Laden voorheen op de traditionele manier, longeerlijnen, zwepen, bakken biks, vooruit lopen, trekken etc. Gaf: levensgevaarlijke situaties, over de kop geslagen paard, zere elleboog, steigeren, zweet paniek, ellende.... Alleen onder bijna een hele spuit Sedalin was het mogelijk om te laden.
Gisteravond twee uur lang pat parelli aangehoord.... maar het WERKT!
Eerst proberen circling en dan over de laadklep, nou dat ging voor geen meter, ik was al weer bijna de wanhoop nabij. Mijn laadklep is heel klein en supersteil...
Toen ging ik approach en retrieve doen. Dát ging wel goed! Ik had zo in mijn planning dat ik vandaag zo ver zou komen dat ie op de laadklep zou gaan staan. En warempel we zijn geeindigd met paard ín trailer, kont er ook nog keurig in.
Het belangrijkste nog wel hij hyperventileert niet meer. Voor de 'pauze' nog wel, maar na de pauze niet meer. Ik heb hem tussen door een uur op de wei gezet om bij te komen, daarna was ie weer helemaal rustig!
Voor mij hét bewijs, parelli/natural horsemanship wérkt!!! Ik kan hem nu alléén op de trailer krijgen terwijl ik gewoon naast de laadklep sta!
foto's van het proces:
baasje de trailer is eng eng eng eng eng...
ik stress ik stress ik stress
kijk baasje helemaal zelf!!
niet gephotoshopt mijn kont staat echt ín de trailer
ipv een touwhalster heb ik een hoofdstel moeten gebruiken, mijn touwhalster lag 30 km verderop.. die was ik vergeten...