bitloos mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 10:38

Er zijn weleens meer topics over geweest op AR maar daar kwam meestal alleen commentaar dat dat niet veilig is daarom plaats ik dit nu hier op naturals in de hoop dat ik die reacties wat minder krijg.

Ik heb een tweespan shetten. De ene zal ik nooit zonder bit voor de kar zetten omdat hij daar gewoon niet geschikt voor is. De andere daarintegen reageert heel slecht op het bit, heel erg achter de teugel kruipen ed. waardoor ik als ik dubbelspan rij dus helemaal geen contact meer met hem kan onderhouden. Met hem durf ik het wel aan bitloos te gaan proberen.

Ik heb inmiddels een bitloosmenhoofdstel gemaakt voor hem. Zo één waarbij de teugels onder de kin kruisen. Ik heb de test van paardnatuurlijk gelezen en daar stond dat dit soort waarschijnlijk het best voor mennen gebruikt kon worden en daar kon ik me wel in vinden.
Hiermee heb ik hem een keer aan de langeteugel de wei rond gestuurt wat erg goed ging. binnenkort wil ik dat voor de wagen een keer uitproberen en dan ook in dubbelspan toepassen.

Zijn er meer mensen die bitloos mennen? Wat zijn jullie ervaringen? Wat voor soort bitloos hoofdstel gebruiken jullie?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:44

Geen idee of het echt zo onveilig is.

Mijn paard (zie m'n profiel voor de link met foto's van bitloos beleren, helemaal onderaan) ben ik bitloos aan het beleren in het tuig. Dit in eerste instantie omdat ze de liverpoolstang niet goed accepteert. Maar het gaat nu zo goed, ook het trekken van een autobandje, dat ik het eerst maar bitloos doorzet.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:06

Ik zie geen probleem.
Volgens mij is er wel nog iemand die bitloos ment, maar ik weet even niet wie.
Ik wil Anouar misschien ook laten beleren, ik wil iig dat hij iets kan slepen omdat dat goed voor de rug is. En dat gaat ook zeker bitloos. Ik heb niet eens meer een fatsoenlijk bit

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 20:28

Ik ben iets sneller gegaan dan mijn planning en heb vanmiddag meteen dubbelspan gereden met Roger bitloos.
Dat ging zo goed dat ik helemaal ben overtuigd en eigenlijk ook niet eens meer vragen heb.

Ik ben nog niet het verkeer in geweest, maar daar zie ik nu ook helemaal niet meer tegen op. Waar ik voorheen toen roger nog met bit liep dus wel tegenop zag omdat ik gewoon zo weining controle had over hem en dus de helft van mijn span maar kon sturen.

Mijn dag is dus weer helemaal goed.

Met de andere helft van mijn span, Eli, heb ik weleens bitloos langelijnen werk geprobeert maar dat ging bij hem gewoon met heel veel moeite terwijl ik hem met bit vanaf het eerste moment met mijn pinken kon sturen en vooral remmen. Toen heb ik het bitloos mennen eigenlijk weer in de ijskast gezet, daarom heb ik er niet eerder aangedacht dat het bij Roger misschien wel zou werken, dom eigenlijk.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:07

als je hem zonder bit net zo goed kan besturen en remmen als met, zou ik het gewoon proberen toch?

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:58

Volgens mijn, en een kennis van mijn die veel in mennen doet.. het is niet slim om zonder bit te gaan mennen.. vooral als je in het verkeer wilt gaan mennen.. want je paard/pony reageerd er veel trager op

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:00

Het is maar net wat je je paard leert. Paarden kunnen net zo goed reageren op druk op de neus.
Maar voor alles geldt; Je moet wel willen...

_Cindy

Re: bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:03

Niet elk paard reageert trager op een bit dan op een bitloos hoofdstel. Het hangt er helemaal vanaf hoe je paard is, hoe jij rijd, wat voor een hoofdstel je hebt, etc. Ik heb het ooit getest en daar kwam uit dat de geteste paarden (een onbeleerde Fries, een shetlander en een haflo-arabier) allemaal sneller reageerden op het bitloze hoofdstel dan op het bit. Oftewel niet in elke situatie/ elk paard reageert trager met een bitloos hoofdstel dan met een bit.
Ik denk dat dit ligt aan het reactievermogen en instinct. Als een paard druk op de neus/ achter de oren voelt, dit is een natuurlijke reactie. Getrek in de mond is niets natuurlijks en niet instinctief.

Wat oudere paarden die hun hele leven al met bit gelopen hebben zullen misschien wél sneller op een bit reageren, maar dit heb ik niet onderzocht. Ik denk dat als een paard op hol slaat en niet meer controleerbaar en dwars door het bit heenloopt, nog eerder reageert op druk op de neus/achter de oren dan druk op het bit.

Ik men trouwens zelf wel met bit.

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:13

Veel mensen denken bitloos=stuurloos, zoals al gezegd, het is maar net wat je het paard leert. Mijn paard heeft bitloos bvb een veel betere rem als ze er een keer onverwachts vandoor zou spurten..

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:54

Mmmh....
Ik vind het moeilijk!
Ik ben absoluut voor bitloos rijden. Stoffel word momenteel ook bitloos ingereden en bij gebrek aan bak gebeurt dit ook nog eens buiten.

Zou hem ook graag bitloos willen beleren voor de kar, maar daar heerst nog wat weerstand.
Hoealwel hij onwijs licht reageert op neus.
Maarja dat is onder de vrouw en kan ik als het echt moet een one-rein-stop maken.
Geen idee wat hij zou doen als hij er vandoor gaat en ik trek alleen (want dat gebeurt bij een wagen situatie wel)

Ik blijf dit forum volgen en ben benieuwd naar verdere reacties.

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:55

Nog even een vraagje....

De mensen die bitloos mennen...
Waar mennen jullie mee?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:20

ik heb hier eerder een topic over geopend wij mijn zusje en ik mennen ook bitloos gaat perfect! gewoon met een speciaal hoofdstel zonder oogkleppen heerlijk voor mij geen bit heeftze nooit in gehad ze is 11 maar een bit kent ze niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:50

Dames, heren bitloze menners, houdt er rekening mee dat er een kapstokartikel in de wet staat dat EIST dat je je rij- of trekdier ten allen tijde onder controle hebt. Er zijn serieuze redenen om aan te nemen dat een rechter een bitloos hoofdstel als optoming voor de wagen niet als voldoende controle aanvaard.
Voordat je serieus over straat gaat, verdiep je hier even in, dat geeft minder sores achteraf.

Ik ga geen oordeel geven of het wel of niet kan, of het wel of niet verantwoord is, dat is allemaal jullie eigen verantwoording. Ik waarschuw alleen dat de wet er ook nog is en dat die in dit geval wel eens erg vervelend zou kunnen doen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:54

Altijd onder controllen, Zo dan zouden ze er veel van de weg moeten halen, hoe vaak ik wel niet hoor op hol geslagen paard met kar, met bit natuurlijk. Welke rem?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:59

bolletje schreef:
Altijd onder controllen, Zo dan zouden ze er veel van de weg moeten halen, hoe vaak ik wel niet hoor op hol geslagen paard met kar, met bit natuurlijk. Welke rem?

Daar gaat het niet om. Als jij zonder bit met je kar aan de kletter gaat en een auto in de vernieling helpt, dan zul je tegenover je verzekering moeten verklaren dat je alles hebt gedaan wat in je vermogen ligt. Op het moment dat er geen bit in zat, dan zou je verzekering je dat kunnen aanrekenen. Daar is jurispudentie over.
Ik verzin dit niet hoor, ik geef alleen maar door. Doe er je voordeel mee, in welke vorm dan ook.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:25

Dan kies ik toch liever voor veiligheid, zonder bit dus. Heb een arabiertje is op der 11e ingereden, bitloos, ze reageert als je licht je teugels pakt dan al. Mijn smid zij ook die ment, ik zou er nooit een bit in doen, dat zou alleen maar gevaarlijk zijn. Hij zij ook dat waarschijnlijk als we haar met bit zouden rijden dat ze moeilijk te houden zou zin. Nu reageert ze zo goed. Mensen die er op rijden , staan versteld dat ze zo goed luisterd

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 08:14

Ik heb het een tijd geleden nagevraagd bij onze verzekeringspersoon en die zei toen dat hij dacht dat het niet uitmaakte. Maar toen was er nog helemaal geen sprake van dat ik zonder bit zou gaat mennen en heb dus niet echt serieus meer uitgezocht.
Ik ga nu zeker nog een keer vragen of hij het echt eens goed wil uitzoeken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:33

Zijn er dan speciale bitloze menhoofdstellen? Of hebben jullie gewoon lange teugels aan je bitloze hoofdstel vastgemaakt? Of hebben jullie een gewoon menhoofdstel en het bit weg gelaten?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:14

ik maak mijn touwleidsels gewoon aan het bitless bridle vast , gaat perfect.
Mijn paard was vroeger boomsleeppaard van beroep, hij reageert erg scherpop stemcommando's. Ik Parelli met hem, dus zeg nooit iets tegen hem als we ergens mee bezig zijn, deste scherper reageert hij op stemcommando's als het een keer echt moet

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 17:06

Ik gebruik mijn menhoofdstel. Daar heb ik in plaats van het bit een zelf gemaakte neusriem aangezet. Een soort model als die van emiel voest met gekruiste teugels onder de kin door. Zijn hele korte stukjes die onder de kin door zitten met oogjes aan het eind en daar maak ik mijn gewone menleidsels weer aan vast.

velduil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:20

Okee beetje late reactie op dit topic , maar goed , net nieuw hier dus ik loop nog een beetje achter

Ik zou graag eens bitloos willen mennen vooral om te voelen of dat heel anders werkt en wat het effect op het paard is , ik men altijd op een afgesloten terrein en wil voorlopig absoluut niet de weg op, wie weet waar ik een bitloos hoofdstel kan kopen en/of lenen en wie ment er regelmatig bitloos en vind het niet erg als ik een keertje kom kjken/mee rijden

Wim van Dijk
Nieuwegein

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:58

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:56

Wahaha, die foto

Ik ga een shetlander kopen en wil daar ook mee gaan mennen. Bitloos. Zo'n gaaf Biothane hoofdstelletje voor een shet lijkt me echt leuk (net zoeen als ik voor Anouar heb), maar vind ze een beetje duur daarvoor.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:03

hahaha die foto is echt leuk!!

Maar ik ken ook iemand die sinds een tijdje bitloos ment met de Cross-rope bridle met haar shet en dat gaat echt super!
(beetje reklame maar dat mag Haha! )

Suc6 ermee!

Groetjes Annemiek

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:09

Aanstaande Paard en Koets wordt er een demonstratie bitloos mennen met een tandem gegeven. Over de menner, Dirk Pries, staat ook een stuk in de Mensport.