Monty Roberts: meer dan 15x join-up is onzin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Monty Roberts: meer dan 15x join-up is onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:30

Ik vond dat eigenlijk wel interessant: Monty Roberts zegt in het interview in de nieuwste Amazone (naast een hele hoop andere dingen) dat hij bij een normaal paard aanraadt om vier keer de join up te doen, en dat hij bij een echt heel moeilijk paard maximaal 15 keer join-upt. In het hele leven van dat paard.

Dat vond wel interessant, omdat ik het gevoel heb dat veel mensen daar vaak ruim overheen gaan in Nederland en het in extreme gevallen zelfs gewoon als een soort warming-up gebruiken voor het rijden. Volgens Monty is dat onzinnig omdat je je paard er alleen maar zuur van maakt en bovendien onnodig omdat je ook in de dagelijkse omgang met je paard ook al continu de dominantieverhoudingen versterkt. Hoe vaak gebruiken jullie eigenlijk de join-up en waarom?

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:17

Nou, eigenlijk nooit.
En het is goed dat hij dat zelf eens zegt, want ik lees toch wel rare dingen op bokt. Er zitten vast wel mensen tussen die het al veel vaker dan 15 keer gedaan hebben. Bovendien zijn er nog altijd meer moeilijke eigenaren dan moeilijke paarden...

unamie

Re: Monty Roberts: meer dan 15x join-up is onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:56

ik doe het zeker elke week
maar mijn paard word er niet zuur van.. integendeel
ze vind het zelfs prachtig
zelfs vanuit de galop doet ze het
en dan gallopeerd ze dus naar me toe en vlak voor me neus gaat ze op de rem

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:59

ik doe nooit join up.
Mijn paard en ik respecteren en begrijpen elkaar.
Vindt het onzin om zo vaak dit te doen. In mijn ogen lijkt dan voor het paard de rangorde niet bepaald en moet het elke keer uitgezocht worden, lijkt me erg vervelend voor het dier.

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:18

vele topics hierover zeg! ik kan ze nu even niet opzoeken.
maar wat ik hier vaak uit opmaak is dat je idd beter niet te veel (het liefst helemaal niet) de join up uitoefend
je sluit het paard buiten en hij mag naar je toe komen als hij wilt overleven.

edit: ik doe het nooit

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:37

Er zijn idd al heel veel topics hierover , heb er zelfs in een paar gereageerd , maar mijn mening is , doe de cursus en dan weet je als je goed oplet wat het inhoud.
Er word zoveel over geschreven door mensen doie er de ballen versatnd niet van hebben, maar denken dat ze dta wel hebben, ik heb de cursus ook gedaan en ga zeker ook het vervolg doen , zodat er nog dieper op in gegaan kan worden.
Zodat ik zeker weet wat nu echt de bedoeling en zin is van een join-up.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:06

Nooit, ben niet voor een join-up.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:42

Ik heb het een paar keer gedaan, 2 of 3 keer.
1 keer op de cursus en 1 keer was ik hem zo zat. Hij was toen echt vervelend, hij sprong zowat boven op me en rende me steeds omver. Gewoon boos op hem worden hielp niet, hij gedroeg zich toen echt als een kleuter.
Toen heb ik hem in de paddock gezet, join up gedaan en daarna heeft hij nooit meer zo vervelende gedaan als hij toe deed. Dus dat heeft wel geholpen

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:25

mijne staat nu in training bij Annemarie van der Toorn en ik moet zeggen dat hij het echt geweldig doet! Hij wordt nu ook ingereden daar, geheel op het gemakkie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:07

Ik ken de andere topics over het wel en wee van de join-up natuurlijk ook wel, maar juist daarom leek het me leuk om dit wat Monty zelf erover zegt ook eens in de ring te gooien: Ik vind het namelijk best apart dat hij, de bedenker van de join-up, een tegenstander is van een overmatig gebruik van de join up en het mensen ook afraadt om het meer dan 4 keer met hun eigen paard te doen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:13

Ik vind het goed dat dit ook eens wordt uitgelicht.

Voor zover ik weet is er 1 keer in het leven van mijn paard een echte jooin up met hem gedaan en niet door mij, maar door mijn bekapper. Op dat moment was het echt nodig en het had ook het gewenste effect. Uiteindelijk was mijn paard heel ontspannen en liet hij zich zonder dwang bekappen en was eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat we allemaal deden zonder nog bang te zijn.

Als je te vaak een join up nodig hebt, moet je toch maar eens gaan kijken hoe dat komt....

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:10

Apart, ik las namelijk in de Amazone dat Monty nu Shy boy aan het trainen is om niet over de hekken van de round pen heen te springen, zodat hij hem mee op tournee kan nemen en ter plaatse ook wat met hem kan laten zien in de round pen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:16

In een round pen aan het werk gaan is NIET HETZELFDE als een join-up ... Dan kun je net zo goed zeggen dat longeren en weet ik niet wat nog allemaal een join-up is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:39

Tja, er wordt inderdaad heel vaak gebruik van gemaakt, veel te vaak, en door mensen die er helemaal geen verstand van hebben.

Nu stond laatst in de Bit zelfs dat je als je je paard niet uit de wei kon krijgen dat je dan (geloof ik) elke keer gewoon even een join-up kon gaan doen.

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:22

Ik wil je wel eens een join-up zien doen in een grote wei Ofwel ga je heel snel moeten rennen, ofwel ga je niet winnen

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:23

mm kan je best winnen hoor..vorig jaar in een paddock van 15 bij 20...maar wel met 2 man maare, waarom zit der eigenlijk een maximum aan..tevaak kan me voorstellen dat t zun kracht verliest, ene tuurlijk ben je altijd al bezig met rolverdeling, maare gewoon spelen met je paard is toch prachtig. dan kan je t misschien ook geen join up meer noemen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:25

Join-up is geen spelen met je paard, het is zeker geen spelletje. Ik zou het eerder een soort machtsstrijd noemen.

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:33

Is de grens tussen spelen met je paard en een join up niet heel dun?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:50

jantineS schreef:
Is de grens tussen spelen met je paard en een join up niet heel dun?

Ik ben van mening dat spelen met je paard en de join-up twee totaal andere dingen zijn. Die grens is alles behalve dun.

Spelen met je paard, daar versta ik onder dat je paard het ook leuk vindt. Bij de join-up jaag je je paard constant op (en van je af) totdat het paard zich op een duidelijke manier 'overgeeft' en naar jou toe zal komen. Je straft je paard af; dwingt hem tot overgave.

De join-up berust op een bepaald principe in de werkelijkheid: In een kudde geldt een bepaalde rangorde. Als een paard wat heel verkeerds heeft gedaan zal de leider vd kudde in extreme gevallen het paard van zich (en van de kudde) wegjagen. Hij zal het paard niet toestaan terug te keren totdat deze zich overgeeft.
Aangezien buiten de kudde een paard kwetsbaarder is voor alles en iedereen is dit een zware straf, en een paard dat buiten de kudde wordt gejaagd zal zich ook vaak weer gauw overgeven om terug te mogen.

Met de join-up straf je je paard dus, voor iets waarvan hij in de meeste gevallen dus niet zal snappen waarom hij dat heeft gedaan. Je zegt hem dat hij iets vreselijks heeft gedaan en straft hem daarom op een (psychologisch) zware manier.

De grens tussen spelen met je paard en deze straf lijkt me dus absoluut niet dun!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:56

poes schreef:
Ik wil je wel eens een join-up zien doen in een grote wei Ofwel ga je heel snel moeten rennen, ofwel ga je niet winnen

Als je het goed kan kan je het zelfs in de vrije natuur. De leidende merrie zet het paard dat op z'n donder moet hebben (om het zo maar even te zeggen) ook niet eerst in een round pen.
Ook dan kan je in je eigen cirkeltje van 1 meter blijven. Belangrijk is wel dat je alle hulpen en aanwijzingen heel duidelijk kan geven.

Bellamafia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:58

ehm , durf het bijna niet te vragen en zeggen, maar ik heb dus geen ID waar jullie het over hebben .. een join- up ? wat is dat ?

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:43

Bellamafia schreef:
ehm , durf het bijna niet te vragen en zeggen, maar ik heb dus geen ID waar jullie het over hebben .. een join- up ? wat is dat ?

Je doet alsof je de leider bent en je stuurt je paard weg "uit de kudde". Daarmee laat je zien dat je de baas bent en dat hij iets heeft geflikt dat hij niet mag, helaas gebruiken veel mensen het omdat ze denken dat er opeens een band is na een join-up (omdat het paard na een join-up als een hondje achter je aan hoort te lopen).

Tijdens een join-up krijgt je paard eigenlijk de keuze tussen doodgaan (uit de kudde is de dood voor een paard) of doen alsof je de leider lief vind, hele eerlijke keuze voor 't paard dus...

Een join-up is een manier om te straffen en respect af te dwingen, IMO moet je respect verdienen...

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:51

naja, t klinkt allemaal wat cru. Zoals het nu gebracht word. Hebben jullie dat uit een boek, of zelf onderzocht.. Vind ik nog al een belangrijke ervaring die je zelf ingezien moet hebben, denk ik althans.

En bestaat de essentie van een join up niet uit 2 dingen. Vertouwen geven door leiderschap te tonen. Tuurlijk vergt het uiterst goede, eerlijke bewustzijn als je bezig bent. Maar het is uiteindelijk spelen met je gevoel, zonder gevoel ben helemaal nergends. Tis niet iets wat je volgens regels kan spelen maar doormiddel van herkennings punten. Ik vind het namelijk geen questie van leven en dood als je het heel letterlijk neemt. Misschien is wel de ondertoon er van dat "uit de kudde dood betekend" Daar ben ik dan nog over aan het twijfelen. Het zal zeker belangrijk zijn.
Maar dat kan niet alleen de essentie zijn. Dat wekt angst op en dan heb je je doel niet volledig bereikt.

Weetje waar ik misschien het meest moeite mee heb, en das niet gemeen bedoelt, we hebben hier nu gewoon een goede discussie:) maare dat het redelijk dwingend word gezecht. Daarmee bedenk ik dan, dat als je het ook zo dwingend naar je paard brengt, hoe is dat dan voor hem? Ik weet het niet precies, maar dwang..consequentie, uiteraart.
Agja wie t weet mag de eerste steen werpen.. Niemand weet t uiteindelijk

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:52

Ik bedenk me net ook, dat we misschien totaal verschillende ideen hebben over wat spelen met je paard betekend.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:59

Ik zie join up niet als spelen.
Voor mij is spelen een beetje ravotten, maar dan wel met duidelijke regels omdat hij een paard is en ik een mens.
Bijvoorbeeld samen door de paddock rennen, elkaar een beetje duwen, over een klein hindernisje springen... gewoon een beetje gek doen.