Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 17:27

Ik heb net de nieuwe Bit van april binnen gekregen. Daarin staat een heel artikel over de bevindingen van Dr. Cook. Het kwam erop neer dat een bit eigenlijk heel slecht is en dat zonder bit rijden veel beter is. Natuurlijk was de mening van bitfabrikanten dat bitten helemaal niet zo erg/ slecht zijn, maar dat was natuurlijk te verwachten.
Er werd natuurlijk aangeraden om met het bitloze hoofdstel van Dr.Cook te gaan rijden.
Ik ben blij dat zo'n artikel in en ''normal'' blad als de Bit terecht is gekomen, en ik denk dat mensen nu meer ga nadenken over het rijden met bit.
Ik heb helaas geen scanner, dus ik kan het artikel hier niet plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Heike op 23-04-06 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:43

ik heb het vanochtend ook gelezen en het heeft me zeker aan het denken gezet! even voor de duidelijkheid: ik rijd altijd met bit! ik heb ook meteen op internet gezocht naar artikelen en meningen. ook op bokt!

wat is jullie mening van sprenger? een dunner bit werkt beter?

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:47

Tja, eigenlijk doet DR Cook hetzelfde als de bittenfabrikanten, zijn eigen product promoten.
Ik heb het artikel niet gelezen hoor, en het lijkt me idd beter om zonder bit te rijden, vanwege de gevoelige tong en lagen (tandvlees direct op bot). Maar of het eicht heel schadelijk zou zijn...
Ik weet niet.
Toch de bit maar is kopen misschien...

Gollempje, als je normaal rijd met normaal licht kotakt etc. lijkt me een dunner bit beter, vanwege het gebrek aan ruimte in de mond. Maar natuurlijk heeft niet iedereen een nette rijstijl...
Een bit is zo scherp als de ruiterhand, maar hoe minder je in een mond hoeft te stoppen hoe beter (tot op zekere hoogte natuurlijk, dat het niet al pijnlijk word als je iets contact hebt), liefst helemaal niks.

dorientjuh

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 18:24

@ EquiDJ: Dr.Cook is wel een echte wetenschapper en heeft dan ook veel onderzoek gedaan naar de werking van het bit. Ook zei hij inderdaad dat een dunner bit veel beter is, omdat er maar zo weinig ruimte is in de mond van een paard. Ook werd er verteld dat het schuimen helemaal niet zo goed is; het paard kan namelijk zijn speeksel niet (goed) doorslikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:17

juich juich......!!

we kómen er wel!

Dit is de website van Dr. Cook: http://www.bitlessbridle.com/
Hoewel ik persoonlijk deze site niet zo interessant en overtuigend vind. Er zijn wel interessantere sites over de werking en gevolgen van het bit.

Maar goed, de Bit wordt veel gelezen, dus het maakt geheid weer wat los...

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:48

Dat begrijp ik wel, dat het een echte wetenschapper is. De Bit weet wel beter denk ik dan zomaar alleen reclame maken voor iemand
Aan de andere kant, zullen de bekende bitmerken ook wel echte wetenschappers op hun producten hebben los gelaten.
Ik vind dat er absoluut wat is in zit hoor, dat bitloos rijden veel beter is. Maar als je netjes rijd zal het ook wel niet heel schadelijk zijn...
Maar ik ga maandag ofzo maar even de Bit kopen Kan ik tenminste écht mee praten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:49

Ik heb geen Bit (het blad dan) Ik ga er van de week wel een in de winkel halen, dit wil ik wel lezen.

Ik vind een bit ook overbodig. Ik lesde nog wel altijd met bit, de laatste keer heb ik zonder gedaan en het ging super, vond m'n instructrice ook.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:54

En dan blijft het bijzonder he...als het in Bit staat nemen veel meer mensen het aan dan wanneer wij alto's zo iets zeggen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:55

Dat is dan volgens mij wel voor het eerst dat bit iets positiefs over 'natural' schrijft.
Boomloos, natuurlijk bekappen en NH was niet zo positief

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:00

Haha Kinke, dat zal ook wel zo blijven ook
Mensen zullen er wel vanuit gaan dat de Bit zoiets echt kan onderbouwen en wij niet, ofzo

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:21

Het heeft me wel weer aan het denken gezet.
Ik heb een tijd bijna alleen maar bitloos gereden, maar het ging toch niet zo lekker en toen ben ik weer voornamelijk met bit gaan rijden, en alleen soms op buitenrit bitloos. Het sturen wil niet echt lukken zonder bit namelijk... Maar ik schrok toch wel van de effecten van een bit, dus ik ga bitloos toch maar weer proberen denk ik. Iemand tips voor het sturen? Ze loopt er trouwens verder wel heel goed op, mooi ontspannen en ik krijg haar ook prima terug. (doe ik eigenlijk alleen met zit+ stem, maar ze wil nog wel eens te fanatiek worden en dan heb ik haar ook met 1 kneepje terug)
Het enige wat ik me wel af vraag, er staat dat paarden die schuimen moeilijkheden hebben met slikken, maar ik heb Mel ook wel eens zien schuimen toen ik haar met het bitloos hoofdstel reed en ze lekker ontspannen liep... Dat klopt dat toch niet helemaal lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:24

Eerst even een vraagje: met wat voor bitloos hoofdstel reed je?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:40

Jovarna schreef:
juich juich......!!

we kómen er wel!

Dit is de website van Dr. Cook: http://www.bitlessbridle.com/
Hoewel ik persoonlijk deze site niet zo interessant en overtuigend vind. Er zijn wel interessantere sites over de werking en gevolgen van het bit.

Maar goed, de Bit wordt veel gelezen, dus het maakt geheid weer wat los...

Is dit ook het hoofdstel waar jij mee rijdt?
Of is dat een ander merk/soort?

Libera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:47

Kan iemand het inscanne? ik heb de bit niet!! en kan m ook niet kopen hier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:53

e_horse schreef:
Is dit ook het hoofdstel waar jij mee rijdt?
Of is dat een ander merk/soort?

Nee, ik heb niet het Cook hoofdstel. Ik heb ze destijds wel bekeken, maar vond de neusriemen aan de lage kant.
Het hoofdstel waar ik mee rijd, is die van de ruitersportshop. Zie hier voor foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=XF4FG8WY

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:54

Jovarna schreef:

Meestal met een sidepull..
Deze:
Afbeelding

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:55

IK ben al een tijdje Bit-loos (abonnement opgezegd ), maar ik zal een kijken of ik het artikel kan lezen in de bieb. Interessant....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:03

Lisa_Melody schreef:
Jovarna schreef:

Meestal met een sidepull..
Deze:

Die lijkt op de mijne. Ik vind wel dat je de neusriem wat laag hebt, maar dat terzijde.
Je gaf aan dat het sturen niet zo lukte met dit hoofdstel. Ik wil graag met je meedenken; misschien wilde of deed je nog wat te veel met je teugelhulpen? Mijn paard is met het bitloze hoofdstel namelijk heel licht op de hulpen geworden. Rij je weleens zonder zadel? Dat vind ik namelijk altijd een mooie oefening tussendoor om weer even heel goed te voelen en te ervaren wat je nou precies doet en niet doet. Zonder zadel reageert je paard namelijk heel snel - zo niet meteen - op je signalen; ieder spierspanninkje wordt gevoeld en op gereageerd. Het kan dus goed zijn dat wanneer jij hier bij jezelf meer bewust van gaat worden (en bijv. gaat merken dat je met je lichaam iets anders vraagt dan met je teugels), dat je dan veel meer op een andere manier kunt sturen (met je billen, navel, energie en focus) en de teugels slechts extra uitnodigingen zijn om een bepaalde kant op te gaan.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:16

Mijn hoofdstel werkt geloof ik hetzelfde als op die site Dr. Cook.
Ook met die gekruisde dingen die tegen de wang duwen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 09:38

EquiDJ schreef:
Dat begrijp ik wel, dat het een echte wetenschapper is. De Bit weet wel beter denk ik dan zomaar alleen reclame maken voor iemand

Oh nee? Goh, volgens mij heb ik ze daar toch verschillende keren op betrapt. Een hun artikelen waren in het verleden in ieder geval toch wel minimaal 1 of meerdere advertenties gekoppeld. Lijkt me niet echt spreken voor objectiviteit.

Maar goed, blij dat dit blad ook eens ingaat op de werking van het bit en bitloos rijden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:20

Ik heb het artikel ook gelezen en idd. vooral de opmerking dat een paard wat schuimt niet kan slikken viel mij op. Ik rij al erg lang bitloos met Kevin maar hij kan af en toe best schuimen hoor, niet altijd.
Het oefeningetje in het artikel : druk met een vinger midden op je tong en probeer nu eens te slikken, heb ik uiteraard meteen gedaan en idd. slikken ging niet meer (wel je vinger goed stevig op je tong blijven drukken, anders slik je er wel doorheen)
Ik ben blij dat er nu eens een positief artikel is geplaatst over iets wat toch als "natural" gezien mag worden.
Misschien wordt dit artikel positiever ontvangen omdat er in de 'normal' wereld ook al langer bitloos gereden wordt? In de springsport wordt al jaren met een hackamore gereden (door sommige), dus daarom is het bitloze misschien wat meer geaccepteerd....

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:05

Wendy schreef:
EquiDJ schreef:

Oh nee? Goh, volgens mij heb ik ze daar toch verschillende keren op betrapt. Een hun artikelen waren in het verleden in ieder geval toch wel minimaal 1 of meerdere advertenties gekoppeld. Lijkt me niet echt spreken voor objectiviteit.

Maar goed, blij dat dit blad ook eens ingaat op de werking van het bit en bitloos rijden.

Ik lees hem ook niet vaak hoor
Maar dat er een advertentie aan gekoppeld zit wil natuurlijk niet gelijk zeggen dat het niet objectief is en dat het hele artikel alleen is om reclame te maken.
Het kan ook andersom zijn, ze schrijven een artikel over een bepaald product, zijn er positief over en zien er dus geen kwaad in de producent ook te laten adverteren. Daarbij neem ik aan dat voor een artikel niet betaald word door de producent maar voor de advertenties wel. Als ze nou ook voor het artikel betaalde is het denk ik al snel niet objectief meer nee (hoewel het objectief zijn van meerdere dingen dan dat afhankelijk is, bijvoorbeeld ook hoe de auteur over iets denkt...).
Maar dit word nu een hele andere discussie geloof ik

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:14

ik vind het allemaal maar een beetje vaag zoals ik het nu hoor... ik heb het artikel nog niet gelezen maar ga zeker doen...
maar een dunner bit is scherper dat weet iedereen en bitloos goed rijden is ook behoorlijk lastig ( wat mijn doel met rijden is dan) en hij kan het wel allemaal zo verkondigen dat het beter is maar het is alleen maar beter als je zuper goed rijd volgens mij!!
nu gaan er weer en heleboel van die mensen met paarden dunnere bitjes zitten kopen als begin en lekker in die mond zitten trekken (onbewust)
ik ben voor bitloos maar tegen een dunner bit! (behalve als je super goed rijd!)

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:29

Navanja wat is jou doel met rijden dan? Want volgens mij kán je bijna alles bitloos doen (was het niet dat wedstrijdorganisaties niet altijd meewerken).

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:47

mijn doel met rijden is meer dressuurmatig snap je en ik denk ook dat alles wel kan zonder bit hoor maar het is wel een stuk lastiger vind ik.. en als het kan ben ik zeker voor bitloos!!