Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tizra

Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 15:50

Zijn er ook mensen die hun paard bitloos rijden/reden?.
Ik zou graag in contact komen met deze mensen om ervaringen te horen. (zowel negatieve als positieve).

marleen_usar

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:52

Ik rij bitloos en het gaat heel goed,mijn paard is heel braaf en is er in zijn hele leven nog nooit vandoor gegaan.Hij vind een bit echt niet fijn en krijgt snel jeuk onder het rijden van het hoofdstel,dus met een touwhalster heeft hij veel vrijheid. Hij kan ook overal heen kijken onder het rijden, alleen van de week ging hij oppeens grazen en ik probeerde hem weer in beweging te krijgen ik gaf een klap met mijn hand op zijn achterste. Hij was het daar niet mee eens dus ineens was het bok bok bok, maar ik zit altijd stevig dus dat scheelt wel.Ik vind het heerlijk om met zo weinig middelen te rijden.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:06

Wij hebben een soort onderzoek gedaan naar bitloos rijden en maak en verkoop nu zelf bitloze hoofdstellen. Je kunt voor info pb'en. Maar hier lopen al veel topics over op Naturals, dus ik heb even getemt.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:39

er zijn hier heel veel topics over geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:32

Jovarna en ik rijden zonder bit.
Op mijn website (zie link hieronder) staat de pagina 'Bitloos'; daar vertel ik mijn ervaringen rondom de overstap naar bitloos en bitloos rijden. Ik ken diverse mensen die ook bitloos zijn gaan rijden - o.a. met het bitloos hoofdstel dat ik heb - en deze ervaringen zijn ook alleen maar positief. Lees het maar eens.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:43

cindysponys schreef:
Wij hebben een soort onderzoek gedaan naar bitloos rijden en maak en verkoop nu zelf bitloze hoofdstellen. Je kunt voor info pb'en.

Off topic
Ben benieuwd naar de werking van je hoofdstel want snapte er op eerdere foto's niets van(ik zag dat je er in je profiel mee bezig was)

Onn Topic
Ik rij met een Emiel voest hoofdstel en dit bevalt erg goed zou niet anders meer willen.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:42

Met Santos rij ik nu sinds augustus dit jaar bitloos. Met Santos heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen. Ze draagt haar hoofd lager - eerst hield ze haar hoofd best hoog wat slecht is voor de rug. Santos is naar mijn idee ook gewoon relaxter gaan lopen (komt waarschijnlijk ook weer door haar hoofd) en ze heeft liever het touwhalster om dan het bit in. Als ik met een hoofdstel aan kwam zetten liep ze soms weg. Sinds ik bitloos rij (ik rij met touwhalster) blijft ze gewoon staan als ik eraan kom. Ook vind ik het makkelijker even met iemand te praten nu als ik terug kom van het rijden. Eerst had ik altijd zoiets van "ik wil dat bit nu uit doen".
Op Lady, het paard van mijn zus rij ik ook wel eens bitloos, maar alleen in de bak. Niet dat buiten rijden met hoofdstel wel zo'n succes met haar is maarja. Met Lady merk ik duidelijk dat ik haar grovere hulpen moet geven. Ze gaat veel sneller een andere kant op bijvoorbeeld dan mét bit. Santos is zelf ook een gevoeliger paardje met aanrakingen, als je met Santos ruw gaat doen is ze snel beledigd. Santos hoefde trouwens ook niet te wennen ofzo, dat ging meteen prima. Ik heb met beide paardjes niet het idee dat ik minder controle heb, ookal wil Lady soms de bochten niet door. Afremmen lukt altijd nog, en dat is mijn controle gevoel - ik moet kunnen afremmen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:21

Ik heb lang op een bitloos merotisch hoofdstel gereden. Nu rij ik al een paar jaar gewoon op een touwhalster, geeft hetzelfde effect en kleurt beter bij mijn outfit

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:30

Antheman schreef:
Ik heb lang op een bitloos merotisch hoofdstel gereden. Nu rij ik al een paar jaar gewoon op een touwhalster, geeft hetzelfde effect en kleurt beter bij mijn outfit :D

Dat is wel het belangrijkste hè.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:33

-Chestnut: voor mij wel ja!

Marrietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:47

Ik rij a langer bit loos met verschillende type paarden (ook heet hoofden) en heb er prima ervaring mee. Hiervoor gebruik ik een Dually halster waar ik teugels aanbevestig. Erg prettig in gebruik.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:07

Ik reed eerst met een touwhalster.
Maar meneer is de laatste tijd niet meer de rustigste buiten, dus nu rij ik weer met bit. Ik gebruik het bit zo min mogelijk en rij liever zonder, maar dat is nu niet echt meer veilig.

Misschien dat hij van de zomer weer wat rustiger is.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:20

Ik rij net zoveel bitloos als met bit. Voor wedstrijden moet ik met bit rijden en eerlijk gezegd is het moeilijk verzamelen als je bitloos rijdt. Ook zaken als wissels zijn bitloos moeilijker netjes realiseerbaar. je moet het paard meer 'omgooien'. Kortom ik vind het leuk bitloos te rijden. Mijn paarden ook, maar wil ik iets meer finesse dan is een bit toch wel praktisch. Overigens kun je slecht rijdend met een halster net zo hard inwerken als met een bit. Dus het blijft vooral de ruiterhand die al dan niet zacht is. Met of zonder bit.

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:23

ik rijd bitloos met indy. gewoon met touwhalstertje. rijd heerlijk! ik kan me de eerste keer herrineren dat ik voor de eerste keer met halstertje reed (nog nie eens met touwhalster want die had ik nog nie binnengekregen) maar indy ging super relaxt door de wei, was echt heerlijk aangezien ze altijd zo'n racebeest is geweest (verkeerd ingereden als racepony) maar kvind et super!

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:41

Ik rij mijn paarden ook bitloos, de ene keer op een voest hoofdstel en de andere keer met een bosal, longeren doe ik altijd met het dually halster , dus ook bitloos, heb al mijn bitjes opgeruimd en zal ze ook niet meer gebruiken.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:27

Ik heb het ook eens geprobeerd, maar bij mijn paar werkte het totaal niet! Meneer is nogal eigenwijs, en als hij wel zin heeft om te werken dan gaat het goed, maar als hij echt geen zin heeft dan loopt hij zo een hoek in en krijg je hem er niet meer uit
En nu ik alleen nog buiten rijdt doe ik toch maar het bitje in, zonder dat kan hij doen wat hij wil. Ze zeggen wel dat een touwhalster net zo hard kan inwerken als een bitje, maar bij ons gaat dat niet op. Hij reageert er totaal niet op.
Dus ik denk dat het ook vooral aan het paard ligt, hoe graag hij voor je werkt, en hoe braaf of ondeugend hij is. En verder natuurlijk altijd consequent zijn (mja dat werkt bij mijn tank ook niet altijd haha)

tizra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 14:19

Ha ha, hier kan ik mij wel wat in vinden. Mjn Tinker is ook al erg sterk. Soms heeft hij zelf niet in de gaten hoe sterk hij is.
Misschien is het inderdaad per type paard verschilend. Denk ook dat het te maken heeft met het grondwerk wat je vooraf doet. Ook sterke paarden en eigenwijze paarden kunnen bitloos perfect naar je luisteren.
Mijn paard wordt wel over een aantal maanden met bit licht ingereden. Dan kan ik altijd nog bitloos proberen. Of afwisselen. Ben wel blij met zoveel reacties hoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:23

MysticTinker schreef:
Ik heb het ook eens geprobeerd, maar bij mijn paar werkte het totaal niet! Meneer is nogal eigenwijs, en als hij wel zin heeft om te werken dan gaat het goed, maar als hij echt geen zin heeft dan loopt hij zo een hoek in en krijg je hem er niet meer uit
En nu ik alleen nog buiten rijdt doe ik toch maar het bitje in, zonder dat kan hij doen wat hij wil. Ze zeggen wel dat een touwhalster net zo hard kan inwerken als een bitje, maar bij ons gaat dat niet op. Hij reageert er totaal niet op.
Dus ik denk dat het ook vooral aan het paard ligt, hoe graag hij voor je werkt, en hoe braaf of ondeugend hij is. En verder natuurlijk altijd consequent zijn (mja dat werkt bij mijn tank ook niet altijd haha)

Je zou ook een andere bitloze optoming kunnen proberen in plaats van terug te grijpen op het "bitJE".

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:25

MysticTinker schreef:

Ik denk dat het niet aan jou tink ligt , maar aan jezelf , wat doe je dan als hij niet wil werken met bit in ??

Ik denk dat je ieder paard zonder bit kan rijden ook jou tinker, een bit zit echt bij mensen tusen hun oren , het is een kwestie van wederzijds vertrouwen en samenwerking , niet het idee hebben van hij moet dit doen voor me , nee vraag het je paard of hij het voor je wil doen en laat hem in zijn waarde , zeker bij een eigenwijze tinker/paard is dat heel belangrijk en je zal zien dan zal hij het ook bitloos voor je doen.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:50

Nou hij is meestal ook wel braaf hoor, en het kán ook best zonder bitje, maar af en toe, als hij écht geen zin heeft, dan gaat hij gewoon in een hoek staan en doet ie niks meer. Met een halster kan ik dan vragen blijven, meneer blijft staan. En opzij trekken lukt dan totaal niet, hij voelt het halster niet eens. Maar met een bitje kan ik zijn hoofd wél opzij trekken en uit de hoek krijgen. Ik weet het, niet echt de goede manier, maar anders lukt het écht niet. Ook een flinke tik met de zweep ofzo reageert ie totaal niet op.
Maar met een bitje heb ik hem toch iets beter in de hand, dan kan ik hem, mocht het nodig zijn, even omtrekken. En dat heb ik echt al een paar keer nodig gehad!
En ook vanaf de grond kan hij vaak zo eigenwijs zijn.
Ik heb een instructrice die me helpt met natural horsemanship. Zij vind Mystic een van de moeilijkste paarden waar ze ooit mee heeft gewerkt! Ze deed vaker grondwerk met hem, en als hij het dan zat was trok hij zich gewoon los, door het touwhalster heen, en rende een paar meter weg, en daar stond hij dan te kijken, op zo'n manier van, haha kijk mij nou
Ze was altijd heel consequent, en echt heel goed, want met andere paarden heeft ze heel veel succes.
Maar die instructrice begon t op t laatst helemaal zat te worden. Als Mystic geen zin had ging ie bokken en vervelend doen enzo, en toen begon mijn instructrice toch wel érg streng voor em te worden, wilde met sporen gaan rijden en heeft em een paar keer het bit door de mond getrokken, en natuurlijk kreeg Mystic zo ook een hekel aan haar.. Dus toen ben ik maar gestopt met les van haar.
Dus nu ben ik zelf weer lekker met hem bezig, lekker rustig buitenritjes, maar omdat hij toch súper eigenwijs kan zijn, veilig met bitje naar buiten Wel altijd met losse teugels trouwens, en hij kauwt ook altijd lekker op zijn bitje, dus het lijkt me ook niet dat hij er last van heeft ofzo..
Maar ik denk idd wel dat toch wel bíjna elk paard bitloos te rijden is. Maar nét niet allemaal.
Een andere optoming heb ik ook aan gedacht, een sidepull lijkt me ook wel fijn, maar wel erg duur, stel dat het niet werkt..
En een hackamore zou ik ook wel eens willen proberen.. Maar dan ben ik altijd bang dat hij, als ie er vandoor zou gaan, hij erg gewoon dwars doorheen rent en dan zou ik niet echt hard durven trekken, bang dat ik z'n neus breek, ookal kan dat eigenlijk niet zeggen ze

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:10

Wat je hierboven beschrijft is typisch dwars tinkergedrag.....
Goed dat je bezig met met grondwerk enz.

Een tip van een eigenaar van een precies dezelfde donder als jou(ietsje pietsje erger)....ga nooit het gevecht aan met een dwarse tinker...win je nooit!!!!
Probeer de kwalen van stilstaan/staken ook niet op te lossen door hem om te trekken enz. werkt een paar keer maar je krijgt het dubbel terug.

Zoek een goede instructeur(niet die je nu hebt gehad want zo te lezen is dat een gevecht) en ga met hem aan de slag.
Ik kan je geen kant en klare methode aangeven want je zult een manier moeten vinden om dit op te lossen die bij jullie past.

Mijn tink was een ramp op pootjes maar is mede door de juiste instructeur en heel erg consequent zijn van mijn kant de tinker geworden die hij nu is..

Relaxed te rijden met een voest hoofdstel...om je een kleine indicatie te geven....3 jaar eer hij mij vertrouwde en respect voor me had.
En ieder paard kan door de juiste behandeling bitloos gereden worden...als het mij gelukt is dan jou zeker.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:20

Ja helemaal gelijk, CarS Een echte tinker!
Inderdaad echt een dondersteen is het. Maar we zijn nu ook nog maar een jaar bezig met NH, en het kost tijd zoals je al zei. Maar het gaat nu al echt de goede kant op gelukkig! We voelen elkaar nu al een stuk beter aan dan in het begin, en ik heb nu volgens mij ook eindelijk de goeie methode te pakken
En zijn nieuwe omgeving doet hem ook goed, hij heeft nu een uitloopstal, dag en nacht kan hij rondlopen, wordt ie zo braaf en rustig van!
Dus van de zomer ga ik weer goed trainen met hem, dan ga ik t nog eens proberen zonder bitje

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:29

Ik lees het al....Komt helemaal goed met jullie...doen waar jullie je goed bij voelen en geef het de tijd.

Jammer dat je niet in de buurt woont konden we van de zomer samen bitloos rondsturen in de bossen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:52

@MysticTinker
Dit wordt geen persoonlijke aanval op jou hoor, want volgens mij zit je echt wel op de goede weg! Een paar dingen van mijn kant:

Je hebt het steeds over een bitJE. Het lijkt alsof je het hiermee wat wilt 'verzachten' o.i.d., alsof het minder erg is met een bitJE dan met een BIT. Een bit is en blijft een bit.

Het probleem in de hoek zou je letterlijk en figuurlijk in een andere hoek kunnen oplossen. Wat je nu doet, is het "wie is het sterkst en wie gaat er winnen". En dan lijkt het alsof jij gewonnen hebt wanneer je zijn hoofd d.m.v. het bit opzij getrokken hebt en hij vervolgens uit die hoek komt. Maar je weet zelf wel, je hebt dan niets "gewonnen", want het staken in de hoek blijft zich herhalen.

Die instructrice zou eigenlijk met naam en toenaam genoemd moeten worden hier, ongelooflijk dat iemand zichzelf NH-instructrice noemt en vervolgens uit pure onmacht (of wat dan ook) met sporen gaat rijden en het paard het bit door de mond trekt..! Goed dat je gestopt bent met "les" van haar!

Wat het "lekker" kauwen op het bit betreft: In mijn beleving kauwt een paard niet op het bit omdat ie dat bit zo lekker vindt in z'n mond en dat ie het aangenaam vindt om daar "lekker" op te kauwen. Dat kauwen doet ie simpelweg omdat dat bit in z'n mond 'm in de weg zit, hindert, of zelfs pijn doet. Je hoort over het algemeen ook het geluid van het bit tegen de kiezen, en je maakt mij niet wijs dat een paard dit een lekker gevoel vindt.
Veel mensen denken (nemen graag aan) dat het bit in een "vrije ruimte" ligt en dat het paard er geen last van heeft. Wat veel mensen niet weten, is dat een bit veelal tegen de voorste kiezen en/of wolfskiezen aan drukt. En dat is pijnlijk.

Wat een andere optoming betreft: ik kan me voorstellen dat je wat huiverig bent om iets duurs aan te schaffen terwijl je niet weet hoe je paard het daarop doet. (Zelf heb ik er wel wat geld tegenaan gegooid om het juiste hoofdstel te vinden, maar dit terzijde, da's gewoon persoonlijk.) Maar kun je niet wat andere optomingen lenen c.q. uitproberen? Zijn er mensen in je omgeving die een andere bitloze optoming hebben? Wellicht kun je een oproepje plaatsen op diverse forums.

In ieder geval veel succes!

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:01

Ik wil ook geen aanval plegen maar die instructrice die je hebt gehad lijkt me ook helemaal niets, als je met Nh bezig ben leer je zeker dat je je geduld nooit moet verliezen , leer jezelf een stapje terug doen , is vaak moeilijk want je wil verder, maar dan raak je in een gevecht en dat win je nooit , van een tinker niet , van geen een paard.

En wat is er veilig aan een bit??
Er is niets veilig , ja een band met je paard wederzijds vertrouwen dat is veilig.
Maar voor je die band hebt , ja daar is tijd voor nodig , bij de een is dat een paar weken en bij de ander kan dat een jaar duren of langer , geduld dat is het enigste waar je een band mee kan opbouwen.

Een bit is een pijnprikkel , ik vind dat een paard die voor die pijn moet doen wat jij wil jou geen vertrouwen kan geven.
Zelfde geldt voor een bit en sporen , paardrijden is respect voor elkaar en dat heeft tijd nodig, soms erg veel tijd.

Ik heb zelf ook een erg eigenwijze dominante hele sterke tinker , maar ik rij haar bitloos en geef haar het gevoel dat ik haar respecteer en dat doe ik ook , ik vraag het haar en dat is soms erg moeilijk , maar uiteindelijk doet ze het voor me.
En wat ik al eerder zei , druf een stap terug te doen en denk niet alleen aan het vooruit.