Arabieren en zonder dekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Arabieren en zonder dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:50

Meestal hoor je dat arabier niet zonder dekens kunnen en dat alleen koudbloeden zonder kunnen.
Buiten dat ik het daar absoluut niet mee eens ben vroeg ik me af of arabieren niet juist beter zonder dekens kunnen dan andere rassen.

Ze komen oorspronkelijk uit de woestijn, waar het overdag boven de 40 graden kan komen en 's nachts ver onder het vriespunt kan zakken. Ze hebben dus te maken met enorme themperatuur verschillen. Veel meer dan koudbloeden (oorspronkelijk)
Enig verschil dat het in de woestijn niet sneeuwt.

Wat vinden jullie hiervan?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:28

Ieder paard kan zonder dekens naar buiten. Je moet dit wel zorgvuldig opbouwen en met vachtverzorging er rekening mee houden. Daarbij is beschutting zeer wenselijk!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:29

Dat snap ik Maar daar ging het me niet om.
Ik zie ook wel dat Anouar (arabier) prima zonder dekens kan.
Ik wil alleen weten wat jullie van mijn 'redenering' vinden

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:30

Ik maak geen onderscheid in een arabier of een Haf. Een PAARD kan gewoon zonder dekens.

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:33

ja en dat vind ik nou ook..
ik vind dat je meer een deken voor je zelf heb dan voor een paard..
een paard bij ons op stal had 2 dekens om ze komt de dag erna terug en had kleine brandwontjes op zijn kont die hij had het veel de warm gekregen..

ik vind het maar niks.. al is een regendeken voor jezelf toch wel erg makkelijk

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:00

Je redenering klopt als een bus.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:27

Ik vind het een heel logische redenering. Meestal is een deken toch uit gemakzucht, lekker handig, zonder dikke vacht. Ik moet bekennen; mijn pony staat ook onder de deken.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:58

Sowieso kunnen ze idd best zonder deken naar buiten en je redenering klinkt logisch
Toch staat Maroush wel onder deken

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:55

Ik ga helemaal mee met het antwoord van antheman

Nainkey

Re: Arabieren en zonder dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:50

Ik ben het ermee eens dat de meeste gewoon zonder kunnen, maar mijn merrie krijgt absoluut geen wintervacht, dat was ook de belangrijkste reden dat ik haar een deken op gedaan heb.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:36

Ze kunnen prima tegen de kou, alleen is de vacht van een arab wat minder goed bestand tegen de regen... ondanks een dunne vacht krijgen ze het namelijk niet koud in de winter, maar als het sneeuwt of regent, wordt de huid bij een arabje wel nat, terwijl bij een ijsco bijv. de sneeuw gewoon op zn vacht blijft liggen. Zolang je echter een afdak hebt waar ze ook graag onder staan, is het geen enkel probleem.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:29

Mijn pony heeft *hoogstwaarschijnlijk* arabisch bloed, en staat zonder deken. Ze heeft een véél dikkere vacht dan mijn paard.

imhotep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:11

Een paard dat verziekt is met deken kan je het eerste jaar toch niet meer buiten zetten zonder deken? Een paardevacht heeft toch maanden lang voorbereiding nodig om een bepaald seizoen aan te kunnen.

Is het niet zo dat je een arabier uit het Midden Oosten niet kan vergelijken met een arabier uit Nederland qua klimaat. De winters hier in Nederland maanden duren en het koude klimaat in het Midden Oosten alleen een paar uur s'nacht is zodat het nog wel goed te doen is omdat ze zich overdag kunnen opwarmen?

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:20

@imhotep Nou, dat denk ik niet. Want hier wordt en blijft het gelijkmatig koud maar in de woestijn heb je enorme temperatuurverschillen en dit vergt juist veel meer energie en aanpassingsvermogen van het lichaam. Daarom zijn arabieren ook zo gehard.

Maar idd dat waterkoude in Nederland kunnen ze minder goed tegen. Ik heb ook een volbloed arabier en hij staat al z'n hele leven zonder deken (is nu bijna 4) en hij heeft het nooit koud maar laatst met die sneeuwbuien kreeg hij het voor het eerst toch wel koud. Dus dan is een regendekentje wel aan te raden. Die van mij krijgt ook heel snel kostjes in z'n vacht door de regen. Ik denk een soort rainrot maar dan in hele lichte mate. Dus tegen die nattigheid zijn ze minder goed bestand.

Mickyl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:22

En idd, dat geldt voor elk paard, als ze eenmaal gewend zijn aan een deken moet je het langzaam afbouwen voordat ze zonder kunnen. Het jaar nadat een paard een deken opgehad heeft maakt het lichaam namelijk minder wintervacht aan.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:31

Wij hebben 2 Arabjes en deze winter hebben ze voor het eerst zonder deken gestaan. De ene heeft echt een pesthekel aan dekens en een deken opdoen = gevaar voor eigen leven. De andere kreeg drukkingen van de deken, ondanks alle pogingen dit te voorkomen. Daarom dus deze winter zonder deken. Ze staan wel op stal, maar het zijn buitenstallen, wel beschut overigens. En ze hebben het prima gedaan, zitten beter in hun vel dan de jaren er voor. Arabieren kunnen dus zonder dekens.

@imhotep: een paard is warmbloedig, dus van echt opwarmen overdag is geen sprake. Het zou eventueel een voordeel kunnen zijn op de energiebalans dat het overdag warm is.

Ik denk dat zo'n energiebalans zich instelt naar het gebied waar je bent. Denk maar eens aan asielzoekers uit warme landen. Die lopen in dikke jassen, terwijl het voor ons zomer is. Na een tijdje went het nederlandse klimaat en lopen ze in vergelijkbare kleding als de mensen die hier geboren zijn.

En dus.. een paard zal zelf een winterjas aanmaken als je 'm z'n deken niet opdoet, zijn over het algemeen erg goed instaat om zelf hun warmte te reguleren!

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:49

Mijn KWPN-er stond vorig jaar nog met een dikke deken op stal en met een dikke deken buiten. Bij ons (ik heb hem pas vanaf dit jaar) heeft hij vanaf de zomer lekker zonder deken gestaan, en heel de winter ook. We hebben natuurlijk wel goed opgelet, of hij wel voldoende wintervacht kreeg, maar dat was geen probleem.
Hij heeft het nooit koud (voor zover ik kan zien), en kan altijd binnen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:18

mijn arabje heeft dit jaar een megawintervacht aangemaakt hij is meer een soort arabische ijslander om te zien

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:26

Mickyl schreef:
En idd, dat geldt voor elk paard, als ze eenmaal gewend zijn aan een deken moet je het langzaam afbouwen voordat ze zonder kunnen. Het jaar nadat een paard een deken opgehad heeft maakt het lichaam namelijk minder wintervacht aan.

Die van mij heeft z'n leven lang dekens op gedaan, na de zomer heb ik gewoon geen dekens op gedaan en hij heeft een prachtige vacht. Hi staat de hele dag buiten, in weer en wind en hij heeft nergens last van.

shabbay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:25

arabieren kunnen best zonder deken, die van ons staat ook vanaf geboorte zonder deken....je ziet wel dat hij zich heeft aangepast over de jaren en zn vacht elke winter dikker wordt...hij heeft eerder nergens last van gehad maar heeft nu wel de neiging om wat gevoelig te worden voor vocht.....

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:14

hilli, ik weet best dat een paard geen reptiel is maar toch dacht ik dat het minder energie vreet van een paard omdat de koude daar maar een paar uur aanhoud s'nachts en de winters hier meer energie verbuikt van een paard. Arabieren daar hebben niet veel voer nodig behalve veel water terwijl we hier de paarden s'winters bij moeten voeren, of zit ik ernaast.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:47

ik heb een arabier gehad en die kon dus niet zonder deken.
hij kreeg echt weinig tot geen winterhaar.
ik heb hem in de winter een waterdichte deken opgedaan en dat was voldoende.
maar zonder deken konhij niet.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:05

Ons vorige Arabje kreeg een vacht waar elke ijslander jalours van werd.
Die we nu hebben krijgt alleen maar een dichtere vacht.
Maar als het niet TE hard vriest kan hij ook prima zonder deken.
Vorig jaar was hij geschoren.
Nou ja het resultaat was witte plekken op zijn schoft nadat hij het voorelkaar gekregen had zijn voorbeen door de halsopening te krijgen en een flinke uitslag, omdat zijn niet eens zo heel dikke deken toch te warm voor hem was.
Moest midden in de winter de deken af van de DA.
Geschoren of niet.
Heeft hij zonder ziek te worden en toch elke dag naar buiten overleefd.
Die scheren we dus nooit meer.
En okk geen dekens meer voor hem.
Lekker mkakkelijk .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:14

De lengte en dikte van de wintervacht hoeft geen graadmeter te zijn, carola1. Heb je je paard echt zien rillen?

Het nadeel van een regendeken is dat het de vacht belemmert om z'n isolerende werking te doen; de haren kunnen niet overeind gaan staan. Hierdoor is de kans nog groter dat het paard het koud krijgt. Hij kan zichzelf nl. niet warm houden en een regendeken (zonder voering dus, wat een regendeken vaak is), kan dat ook niet.

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:17

mijn arabiertje kreeg altijd pas een deken op als het onder 0 werd. Want ten eerste in stal is het a;tjd en paar grade warmer en wat anouar15 al zeg in de woestijn is het overdag 40 en s\nacht min 10 ofzo. en daar worden ze lekker hard van