Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

maar de basis van de stelling ligt bij het been waaromheen je stelling wil
(niet dat jij dat doet, maar dat is vaak de verwarring van mensen
)
en daar hoort in dit geval ook de binnenteugel bij
.
,want word hier niet door andere paarden opgejaagd. Ze zijn hier met zijn vieren, en eerst waren het er 24 (in de zomer komen alle paarden bij elkaar in de wei, van de leefgroep en de aparte stallen).

als ik links oppak voelt ie het rechts en andersom!
dat als je links oppakt zijn hoofd naar links geduwd word zeg maar. dus je werkt met het hoofd en benen!
en normaal is ie niet vooruit te branden hahaha uit zichzelf galoperen? huh?
ik vond alleen de stelling vragen moeilijk , dat had hij ook nog niet door, maar goed wat wil je met de 1e keer!
Myukii schreef:Ik rijd bitloos en bitloosloos op mijn paard, wat allebei super gaat!
Bitloos dressuur rijden werkt voor ons minder dan met bit, we kunnen zo net wat verfijnder met elkaar communiceren, zonder ruis. Stelling en buiging maken gaat net wat ssoepeler met bit en hij is beter recht te rijden en wat meer in de oprichting te vragen met. Ik liep bij bitloos gewoon een beetje tegen de beperkingen op, maar in principe is het goed te doen!
Bitloos gaat echter ook prima, laat je instructrice lekker kletsen en blijf lekker bitloos rijden als dat voor jullie werkt!
JoviBan schreef:Super beslissing irmalouise!
Het is natuurlijk veel beter om het zelf rijtechnisch voor elkaar te krijgen (dmv je zit, houding, focus e.d.) dan een stuk metaal in de mond te stoppen en je paard op die manier in een houding te dwingen.
Wat het ombouwen van een hoofdstel betreft, dat kun je proberen natuurlijk. Maar ook dan ga je het zoeken in de optoming ipv in je eigen rijden.
.