wintervacht van een stalpaard;kan die zonder deken buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izi

wintervacht van een stalpaard;kan die zonder deken buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 10:51

mijn paard stond tot voor kort op stal,wel zonder deken,was een binnenstal maar het was evengoed nog fris binnen.
nu is mn paard verhuisd naar een nieuwe stalling,daar komt ze de hele dag buiten en staat snachts op stal in een buitenstal.

paard lijkt het niet koud te hebben als ik er ben,van de stalhoudster hoor ik wel dat ze het af en toe koud heeft.
(opgezette vacht,samengetrokken kont in de regen) naar mijn idee zijn dit normale dingen.

paard heeft dus wel een wintervacht maar deze vacht is aangepast aan het klimaat voor een binnenstal.
ik overweeg om een regendeken voor haar te halen,maar waarschijnlijk zal ze deze dan dag en nacht om hebben,dus ook als het warmer is.
zou een deken nodig zijn in dit geval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:23

Ik zou geen regendeken dag en nacht om laten. Je paard kan dan zelf niets meer regulieren wat warmte en koude betreft.
Opgezette vacht en kont in de regen zijn inderdaad normale dingen die een paard doet om zichzelf warm te houden.
Mocht je paard het koud krijgen, zorg dan voor extra hooi, zodat ze kan blijven eten en zichzelf daarmee warm kan houden.
Eventueel kun je op dagen waarop het langdurig gaat regenen een regendeken op doen.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 11:38

JoviBan schreef:
Ik zou geen regendeken dag en nacht om laten. Je paard kan dan zelf niets meer regulieren wat warmte en koude betreft.
Opgezette vacht en kont in de regen zijn inderdaad normale dingen die een paard doet om zichzelf warm te houden.
Mocht je paard het koud krijgen, zorg dan voor extra hooi, zodat ze kan blijven eten en zichzelf daarmee warm kan houden.
Eventueel kun je op dagen waarop het langdurig gaat regenen een regendeken op doen.

ze krijgt hier onbeperkt te eten,en langdurige regen ben ik ook niet zo bang voor,ze gaan rond een uur of 17 namelijk weer naar binnen dus dan kan ze weer droog worden.
punt is dat mijn paard niet makkelijk een ander aan zich laat zitten,dus deken om en af doen zal geen succes zijn als de stalhoudster dit moet doen,plus dat de stalhoudster er 3x per dag is,en niet de hele dag door,dus als het zonnetje gaat schijnen staat ze toch met een deken om.
maar een dunne wintervacht zal toch evengoed wel voldoende zijn?
in de binnenstal waar ze stond was het ook goed koud,het enige wat ze daar niet hadden was de regen en de wind,maar daar moet een vacht toch tegenkunnen,de temperatuur was evengoed onder nul snachts,de watertonnen bevroren namelijk deels ook in de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:51

Dan zou ik niet met een deken beginnen. Zolang je paard niet staat te rillen, gaat het toch prima?

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 11:56

JoviBan schreef:
Dan zou ik niet met een deken beginnen. Zolang je paard niet staat te rillen, gaat het toch prima?

ja dat denk ik ook,het enige wat de stalhoudster opgemerkt heeft aan haar was op een dag dat er een gure wind stond,dat ze als eerste naar binnen wilde (anders wacht ze altijd tustig af) en een opgezette vacht had.
opgezette vacht is normaal,zo houden ze de warmte vast,als eerste naar binnen willen...tsja op stal krijgen ze weer eten,met de kou heeft ze wellicht overdag meer gegeten waardoor het hooi eerder op was en ze dus wat meer honger had.
verder op de regenachtige dag stond ze met de kont tegen de regen in,echt de kont samengeknepen zeg maar,ik was sochtends nog geweest,toen stond ze al een uur of 3 buiten in de regen en ze had nergens last van,stond rustig te eten.

ik heb zelf het idee dat het wel mee zal vallen hoe koud ze het heeft.
en om nu een deken op te gaan leggen,er zijn deze tijd van het jaar koudere en warmere dagen,met de deken om kan de vacht zichzelf ook niet meer aanpassen dus dat lijkt me dan ook niet ideaal.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:04

Persoonlijk snap ik niet dat je een paard rond deze tijd van het jaar nog van de hele dag binnen naar de hele dag buiten in slecht weer doet, dat kan je toch beter vanaf het najaar opbouwen?
Mijn paarden staan in stallen met open bovendeuren, bevriest de waterleiding ook in, maar het is juist wind/nattigheid die voor de grootste afkoeling zorgt.
Ga zelf maar eens een uurtje in zon gure bui staan, daarna voelt een buitenstal al een stuk aangenamer. ;)

Wat mij betreft, ik zou een paard onder deze omstandigheden alleen buiten zetten met een lekkere waterdichte deken - dat de vacht zich dan niet kan aanpassen, tja. De vacht gaat binnenkort alweer uitruien, dus ik vind het een beetje zinloos om je paard nu daar nog koude voor te laten lijden.
Een paard dat echt al met de kont samengeknepen staat heeft het gewoon koud, en je paard heeft een vacht die niet is aangepast op koude wind en regen.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:23

Hoi,

Mijn fjord staat jaar in, jaar uit in de wei met een schuilstal. Waar staat muts als het regent, waait, sneeuwd, hagelt....Gewoon buiten op de wei terwijl ze altijd naar binnen kan gaan. Ook heb ik een andere pony in februari naar buiten gedaan met een schuilstal. Ze maken zelf meer vacht aan als het nodig is. Als een paard staat te trillen betekent dit dat ze zich warm aan het houden zijn. Door dat ze spiertjes steeds spannen en ontspannen (laten trillen) zorgen ze voor meer warmte. Je moet er inderdaad wel voor zorgen dat ze altijd te eten hebben zodat hun natuurlijke kacheltje blijft branden.

quima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:05

Nee hoor geen deken, een paard kan zich goed warm houden, mits er voldoende ruwvoer is. De darmen produceren veel warmte bij het verteringsproces.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:40

Maar dan moet het paard wel de kans hebben gehad om een goede wintervacht te maken en af te harden, en een paard halverwege de winter nog buitengooien, moet je toch goed kijken of dat wel goed gaat. ;)

timokyana

Re: wintervacht van een stalpaard;kan die zonder deken buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:44

Ik zou er zelf niet voor kiezen om nu opeens deze overgang te maken. Doe dit dan na de zomer zodat hij geleidelijk aan zijn vachtje op kan bouwen ;-)

troi

Re: wintervacht van een stalpaard;kan die zonder deken buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:40

Tja, ik vindt de overgang ook nogal heftig hoor vooral omdat het nu flink koud is (dat is over een maand waarschijnlijk al weer heel anders).. Ik zou liever toch een deken op doen en dan volgend jaar herfst geen deken en je paard buiten (kan kan hij tenminste een fatsoenlijke wintervacht opbouwen).