Zadel drama ....... wie helpt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Zadel drama ....... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 21:21

Hoi,

ik zie door de bomen het bos niet meer!!! Wie wilt me helpen/uitleg geven?

Ik ben een recreatieruiter en ik heb een 3,5 jarige fjordenruin die ik straks in wil gaan rijden met hulp van mijn instructrische. Maar daar wil ik ook graag een goed zadel voor hebben. Ik heb gekeken naar lederen zadels met vaste boom, naar lederen zadels met verstelbare boom, naar kunsstof zadels met verstelbare boom een diverse boomloze zadels. Mijn fjord heeft weinig schoft en een wat korte rug (vergeleken bij warmbloedpaarden).

Waarschijnlijk haal ik nu alles door elkaar Maar ik vraag me eigenlijk als eerste op welk punt de meeste niet-passende zadels niet passen. Is dat dan doordat de boom te smal/te breed is of juist door de kussens?

Ik vind het niet erg om flink te sparen voor een zadel, want ik zal er heel zuinig op zijn en het goed onderhouden. Maar ik ben zo bang dat een aangemeten zadel binnen de kortste keren niet meer past. En ik ben vooral bang dat ik zelf niet merk dat het zadel niet meer goed past!!!!

Het allerliefste koop ik een goed zadel waarbij ik me niet meer druk hoef te maken of het nog goed ligt. Nu schijnt dat het Heather Moffett zadel (ww.equihof.be/main.htm) zich vormt naar je paard. Dus als het bij het passen goed ligt zal je paard er niet uit groeien. Maar kan het zadel ten hoogte waar normaal de boom zit niet alsnog klemmen op de schoft?

Ook heb ik zitten kijken op de barefoot site. Ik lees ook veel goede verhalen over de barefoot. Alleen daar staat me tegen dat er geen kussen onder het zadel zitten en jee inlages moet gebruiken. Bij het Heather Moffett zadel zitten er wel kussens onder en dat lijkt me handiger.

Wie o wie kan me iets wijzer maken over het wel of niet goed liggen van een boomlooszadel en/of een boomzadel? Wat denken jullie dat ik in dit geval het beste zou kunnen doen?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:59

Callippo heeft volgens mij zo'n zadel te koop staan, zag ik op een ander forum. Je kan haar s vragen of je mag passen.

Ik heb zelf een rond paard zonder schoft waarvan een bekend zadelmaker 4 jaar geleden zei dat er nooit een zadel op zou blijven liggen, dat alles zou gaan schuiven dus dat ik maar moest gaan mennen

Inmiddels heb ik 2 Barfootzadels "versleten"en nu heb ik een op maat (19 inch voor mijn dikke kont) gemaakte Torsion, allemaal boomloos en het blijft keurig boven liggen, niks schuiven en glijden!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:07

Omdat je paard nog jong is en nog niet ingereden is (?) zou ik een boomloos zadel nemen.
Mijn paard is 10, allang ingereden, maar nog kon ik elk half jaar een ander zadel kopen doordat ze niet meer paste.
Met de barefoot ben ik mooi van dat gedonder af en dat gespaart me ook nog eens een hoop geld

Antheman

Re: Zadel drama ....... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:21

Ik heb ook 2 van die tanks, nl en Haf en een Merens.

De Merens is behoorlijk breed en ik heb hem zelf ingereden. Ik begon met een Wintec, witte boom (de breedste ) erin en die werd zelfs nog uitgebogen.
Toen kwam er na een poosje een "echt" zadel, een Podium. Daar heb ik 2 jaar best aardig op gereden, maar hij had toen echt teveel bespiering en kon er hoe dan ook niet meer in.

Omdat ik graag ver en lang rijdt (mn trektochten) durfde ik niet heel goed aan een boomloos zadel.

Mijn haf was ondertussen uit zijn op maat gemaakte zadel boommaatje 43, gegroeid.

De Startrekk was net op de markt. Dit is een boomlooszadel, maar WEL met panelen eronder. Je hebt veel meer kussen/zadel gevoel.
Hier durf ik wel lang en ver mee te rijden. Dat zou ik niet me een Barefoot durven.

duur zadel, maar ook heel mooi en het kan gewoon helemaal plat gevouwen worden.
Dus ideaal voor brede tanks als enefjord. Het groeit dus mee, ook heel handig wanneer je meer of minder traint ,wanneer het zomer of winter is.

hier kun je info vinden:

www.buitenzinnig.nl

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:27

Voor mijn Haf met een korte rug is het BF zadel maat 1 nog steeds te lang....... of liever gezegd de pad met de onderlegger (is groter dan het zadel) hierdoor krijgt mijn pony weer schuurplekken. Verder wel een fijn zadel, maar dus ook geen blijvertje voor mij.

Ik zat dus met smart uit te kijken naar het dressuurzadel van BF......... maar helaas, inmiddels wel een maat 1 dressuurzadel maar weer geen bijpassende pad erbij te krijgen (plus dat de prijs een stuk forser is dan van de standaard BF).

Ga nu ook maar eens informeren naar een Startrekk dressuur, dat ziet er wel goed uit en zoveel prijsverschil met de BF dressuur is dat dacht ik niet.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:29

Sosha, de ST comfort is ook in een verkorte versie te krijgen ,scheelt 5 cm.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:36

Is de comfort dan beter dan de dressuur? Ik gebruik het zadel daar voornamelijk voor, dus dacht dat dan meer de dressuur of de espangola versie geschikt zouden zijn.

Ik ben overigens wel gewend om een buitenritje of een sprongetje te maken met een dressuurzadel, nooit problemen mee gehad. Ik maak verder ook nooit hele lange tochten (3 uur is echt wel mijn max, maar meestal maar 2.)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 22:48

Alvast bedankt voor de reacties en tips!!!'
Heeft er hier iemand trouwens ervaring met het fhoenix zadel van Heather Moffett? Ondanks dat het best een heel duur zadel is ben ik toch wel geintresseerd in dit zadel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:49

Sosha schreef:
Is de comfort dan beter dan de dressuur?)

Dat zal heel persoonlijk zijn.

Ik krijg les vanuit CR. De ST comfort heeft 2 beugelophangdingen. Ik heb mijn beugelriemen dus ook wat verder naar achteren zitten. Hierdoor heb ik een hele mooie zit en kan ik met weinig hulp best veel bereiken.

Je kunt een testzadel aanvragen
Ik geloof alleen dat de dressuur momenteel nog niet in NL was, vanwege fabricage fouten.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:54

Een vriendin van me heeft het heather moffet zadel op haar ronde arabier liggen, met een korte rug.

Voor die pony was de barefoot volgens mij ook te lang, maar dit zadel ligt erg goed. Bij deze pony is er ook ruim voldoende ruimte boven de schoft, en het is een heel lekker zadel op mee te rijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:52

Delphi schreef:

Het allerliefste koop ik een goed zadel waarbij ik me niet meer druk hoef te maken of het nog goed ligt. Nu schijnt dat het Heather Moffett zadel (ww.equihof.be/main.htm) zich vormt naar je paard. Dus als het bij het passen goed ligt zal je paard er niet uit groeien. Maar kan het zadel ten hoogte waar normaal de boom zit niet alsnog klemmen op de schoft?

Dit zadel is hardstikke flexibel en ik zou niet weten hoe het zou gaan klemmen. Hoe zie je dat voor je dan?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:53

Ik heb de startrek comfort shorty (nog wel, in ieder geval). Omdat ik dus ook geen goed passend boomzadel kon vinden voor mijn tank. En op zich bevalt dit zadel prima.

Ik heb nu tijdelijk een massimo zadel te leen, zie www.bluebalance.nl . Een heel fijn boomzadel met zeer brede boom en een mooi breed (maar niet te ) kussenkanaal. Dit zadel bevalt ook goed.

Dus ik moet binnenkort een keuze maken. Want de massimo kan ik evt overnemen. En ik kan me geen 2 zadels veroorloven jammer genoeg. Dat wordt nog een moeilijke keuze.

De reden trouwens dat de meeste zadel niet passen zit 'm vaak in een te smalle boom en/of het niet goed aansluiten van de kussens waardoor de druk niet mooi gelijkmatig verdeelt wordt. Wat er van de 2 vaker voorkomt weet ik niet. Maar het komt dus ook voor dat het allebei niet goed is.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:56

Ik heb een WOW met flairkussens. Een WOW heeft een verstelbare boom die ook nog eens scharniert. Flairkussens zijn luchtgevulde kussen. Het zadel is dus makkelijk pas te maken en aan te passen als je paard van vorm veranderd. Weet niet hoe het op super ronde paarden ligt. Heb het zelf op mijn KWPNer en ben echt SUPER blij ermee.

www.zadelmakerijboer.nl

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:25

Ik heb ook paardjes met model "ton" en heb een Bob Marshall zadel. Die zijn er in endurance en westernuitvoeringen. Blijven prima liggen en het is het enige zadel waar mijn oudste goed onder loopt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:27

Wat wil je? Goed bedoelde adviezen of oplossingen?
Voor ECHTE oplossingen: www.equireva.nl al het andere is minder......

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:36

sjezmig Ikke, wat is dit nu weer voor reclame slogan?

ik heb ook een tonnetje zonder schoft en rij met een op maat gemaakte zadel met boom. nu hij weer wat in shape is (geen wintervet en hooibuik) ligt dit zal netjes op zijn rug.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:43

Pellie schreef:
sjezmig Ikke, wat is dit nu weer voor reclame slogan?

ik heb ook een tonnetje zonder schoft en rij met een op maat gemaakte zadel met boom. nu hij weer wat in shape is (geen wintervet en hooibuik) ligt dit zal netjes op zijn rug.

Gewoon de iemands kennis op de juiste waarde schatten.

Dat jij bij jouw paard kunt bepalen dat het goed is, is een goede, lovenswaardige zaak.
Maar vanachter een PC bepalen wat goed is voor iemand anders, is van een heel ander caliber. Dat is niet meer dan de weergave van je eigen werkelijkheid; een goedbedoeld advies dus.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:27

Ik heb een Freeform en een barefoot zadel. Ze zitten allebei goed en passen ook goed. Alleen vind ik de Freeform beter voor mijn jonge paarden omdat deze een stuk steviger is. Dit vind ik beter voor hun rug omdat ik lichtrijd. Ook voel ik me zekerder omdat ik een stuk steviger zit. De barefoot ligt op mijn oude pony die flinke rugspieren heeft. Hij loopt heerlijk onder dit zadel. Veel beter dan onder mijn western boomzadel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 22:33

ikke schreef:
Wat wil je? Goed bedoelde adviezen of oplossingen?
Voor ECHTE oplossingen: www.equireva.nl al het andere is minder......

Ik ben op zoek naar een goed zadel. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer en ben bang dat ik zelf niet goed kan inschatten (of pas te laat) wanneer een zadel niet meer goed ligt. Ik vraag niet wat voor maat zadel ik moet nemen, maar of een boomloos zadel de oplossing kan zijn. Ik ben op zoek naar een zadel dat als het waren een beetje meevormt als mijn paard straks wat meer bespiering heeft.

Mijn paard hoeft niet te revalideren dus ik snap eigenlijk niet helemaal waarom je met deze website aan komt En om gelijk te beweren dat ''al het andere'' minder is.......... Misschien kun je nog eens duidelijk uitleggen wat je bedoelt met ''jouw ECHTE oplossing'' en waarom ''al het andere'' minder zou zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:58

Delphi schreef:
Ik ben op zoek naar een goed zadel. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer en ben bang dat ik zelf niet goed kan inschatten (of pas te laat) wanneer een zadel niet meer goed ligt. Ik vraag niet wat voor maat zadel ik moet nemen, maar of een boomloos zadel de oplossing kan zijn. Ik ben op zoek naar een zadel dat als het waren een beetje meevormt als mijn paard straks wat meer bespiering heeft.

Mijn paard hoeft niet te revalideren dus ik snap eigenlijk niet helemaal waarom je met deze website aan komt En om gelijk te beweren dat ''al het andere'' minder is.......... Misschien kun je nog eens duidelijk uitleggen wat je bedoelt met ''jouw ECHTE oplossing'' en waarom ''al het andere'' minder zou zijn.

Wel, als je gelijk juist materiaal koopt, dan hoeft er niet gerevalideerd te worden. En aangezien voorkomen nog altijd beter is als genezen en Gerry DE expert in NL is als het om ruggen, rugproblemen EN het voorkomen ervan is, is zij dus DE aangewezen persoon om je goed te adviseren over een correct zadel, passend op je paard en onder je billen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:37

Nou dit vind ik zwaar overtrokken. Er zijn echt wel meer experts hoor. Ik heb wel eens een cursus gevolgd bij Gerrie en ik weet dat ze verstand heeft van zaken maar dit vind ik echt flauwe kul.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:47

Ga met cookies mee. Daarbij kan een rug veranderen, of de schouder, en wie checkt dan of het nog goed ligt?

Linnie815

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:59

Wendy schreef:
Een vriendin van me heeft het heather moffet zadel op haar ronde arabier liggen, met een korte rug.

Voor die pony was de barefoot volgens mij ook te lang, maar dit zadel ligt erg goed. Bij deze pony is er ook ruim voldoende ruimte boven de schoft, en het is een heel lekker zadel op mee te rijden.

Nou ik ben die vriendin met de ronde arabier. Ik vind de phoenix van HM erg fijn. Odes was ook niet ingereden voordat ik mijn zadeltocht begon. Dus zo kwam er een barefoot. Omdat ze al wat ouder was (8 jaar) en bepaalde ervaringen had, heb ik haar uiteindelijk laten inrijden. En daar heb ik kennis gemaakt met de HM. Ik had door een verkeerd zadel op de pony ervoor een stoelzit houding ontwikkeld en toen ik foto's van mezelf zag in een kieffer dressuur en de HM was ik verkocht. Kon ik echt zo zitten? In die houding? Maar toch nog wel meer zadels gepast. En Odes is rond, korte rug, normale schoft. Maar juist omdat ze rond is, paste veel niet en daar komt de korte rug nog eens bij. De HM paste, zit echt super lekker en erg zacht. Het zadel is op zich vrij kort. Ik begrijp dat ze inmiddels een adult large size hebben ontwikkeld . De normale size moet 18 inch zijn, maar bij een 17/17,5 inch houdt het volgens mij wel op.

Het kussens zijn van een soort foam dat zich idd vormt, ook het zitvalk vormt zich naar je lichaam. Dit herstelt trouwens iedere keer weer. Door de warmte van je lichaam en de rug van je paard, vormt het zich.

De startrekk zadels lijken mij ook erg fijn. Het panelensysteem spreekt mij wel aan. Maar ik was inmiddels al gevallen voor de phoenix en heb absoluut geen spijt.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 19:34

Dank je wel Linnie815 dat je gereageerd hebt! Het is natuurlijk nog een vrij ''nieuw'' zadel dus niet echt veel mensen hebben er ervaring mee.

Ik denk toch dat ik eens goed ga nadenken over de HM phoenix! Hij is wel vrij prijzig, maar dan heb je ook wat Het grote nadeel van de barefoot vind ik dat die zelf geen kussen heeft en je inlages moet gebruiken. Ik vind die dekjes zó duur in verhouding met het zadel en ik vind de vorm en de kleuren van de dekjes niet eens mooi. En om zelf te gaan knutselen met die inlages zie ik toch niet zitten.

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:54

Het zadel is nu bijna een jaar verkrijgbaar, dus idd nog niet zolang.

Je kunt het zadel een keer testen bij www.equestor.nl, ze komt dan bij je langs.

Ik heb onder de HM een normaal sjabrakje, dus dan heb je keuze genoeg .