Bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:41

Ik lees dat veel mensen bitloos er fijn vinden om mee te rijden,

Dus ben eigenlijk wel nieuwschierig.

Wat zijn de nadelen?
en wat zijn de voordelen

Ik heb een heel vlot paard dat absoluut zonder bit niet te houden is(ik hang niet, ik moet af en toe opstopping maken met teugels) Maar zou voor zo'n paard dit mogelijk zijn?

en hoe ervaart het paard het, blijft die er rustig(er) onder?

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:55

bekijk de andere topics eens, er zijn genoeg mensen die ervaring hebben en die daar al hebben neergezet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:59

Gebruik inderdaad even de zoekfunctie. Er zijn nu al eenhele hoop topics hier over.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:22

idd er zaten net drie tpics over bitloos onder elkaar

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:57

Ik vind het allerbelangrijkste voordat je bitloos gaat rijden dan je je paard leert wijken voor druk. Ik denk dat dat bij jou ook een probleem is, aangezien je schrijft dat je paard zonder bit niet te houden is.

Elk paard gaat van nature tegen druk in, dat zit in het instinct.
In de omgang met mensen is dit tegen druk in gaan niet handig en kan zelfs gevaarlijk zijn. Wij mensen kunnen het met kracht nooit winnen van een paard.
Daarom moet gedomesticeerde paarden moeten dus leren niet tegen de druk in te gaan maar ervoor te wijken. Of de druk nu in de mond, op de neus, op de kont, de buik, de schouder of wat dan ook komt maakt niet uit.
Mooi voorbeeld zijn paarden die gaan hangen. Paarden die niet geleerd hebben te wijken voor druk blijven hangen omdat ze ertegen in gaan. Zodra een paard dat wel heeft leren wijken te ver naar achteren gaat als hij vast staat en er komt druk achter de oren dan gaat hij weer naar voren.

Of je nu met of zonder bit rijdt, je krijgt hier ook mee te maken. Paarden moeten leren dat ze moeten stoppen zodra er druk in de mond of op de neus komt. Paarden zijn gevoelig (ze voelen een vlieg) dus ze voelen het perfect als je alleen maar je hand dicht knijpt (met de teugels erin)

Dit wijken voor druk is redelijk makkelijk te leren.
Het vraagt echter wel wat geduld en consequentie.
Het makkelijks kun je beginnen met het hoofd. Doe een halster om met een touw eraan, vraag het hoofd naar beneden door heel zachtjes druk te geven op het touw naar beneden. Laat je paard z'n hoofd zakken dan neem je direct de druk weg. Na een tijdje zou je paard snappen dat als hij druk voelt, er niet tegen in gaat, maar mee gaat de druk weg gaat.
Doet je paard z'n hoofd omhoog ipv naar beneden en gaat er dus tegen in dan neem je niet meer druk maar gaat je hand gewoon mee naar boven.
Als je paard dit door heeft kun je vragen het hoofd naar links en naar rechts te bewegen, een stapje opzij te doen als je heel licht tegen de schouder duwt, noem maar op.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:03

Dan is het niks voor mij.. Mijn paard gaat daar niet in mee. die is te ruw in de mond gereden. te veel getrokken, nooit op been leren reageren. (wat ze nu al beter doet)

MissUtopia
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-04-06

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:04

Ik denk dat je goed moet omgaan met rijden zonder bit maar dat is hetzelfde als met bit rijden. Met een halter bijvoorbeeld zie ik niet zoveel gevaren maar met een hackemoor wel. Wees zacht in de hand en probeer je paard net als met normaal rijden met je zit te rijden en niet met je handen.

Ik ben geen voorstander van rijden met een hackemoor maar ik heb ooit een paard gehad een zogeheette head shaker maar die tevens de tong over het bit gooide. Daar heb ik 1,5 maand het bit hoog gehangen en de teugels alleen aan de hackemoor en daarmee heel voorzichtig rijden. na 1,5 maand weer normaal bitje in en echt super fijn in de hand.

Ik blijf erbij mensen doe gewoon normaal rijd vanaf de basis en ga vooral geen rare fratsen uithalen en allerlei hulpmiddelen(slof, passoa teugels etc etc) gebruiken als je onervaren bent!! Vraag hulp van een deskundig iemand en anders blijf er lekker vanaf.

groetjess anne

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:07

Karoliefje schreef:
Dan is het niks voor mij.. Mijn paard gaat daar niet in mee. die is te ruw in de mond gereden. te veel getrokken, nooit op been leren reageren. (wat ze nu al beter doet)

Je schrijft het goed 'Niks voor mij' Elk paard kan het, maar de ruiter moet wel willen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:10

Karoliefje schreef:
Dan is het niks voor mij.. Mijn paard gaat daar niet in mee. die is te ruw in de mond gereden. te veel getrokken, nooit op been leren reageren. (wat ze nu al beter doet)

Je kunt een paard altijd leren te reageren op de meest zachte en subtiele druk. Ongeacht de leeftijd. Van ongevoelig kunnen ze weer gevoelig worden...! Dit geldt zowel voor teugel- als voor beenhulpen.

Jouw paard is nu dus hard in de mond, maar wellicht nog niet hard op de neus. Dus zou bitloos voor jou een hele mooie manier zijn om "zacht" te gaan leren rijden en communiceren met je paard.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:11

dat zeg jij.

Maar toevallig is mijn paard op een bitje al heel moeilijk rustig te houden en niet te rijden, en dat is niet mijn schuld. maar van de ruiters die het zo leuk vonden mijn paard kapot te rijden.

Als ik nu al moeite heb haar af en toe rustiger te krijgen, Hoe moet dat dan bitloos? moet ik haar gewoon laten gaan.

Ik heb zoveel gehoord, ja laat je paard gaan. deed ik. verloor ze bijna haar evenwicht. Ik denk dat ik het mezelf en mijn paard alleen maar moeilijker zou maken bitloos.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:11

Anouar15 schreef:
Je schrijft het goed 'Niks voor mij' Elk paard kan het, maar de ruiter moet wel willen


Bingo...

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:15

Waarom eigelijk dit topic

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:15

daar zijn jullie van overtuigd. Ga zelf eens proberen, niet áltijd alles is mogelijk.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:16

Ik had interesse in bitloos rijden,

Had geen idee hoe dat ging. Maar krijg van die lekker fijne reacties.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:17

Het zal niet vanzelf gaan, maar oefening baart kunst. Ook wanneer je denkt dat het onbegonnen werk is. Maar de enige manier om daar achter te komen is door het te proberen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:21

Karoliefje schreef:
Maar toevallig is mijn paard op een bitje al heel moeilijk rustig te houden en niet te rijden, en dat is niet mijn schuld. maar van de ruiters die het zo leuk vonden mijn paard kapot te rijden.

Als ik nu al moeite heb haar af en toe rustiger te krijgen, Hoe moet dat dan bitloos? moet ik haar gewoon laten gaan.

Ik heb zoveel gehoord, ja laat je paard gaan. deed ik. verloor ze bijna haar evenwicht. Ik denk dat ik het mezelf en mijn paard alleen maar moeilijker zou maken bitloos.

Ik vind het helemaal niet gek dat je paard is zoals jij omschrijft: "heel moeilijk rustig te houden en niet te rijden" wanneer er altijd in haar mond is getrokken. Dat bit heeft altijd zoveel druk, spanning en pijn bij haar veroorzaakt, dat zit nu in haar systeem.
Je paard zal dolgelukkig en enorm dankbaar zijn als ze nooit meer een bit in hoeft...!

Voor jou een mooie uitdaging dus om haar dat vertrouwen en die zachtheid te geven.

Daarbij, als je bitloos gaat rijden, zul je merken dat je paard al veel meer ontspannen is. Dat is echt een enorm verschil.

Maar zoals je zelf al zei, het is een kwestie van willen.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:24

Is het ook, máar, mijn paard heeft geen hekel aan bit. en er is haarook geen pijn gedaan. er zijn alleen veel beginnende ruiters op geweest. en als ik met bitloos hoofdstel zou rijden zou zij teveel vrij spel krijgen en zou ze schijt hebben aan alles wat ik doe. dat vind ik persoonlijk dan geen uitdaging met dit paard?

Als ik paard mijn paard (nu 2 jaar) ga beleren overweeg ik wel af en toe bitloos te rijden.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:25

Heb je mijn verhaal over wijken voor druk gelezen?

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:26

Ja. en mijn paard reageert heel fel op druk. schiet ze weg. ik kan nu voor het eerst drijven. hoe moet ik haar ooit voluit rijden op mijn benen. ik mag blij zijn als ze rustig op mijn benen blijft als ik haar laat wijken.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:34

Is het niet zo dat je paard vooruit schiet bij druk? Ze reageert dus wel op druk, maar altijd in dezelfde richting. De kunst is dan om ervoor te zorgen dat ze gaat reageren in de richting van de druk weg, en niet altijd vooruit. Dat zou toch op zich beginnend vanaf de grond best aan te leren moeten zijn. Probeer maar eens hoe Anouar het beschreef en kijk dan eens hoe ze reageert.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:35

Goed, jij hebt intresse en de mensen met veel ervaring helpen je. En nu weet je al zeker dat je paard het niet kan?

Het verhaal van anour is heel duidelijk en goed uitgelgt. Elk paard kan het. Kan je zat voorbeelden noemen van paarden die niet goed op het bit of been reageren maar super op bitloos.

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:35

Ik denk dat jouw paard JUIST geschikt is voor bitloos!

Mijn paard: een nachtmerrie. Werkelijk waar. Altijd er vandoor gaan, niet te sturen het was dat hij in de wei zo lief was. Anders was ie allang weggeweest. Maar goed: slof eraan gehad van alles. Niks hielp. Ik dacht, als dit niet helpt is het over. Ik heb een rijhalster gekocht, eerste keer ging nog slechter als anders. Maar toen kreeg hij het in de gaten. heel langzaam alles opgebouwt en het gaat nu super. Gallop naar halt zonder druk puur op mijn zit.

Juist omdat jouw paardje altijd met veel te veel druk is gereden zou ik dit toch een keer proberen. Met een hackamore trek je veel te snel veel te hard en breek je zo een bot. (spreekt uit ervaring bij ons op stal)

Ik weet waar je het over hebt, en ik zal het zeker proberen! Als het werkt krijg je er een heel ander paard voor terug.

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:37

Karoliefje schreef:
Dan is het niks voor mij.. Mijn paard gaat daar niet in mee. die is te ruw in de mond gereden. te veel getrokken, nooit op been leren reageren. (wat ze nu al beter doet)


Daarom! Dat legt Anour uit. Je moet het leren, je moet er wel wat voor willen doen. Niet alles gaat vanzelf!

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:38

Ga gewoon rijden en doe een knoop in de teugel en leg die op de hals. Probeer haar te laten stappen met je zit en te laten halt houden. Veder niks. En bouw dit steeds meer op.
Vanaf nu heeft ze alleen maar in bit in voor noodgevallen. Niet om meer mee te rijden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:39

Karoliefje schreef:
Is het ook, máar, mijn paard heeft geen hekel aan bit. en er is haarook geen pijn gedaan. er zijn alleen veel beginnende ruiters op geweest. en als ik met bitloos hoofdstel zou rijden zou zij teveel vrij spel krijgen en zou ze schijt hebben aan alles wat ik doe. dat vind ik persoonlijk dan geen uitdaging met dit paard?

Als ik paard mijn paard (nu 2 jaar) ga beleren overweeg ik wel af en toe bitloos te rijden.

Ik volg je effe niet meer hoor....

Je zegt zelf dat andere ruiters jouw paard kapot hebben gereden. Dat jouw paard te ruw in de mond is gereden en dat er te veel in haar mond is getrokken.

En nu durf je te zeggen dat je paard geen hekel aan het bit heeft en dat haar ook geen pijn is gedaan?!

Je hebt nog nooit bitloos gereden, maar toch zeg je (in je eerste post): "Ik heb een heel vlot paard dat absoluut zonder bit niet te houden is".
En nu zeg je dat ze bitloos teveel vrij spel zou krijgen en schijt zou hebben aan alles wat je doet?!

Jouw beleving bij jouw paard heb ik sowieso al vraagtekens bij. "Vrij spel" en "schijt hebben aan"......

Welk advies wil je nu eigenlijk graag hebben? Een scherper bit kopen? Dikke, handvaste teugels eraan hangen en fijne handschoenen aan doen zodat je nog harder kunt gaan trekken? Dat je paard daar niet onder lijdt en toch al zo'n harde mond heeft?