rondgeribte pony, dressuurzadel schuift, boomloos??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

vonnie1

rondgeribte pony, dressuurzadel schuift, boomloos??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 11:02

Hoi iedereen,

Ik vroeg me af of er mensen zijn die het zelfde probleem als ik hebben.
Mijn NRPS pony is peervormig met ronde ribben en weinig schoft.
Ik ben geloof ik nu al twee jaar aan het zoeken naar, en dubben over een zadel.
Ik heb nu sinds een jaar een maatzadel een dressuurmodel, dit zadel heeft alleen de
eerste 3 maanden redelijk goed gelegen. Toen begon het weer naar voren te schuiven.
Het is opgevuld, schuift nog steeds en nu ze wat dikker is schuift het enorm.
Ze komen weer opvullen maar ik heb er geen vertrouwen meer in.

Zijn er meer mensen met een paard of pony waarop alle zadels naar voren schuiven.
En is misschien een boomloos zadel de oplossing?

Aangezien in dit forum de meeste mensen zitten met een boomlooszadel heb ik het hier geplaats,
misschien moet het bij harnachement??
Ik rij recreatief en dressuurmatig dus lijkt me een comfortabel boomloos dressuurzadel ideaal
maar zal dit niet schuiven? Een boomlooszadel wordt ook niet door ervaren zadelmakers geleverd toch,
dus wie controleerd dan of dit wel goed ligt?

Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring met dit probleem, alvast bedankt voor de reacties!

Lenneke_

Re: rondgeribte pony, dressuurzadel schuift, boomloos??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:59

Ik heb geen rond paard, maar ik zou zeggen: bestel een testzadel.
Boomloze zadels passen makkelijker dan boomzadels. De ruggegraat moet vrijliggen. Die zie je makkelijk als je paard een beetje bezweet is onder het zadel. De ruggegraat is dan droog.
Verder moet hij niet op de schouder liggen en niet te ver achter op de rug.

Met een boomzadel zit je met een harde kern die precies op de rug moet passen. Daar heb je een ervaren iemand voor nodig

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 19:36

Hoi, bedankt voor je reactie.
Ik zit er wel aan te denken om een boomloos (dressuurmodel) zadel te testen.
Alleen ik ben bang dat deze ook over de schouder schuift.
Bij mijn dressuurzadel heb ik nu een voorsingelstoot systeem wat zou moeten helpen tegen het naar voren schuiven.
Zijn er ook boomloze zadels die dit hebben?
Het naar voren schuiven komt doordat de singel door haar ronde buik en ribben naar het voorste
punt schuift en het zadel meeneemt als het ware.

Vandaar dat ik wil weten of er mensen zijn die ook dit probleem hebben (vaak bij ronde Arabieren)
en of dit met een boomloos zadel ook is.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:40

Mijn vriendin haar nrpsxarabier heeft ook geen schoft zij heeft een staartriem alleen ze gaat een cingel voor ofzo kopen Verward weet niet precies hoe dat heet maar dan gaat ze dat uittesten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:42

Een voorsingel waarschijnlijk. Dat vind ik echt tien keer niks. Zo'n ding zit strak over de schoft

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 20:07

Inderdaad, ik heb geen zin in allemaal lapmiddelen als riemen, singels of wat dan ook om mijn zadel op de plaats te houden. Dit lijkt mij niet comfortabel voor mijn paard en ik vind dat een zadel gewoon moet passen. Daarom heb ik uiteindelijk voor een maatzadel gekozen maar als dit zelfs al niet gaat, soms denk ik dat het niet mogenlijk is voor mijn paardje.

Balder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:24

Ik heb dit probleem inderdaad ook gehad. 2 op maat gemaakte Hulsebossen gehad maar ze bleven naar voren schuiven en de schouder blokkeren. Ik heb dus inderdaad een rondgeribte arabier met weinig schoft. Huilen
Momenteel rijd ik met een Barefoot London. Ook dit zadel schuift naar voren maar daarbij belemmerd het hem dan niet op de schouder. Door een physiopad met sympanova en een banaansingel te gebruiken is het naar voren schuiven wel verminderd.
Ik vind het nog niet ideaal maar dit is in ieder geval beter dan een boomzadel wat hem op zijn schouders drukt.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 21:13

Hoi, ah ik dacht al dat ik jouw verhaal in combinatie met jouw paard ergens had gelezen maar ik kon het nergens meer vinden.
Maar het boomloze zadel schuift ook nog steeds naar voren dus... Heb jij je Hulsebos zadels uiteindelijk dan weer kunnen retourneren met geld terug zegmaar of heb je het boomloze zadel erbij gekocht? En erkende ze bij Hulsebos wel het probleem, bij mij vond de zadelmaker dat ik het zadel te ver naar achteren wilde plaatsen. Maar ik heb toch echt wel het idee dat ik weet waar mijn paard haar (bewegende) schouderdeel zit waar ik het zadel niet op wil hebben.
Nouja, ze komen over twee weken weer de kussens aanpassen dus wie weet heb ik geluk en blijft het goed liggen (heb trouwens geen Hulsebos).
In iedergeval bedankt voor je reactie, ik weet weer wat meer over het boomloze zadel op ronde paardjes. P.s. staat jouw paard op de foto op de site van boomloos rijden? Mooi paardje!
Ik heb je website bekeken, heel mooi paard heb je. Ik zag dat Abdullah in zijn stamboom voorkomt, dat is de vader van de vader (Pr. Abdullah Nomar v.h. Oosterveld ox) van mijn pony.
Groetjes Yvonne

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:59

Hoi , probleem zit hem dan niet zozeer in het zadel , maar zul je bij eigenlijk elk zadel wel hebben , puur vanwege het feit dat elke singel op dezelfde plek terechtkomt en dan dus het zadel mee trekt , hoe goed het zadel zelf ook ligt op de rug. Als er constant aan getrokken wordt doordat de singel tever naar voren gedwongen wordt , dan komt elk zadel op een gegeven moment mee.

Vaak blijft het in stap nog wel aardig liggen maar als je gaat draven of galopperen dan worden de trekkende krachten te groot , komt er meer speling en schuif je naar voren.

Het zadel is op zich niet het probleem , maar de singel / singelstoten.

Als het niet lukt om een singel op de juiste plaats te laten liggen , dan zit je eraan vast om hem verder naar voren (te dicht achter de ellebogen) te hebben.

Dus tever naar voren voor de singelstoten van zadels om recht naar beneden (zonder trekkracht) bevestigd te worden.

Om de singelstoten en singelplaats toch recht boven elkaar te krijgen zou je de singelstoten verder naar voren in het zadel moeten laten zetten , of de singel in gebogen vorm maken zodat de gespen verder naar achteren liggen dan het midden om de buik van het paard.

Een banaansingel heeft dat , de gespen verder naar achteren dan de rest van de singel.

Dus dat zou wel iets verbetering moeten brengen.

Singelstoten verder naar voren laten plaatsen aan een zadel is moeilijk , omdat er dan andere krachten op het zadel terechtkomen , het binnenwerk wordt dan anders belast. Heb je bvb. kans op voorover kantelen omdat de voorkant teveel naar beneden getrokken wordt.

Ik weet niet of en hoe een Hulsebos of Daaleman zoiets op zouden lossen , ik denk dat de mogelijkheden zeer beperkt zijn....en dat er daarom vaak voor een voorsingel gekozen wordt zodat het zadel simpelweg geblokkeerd wordt terwijl het naar voren wil schuiven.

Kortweg :

Is de rug verder "normaal" maar gaat de singel steeds naar voren door een graspens ofzo , dan kan een banaansingel (ofwel maansingel) een goede oplossing zijn.

Maar het kan ook zijn dat de rugvorm van het paard zadels naar voren "duwt" waardoor ze tever naar voren komen te liggen.

Daar zal een banaansingel weinig aan helpen....

Meestal kiezen mensen er dan voor om het OF te accepteren , OF ze gaan een voorsingel gebruiken , maar dat is ook niet ideaal en staat veel mensen tegen.

Een echt goede oplossing weet ik verder eigenlijk niet.

Een flink klemmend boomzadel dat daardoor niet verschuifd vind ik ook niet echt een oplossing Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 20:09

hier een met een pony met ronde ribben en weinig schoft...en ook nog es een korte rug die wat hol is...
ik heb een boomloos geprobeerd, en deze schoof net ale alle andere zadels naar voren toe... Knipoog

Citaat:
Het naar voren schuiven komt doordat de singel door haar ronde buik en ribben naar het voorste punt schuift en het zadel meeneemt als het ware.

gebeurd bij de mijne ook,en ik hoor steeds het commentaar dat ik mijn zadel verder naar achteren moet leggen,maar door mijn pony zijn bouw schuift die dus gewoon elke keer naar voren toe. (rijden met staartriem is voor mij geen optie)

ik heb van mijn testzadel toen wat foto's gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding

niets dan lof over het zadel, t zit en rijd geweldig!!!!!

maar helaas, het schuif probleem bleef, dus druk op de schouder bleef mijn dier houden..

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 22:41

hai, bedankt voor jullie reacties. Pmarena, je hebt helemaal gelijk. Mijn paardje heeft nu dan wel iets meer een grasbuikje maar al heeft ze die niet is ze nog steeds rond met een peervorm zegmaar waardoor inderdaad die singel het zadel naar voren trekt en door het peervormige ook makkelijk over de schouder schuift.
Ik heb een zadel met de voorste singelstoot ingebouwd meer naar voren. Ze noemen dat luxe systeem of ingebouwde voorsingel maar helaas is dit niet voldoende. Een banaansingel ken ik niet ,ik heb wel een anatomisch gevormde maar dit helpt ook niet. Kan je me een voorbeeld of een merk geven van een banaansingel, en/of waar ze te koop zijn?
Ik denk dat ik een boomloos zadel dan maar uit mijn hoofd moet zetten aangezien dit ook naar voren zal schuiven, of zal een boomloze te ver naar voren minder onprettig zijn voor het paard??.
Ik ga nog eens goed met mijn zadelmaker naar mijn huidige zadel kijken en hopen dat we het zo goed mogenlijk kunnen krijgen. Ellepel ga je nu rijden met het boomloze zadel of niet? Balen he, als niets lekker past op je paard.
Bedankt voor het reageren en meedenken!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:50

Ben ook heel erg benieuwd naar zo'n singel, mijn pony heeft exact hetzelfde probleem en is ook nog eens een enorme bokker. Zij bokt met een kromme rug en gooit daarbij het zadel over de schoft heen. Ik zit al te denken aan een westernzadel voor haar omdat ik in 6 jaar tijd en intensief zoeken nog geen passend zadel gevonden heb. Haar zadel ligt goed, de eerste 5 minuten en begint dan te schuiven, zodra ze bokt gaat het over de schoft en dan is er natuurlijk helemaal geen houden meer aan omdat dat pijnlijk is. Het enige dat wij nu kunnen doen is er af springen voordat het mis gaat.Dus als zo'n singel kan helpen.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:02

Een vriendin van me heeft op haar ronde arabierenmerrie een boomloos heather moffet zadel liggen. Het ligt prima...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:30

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 17:28

Ja, ik blijf toch bezig met vanallles proberen. Misschien dat ik eerst een banaansingel aanschaf om dit te proberen. (Deze moet dan toch met de bolle kant aan de voorkant?)
Wel ben ik toch erg benieuwd hoe de Barefoot London zit. Kan aan dit zadel evt. de voorste stoot iets naar voren geplaats worden? Ik zal nog even op de site kijken hoe ik het testzadel aan kan vragen.
Wendy; het Heater Moffet zadel lijkt me ook wel wat maar deze is geloof ik wel erg duur Huilen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:41

vonnie1 schreef:
Wendy; het Heater Moffet zadel lijkt me ook wel wat maar deze is geloof ik wel erg duur Huilen

Ja, nogal, helaas. Maar niet duurder dan een goede kwaliteit boomzadel. Alles is relatief Knipoog

Al heb ik zelf ook gewoon een simpele barefoot Vork

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 18:01

Ja, dat is zeker zo alleen helaas laat mijn portemonee dit gewoon niet toe.... Misschien als ik mijn huidige zadel nog kan retourneren of verkopen, maar niet erbij.
Weet jij of je vriendin voorheen wel problemen had met schuivende zadel op haar Arabieren merrie?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:07

Ze had wel problemen om een goed passend zadel te vinden ja. Ook de barefoot zat niet goed op haar paard.

De merrie is nog niet bijster lang ingereden, maar bij de Balingehof, waar ze ingereden is, hadden ze er dus een Heather Moffet op gelegd en dat zat dus goed bij dit paard. Maar dit soort dingen blijft erg lastig...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:50

Citaat:
Ellepel ga je nu rijden met het boomloze zadel of niet? Balen he, als niets lekker past op je paard.

nee, want t zadel gaf dus ook nog es schuurplekken ter hoogte van mijn zit...daar zag je afgebroken haren, dus heb ik er geen gekocht...

ik rijd nu met een wintec 500 met een blauwe boom erin, en dat zadel schuift niet...wel handig zo'n verstelbare boom Knipoog

Honeymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:03

Bij mij heeft Danny Kroetsch me kunnen helpen met hetzelfde probleem (ik heb in 2 jaar tijd zon 20-30 zadels geprobeerd, allemaal zonder resultaat...) Het is wel even slikken (ook 2dehands), maar ik ben er erg blij mee!

Boomloos wilde ik toen ook nog gaan proberen, maar aangezien ik heb dit jaar nog wil gaan starten was dat niet echt een optie... Ik heb sowieso geen ervaring met Boomloos, wel met elk denkbaar merk Cool

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 20:50

Honeymoon, Danny Kroetsch is toch diegene die met een complete pas-mal (hoe heet dat???) werkt. Kon hij jou ook vertellen waarom alle andere zadel niet pasten/schuiven en zijn zadel wel goed ligt?

Honeymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:58

De boom was niet goed zei hij, die was te wijd. Ik heb een stevige new forest pony en ik had er maat medium op met zon ingebouwde voorsingel op dat moment.
Hij kan de boom op elke maat zetten eventueel zelfs met bochten of wat dan ook erin. Ik heb het zadel nu 3 maanden en ligt nog steeds goed terwijl ik pas zon 5-6 maanden serieus aan het trainen ben en de spieren er op vliegen. De kussens zijn met lucht gevuld dus ook aan te passen.
Het zadel kan dus op elk paard pas gemaakt worden, dus ook als ik eens een ander paard zou kopen zou het daarop ook passen dus toen heb ik m toch maar gekocht... Waarom dees past en geen ander vraag ik me ook af...
Wintec pastte mijn pony namelijk ook niet...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:05

Bij mijn pony schoven ook alle zadels naar voren. Ik heb behoorlijk wat euro's uitgegeven aan zadels die uiteindelijk toch gingen schuiven. Nu rij ik alweer een paar jaar met een op maat gemaakt Daaleman dressuurzadel. Deze ligt goed. Hij moet denk ik binnenkort wat opgevuld worden maar dat is omdat mijn pony van model verandert nu ze wat ouder begint te worden.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 20:29

Hai, ja een Daaleman, heb ik ook aan zitten denken.
Ik durf het niet meer aan. Staks laat ik er een op maat maken en schuift deze ook...
Wel fijn voor je dat ze een goed passend zadel voor jou en je paard hebben kunnen maken
en opvullen zo op zijn tijd zal toch moeten.
Mijn dressuurzadel heb ik vorige week retour kunnen brengen.
Ik heb nu eigenlijk geen vertrouwen meer in een boomzadel voor mijn pony en heb besloten op zoek te gaan naar een boomlooszadel.
Ik weet nog niet welk type of merk maar ga me daar eens flink in verdiepen en uitproberen.
Iedereen in iedergeval bedankt voor de reacties!
Mocht iemand ervaring hebben met een Ghost zadel, de Fhoenix van Heater Moffett
of de Freeform hoor ik dit heel graag!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:38

Ik heb hetzelfde probleem met mijn dressuurzadel op dit moment, het heeft nooit naar voren geschoven maar doet dat nu wel heel erg, vooral na de galop. Mijn pony heeft nu een grasbuik en sindsdien is het erger geworden. Ik heb een barefoot testzadel gehad, ook dit zadel schoof maar ben er toch zo tevreden over dat ik het aan ga schaffen. Dit omdat haar schouder niet zo wordt belemmerd met een boomlooszadel. Als m'n dressuurzadel naar voren schuift, zie ik het altijd weer zo over die schouder heen gaan en dat vindt ik echt geen fijn gezicht. De laatste tijd stap ik dan zelfs af om het zadel weer naar achteren te leggen, maar dat is ook verre van ideaal, ook omdat het opstijgen dan weer moeilijk wordt vanwege het schuiven. De barefoot bleef bij mij met opstijgen wel veel beter liggen.
Ik ga wel ook een banaansingel aanschaffen, zodat hopelijk het zadel beter op z'n plek blijft.
@ Pmarena: de link van de banaansingel komt niet uit bij de banaansingel geloof ik. Ik kan de banaansingel ook nergens vinden op die site. Of is dat wel de banaansingel en wordt ie niet zo genoemd?