Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:24

Nee, dit is geen stooktopic, maar een serieuze vraag. Bloos

Natural m.b.t. Natural Horsemanship, daar doel ik op. Knipoog

Voest, Parelli en Monty? Zijn zijn DE belichaming van NH?...

Wat is dan het verschil?..

Er lopen talloze discussies maar er zijn vele interpretaties van wat Natural is, met als gevolg oeverloze discussies waarbij een hoop bokkers denk ik- onbedoeld- langs elkaar heen praten. Knipoog

Maar vraag mezelf echt af wat naast bitloos, ijzerloos, boomloos etc., Natural inhoudt.

Mijn complimenten voor diegenen die het weten en het goed kunnen verwoorden, alvast bedankt! Knipoog

901823

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:37

Natural is een achterlijk begrip dat gegeven wordt aan mensen die hun paard 'zo natuurlijk mogelijk' willen houden.

Vele doen hier Natural Horsemanship bij, hierin zijn de grote mensen inderdaad Emiel Voest, Pat Parelli, Monty Roberts, Klaus Ferdinand Hempfling etcetera. Dit is niet hetzelfde als 'natural', maar het gaat vaak samen, maar bijv. Linda Parelli, de vrouw van Pat, rijdt er gewoon dressuur bij. Pat zelf western. Hempfling rijdt naar de Klassieke dressuur toe.

De een vindt dat het paard ijzerloos moet, 24/7 buiten. Dekenloos.
Het is maar net naar het idee van de eigenaar. Natural is nogal een breed begrip.

Bitloos en al helemaal boomloos staan er, net als Natural Horsemanship, vanaf, maar gaan vaak samen. Alweer naar de mening/het idee van de eigenaar.
In de natuur wordt het paard namelijk helemaal niet gereden.

Natuurlijk bekappen staat er voor mij ook buiten, in de top worden er ook genoeg paarden natuurlijk bekapt.
Het is gewoon van nature de correcte hoefstand, die ooit is veranderd omdat ze dachten dat bescherming voor de hoeven wel nodig zou zijn dus ijzers eronder.

'Natural' is een breed begrip voor mensen die hun paarden anders houden dan opstalling, eenzame weidegang enzovoorts.
Erg lastig om een duidelijke uitleg van te hebben dus.
Helaas krijgt/heeft het vaak een negatief idee...
Laatst bijgewerkt door 901823 op 24-10-08 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:38

Mmmm... Dus het is meer de praktische omgang dan het bekappen b.v...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:39

LilianR schreef:
Erg lastig om een duidelijke uitleg van te hebben dus.

Ik vind het je toch aardig goed gelukt!!!! Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:40

detour schreef:
Mmmm... Dus het is meer de praktische omgang dan het bekappen b.v...

Sorry dit begrijp ik niet helemaal. Bloos

Dankje Zoezi. Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:47

Omdat NAtuurlijk bekappen natuurlijk wordt genoemd maar het staat er dus wel buiten?..

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:56

Ik vind van wel, er worden ook paarden in de topsport natuurlijk bekapt. En je die worden meestal verder niet 'natural' (stom begrip Clown ) gehouden lijkt me.
Paarden hebben altijd op die hoeven gelopen tótdat de mens eraan kwam. Knipoog

Ook wordt er bij de 'naturals' ook bijvoorbeeld opgelet, die was ik nog vergeten op te noemen, dat ze genoeg ruwvoer krijgen, wat ook gewoon in de belangen van het paard ligt. Ze moeten genoeg ruwvoer krijgen en daarnáást als je krachtvoer wilt voeren, kan je een beetje krachtvoer geven.
Nou ga ik wel weer naar de natuur, maar daar lopen ze, net als in een wei als ze de kans krijgen en er dus lang genoeg op staan, 60% van de dag te grazen. Dat hoort dus in hun behoeftes, anders zouden ze wel bijvoorbeeld 1 keer per jaar een stuk steen eten.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:05

detour schreef:
Nee, dit is geen stooktopic, maar een serieuze vraag. Bloos

Natural m.b.t. Natural Horsemanship, daar doel ik op. Knipoog

Voest, Parelli en Monty? Zijn zijn DE belichaming van NH?...

Wat is dan het verschil?..

Er lopen talloze discussies maar er zijn vele interpretaties van wat Natural is, met als gevolg oeverloze discussies waarbij een hoop bokkers denk ik- onbedoeld- langs elkaar heen praten. Knipoog

Maar vraag mezelf echt af wat naast bitloos, ijzerloos, boomloos etc., Natural inhoudt.

Mijn complimenten voor diegenen die het weten en het goed kunnen verwoorden, alvast bedankt! Knipoog

Ik hoorde op de NH dag in arnhem GaWaNi ponyboy het volgende zeggen en dat vond ik wel treffend:
"Hij zei dat het alleen Natural Horsemanship is als er alleen paarden bij elkaar lopen. Zodra er een mens tussen stapt is het hele natural eraf.
Hij nuanceerde dat natuurlijk wel en dat je de communicatie tussen mens en paard zo 'natural' mogelijk kunt proberen te maken, maar het blijft onnatuurlijk".

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:06

LillianR heeft al een goede beschrijving gegeven, maar ik zou nog iets toe willen voegen. Ik denk namelijk wel dat natuurlijk bekappen een onderdeel is van het 'natuurlijk' paarden houden. Dat sommige topruiters er ook gebruik van maken heeft er imo weinig mee te maken. Een 'natural' die bewust met zijn of haar paard bezig is kan namelijk ook gebruik maken van ijzers als dat echt niet anders kan, maar liever niet natuurlijk. Zo kan een 'traditional' ook besluiten om zijn paard zomer en winter buiten te laten, maar wel met een dikke deken erop. Ik probeer hiermee te zeggen dat natural en traditional niet strikt gescheiden kunnen worden, maar dat beide stromingen, om het maar even zo te noemen, elementen van de andere stroming kunnen gebruiken, als blijkt dat het paard dat nodig heeft of er beter op reageert.
Laatst bijgewerkt door HELder op 24-10-08 09:09, in het totaal 2 keer bewerkt

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:07

@teve: bij natural Horsemanship lijkt me een mens juist onmisbaar Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:07

"Natural" is vrij breed en een begrip die ik zelf nauwelijks gebruik.

Voor mij betekent het mijn paarden zo natuurlijk mogelijke leefomstandigheden en verzorging bieden, dus afgestemd op het paard en hun natuurlijke behoeftes (houdt o.a. in: continue weidegang, onbeperkt ruwvoer, dekenloos, ijzerloos, (winter)vacht/manen/staart in tact laten etc.).

Daarin hoort ook "NH" thuis, wat voor mij betekent paardentaal spreken en vooral ook luisteren (me in mijn paarden verplaatsen en inleven, werkelijk naar hen kijken en luisteren, lichaamstaal, respect en vertrouwen) en me blijven verdiepen in het wezen paard (paard = uitgangspunt).
En ook "meer met minder" (steeds minder c.q. zo weinig mogelijk middelen, attributen, handelingen, hulpen etc); als het ware blokkades en nutteloosheden bij m'n paard en tussen mij en m'n paard weghalen voor een dieper contact, zuiverder communicatie en een 100% vertrouwensband (geen bit, geen "hulp"teugels, geen sporen, geen dwang/geweld etc).
Een methode of stroming volg ik niet; ik doe m'n eigen ding.

Voor mij hoort natuurlijk bekappen er ook bij, omdat ik de voordelen zie van 'continue slijtage' t.o.v. de hoeven door laten groeien en eens in de zoveel tijd een bekapbeurt.

Boomloos hoort er imo absoluut nièt bij. Ookal doe je het allemaal zo paard-natuurlijk-mogelijk, een goede drukverdeling en een goed passend boomzadel vind ik essentieel zodra je met je paard gaat rijden.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:11

En HElder: Je kan het inderdaad van twee kanten zien. Knipoog
En dat is een goeie, haha. Knipoog
Ik vind het alleen weinig met de natuur te maken hebben, ik denk dat het meer spelen/werken met goede lichaamstaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:13

Een Natural is doorgaans iemand die beweert op een natuurlijke manier met een paard om te gaan, hier bij het paard ontzettend verdisneyficerend, het belang en de behoeften van het dier volledig over het hoofd ziend in dit verhaal. Verder is de doorgewinterde Natural doorgaans overtuigd van zijn/haar eigen dogma's waar een ander ook in moet geloven Haha!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:14

JoviBan schreef:
[...]

Boomloos hoort er imo absoluut nièt bij. Ookal doe je het allemaal zo paard-natuurlijk-mogelijk, een goede drukverdeling en een goed passend boomzadel vind ik essentieel zodra je met je paard gaat rijden.

Duidelijk uitgelegd, ik gebruik inderdaad 'natural' ook amper, alleen soms omdat andere dan begrijpen wat je bedoeld.
Hulpteugels ben ik inderdaad ook vergeten te noemen. Het is zo normaal voor me. Clown

Boomloos vind ik er ook echt niet bij horen, maar wánneer heb je een goed passend boomzadel. Aangezien de rug bij íedere stap/gang beweegt en dus veranderd.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:15

suleilitha schreef:
Een Natural is doorgaans iemand die beweert op een natuurlijke manier met een paard om te gaan, hier bij het paard ontzettend verdisneyficerend, het belang en de behoeften van het dier volledig over het hoofd ziend in dit verhaal. Verder is de doorgewinterde Natural doorgaans overtuigd van zijn/haar eigen dogma's waar een ander ook in moet geloven Haha!

Dit zijn de uitzonderingen...
Die heb je bij de 'normals' (stom woord weer Clown ) ook.
Ik vind het jammer dat mensen, door een een aantal/paar mensen, zo'n beeld van 'naturals' hebben...
Laatst bijgewerkt door 901823 op 24-10-08 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:16

LilianR schreef:
maar wánneer heb je een goed passend boomzadel. Aangezien de rug bij íedere stap/gang beweegt en dus veranderd.

Daar heb je een goede/juiste kussenvulling voor. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:17

Nou nee hoor, Lilian. Traditionals veroordelen niet alles wat anderen doen maar zijn zelf wel vaak de pispaal...

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:17

JoviBan schreef:
LilianR schreef:
maar wánneer heb je een goed passend boomzadel. Aangezien de rug bij íedere stap/gang beweegt en dus veranderd.

Daar heb je een goede/juiste kussenvulling voor. Knipoog

Maar die veranderd ook niet iedere stap mee. Knipoog
Ik begrijp je hoor. Ja Zadels zijn lastig.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:19

Toch, Pat en linda hebben hun showpaarden gewoon op ijzers staan. Omdat die op veel verschillende ondergronden lopen en dit voor hun paarden prettiger is.

Ik denk dat Natural Horsemanship uitgaat van het paard, en niet in hokjes denkt: doen waar je paard zich het beste bij voelt in combinatie met de doelen die je voor hem stelt.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:20

suleilitha schreef:
Nou nee hoor, Lilian. Traditionals veroordelen niet alles wat anderen doen maar zijn zelf wel vaak de pispaal...

Door een páár mensen.
'Naturals' worden door jou op dit moment dus ook bevooroordeeld.

Er zitten een paar heel irritante doordrammers tussen, lekker links laten liggen, hoe moeilijk af en toe ook.
Maar zo is écht láng niet iedereen die zijn paarden zo houdt. Lachen
Ik hoop dat je me snapt. Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:22

Alicia2u schreef:
Toch, Pat en linda hebben hun showpaarden gewoon op ijzers staan. Omdat die op veel verschillende ondergronden lopen en dit voor hun paarden prettiger is.

Ik denk dat Natural Horsemanship uitgaat van het paard, en niet in hokjes denkt: doen waar je paard zich het beste bij voelt in combinatie met de doelen die je voor hem stelt.

Daarom vind ik ook dat Natural Horsemanship buiten 'natural' staat.
Natural Horsemanship kan iedereen doen, is ook bedoeld en gemaakt voor iedereen. Lachen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:22

Onze paarden staan 's zomers 24/7 op het land..
's Winters de hele dag in de paddock en 's nachts op stal..
Ze worden bekapt wanneer nodig, verder vijlen we zelf bij..
Ze staan zonder deken..
Ze krijgen de hele dag hooi/kuil en 's avonds of na het rijden granenmix..

Klinkt behoorlijk natural als ik het zo opsom..

Echter,
We rijden met bit en boom, zweep en als het moet met spoor.
Bij sommige paarden gebruiken we peesjes, bontjes of wat dan ook.

Maar..
We gaan zo met onze paarden om, omdat wij denken dat dit goed is voor onze paarden. We hebben het beste met ze voor en proberen goed voor ze te zijn. Maar dit alles gebeurd niet vanuit 'natural' of 'traditional' oogpunt, maar uit liefde voor de paarden.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 24-10-08 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:24

Alicia2u schreef:

Dat lijkt mij ook de kern van NH. Je wilt allemaal het beste voor je paard.
Alleen de een vind zijn eigen belang net voor dat van het paard komen en kiezen dus wel voor pensionstalling.
De ander wil absoluut dat het dier 24/7 buiten staat.
VRIJHEID VAN MENING EN UITVOERING...is dat niet wat het belangrijkste is?!

NH lijkt mij het beste doen voor je paard en als iemand denkt dat blootvoets, boomloos, 24/7 etc te moeten doen.
be my guest, maar ik blijf van mening dat NH een erg breed begrip is die voor iedereen anders te interpeteren is.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:25

Juist SabM. Knipoog
Jij hebt het goed begrepen denk ik. Lachen

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:25

suleilitha schreef:

Ja precies. Net zoals de traditionals hun paard 23 uur per dag op stal laten staan en ze dat ene uurtje met zweep, sporen en drie hulpteugels hun paard met de kin op de borst de bak door jagen Koe Kortom, dat gaat dus nergens over. Er zijn er die dat doen ja, maar de meerderheid gelukkig niet. En zo is het ook met 'naturals'.