Voortbestaan van naturals in het nieuwe bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Voortbestaan van naturals in het nieuwe bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 16:54

In dit topic viewtopic.php?f=25&t=520426&hilit= wordt aangegeven dat er wordt gedacht over een andere indeling van bokt. Daar wordt onder andere ook dit subforum in meegenomen, de indeling van bokt zou er dan als volgt uit zien:
Citaat:
nformatief gedeelte

[RT]
Rijtechnisch
- Praktijkproblemen
- Theoretische discussies

[WD]
Wedstrijden
- Vragen en discussies
- Verslagen en wie gaat waarheen
- Juryleden en instructeurs
[PW] Paardenwelzijn
- Medisch
- Voeding en supplementen
- Beweging en beslag[/color]
- Naturals
[FA] Fokkerij en Afstamming
- Paarden
- Pony's
- Afstamming
[VMR] Vraag-Maar-Raak
- Harnachement
- Verzorging
- Ruiter
- Omgang
- Seizoensvragen
- Opsporing verzocht (oude eigenaar, wie heeft er ook een afstammeling van etc)

Disciplines
Aangespannen rijden
Vrijheidsdressuur en Clickertraining
Longeren en aan de lange lijnen
Natural Horsemanship & Freestyling
Eventing
Endurance
[WN] Western
- Algemeen
- Tack room
- Fokkerij
- Foto´s

Paarden gezellige gedeelte:

[HAW]
Horses at work

[ITP]
In the Picture
[KS] Kraamstal
- Foto's
De Kantine
[PP] Paardenpraat (incl oude VvdD?)
[MP] Manegepraat (met chat topic per manege)
[VP] Verzorgerspraat
[RP] Rassenpraat
- Tinkers
[EV]Evenementen
- Evenementen foto's

Naturals zou dan op 2 plekken terug komen, onder paardenwelzijn en onder disciplines.
De vraag is gesteld om er eens over na te denken hoe de naturals er over denken, is dit subforum te splitsen in een forum over natuurlijke verzorging (voeding, bekappen etc) en over het doen (loswerken, rijden etc)?
Missen we nog iets? Of zouden we het forum liever anders terugzien in de nieuwe indeling?

Huertecilla

Re: Voortbestaan van naturals in het nieuwe bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:54

Wendy schreef:
Naturals zou dan op 2 plekken terug komen, onder paardenwelzijn en onder disciplines.
De vraag is gesteld om er eens over na te denken hoe de naturals er over denken, is dit subforum te splitsen in een forum over natuurlijke verzorging (voeding, bekappen etc) en over het doen (loswerken, rijden etc)?

Waarom twee of meer keer?
Onder welzijn is het een bepaalde visie en dat heeft niet persé met 'natural' van doen. Zo zijn Parelli en Roberts m.i. op verschillende punten behoorlijke mútsen mbt de ethologie van het paard en KFH om een ander te noemen raakt het onderwerp zelfs niet aan.
Het maakt hooguit deel uit van de verschillende oplossingen onder het kopje welzijn.

Wel/niet beslaan bijvoorbeeld staat m.i. los van wat ook.
Idem met/zonder bit of wat voor soort bit. Of je nu met een vaquera-stang, een bosal, trens of halsring rijdt heeft niet echt wat met 'natural' van doen. Hooguit het touwhalster.
Idem het type zadel waar je mee wil rijden; de stíjl wordt voor een groot deel door de reglementen bepaald maar de rest staat overal los van.

Zoals ík het zien is het begrip 'natural' een marketting-term voor een bepaalde manier van beleren/rijden zoals die sinds begin jaren tachtig uit de US is komen overwaaien.
Wat bijvoorbeeld Inge teblick aanbiedt staat helemaal los van NH en is toch volledig positief paardgericht.
M.i. is 'natural' in combinatie met 'horsemanship' beperkt tot RT.

Bijvoorbeeld: ik beleer onze paarden volgens de renaissance manier, rij zonder optoming, hou de paarden ijzerloos en 'robuust' in een familiegroep met hengst en ben núl 'natural'.......

Ik zou het érg jammer vinden wanneer het woord/begrip 'natural' als een verkeerd en mogelijk polariserend etiket geplakt zou worden op feitelijk op zichzelf staande onderwerpen.

HC

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:01

Wendy, je bent me voor. Ik wilde dit vanavond ook ter sprake brengen.

Ik zou trouwens geen voorstander zijn van 2 groepen! Lastig zoeken. Ik wil graag info halen en delen over huisvesting, bekappen, ziekte ,gezondheid (dus apart van de gewone "medisch" )en rij en grondwerkmethodes.

Ik slaap er nog een nachtje over.
Laatst bijgewerkt door Antheman op 10-01-06 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:05

Dat was dus ook mijn eerste gedachte... waarom scheiden?

Ik ben sowieso niet heel erg blij met die nieuwe opzet, veel te veel verschillende categorieen, onderwerpen kunnen in heel veel categorieen van toepassing zijn, dat zal het werk van de mod's niet eenvoudiger maken en voor de lezer al helemaal niet.

Ik snap het wel, bokt is erg druk en door de drukte komen nogal eens onderwerpen in de verdrukking, maar ik vraag me af of dit de oplossing is eigenlijk.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:33

Ik wil eigenlijk gewoon vragen of we niet een eigen kopje kunnen krijgen ,bijv onder Western. Dat is immers ook een "bijzondere" tak . Dus dan kan Naturals hier toch onder en dan bijv geen subcategoriën maken, omdat de naturals toch meestal alles lezen op Natural?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 21:16

Dat is ook een goeie

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:22

Wendy schreef:
Dat is ook een goeie

Effe lobbyen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:47

Ik vind dat Naturals wel uit het hokje tijdelijke forums mag en ook uit het hokje subforums, en gewoon een forum wordt zoals RT, FA, KS etc etc.

NH is niet te splitsen in verzorging, huisvesting, omgang, 'doen' etc, want deze zijn nmm onlosmakelijk met elkaar verbonden. NH is wie je bent, waar je in gelooft, waar je hart ligt, wat je bezieling is en hoe je dit tot uiting brengt in je wereld met paarden.

NH hoort ook beslist niet onder Western thuis. Mensen denken misschien wel gauw aan cowboyhoeden oid, maar het staat volledig los van elkaar. Neemt niet weg dat western mensen NH kunnen zijn, maar ook dressuurders kunnen NH zijn. Dus hierin geen onderscheid maken, want dan heb je een stempel waar we met z'n allen niet op zitten te wachten (ik in ieder geval niet).

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:53

Dan begrijp je mij verkeerd Jovarna.

Ik bedoel in feite precies hetzelfde als jij.

JE hebt A,
dan B (bijv Western) en dan C: Naturals

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:37

Antheman schreef:
Dan begrijp je mij verkeerd Jovarna.

Ik bedoel in feite precies hetzelfde als jij.

JE hebt A,
dan B (bijv Western) en dan C: Naturals

Oh, oké. Dan heb ik het "bijv onder Western" en "Dat is immers ook een "bijzondere" tak, dus dan kan Naturals hier toch onder" verkeerd begrepen. .

Naturals een eigen forum dus! Daar ben ik wel voor!

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:21

Antheman schreef:
Wendy schreef:
Dat is ook een goeie

Effe lobbyen

Al een stem gewonnen ik ben ook voor

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:45

Ik ben ook voor een eigen forum. Valt gewoon niet onder 1 categorie in te delen. En meerdere keren onder verschillende kopjes is zeker niet handig en daar is het volgens mij te 'klein' voor ook vergeleken met andere forums. Onder 1 noemer vind ik het handig hoef je ook niet heel de tijd te switchen en te bedenken waar je wat gaat zetten of opzoeken.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:47

Een eigen forum voor Naturals? www.nhforum.nl

Nee, ff serieus, ik denk dat hoe meer 'natural' er op bokt te vinden is, hoe beter. Dus als aan de ene kant een natural hoek bestaat binnen 'welzijn' en daarnaast nog een NH hoek onder discliplines, zal het ook vaker gevonden worden. Er zijn ook genoeg mensen die 'normal' rijden maar wel voor natural huisvesting zijn en andersom...

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:42

Wat Jovarna zegt, vind ik wel goed. De Naturals (Monty Roberts, Pirelli, Hempfling, natuurlijk bekappen, ...) allemaal samen in een apparte groep, NATURAL ofzo... Zoals bijv. rassenpraat is....

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:33

dekoezegtboe schreef:
Al een stem gewonnen ik ben ook voor

Hier nog 1 voor

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:48

Ik denk alleen dat de Moddies ons niet een "nieuwe" rubriek geven.

Destijds is er natuurlijk niet voor niets gekozen om ons de plek te geven die we nú hebben!

Ik hoop dat er meer mensen meestemmen. Dan kunnen we Lielle laten weten wat we willen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:04

Wendy schreef:

Ik ben sowieso niet heel erg blij met die nieuwe opzet, veel te veel verschillende categorieen, onderwerpen kunnen in heel veel categorieen van toepassing zijn, dat zal het werk van de mod's niet eenvoudiger maken en voor de lezer al helemaal niet.

Ik snap het wel, bokt is erg druk en door de drukte komen nogal eens onderwerpen in de verdrukking, maar ik vraag me af of dit de oplossing is eigenlijk.

jammer dat je dat niet in het topic zelf meldt, ik ben nl alle reacties aan het verzamelen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 12:05

Nu zit je ook nog met het probleem van de overlap tussen UZ en hier.

Het lijkt per mod te verschillen wat ze als de grens zien voor een topic waar het hoort.

Veel mensen die hier komen lezen niet meer bij UZ, maar door het verborgen plekje hier, komen hier ook niet veel nieuwe mensen.
Als je het blijft splitsen allemaal voorzie ik meer van dit soort problemen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 12:05

Lielle schreef:
Wendy schreef:

jammer dat je dat niet in het topic zelf meldt, ik ben nl alle reacties aan het verzamelen.

Oke, zal ik de volgende keer doen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:08

Antheman schreef:
Ik denk alleen dat de Moddies ons niet een "nieuwe" rubriek geven.

Destijds is er natuurlijk niet voor niets gekozen om ons de plek te geven die we nú hebben!

Ik hoop dat er meer mensen meestemmen. Dan kunnen we Lielle laten weten wat we willen.

alle tijdelijke fora (waaronder mijn eigen liefde SGW) hebben diezelfde plek gekregen, dat heeft niets met naturals en geven te maken. Beetje flauwe opmerking eigenlijk. Dus graag wat ideeën over wat in jullie ogen de beste oplossing zou zijn, daar zou ik erg blij mee zijn.

Wendy, dat probleem zien wij ook, ik hoop dat juist de nieuwe indeling het duidelijker gaat maken voor iedereen waar een topic thuis hoort. Overlaps zullen er altijd blijven, maar ook nu is het verschil tussen bv PP, VvvD, VMR en de jeugdvarianten ervan niet erg helder.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:19

Lielle , wat is er nu weer flauw aan mijn opmerking?

ik geef alleen aan dat de plek die we nu hebben, destijds niet voor niets is gekozen.

En zoals je leest uit de reacties, zijn veel mensen voor een "eigen" rubriek naturals. En daar kan dan alles onder vallen wat met naturals te maken heeft.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:31

Ik proef er een beetje een 'calimero gevoel' in, als dat neit zo bedoeld is, mijn excuses. Maar waarom zouden de mods natuurlijk niet voro niets die plaats gekozen hebben?

Die plek is namelijk zo gekozen omdat we voor alle subfora een tijdelijke locatie hebben aangemaakt voor de duur van de proef. Heeft dus niets met naturals te maken. Dat is geen handige locatie, het valt erg slecht op en dat is een van de conclusies na de proef.
Nu is die proef afgelopen en zoeken we voor al die fora de juiste plaats, samen met een volledige herinrichting van de 'gewone' fora als WD, AM en HAW. SGW heeft zijn plek al gevonden (een discipline naast bv Western), net als de meeste andere tijdelijke fora en voor Naturals twijfelen we tussen een onderdeel van Medisch of een aparte discipline. Vandaar dus de vraag van Bart in FZ om er eens over te denken.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 12:40

Een onderdeel van medisch? Mag ik vragen waarom?

Vanwege het hele natuurlijk paardenhouden verhaal?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:41

Dat Calimero gevoel komt echt bij jou vandaan.

En wbt de tijdelijke fora: het is jullie keus geweest om dat bij elkaar onder te brengen. De gedachten gang daarachter weet ik natuurlijk niet.
Zou ik persoonlijk denk ik niet gedaan hebben.

De tijdelijke fora hebben weinig tot geen overlap met elkaar en je moet echt op dit plekje gewezen worden , het is slecht te vinden. Zal jij met de SGW ploeg ook gemerkt hebben, vermoed ik.

En idd de opmerkingen die jij maakt over de plek van het huidige naturals, klopt exact. Slecht te vinden. De huidige gebruikers komen hier wel, maar het is natuurlijk ook leuk om andere mensen op Bokt van dit forum gebruik te laten maken.

Ik vind een scheiding erg lastig aan te brengen, ik zou graag alles , dus de verzorging en het rijden cq grondwerken bij elkaar hebben. Dus ik zou willen pleiten voor 1 kopje Naturals!
Om de reden die ik hierboven heb gegeven, nl beter te vinden en dus meer gebruikers. Plus minder overlap op andere fora.

Maar ik weet niet hoe de gebruikers op UZ hier over denken? Ik kom daar nl nooit meer.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:44

Wendy schreef:
Een onderdeel van medisch? Mag ik vragen waarom?

Vanwege het hele natuurlijk paardenhouden verhaal?

Ik noem het Medisch, maar de juiste benaming is Paardenwelzijn. Zie het FZ topic.

Antheman, oke. Weer een bewijs dat schriftelijk communiceren niet meevalt. Wb de keuze voor de tijdelijke fora destijds, we wilden ze aangezien het heel duidelijk om een proef ging, nog geen vaste plek geven maar eerst eens kijken hoe het zou gaan lopen.