Bitloos nieuwsgierig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Bitloos nieuwsgierig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:19

Ik ben altijd van mening dat je pas ergens een mening over kan geven als je het zelf uitgeprobeerd hebt. Dit in het redelijke natuurlijk.

Zo had ik altijd wel een mening over bitloos rijden, in het verleden wel met hackamore gereden. Maar die moderne bitloze dingen nooit geprobeerd. Dan hoor je er mensen wel eens over. Meestal waren dat de mensen die dat direct in combinatie hadden met boomloos en natuurlijke bekappen. Echte heftige naturals dus. En tja wat vind je er dan van? Ik weet het niet, ik heb het nooit uitgeprobeerd.

Maar laatst kreeg ik de mogelijkheid bij de fokker van mijn paard eens op een van de paarden te rijden met een dr cook hoofdstel. Direct naar buiten gegaan, geen enkel probleem mee gehad. Ondanks dat het ook nog een best jong paard was.

Zij maakten die hoofdstellen zelf, dus ik heb er ook een gekocht en ook op mijn eigen paardje geprobeerd (ijslander). Ik vind het op zich wel oke rijden. Ik zal er op dit moment zeker niet naar overstappen, want met bit gaat ook goed. Maar leuk voor er bij. Nu heb ik mijn mede pensionners aangeboden om met hun ijslander ook eens met het hoofdstel te rijden. De een na de ander probeert het nu eens. De een bevalt het goed, de ander minder. Oke, maar in ieder geval geprobeerd.

Maar nu komen ze ook regelmatig met vragen. Bijvoorbeeld kan je je paard ook verzameld rijden met zo'n hoofdstel? Hoe lang moeten die teugels nou eigenlijk? Vragen waar ik eigenlijk geen antwoord op kan geven. Misschien kunnen jullie ze beantwoorden. Is er misschien zelfs een bitloze expert op Voorne-Putten te vinden, die ons een het een en ander wil komen vertellen en uitleggen?

zij

Re: Bitloos nieuwsgierig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 06:51

hiih, ik ben een heftige natural :P :D (boomloos, bitloos en natuurlijk bekappen)

een paard kun je ook verzameld rijden bitloos, de teugels zijn niet anders dan met bit. imo blijft het meeste wel gelijk (alleen ik heb dus nog nooit met bit echt gereden op manegepaarden na, maar toen was ik al lang blij dat ik er op kon blijven zitten)

Anoniem

Re: Bitloos nieuwsgierig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 07:12

Heb je de website www.bitloospaardrijden.info al eens gelezen?
Daar vind je antwoorden op je vragen.

Sinds kort is er ook een boekje over bitloos rijden, "Probleemloos bitloos". Daarin worden ook veel vragen beantwoord.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:04

Marsu schreef:
Meestal waren dat de mensen die dat direct in combinatie hadden met boomloos en natuurlijke bekappen. Echte heftige naturals dus.

>;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:41

Citaat:
Meestal waren dat de mensen die dat direct in combinatie hadden met boomloos en natuurlijke bekappen. Echte heftige naturals dus.

Ja, de hooligans onder de paardenmensen :+

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:47

Arabesk schreef:
Marsu schreef:

>;)

Waarvoor is deze reactie nou weer?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:04

Marsu schreef:
Zo had ik altijd wel een mening over bitloos rijden, in het verleden wel met hackamore gereden. Maar die moderne bitloze dingen nooit geprobeerd. Dan hoor je er mensen wel eens over. Meestal waren dat de mensen die dat direct in combinatie hadden met boomloos en natuurlijke bekappen. Echte heftige naturals dus. En tja wat vind je er dan van? Ik weet het niet, ik heb het nooit uitgeprobeerd.

Maar nu komen ze ook regelmatig met vragen. Bijvoorbeeld kan je je paard ook verzameld rijden met zo'n hoofdstel? Hoe lang moeten die teugels nou eigenlijk? Vragen waar ik eigenlijk geen antwoord op kan geven. Misschien kunnen jullie ze beantwoorden. Is er misschien zelfs een bitloze expert op Voorne-Putten te vinden, die ons een het een en ander wil komen vertellen en uitleggen?

Hier zo'n 'heftige natural'. :D
Ik geloof niet dat ik mijn paard er ernstig te kort mee doe, hoor. ;)

Wat was jouw vroegere mening dan over bitloos rijden (met een hackemore)?
Leuk dat de Dr. Cook je goed bevallen is in elk geval!!!

Zeg je stalgenoten maar dat verzameling ook mogelijk is met een bitloos hoofdstel. Je wordt waarschijnlijk meer terug geworpen op je zit en het geven van de hulpen, maar het is absoluut mogelijk. Kennen ze trouwens het boek van Klaus Ferdinand Hempfling niet 'Verzameling aan de losse teugel'? En zijn ze niet op de hoogte dat de dressuurwedstrijden eerdaags officieel bitloos mogen (althans, daar ga ik nog steeds van uit). :j
Waarom denken ze dat er zo'n enorm verschil is tussen met en zonder bit rijden? Ik ervaar het verschil niet zozeer aan de teugelvoering, wel aan het rijden op zit, daar wordt je wat meer op teruggeworpen, maar ik denk dat dat juist goed is voor je als ruiter. :j
Net als met boomloos rijden, dan wordt er ook wat meer gevraagd van je (onafhankelijke) zit. ;)

Qua lengte van de teugels, denk ik dat het ook een beetje afhangt van met welke optoming je rijdt. Ik rij zelf nog voornamelijk met touwhalster (dus met weinig druk in principe), maar eerdaags beginnen mijn dressuurlessen eindelijk en dan moet ik toch overstappen op een andersoort bitloze optoming. Mijn zoektocht is al een tijdje (hele tijd :D !!!) gaande. Vanmiddag ga ik zelf met een Dr. Cook rijden. Heb dat al eerder gedaan, maar mijn paard vond het destijds niets. Al hoewel hij toen nog nauwelijks ingereden was. Nu hij goed ingereden is, ga ik het nog eens uittesten. Ik heb in elk geval ook een sidepull, waar hij wel goed op reageert, maar het kan nooit kwaad verder te kijken. Ik rij zelf altijd met zo min mogelijk druk op de teugels. Wel met 'contact', maar heel licht.

Mij valt op dat veel mensen die bitloos een keertje uitproberen, vaak de teugels te strak hebben. Waarschijnlijk omdat ze hun 'knopje' in hun hoofd nog niet omgezet hebben. Of omdat ze gewoon aangeleerd hebben om de teugels strak vast te houden. Ik weet het niet, maar ik weet wel dat als iemand die al jaren met bit rijdt even bitloos op mijn paard mag uitproberen, ik 9 van de 10x moet zeggen 'hou je teugels maar iets losser'. :j
Dat 'controle stuk' zit er goed in bij veel mensen. :D

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:09

Ik ben dus totaal geen natural, paard komt elke dag zo'n 8 uur buiten, de rest wilt ze zelf naar binnen, er komt geen natural bekapper aan de hoeven, maar ze staat ook niet op ijzers omdat het gewoon niet nodig is. Etc. etc. Ik kijk naar m'n paard wat ze fijn vind, ze geeft gelukkig zelf genoeg aan.

We rijden sinds januari western, en dat zijn toch al andere bitjes. Sinds afgelopen maart rijd ik buiten met m'n bitloze hoofdstel (zo'n kruislings ding onder de kaak door) en dat gaat prima eigenlijk. En dan vooral vanwege praktische redenen, voor Roosje is gewoon een stuk relaxter, teugels zijn fijner voor buiten etc. etc. Roosje doet het er goed op, dus waarom niet. Ze verzamelt prima, maar dan in een jog. Ik heb geen contact als ze ontspannen loopt, eigenlijk net zoals western. Ik stuur door de teugels tegen de nek te leggen en eventueel been aan te leggen. Vaak is het niet eens nodig.

Kijk naar je paard, probeer het een keer uit. In de bak rijd ik overigens ook gewoon met een snaffeltje.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 08:45

Met die uitdrukking bedoel ik voornamelijk een zekere vorm van hokjesgeest. En niet perse negatief.
Ik probeer zelf voor zoveel mogelijk open te staan. Anders was ik dit topic immers niet gestart. Maar sommige mensen hebben direct hun mening al vast staan en staan daardoor niet meer open voor andere ideeen. Dat soort mensen heb je bij dressuurruiters, naturals en waarschijnlijk bij alle andere soorten takken van sport en daarbuiten natuurlijk ook.

Ik wil iets uitproberen en dat doe ik dan puur uit nieuwsgierigheid. Niet vanuit een bepaalde overtuiging. En dan is het fijn daar over te spreken met iemand die hier voor open staan en niet direct een mening op wil dringen. Daarmee wil ik niet zeggen dat alle mensen die bitloos en boomloos rijden en natuurlijk bekappen ter plekke last van tunnelvisie hebben. Maar zij hebben meestal wel een bepaalde overtuiging waarom zij dat doen. Dat is fijn, maar op dit moment is dat niet de mijne. Ik wil gewoon iets uitproberen en daar advies over hebben.

Ik moet in ieder geval zeggen dat mijn paardje er redelijk goed mee loopt. Ik heb niet zo'n probleem met de lengte van de teugels, omdat mijn paardje heel licht op de hand is rij ik toch al met weinig gewicht in de handen.
Vroeger met de Hackamore was ook geen probleem, ik vond het heel oke rijden.
Ik had en heb alleen mijn twijfels over de controle factor in een paniek situatie met zo'n alleen leren hoofdstel.

Ik lees hier over het binnenkort bitloos wedstrijden mogen rijden.
Wisten jullie dat dit bij de ijslanderwedstrijden al toegestaan is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:15

Toch jammer dat je bitloos, boomloos en natuurlijk bekappen over één kam scheert, want dat is namelijk niet de realiteit.
Diverse ruiters die bitloos trainen, hebben namelijk niet zoveel tot niets met het overige "natural" en willen daar ook niet mee geassocieerd worden.
En ook niet alle ruiters die hun paarden zo natuurlijk mogelijk houden (wat jij ws 'natural' noemt), rijden bitloos of boomloos (ik zelf bijv. heb een Engels dressuur boomzadel).
Dit even ter verduidelijking. ;)

Marsu schreef:
Ik had en heb alleen mijn twijfels over de controle factor in een paniek situatie met zo'n alleen leren hoofdstel.

In geval van paniek heb je als ruiter sowieso al weinig invloed als je met een pijnprikkel wilt gaan werken. De paniek zal dan alleen maar heviger worden.
Het is altijd belangrijk - bit of geen bit - om een dusdanige relatie met je paard op te bouwen dat je in geval van paniek rust en zekerheid kunt overbrengen op je paard. Daar helpt geen bit, hulpteugel of scherpe neusriem tegen.