Ben eigenlijk benieuwd zijn er mensen die dit bitloos doen. Waarom heb je ervoor gekozen en welk soort gebruik je? Graag alleen reageren als je dit doet? Geen discussie waarom je dit niet doet.
Springen wel, maar bedoel trainen kan zonder bit natuurlijk.
ja maar waarom zou je een paard trainen (dus echt voor dressuurwedstrijden) zonder bit, en op wedstrijd móet er een bit in... ??? bij springen mag het idd... maar volgens mij niet in de basisklasse´s (B tm ZZ, maar dat weet ik niet zeker)
Voor de afwisseling kun je je paard ook zonder bit gaan rijden af en toe, maar als je idd officiele wedstrijden wilt gaan starten dan lijkt het me niet verstandig om te trainen zonder bit en dan de wedstrijd te rijden met bit.
De omschakeling voor paard en ruiter lijkt me lastig.
Ik heb zelf dresuur .springen, western gedaan, alles met bit, nu zonder, vindt het even goed gaan. Dressuur kun je met een hack goed ,maar met touwhalster moeilijker, springen super, ben nu ook bitloos aan het mennen en gaat super.
@Bolletje: nu je toch op NA bent beland: er staan hier diverse topics over bitloos rijden. Lees die maar eens (anders vallen we wellicht in herhaling ). Als je dan nog vragen hebt en/of ervaringen wilt horen, geef je maar een gil.
Oh ja, of je bitloos op wedstrijden mag: JA. In de omgeving waar ik woon, is een amazone die met hetzelfde bitloos hoofdstel rijdt als ik, en ze gaat binnenkort naar de M dressuur. Ik ken haar niet persoonlijk, maar heb haar een keer zien rijden.
Dat zou kunnen, dat weet ik dus niet. Maar het màg dus. Wellicht via een omweg, maar dat maakt immers niet uit.
Over het algemeen wordt toch veelal gedacht "Oh, dat zijn de regels, laat ik me daar dan ook maar aan houden" of wordt er maar helemaal vanaf gezien omdat men zich niet in die regels kan vinden. De uitdaging is juist om andere mogelijkheden te zoeken en te creëren, zoals in dit geval tòch bitloos op wedstrijden uitkomen.
(Vergelijkbaar vind ik bijv. ook de chipverplichting. Dat ìs in feite helemaal niet verplicht, want we kunnen immers ontheffing aanvragen.)
Ohw duzzz..... dat wist ik ook niet, dat je bitloos op wedstrijd mag verschijnen..... toch es verder info'en bij de KNHS Ik train mn paard vaak aan een touwhalster, doe ong 50-50 met touwhalster en hoofdstel, omdat ik ook dressuurwedstrijden rij. Springen enzo doe ik ook gewoon met halster, ook wel helemaal zonder. Hier rij ik dan geen wedstrijden in, maar gewoon thuis dan he... Maar goh, als je bitloos mag op wedstrijd is dat toch es iets om over na te denken
Apple dat is niet helemaal waar. Springen mag met een hackamore en bij western mag je tot het paard 6 jaar is met een bosal starten. Daarna moet je wel een bit en op één hand starten.
Bij dressuur mag je niet volgens de reglementen bitloos starten, mss dat je dispensatie kunt aanvragen. Bij springen mag je vanaf het Z met hackemore starten, daarvoor ook bitloos.
Ik dacht ook dat dressuur met bijv. een hackamore wel mocht. Vroeger toen ik als groom meeging naar ponywedstrijden, was er een meisje en die kon haar pony absoluut niet houden met een bit in. Dus ze had de teugels aan de neusriem (lage) vastgemaakt. Hierom werd ze gediskwalificeerd wegens het niet hebben van een complete optoming. Ze had wel gewoon mogen rijden met een hackamore omdat dat wel een compleet hoofdstel is zonder bit.
je mag niet dressuren met een hackemore, en pas springen vanaf het Z. Tegenwoordig is srpingen met teugels aan de neusriem wel toegestaan, dressuur nog steeds niet.