberen om hem wat vaker buiten te krijgen.
En kan hij niet in de wei of paddock, ga dan lekker wandelen, of lekker buiten in de berm grazen.

Zoals je aan mijn schrijfstijl al gezien hebt ben ik zelf een vrij druk mensje vól energie. Lachen Echter als ik bij Rowygo ben kalmeer ik wat, en kan ik heerlijk rustig en op mijn gemakkie met hem bezig zijn. Als er nog iemand anders op stal is praat ik wel lekker druk met diegene ja. Maar hij had dit ook al voor dat hij van mij werd [ 3 jaar geleden ] en degene die hem toen deed [ mijn zus ] is heel rustig.

"De mens grijpt echter vaak te snel in" -> Deze opmerking vind ik in dit geval niet van toepassing.
Mijn paard is 1.75 m. De pony in het eerste geval was 1.45 m oid, en hij had haar deken al kapot getrokken, ze had verschillende wonden op haar rug [ niets ernstigs gelukkig ] en het zag eruit alsof hij net zolang door zou gaan tot ze ófwel dood was, ófwel in de sloot lag ofzo. Scheve mond Die blik in zijn ogen zoals ik al zei. Keihard achter haar aanrennen in de wei en haar almaar bijten en trappen. Nou dan vind ik niet dat we te snel ingegrepen hebben. Nog even en ze had wél iets ernstigs gehad.

De pony in het tweede geval is 1.20, en hiermee gebeurde precies hetzelfde. Ook niet te snel ingegrepen dus, naar mijn idee. Ik wil niet weten wat mijn paard hun aan had gedaan als wij niet thuis waren geweest ofzo.

Ik vind veel naar buiten meer dan 4/5 uur per dag. Ik probeer hem van 's ochtends tot 's avonds buiten te hebben. In de meeste gevallen lukt dit ook. Het wandelen en berm-grazen is een goed idee, en daar heb ik NU tijd voor ja.. in de vakantie. Als ik weer op school zit heb ik daar hoogstens een half uurtje tijd voor, náást de [ ruim ] twee uur die ik al aan hem besteed. Lachen

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:01

Ik zou niet weten hoe het komt. Maar ik blijf dit topic zeker volgen. Wij hebben een merrie(Quasito) op stal (voorheen mijn paardje) en die trapt andere paarden ook kapot. Klaartje(mijn paard nu) heeft helemaal geen éne vorm van dominantie, en is bang voor Quasito. Zelfs de dominante oudste merrie van stal, die altijd al de baas is geweest over de "kudde" kan er al niet meer normaal bij. Het word echt te gek af en toe. Gelukkig staat ze nu bij 1 paardje waarmee ze het wel kan vinden, en een ezel die ze negeert, maar anders kan het echt een monster zijn.. En we weten eigenlijk de rede niet. Vroeger deed ze dit nooit, en was ze zelfs onderdanig. Maar sinds vorig jaar is ze tegen andere paarden op de wei echt een monster.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:10

Ik zou het zelf ook met Bach proberen om de onrust bij het weg te nemen. Eventueel een keer een Reiki sessie bij hem laten doen, als hij er tenminste open voor staat.

Ik je vorige topic schreef je dat de problemen in zijn rug door het verkeerde inrijden waren gekomen. Misschien is die interne onrust daar ook wel een gevolg van.

Om hem van het schrikkerige af te helpen zou ik aan grondwerk doen, eventueel Parelli. Je zegt dat de band tussen jullie goed is, maar kennelijk vertrouwd hij je toch niet volledig, anders zou hij niet zo schrikken, of hij ziet niet goed. Ziet hij goed? Heb je zijn ogen weleens laten controleren?

Ik denk dat, als je aan Parelli gaat doen, je zult ontdekken dat de band tussen jullie nog beter kan....

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:16

Een paard bij hem of haar in de weide die sterker en dominanter is dan hem/haar.
Bij mijn verzorgpaard op stal hebben we nu 4 paarden (1 oude ruin-leider, 1 merrie-alfamerrie, 1 ruin-nieuweling en een oude ponymerrie-tegenovergestelde van dominant)

De nieuwe ruin kon eerst niet bij de rest in de wei omdat hij ging vechten met de oude ruin. Ik weet niet hoe dat goed is gekomen maar op den duur konden ze allemaal samen in de wei. Toen was het zomer en werd de oude ponymerrie hengstig. Toen ging het mis. de nieuwe ruin kon niet met haar overweg-ze vond hem wel heel aardig- en hij had haar helemaal de sloot in getrapt toen ik even met de oude ruin weg was. De oude ruin beschermde de ponymerrie overduidelijk.
Nu wordt de oude ruin wat zwakker omdat hij al 20 is (1,90 meter hoog) en ook nog eens artrose -hinkelt dus door de wei- Dus het gebeurde steeds vaker dat de ponymerrie de sloot in werd gejaagd (gelukkig was er altijd toezicht)
Nu staat de ponymerrie apart in een ander weitje met de ezel omdat de oude ruin haar gewoon niet meer kan beschermen. De alfamerrie is sterk en is nu volgens mij de baas, zij had geen belang bij de oude ponymerrie en beschermt haar ook niet.

Ik zou proberen een dominante en sterke ruin bij rowygo te zetten die de andere paarden een beetje kan beschermen.
Misschien ook eens proberen weer met meerdere paarden in de wei, dan heeft hij meerdere paarden waar op af gaat?

Als het echt te wild wordt zou ik hem er ook uit halen hoor, uiteindelijk wil niemand kreupele paarden in de wei of op stal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:19

Cassidy schreef:
Ik zou het zelf ook met Bach proberen om de onrust bij het weg te nemen. Eventueel een keer een Reiki sessie bij hem laten doen, als hij er tenminste open voor staat.

Ik denk dat dat alleen maar geldweggooierij is.
De werking van dit soort 'genees'wijzen berust puur op 'peperkoek' ervaringen. Ik heb het niet zo op 'natuurgeneeswijzen', ik vind het zweverig geneuzel.

Mijn paard stresst zich helemaal kapot op stal, ook rondjes lopen, overal aan knagen etc. Daarom heb ik hem nu ook buiten staan.

Een kudde probleem is lastig. Vaak helpt het om dan je paard apart te zetten samen met een vriendje, en vervolgens die twee weer toe te voegen aan de kudde. Kuddes kunnen het beste per twee worden uitgebreid.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 09:33

@ Cassidy; Hem van het schrikkerige afhelpen is niet echt nodig, of tenminste.. ja het is niet echt schrikkerigheid. Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen want je bent niet de enige die het interpreteerd als schrikkerigheid. Het is meer pure onrust.. Heb jij wel eens dat je in bed ligt en dat je je houding niet kunt vinden ? Dan lig je maar te draaien en dan voel je je vreselijk ongemakkelijk de hele tijd. Zo is het meer.

Dat hij goed ziet ben ik bijna zeker van, want d'r hoeft maar iets te bewegen en hij ziet het. Als ik lekker bij hem in de box of wei zit, dan hoef ik maar een vinger te bewegen of zn oortjes gaan naar voren van hee wat doe je.

Ik zit inderdaad te denken om Parelli te gaan doen.. het jammere is alleen dat het zo duur is. Scheve mond Commercieel gedoe. Pat Parelli gunt het iedereen van harte, maar vraagt er wel bakken met geld voor.. Heel jammer.

@ Jimbo; een dominanter paard erbij zetten zou een oplossing kúnnen zijn, als ik een dominanter paard had. Vork Die heb ik nu eenmaal niet. Lachen

@ Arabesk; ik heb mijn paard ook zo veel mogelijk buiten staan.. Het "probleem" is alleen, kijk we hebben best flink wat weide, maar het is erg nat. Vooral met dit weer natuurlijk. Als ik hem er dag en nacht op zou zetten is het zo snel helemaal kapot gelopen. Dan word het één modderzooi ! Gelukkig hebben we ook de paddock .. Ik ga er in ieder geval aan werken hem echt zo veel als maar kan buiten te hebben, en ook buiten te voeren. Het is nl. zo dat hij steeds graag naar binnen wil na een paar uur, omdat hij altijd binnengehaald wordt met voeren. Dit ga ik dus ook anders doen. Lachen

In ieder geval iedereen heel erg bedankt ! Ik ben al meer aan het opzoeken over zijn voer [ heb even alle ingrediënten overgeschreven enzo van ons biks ] en over Bach Bloesem enz. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:55

Ik heb zelf Reiki graad twee, en pas Reiki ook op mijn paarden toe. De oudste moet er niets van hebben, de jongste staat onder mijn handen te pitten. Afgezien van het feit dat je er zelf ook heel veel aan hebt (als je zelf de Reiki graad hebt), kun je er ook dieren en andere mensen mee helpen.

Bach heb ik zelf geen ervaring mee, maar wel veel positieve berichten over gehoord.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:56

Mijn pony was ook altijd erg onrustig op stal, altijd maar rondjes lopen, niet willen stilstaan. Nu ik haar 24/7 met haar maatje (mijn paard Wit) buiten heb staan, is dit helemaal voorbij, ze is de rust zelve.

Het dominate gedrag wordt waarschijnlijk ook minder als je je paard 24/7 met een ander paard buiten kunt laten. Dit omdat dan de verhouding duidelijk is, nog veel duidelijker als wanneer de paarden telkens weer gescheiden worden om naar hun box te gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:59

Faux schreef:
Ik zit inderdaad te denken om Parelli te gaan doen.. het jammere is alleen dat het zo duur is. Scheve mond Commercieel gedoe. Pat Parelli gunt het iedereen van harte, maar vraagt er wel bakken met geld voor.. Heel jammer.

Als Parelli je te duur is, kun je ook kijken hoe ver je met grondwerk komt, het boek dat dit beschrijft kost 25 Euro. Kijk even in dit topic, je vind er ervaringen van anderen en een link naar een adres waar je het krijgen kunt.

viewtopic.php?f=125&t=625206

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:13

Faux schreef:

valt wel mee, maar je moet ff weten waar je alles vandaan moet halen Cool

er is een natural die haar pakket level 1 nu wegdoet, ik dacht viscontie en tinkerloos had nog dvd's te koop, 2e hands is altijd goedkoper.

materiaal kan je bestellen bij www.equiplay.nl, goeie kwaliteit en veeeeel goedkoper dan de 'echte' parelli spullen en ze zijn net zo goed Ja

verder kan je je voor hulp aanmelden op het nh forum of hier onder 'van nature' je vragen stellen. eens op bezoek gaan bij een bokker die al wat verder is en jou wat dingen kan leren.

Zo komt splinter door de winter Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:58

liekieJ schreef:
Ik zou niet weten hoe het komt. Maar ik blijf dit topic zeker volgen. Wij hebben een merrie(Quasito) op stal (voorheen mijn paardje) en die trapt andere paarden ook kapot. Klaartje(mijn paard nu) heeft helemaal geen éne vorm van dominantie, en is bang voor Quasito. Zelfs de dominante oudste merrie van stal, die altijd al de baas is geweest over de "kudde" kan er al niet meer normaal bij. Het word echt te gek af en toe. Gelukkig staat ze nu bij 1 paardje waarmee ze het wel kan vinden, en een ezel die ze negeert, maar anders kan het echt een monster zijn.. En we weten eigenlijk de rede niet. Vroeger deed ze dit nooit, en was ze zelfs onderdanig. Maar sinds vorig jaar is ze tegen andere paarden op de wei echt een monster.

Ik reageer hier ff pal onder, sta op dezelfde stal met dus dezelfde paarden.
Allereerst qua kosten: Ik heb zojuist het boek 'Grondwerk met paarden' (Inge Teblick) binnen en ben erg tevreden. Zelf staat mijn portemonnee helaas ook geen orgineel pakket toe, dus ik doe het met boeken en internet en schraap zo overal wat vandaan. Equiplay is een nieuwe methode om NH te leren, geen ervaring mee maar het is iig (nog) betaalbaar Knipoog
Bach Bloesems interesseer ik me ook in, maar tis een beetje dubbel. Net als wat Arabesk al aangeeft, het kan dus ook het bekende peperkoek-verhaal zijn. Desalniettemin sta ik voor alles open en ik wil het binnenkort best gaan proberen, maar dan niet voor zo'n probleem als jij beschrijft.

Iig; Die merrie, Quasito, is ook zo'n type. Lief beest, doet niks tegen mensen, maar echt letterlijk 'op een mooie zomerse dag' is het drama begonnen. De dominante oudere merrie die LiekieJ beschrijft heet trouwens Sherry. Ik weet niet wie de leidende merrie is in de kudde. Iig is Sherry de oudste, niet zozeer dat ze het leidinggevende in zich heeft, maar ze voelde zich iig ver verheven boven de jongere paarden en deelde ook regelmatig een klap uit, maar goed.. zo gaat het nou eenmaal wel eens. Klaartje en mijn eigen paard Katie hebben er zó vaaak bijgestaan. Zo stonden we dus vorig jaar met Katie, Klaartje en Quasito op de poetsplek en uit het niéts draait Quasito zich naar Klaartje en sláát vól naar achteren, zo erg dat de vellen van Klaar der flank/kont aflagen. Echt ziekelijk. In de wei begon hetzelfde drama, Quasito dreef Klaartje in de hoek en trapte erop los.. Kan er wel gezegd worden 'Een mens grijpt gauw in' , maar als je dat ziet reageer je wel. Datzelfde doet Quasito dus ook bij Sherry, Sherry is 14, Quasito 6; ga maar na. Klaartje krijgt regelmatig nog op der donder, Katie staat hoog in de rang en over het algemeen wordt het niet gewaardeerd als Quasito iets probeerd, maar Quasito is zo gruwelijk agressief dat ook Katie op 100m afstand wacht bij het hek totdat ik dat beest verwijder uit haar gezichtsveld. Het valt erg op dat ze met zoveel geweld ieder paard de kast op kan jagen, Sherry is een oudere merrie die niet de kaas van der brood laat eten door andere paarden en Keet heeft het vaak over de andere paarden voor het zeggen en hoeft, zoals een alphamerrie ook, amper te seinen of het gebeurd. Die heeft geen geweld nodig..
Maargoed, ik heb geen idee waaruit dit achterlijke gedrag is voorgekomen en wat je eraan doet. De maatregel die ik heb genomen is dat ik Katie niet meer bij haar wil hebben, Klaar en zij staan altijd samen en vaak Sher erbij, een klein maar fijne 'kudde' waar alles stabiel is. Want met Quasito ging het gewoon niet meer

Ik blijf dit topci volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:03

Overdat dat 'stressprobleem' .
Allereerst die uurtjes die je buiten em buiten kan geven, die moet je em geven.
Verder geef je erg veel krachtvoer, probeer dit af te bouwen en zoveel mogelijk te beperken en zorg eigenlijk; wat het beste is, zo veel hooi als mogelijk zodat ie de meeste uren op stal wat te knabbelen heeft, dit scheelt een hoop stress.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:31

Ik vind veel naar buiten meer dan 4/5 uur per dag. Ik probeer hem van 's ochtends tot 's avonds buiten te hebben. In de meeste gevallen lukt dit ook. Het wandelen en berm-grazen is een goed idee, en daar heb ik NU tijd voor ja.. in de vakantie. Als ik weer op school zit heb ik daar hoogstens een half uurtje tijd voor, náást de [ ruim ] twee uur die ik al aan hem besteed. Lachen

Je zou kunnen overwegen om voordat je naar school gaat, eerst nog wat tijd aan je paard te besteden.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:04

Berm-grazen in het donker (= voor school) lijkt me niet echt een goed plan, Antheman.

Tja, het probleem van Rowygo, ik verwacht dat het agressieve gedrag voortkomt uit onzekerheid. Onzekerheid en onrust zijn bij uitstek dingen die je met Bachbloesems kunt ondersteunen. Neem eens contact op met de Silverlinde in Breda ( www.silverlinde.com ), die kunnen je ongetwijfelt verder helpen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:05

Waratje schreef:
Berm-grazen in het donker (= voor school) lijkt me niet echt een goed plan, Antheman.

Tja, het probleem van Rowygo, ik verwacht dat het agressieve gedrag voortkomt uit onzekerheid. Onzekerheid en onrust zijn bij uitstek dingen die je met Bachbloesems kunt ondersteunen. Neem eens contact op met de Silverlinde in Breda ( www.silverlinde.com ), die kunnen je ongetwijfelt verder helpen.

Dat schrijf ik ook niet.
Ik schrijf "tijd aan je paard besteden"

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:39

Da's waar, maar ik kreeg de indruk dat TS er al voor school heengaat om buiten te zetten. Maar ik kan het helemaal fout inschatten natuurlijk. Haha!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:08

@ Antheman, als ik voor school nog tijd aan mijn paard ga besteden, moet ik er om half 6 uit, en ik denk niet dat mijn paard er blij mee is als ik zo vroeg kom Nagelbijten / Gniffelen Maargoed. Ik red dat zelf ook niet, ik moet mn slaap hebben. Ben vaak wel tot 's avonds laat bezig met hem. Ik kom thuis uit school en dan zietie me al thuiskomen staatie al te kijken van kom je ? haha.

@ Waratje; dankjewel voor de tip, ik zal eens contact met ze opnemen !

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:20

Parelli is echt niet per se nodig, dat boek van Inge Teblick is erg goed. Die methode waar Mirthe het over heeft, equi sense heet ie, is veel te basic. Zul je weinig aan hebben in dit geval. Het kost dan wel niet zoveel, maar de informatie die er op staat is ook heel erg basis. Het is ook pas het eerste deel.

Verder zou ik echt zoeken naar mogelijkheden om hem meer buiten te hebben, idd minder krachtvoer. Die van mij was ook altijd een bommetje, totdat ik er achter kwam dat de stalhouder waar ik toen stond er 3 kilo brok in gooide. Toen ik ingreep veranderde dat al...

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 09:44

Wendy schreef:
Parelli is echt niet per se nodig, dat boek van Inge Teblick is erg goed. Die methode waar Mirthe het over heeft, equi sense heet ie, is veel te basic. Zul je weinig aan hebben in dit geval. Het kost dan wel niet zoveel, maar de informatie die er op staat is ook heel erg basis. Het is ook pas het eerste deel.

Verder zou ik echt zoeken naar mogelijkheden om hem meer buiten te hebben, idd minder krachtvoer. Die van mij was ook altijd een bommetje, totdat ik er achter kwam dat de stalhouder waar ik toen stond er 3 kilo brok in gooide. Toen ik ingreep veranderde dat al...

Okee. Ik zat trouwens al te denken om het eerste deel van Equisense te kopen, en dan later ook het tweede deel enz. Misschien heb ik er bij Rowygo niet zoveel aan, maar ik ben ook met een ander paardje bezig. Lachen

Minder krachtvoer en meer buitenstaan ben ik hard mee bezig. Tong uitsteken Ik heb zijn voerschema nu al veranderd en laat het tot 3 x 1/2 zakken denk ik. Nog minder en dan gaat mijn moeder moeilijk doen, dus voorlopig is dat het doel. Meer hooi werk ik ook aan. Ik heb bijna een nieuwe baan, dus als mijn moeder het echt te duur vind worden ga ik mijn hooi zelf betalen Knipoog 4 euro per baal. Dan zet ik gewoon iedere keer dat ik er éen pak een streepje op het bord, en aan het eind van de maand of week ofzo betaal ik ze. Lachen

In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken enzovoorts, ga er vooral mee door, ik heb het nodig. Haha!