Oefeningen, spelletjes, clickeren, samenzijn etcetera

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oefeningen, spelletjes, clickeren, samenzijn etcetera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:15

Zoals zojuist in de Huiskamer besproken!

Ik denk dat de meesten van ons niet alleen bezig zijn met rijden, en dat we daarnaast nog veel andere leuke dingen met ons paard doen. Zoals wandelen, grondwerk en gewoon lekker samenzijn en niks doen.
Vorig jaar heb ik bijv. ook wat clickeroefeningen met Jovarna gedaan en dat was eigenlijk meer voor de afwisseling en om in de winterperiode toch iets te doen samen. Het clickeren was wel leuk (een paar oefeningen heb ik nog steeds profijt van), maar ik ben er ook vrij snel weer mee gestopt. Omdat Jovarna niet enthousiast en geboeid kon blijven (ze is er gewoon te serieus voor) en mij de voedselbeloning eigenlijk ook wel een beetje tegenstond.
Met de laatste loodjes van de dracht in het vooruitzicht, leek het me leuk om toch weer 'es wat te gaan clickeren.

Nou ja, hier kunnen we dus wel lekker over kletsen, lijkt me .
Wat doen jullie zoal? Wat vinden jullie paarden leuk en niet leuk en gaat dit dan gelijk op met jullie eigen voorkeuren?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:23

Ik wandel met Walter en doe wat grondoefeningetjes om hem aan nieuwe dingen te laten wennen en het vertrouwen uit te bouwen.

Ook vind ik het belangrijk om eerst op de grond alles voor elkaar te hebben (schrikparcours, wijken voor druk, focus etc) voordat ik er op zal gaan zitten.

Soms sta ik ook gewoon lekker bij de wei te kijken naar de kudde, als ik de wei inloop staan ze meteen bij me, want wie weet heb ik wel snoepjes

Antheman

Re: Oefeningen, spelletjes, clickeren, samenzijn etcetera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:29

In de bak op de Merens rijden. Bezig met rechtrichten en tempowisselingen.
Met hem ook werkend wandelen ,dus al grondwerkend wandelen.
Grondwerk doen, a la Voest, in een vierkante paddock.
Lange lijnen, met name ook voor het rechtrichten-. Dat vind hij erg leuk!
Het rijden vind hij ook leuk op dit moment.
2 maanden geleden probeerde hij daar continu onder uit te komen.
2 maal in de week ga ik met een ander buitenrijden met dit paard. Dan maken we lange stevige tochten. Dat is het leukst!
Ik kan momenteel niet alleen naar buiten met hem, hij heeft enorme verlatings angst en is al de nodige keren met mij aan de kletter gegaan.

Met de Haf rij ik eigenlijk alleen maar buiten. Grondwerk doe ik heel soms met hem. Dat vind ie stom.
Wat hij het allerleukst vind is als hij het leidpaard is en de Merens als handpaard mee gaat! Dan heeft hij een hele belangrijke taak!
Dit doe ik momenteel niet ,omdat de Merens in zijn eentje het erf afmoet.
En als ik handpaard, heeft hij weer steun aan de Haf.
Wat hij ook leuk vind ,is door kuilen en over heuvels rijden.

Clickeren doe ik niet aan uit principe ,vanwege de combi met eten.

We hebben ook nog de beginselen van Parelli eigen gemaakt. Echter onze lesgeefster werkt vanuit Voest ,dus Parelli maar weer op een heel laag pitje gezet.

Wat ze allebei ook heel leuk vinden , is op bezoek bij mensen gaan! Of naar de ijsboer in het dorp.

Als het wat warmer wordt,. ga ik weer fietsen met ze. Dat vinden ze niet zo heel erg leuk, maar ik vind het goed voor de afwisseling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:07

Waar ik benieuwd naar ben, is of jij en je paard dezelfde dingen leuk en niet leuk vinden. Komt dit overeen en zijn jullie het wat dat betreft altijd eens?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:53

ik heb VD gedaan en targetten, maar nu doe ik alleen nog maar het Parelli programma.

Morrie vindt alles leuk behalve rijden.

Ik zou hem graag weer voor de wagen willen zetten, maar dat kon eerst niet vanwege de hoeven, nu ziet het ernaar uit dat het over een jaar of 2 zal gaan kunnen lukken met de hoeven, maar dan moet meneer Parelli heel snel een programma gaan ontwikkelen, want tuigen en wagens komen helaas nergens voor bij Parelli....
Gelukkig is er nu wel een Zwitserse instructeur die beseft heeft dat de aanpak bij zware paarden toch iets anders is dan bij andere paarden, dus daar ben ik al erg blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:19

Jovarna en ik hebben twee verschillen in voorkeur:
Ze vindt springen leuk, en dat vind ik wat minder. Af en toe een paar lage sprongen, vind ik nog wel leuk om te doen, maar niet te vaak, niet te lang en niet te hoog.
Ik vind loswerken op de cirkel leuk om te doen; dit vindt zij wat minder. Ze ziet het nut er niet (meer) van in, volgens mij. Het 'meer' tussen ( ) is omdat ze de eerste periode van ons samenzijn wel enthousiast meedeed. Het lijkt wel, naarmate onze band zich verstevigd en verdiept heeft, zij mij wil zeggen "En dàt hebben we dus niet meer nodig, hou op met die onzin, we zitten qua communicatie allang op één lijn, dat hoeven we niet meer te oefenen of te bevestigen". En daar heeft ze ook helemaal gelijk in, dus dat doen we ook al geruime tijd niet meer.

Clickeren vindt ze, wanneer we beginnen, wel leuk, omdat eten en snoepen haar grootste hobby is . Maar hier moeten we niet lang mee doorgaan, want dan is ze het zat, is ze zogenaamd afgeleid door iets anders (tralalaaaa...) of loopt ze weg en kan ieder worteltje haar gestolen worden. Dus een korte clickersessie van hooguit 5 minuten is leuk voor ons beide.

En verder vinden we allebei erg leuk: wandelen, bosritten maken, dressuren, tuttelen, heuveltjes rijden/lopen, zonder zadel en zonder hoofdstel/halster in de bak rijden/aanklooien etc etc, van alles wat.

Fietsen heb ik nog nooit met haar gedaan.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:23

fietsen vindt Morrie enig, moeten we in de zomer veel doen, omdat hij heel ver van de boerderij op de wei staat.

Voor ik aan parelli deed, kon ik beter met hem fietsen dan lopen, hoe het nu is, weet ik niet, ik heb al tijden niet meer gefietst met hem (in de winter staan er geen stalfietsen)

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:55

zijn hier ook mensen die vd'en zónder de voedselbeloning?

m'n tante wil dit gaan doen met haar andalusier (zit in een showteam, ben de naam even kwijt) maar ziet het belonen met eten niet zitten omdat ze daar zo drammerig en ongeconcentreerd van kunnen worden.

ontopic: ik rij vooral veel met m'n paard, en lekker uitgebreid borstelen, als ik tijd heb ben ik daar soms wel een uur mee bezig, vind ie héérlijk. grondwerk, daar ben ik sinds kort mee begonnen, maar hij is óntzettend ongeintereseerd. ga binnenkort een keer een cursus van drie dagen volgen bij equixantos denk ik, kijken of hij er meer plezier in kan krijgen.

ooit wil ik hem ook nogeens voor de kar, maar ik zit op dit moment met het probleem dat ik geen bijrijder heb, en ik wil niet alleen met de kar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:49

Heeft niemand rare capriolen meegemaakt tijdens het fietsen met paard? Dat beeld heb ik er namelijk bij.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:52

ik niet, maar de boer wel, die bracht Morrie een keer weg, maar hij moest nar een ander weiland dan waar ik hem vlak daarvoor uit gehaald had, dus Morrie ging vrolijk rechtsaf aan het eind van de dam en de boer linksaf, dat was wel héél grappig.......

En Morrie gaat wel eens voor de grap rechts langs een boompje terwijl het fietspad links langs het boompje loopt, geen nood, gewoon loslaten en na de boompjes weer oppakken

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:54

Hahaha, dat beeld heb ik ook, maar het lijkt me dat het eigenlijk best meevalt.

Het enige 'paard' waar ik dat ooit mee heb gedaan is de shetlander waar ik vroeger op gereden heb, maar die vond het allemaal schitterend, geen punt.
Maar je ziet ook overal mensen met honden fietsen, maar volgens mij gaat dat ook nauwelijks mis toch? Als een paard wil gaan, gaat ie, of je er nu op zit, naast loopt of naast fietst...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:58

toen ik met honden fietste, had ik een springer aan m'n fiets, een soort buis met een veer waar de honden aan vast zaten met een dingetje ertussen dat brak als ze aan de verkeerde kant langs een paaltje liepen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:00

Ja, maar er is toch wel verschil wanneer je er op zit, er naast loopt of er naast fietst. Bij de eerste twee situaties, gebeurt er niets. Bij de derde (op de fiets dus) heb je meteen een reactie op het stuur. Of niet?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:24

ne hoor, je houdt het stuur met de ene hand vast en het paard met de andere hand...... als er iets fout gaat, laat je het paard los.
Morrie is alleen wel eens op m'n bagagedrager gaan zitten, daar kon m'n fietsje slecht tegen

Nog een tip: als je een fiets met handremmen hebt: laat ze even omzetten anders rem je met je voorrem en dan ga je over de kop, of aat je paard links van je fiets lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:31

Bedankt voor de tip, smurf!
Ik heb geen fiets op de pensionplek (en ga er ook niet op de fiets naartoe --> 22 km ), maar wie weet komt 't er nog een keer van. Het lijkt me namelijk best leuk, fietsen met m'n paard.

Verder komen er nog maar weinig reacties of jullie en jullie paard dezelfde dingen leuk en niet leuk vinden. Komt dit overeen en zijn jullie het wat dat betreft altijd eens?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:18

Wat ik vergeet:

Merrit vindt mennen geweldig! Dit vind ik ook leuk, maar doe ik alleen maar met groom. Dat gebeurd dus niet heel veel. En ik de winter vind ik het te koud hiervoor.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:45

B'elanna vindt springen geweldig. Ik niet, want Lan springt alles alsof er 1.60 staat. En ik ben niet zo'n springheld.

Voetballen vinden we allebei leuk (Wizkid ook).
Met Wizkid doe ik veel trailachtige dingen (diverse hindernissen als zeiltjes, balkjes, 'enge' dingen in de bak. Vindt hij leuk.

B'elanna kan ik geen groter plezier doen dan het water in te gaan met haar. Er doorheen galopperen, of liefst tot de buik in het water en dan water maaien met de voorbenen. In mijn schoenen. Of gaan liggen, zodat ik tot mijn nek in de veendrek sta

Verder hebben we geclickerd. Tot Lan kon apporteren, toen vond ik het wel weer mooi geweest. Clickeren is een grapje tussendoor voor ons.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:30

In de winter rij ik niet veel. We hebben een hekel aan in de bak rijden en in de winter is het te snel donker om naar het bos te gaan.

Dan ga ik hem uitgebreid poetsen en met hem tutten, of we doen vrijheidsdressuur, of ik ga lekker met hem in de paddock spelen of vrijsprigen of wandelen.
Clickeren heb ik ook gerpobeert, maar Anouar was alleen maar bezig met het eten uit m'n zak te roven dat er van de oefeneningen niet veel meer terecht kwam.