Kan een paard onzeker zijn zonder bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Kan een paard onzeker zijn zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:36

Hoe gek het misschien ook klinkt, dit is de indruk die ik gisteren van mijn paard kreeg.
Ik ben voor het eerst een bosrit met het touwhalster gaan maken en ik vond mijn paard heel onzeker.
Hij is gewoonlijks nergens van onder de indruk maar gisteren bleef hij maar gespannen.
Hij begon zelfs te snorken naar dingen die hij spannend vond, dat doet ie écht nooit...Het is zo'n coole kikker. Ik bleef zelf erg ontspannen, liet de teugels ook los (zo rij ik anders ook) dus het is niet zo dat ik die spanning overbracht. (Dat zou ik namelijk denken als ik dit verhaal zou horen :o ) Ik vertrouw mijn paard volledig met of zonder bit. Met bit in speelt hij er graag mee, knauwt zich helemaal suf := Ik kreeg het idee dat hij steun miste aan het het bit.
Heeft iemand hier een verklaring voor? Zijn er mensen die dit ook zo hebben ervaren? Of heb ik echt een gek paard :D

Mungbean

Re: Kan een paard onzeker zijn zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:38

Mijn paard is bang voor een touwhalster en staat dan om de haveklap rechtovereind wat ie anders nooit doet. Ik heb 'm dus snel weer weg gedaan.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:41

Bij 'enge' dingen wil mijn paard ook graag contact voelen als zij vind dat er iets engs is. Kan dus prima dat je paard 'iets' mist en daardoor onzekerder word.
Touwhalster vind ik zelf niet geschikt voor contact, dus ik gebruik een sidepull.

Hoe reageert je paard in de bak op een touwhalster?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:42

In de bak loopt ie normaal met het touwhalster. Geen extra spanning, dat vind hij vooral saai :o

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:49

Ja, mijn inmiddels gepensioneerde paard werd daar ook erg onzeker van. Na een paardenvakantie in de Pyreneeën was ik erg gecharmeerd van het rijden met de hackamore. Gewoon lekker relaxed aan een doorhangende teugel, en alleen even druk als het nodig is. Dus ik zo ook met mijn paard het bos in. Nou, dat was geen succes. Hij wilde niet voorwaarts, hij liep te slingeren en was constant op zoek naar aanleuning. Daarna gelijk het bit er maar weer in, en klaar was het. Dus nee, je hebt geen gek paard. Paarden zijn gewoontedieren. Het bit zijn ze gewend, dat is normaal en alles wat normaal is geeft ze zekerheid. Alles wat niet normaal is maakt ze onzeker, het zijn immers prooidieren en verandering maakt ze kwetsbaar.
Vermoedelijk gaat het beter als je eerst je paard een poosje thuis in de bak gaat rijden met het halster, zodat hij daar ook aan gewend raakt.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 06:18

bedankt voor de reacties, ik weet nu iig dat mijn paard niet de enige is :)

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:10

je hebt gewoon een maf paard :+
haha nee het kan dat hij nog moet wennen, de vrijheid kan hem even te veel worden, een beetje contact kan dus misschien
helpen. Dit kan je langzaam verminderen :j

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:24

Aan vrijheid ontbreekt het hem met bit ook niet hoor :D

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:35

Onze merrie is zonder bit in galop ook onzeker, wat zich uit in boos gedrag..
Prima duidelijk, als we dus echt rijden (dus niet wat freewheelen gaat er gewoon een bit in.
Zij geeft aan dat zij het niet prettig vindt..

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:12

Miryamk schreef:
Aan vrijheid ontbreekt het hem met bit ook niet hoor :D

nee ik bedoel het ook niet echt zo hoor :D
Meer dat er iets mist, een nieuw soort 'vrijheid'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:23

Je moet ook bedenken dat een gemiddeld paard vanaf zijn eerste inrijden geleerd heeft dat de ruiter aanleuning wil. Zodra een paard fijn is in de aanleuning is de baas blij en tevreden. Een correct aan het been gereden paard is daarom ook op zoek naar de hand wat je ook nodig hebt voor een correct nageeflijk paard dat de hand volgt.
Nu gooi je eigenlijk gewoon maar de boel los en verwacht van je paard dat hij dat snapt.
In een saaie situatie zal het 'm waarschijnlijk weinig kunnen schelen, maar in als het spannender is zal hij zoeken naar bevestiging in datgene wat hij geleerd heeft en de hand willen zoeken die er niet is.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:18

Tsjah paarden zijn toch gewoontedieren.
Kan me wel voorstellen dat ze er onzeker van worden als ze het niet kennen. Daarom is het goed als je iets ouds door iets nieuws gaat vervangen om het goed te introduceren.
Verder ben ik het met Sizzle eens.

carolienuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:11

je kunt het langzaamaan doen ! eerst met lopen, fietsen en dan af & toe op gaan zitten? ;)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:45

Absoluut, hier heb ik ook mee te kampen gehad. Het is echter tijdelijk, je paard leert snel genoeg het nieuwe systeem. Ik kan nu juist ontspannender rijden en mijn paard is veel relaxter bitloos. Misschien ben je zelf nog iets onzeker en geef je dat ook door aan je paard.
Hoe gaat het nu, want we zijn weer paar maandjes verder ;-)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 12:42

Ik rij hem gewoon met bit aangezien dat ook goed bevalt.
Misschien dat ik voor mijn dochter nog eens een goed bitlooshoofdstel ga halen omdat ik een touwhalster ook nogal heftig vind. :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:15

Ik rij met een sidepull van FRA type Pardoes.
Ook een touwhalster was voor het rijden niet zo'n succes.

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:26

ik denk omdat je paard het niet gewend is en daardoor kan ze het best spannend en onwennig vinden. niet alleen jij moet eraan wennen maar ook je paard. eigenlijk moet je echt weer bij de basis beginnen. ze moet ook vertrouwen hebben in jou en jij in je paard. ook krijgt je paard ineens meer vrijheid en verantwoordelijkheid, mijn pony reed er ook niet ineens mee weg. ze was ook wat voorzichtiger en wat meer aan het slingeren.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 20:31

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:35

o dat is fijn om te zien!
mijn pony reageer ook goed op mijn bitloze hoofdstel. (standaad model)
maar toen ik voor het eerst met een touwhalster ging rijden was mijn pony best twijfelachtig. uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat we beide het halster moesten leren kennen, zowel mijn pony als ik, want ik vond het zelf ook vreemd en dat draag je dan automatisch over aan je paard.

veel succes verder!

horsespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:47

Ik adviseer ook een sidepull.
Werkt naar mijn ervaring met vele paarden beter en zeker voor paarden
die bit en hoofdstel gewend zijn.