heeft er iemand info/ervaringen met dit bitloze hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geluksvogel

heeft er iemand info/ervaringen met dit bitloze hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 12:48

hey
wie heeft er ervaringen of info over dit bitloze hoofdstel?
Afbeelding
hij is €39.-
wie kent dit hoofdstel en weet er meer van?
bedankt

groetjes geluksovgel

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:02

volgens mij is dat een bitless bridle van deze site of van een andere firma, maar wel dat systeem.

dorientjuh

Re: heeft er iemand info/ervaringen met dit bitloze hoofdste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:32

Ik geloof dat deze Cook Bitless Bridle heeft. Ze hebben o.a. deze bitloze optoming getest bij www.paardnatuurlijk.nl . Voor de resultaten hiervan kun je hier kijken: http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm en dan klikken op 'Bitloze optomingen' en dan klikken op 'Cook''. Hij komt trouwens hier niet zo heel goed uit de test, maar dat kun je zelf lezen.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 21:10

@smurf. ik heb hem van marktplaats. daar staat hij op de koop.
@dorientjuh welke zou ik dan moeten nemen? ik zoek al heel lang een goed bitloos hoofdstel maar dan niet al te duur, weet jij wat?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:30

Nou ja, kijk om te beginnen eens nar het bitloze hoofdstel dat als beste uit de bus kwam bij de test van paardnatuurlijk. Dat was wel het touwhalster, maar ik denk dat je echt een 'hoofdstel' wilt?
De bosal was de een na beste (na het touwhalster) (ook helaas geen echt 'hoofdstel'), hieronder zie je een plaatje daarvan:

Afbeelding

Het leren hoofdstel was de twee na beste (dus na het touwhalster en de bosal), hieronder zie je een plaatje daarvan:

Afbeelding

Edit: de rest van de 'hoofdstellen' werkten erg slecht, die zou ik dus in geen geval kopen.

Edit 2: met de bosal zou ik in ieder geval heel erg oppassen, zo kunnen namelijk zo sterk inwerken dat je het neusbeen van je paard kan breken. Oftewel; ik zou voor dat leren hoofdstel gaan.
Op deze site kan je het hoofdstel kopen: http://www.ruitersportshop.com/productssimple.html

En via deze link kom je op een topic dat over dit hoofdstel gaat (dus met ervaringen enzo): viewtopic.php?f=99&t=537792

Een nadeel van het leren hoofdstel is dat wel vrij duur is, 48 euro.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 17:01

@dorientjuh idd ik zoek een echt hoofdstel. ikzelf heb al een touwhoofdstel alleen dat vond mijn pony zo leuk dat ik kon doen wat ik wilde maar ze liep letterlijk bv gewoon de inloopstal in. toen heb ik een x met een echt bitloos hoofdstel gereden en daar reageerde ze wel erg goed op. alleen die brede neusband vind ik niet zo mooi. daarom wilde ik zo'n hoofdstel ong.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:19

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:51

hmm ik zoek nog even veder. zit niet echt wat voor mij bij

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 01:40

@ dorientjuh; je zegt nu dat de rest van de hoofdstellen die daar getest waren ronduit slecht is. Er staat toch wel duidelijk bij die test dat het ook afhangt van wat het paardje geleerd heeft he? Ik heb zelf een hoofdstel wat minder uit de test komt, en dat bevalt uitstekend.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:34

Ja, natuurlijk, maar als je een paardje hebt dat nog nooit gewerkt heeft met een bitloos hoofdstel, dan kun je het beste een hoofdstel nemen dat de meeste discriminerende werking heeft, dan is het voor zowel ruiter als pard het duidelijkst, en dat lijkt me toch wel het fijnste rijden.
En natuurlijk snap ik best dat als jij en je paard gewend zijn aan een bepaald hoofdstel dat je dan elkaar ook goed begrijpt, maar ik zou toch kans op eventuele miscommunicatie door het hoofdstel zoveel mogelijk proberen te vermijden. Bovendien hebben sommige van die hoofdstellen een stropwerking en dat staat me al helemaal niet aan, dat kan gewoon niet fijn zijn voor een paard.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 20:20

uhh wat is een stropwerking?

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:56

dorientjuh schreef:
Edit 2: met de bosal zou ik in ieder geval heel erg oppassen, zo kunnen namelijk zo sterk inwerken dat je het neusbeen van je paard kan breken. .

Ik wist niet dat een bosal zo streng kon inwerken

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:09

ik ook niet. eigenlijk ken ik de bosal alleen van een plaatje

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:15

Hoi,

ik heb ook zo'n bitloos hoofdstel met zo'n brede neusband van de ruitershop. mij bevalt het niet zo goed, mijn paard vind die neusriem verschrikkelijk. Ze schudde voortdurend met haar hoofd.
Ik denk dat ieder paard weer verschillend reageert daarop.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:20

dorientjuh schreef:
Edit 2: met de bosal zou ik in ieder geval heel erg oppassen, zo kunnen namelijk zo sterk inwerken dat je het neusbeen van je paard kan breken.

Sorry maar ik heb daar dus nooit van gehoord, bedoel je niet de hackamore? Écht goede bosals zijn trouwens heel duur, een goede is minstens 16-voudig gevlochten en ik zou minimaal op 150 euro rekenen voor een nieuwe goede bosal. Dan heb je dus alleen de bosal, dan moet je er nog een hoofdstel en de mecate bij kopen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:21

dorientjuh schreef:
Tja, je hebt ook nog zoiets, maar ik weet niet hoe goed deze werkt, aangezien hij niet getest is door www.paardnatuurlijk.nl :

Afbeelding
(Te koop via http://www.goedhard.nl/ ,deze is ook voor bitloos rijden en kost 85 euro)

Die heb ik, in het oranje
Ik vind hem redelijk scherp inwerken, scherper als een gewoon halster of een touwhalster (eigelijk wel logisch)
Ik heb hem gekocht voor de kleur Hij hangt aan het hoofd, ik heb de teugels vast, maar verder heeft hij voor ons weinig functie, omdat ik Anouar voornamelijk op m'n zit rij.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:39

Jus_dOrange schreef:
dorientjuh schreef:
Edit 2: met de bosal zou ik in ieder geval heel erg oppassen, zo kunnen namelijk zo sterk inwerken dat je het neusbeen van je paard kan breken.

Écht goede bosals zijn trouwens heel duur, een goede is minstens 16-voudig gevlochten en ik zou minimaal op 150 euro rekenen voor een nieuwe goede bosal. Dan heb je dus alleen de bosal, dan moet je er nog een hoofdstel en de mecate bij kopen.

Bij divoza kan je een nieuwe bosal compleet met hoofdstel en mecate kopen voor 179,90 ongeveer. Maar ik weet niet zeker of dat super kwaliteit is...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:08

Bertuss schreef:
Bij divoza kan je een nieuwe bosal compleet met hoofdstel en mecate kopen voor 179,90 ongeveer. Maar ik weet niet zeker of dat super kwaliteit is...

Tsja de Divoza loop ik voorbij als ik op zoek ben naar westernspulletjes . Ik heb net even op de website gekeken en er staat niks bij.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 18:13

een bosal zoek ik eigenlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:43

Ben je er inmiddels al een beetje uit voor jezelf? Of wil je nog meer weten?

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:06

he jovarna. tsja dit hoofdstel koop ik dus niet. maar ben momenteel bezig om die van iemand hier op bokt te kopen, die van 48. hij is vrijbekend hier, dat ik weet dus ja ik ga hem proberen! maar nog wel een vraag: hoe bereid je het het beste voor? ik rijd wel eens met een EM halster maar daar loopt ze doorheen. wat nu?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:51

@geluksvogel:
Wat je kunt doen, is zowel met je huidige hoofdstel als met het bitloze hoofdstel gaan rijden. De teugels van je bit-hoofdstel laat je voor je zadel liggen of laat je over je pink hangen, en doe je verder niets mee, en je gaat rijden met de teugels van je bitloze hoofdstel. Ga zo gewoon lekker rijden. Onderweg zul je merken dat je het bit helemaal vergeet, dat je in feite zonder bit aan 't rijden bent (ookal zit ie nog in haar mond), en ervaar je dat je het bit ook helemaal niet nodig hebt. Door dit te ervaren, krijg je vertrouwen. En zodra je vertrouwen hebt, laat je het bit voortaan thuis.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:28

heee. deze reactie heb ik laatst ergens anders ook gezien van jou jovarna. bij buitenrijden bitloos ofzo ik heb nu het bitlozde hoofdstel gekocht die jij ook hebt van de ruitershop. ik krijg hem morgen. ben benieuwd maar omdat er zoveel positieve reacties waren over dat hoofdstel heb ik die maar gekocht

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:23

Ik had het ooit eens in een paardenboek gelezen, maar nu ben ik er ook niet zeker meer van of het nou om een bosal of een hackamore ging, maar ik dacht toch de bosal.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:42

Jovarna schreef:
@geluksvogel:
Wat je kunt doen, is zowel met je huidige hoofdstel als met het bitloze hoofdstel gaan rijden. De teugels van je bit-hoofdstel laat je voor je zadel liggen of laat je over je pink hangen, en doe je verder niets mee, en je gaat rijden met de teugels van je bitloze hoofdstel. Ga zo gewoon lekker rijden. Onderweg zul je merken dat je het bit helemaal vergeet, dat je in feite zonder bit aan 't rijden bent (ookal zit ie nog in haar mond), en ervaar je dat je het bit ook helemaal niet nodig hebt. Door dit te ervaren, krijg je vertrouwen. En zodra je vertrouwen hebt, laat je het bit voortaan thuis.

doe je ze dan over elkaar heen? he...