Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
(boomloos, bitloos en natuurlijk bekappen)Marsu schreef:Zo had ik altijd wel een mening over bitloos rijden, in het verleden wel met hackamore gereden. Maar die moderne bitloze dingen nooit geprobeerd. Dan hoor je er mensen wel eens over. Meestal waren dat de mensen die dat direct in combinatie hadden met boomloos en natuurlijke bekappen. Echte heftige naturals dus. En tja wat vind je er dan van? Ik weet het niet, ik heb het nooit uitgeprobeerd.
Maar nu komen ze ook regelmatig met vragen. Bijvoorbeeld kan je je paard ook verzameld rijden met zo'n hoofdstel? Hoe lang moeten die teugels nou eigenlijk? Vragen waar ik eigenlijk geen antwoord op kan geven. Misschien kunnen jullie ze beantwoorden. Is er misschien zelfs een bitloze expert op Voorne-Putten te vinden, die ons een het een en ander wil komen vertellen en uitleggen?
!!!) gaande. Vanmiddag ga ik zelf met een Dr. Cook rijden. Heb dat al eerder gedaan, maar mijn paard vond het destijds niets. Al hoewel hij toen nog nauwelijks ingereden was. Nu hij goed ingereden is, ga ik het nog eens uittesten. Ik heb in elk geval ook een sidepull, waar hij wel goed op reageert, maar het kan nooit kwaad verder te kijken. Ik rij zelf altijd met zo min mogelijk druk op de teugels. Wel met 'contact', maar heel licht.
Marsu schreef:Ik had en heb alleen mijn twijfels over de controle factor in een paniek situatie met zo'n alleen leren hoofdstel.