I used to be normal, now I'm natural

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:04

zo bedoelde ik dat ook, ook al kwam het er niet zo uit.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:53

Dan moet je het in het vervolg wel anders formuleren, want zo geef je " de boomzadels" de schuld en niet "jouw boomzadel".
Klinkt voor de fanatieke naturals als koren op hun molen, en strijkt de gematigden aardig tegen de haren in. En zulke ongenuanceerde opmerkingen kom ik helaas bij heel veel topics in dit forum tegen, ook als het om ijzers, bitten en dekens gaat.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:37

Hmm oke, sorry. Al met al ben ik toch van mening dat boomzadels niet echt goed zijn voor de rug van een paard. Ook vraag ik me af of er boomzadels zijn die echt passen, echt nauwkeurig.

Anoniem

Re: I used to be normal, now I'm natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:17

Niet goed passende boomzadels zijn inderdaad slecht voor de paardenrug.
Wel goed passende boomzadels zijn perfect voor de paardenrug.

Ik zie foto's van boomloze zadels voorbij komen die op de schouders en op de schoft liggen, achterover hellen, te lang zijn etc, en daar hou ik net zo m'n hart bij vast als bij boomzadels die niet goed liggen.

Ik heb me redelijk verdiept in zadels an sich en dit jaar start ik met de opleiding Master Saddle Fitting Consultant, dus hopelijk kan ik iedereen dan ècht van goede adviezen voorzien.

Maar tot dusver zie ik niet in dat boomloos beter (en meer natural? ) is. Een goed passend zadel mèt boom is imo het allerbeste. Maar goed, da's een zadeldiscussie op zich.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:31

Grappig topic dit! Al moet ik zeggen dat ik het weergeven van Normal vs Natural op foto`s wel een beetje gek vind. Want gaat het dan alleen om de optoming van je paard? Ben je ineens natural als je met touwhalster, bit- en boomloos rijdt? Volgensmij gaat het vooral om hoe je met je paard om gaat. Dat je dat op doordachte, paardriendelijke en door het paard te begrijpen wijze doet. En dat kan volgensmij ook prima met een boomzadel, bit en hoefijzers. Het hangt imo er maar helemaal vanaf HOE je een en ander gebruikt.
Wel vind ik het leuk de foto`s van paarden in verschillende optomingen te zien. Hier dan ook nog maar wat Pjelk plaatjes.

Eerst reed ik dressuur met Pjelk (ook wedstrijden) en deed ook wat springen.

NOrmaler dan dit kan niet toch?
Afbeelding

Afbeelding
Dit vind ik eigenlijk nog steeds wel een leuke foto

Nu houden we ons vooral bezig met Parelli Wat overigens niet wil zeggen dat ik nooit meer ga dressuren. Ik vind dat nog steeds erg leuk maar het Parellien bevalt ook goed en ik wil eerst wat verder zijn voor ik de overstap naar dressuur maak.
Afbeelding

Afbeelding
en natuurlijk passengeren

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:35

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:33

Jovarna schreef:
Niet goed passende boomzadels zijn inderdaad slecht voor de paardenrug.
Wel goed passende boomzadels zijn perfect voor de paardenrug.

Ik zie foto's van boomloze zadels voorbij komen die op de schouders en op de schoft liggen, achterover hellen, te lang zijn etc, en daar hou ik net zo m'n hart bij vast als bij boomzadels die niet goed liggen.

Ik heb me redelijk verdiept in zadels an sich en dit jaar start ik met de opleiding Master Saddle Fitting Consultant, dus hopelijk kan ik iedereen dan ècht van goede adviezen voorzien.

Maar tot dusver zie ik niet in dat boomloos beter (en meer natural? ) is. Een goed passend zadel mèt boom is imo het allerbeste. Maar goed, da's een zadeldiscussie op zich.

Imo is een goed passend boomzadel ook beter. Maar welk paard veranderd niet constant qua bouw? Of veranderen paarden eens in het half jaar van bouw, precies de dag voordat de afspraak met de zadelmaker is gemaakt om het zadel te controleren. Bovendien veranderd de ruglijn tijdens het rijden ook constant, een boom gaat daarin niet mee. Dus zodra de rug wat holler is heeft het zadel twee drukpunten en zodra het paard lekker over de rug loopt en dus een bollere rug heeft heeft het zadel één drukpunt in het midden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:49

Daarom is het ook belangrijk dat je regelmatig de zadelmaker laat komen om het zadel na te laten kijken en bij te laten stellen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:52

Minstends 4 keer in het jaar de zadelmaker laten komen? En hoe los je het dan op dat de houding van je paard tijdens het rijden ook regelmatig veranderd?

Maar we dwalen een beetje af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:53

Yep, we dwalen af.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:55

We dwalen inderdaad af, maar dat is inderdaad de reden dat ik echt niet van boomzadels houdt. En dan bedoel ik ook echt alle boomzadels. Dat anderen die mening niet met mij delen is prima, maar ik houdt deze mening toch. Maar goed, misschien beter om niet deze hele discussie voort te zetten, om het topic open te houden. Zoveel ruiters, zoveel meningen.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:13

Lenneke_ schreef:
Ik heb vaak het idee dat de helm in het rijtje ijzers, bitten, hulpteugels thuishoort.

Net als het scherpe touwhalster en het ruggewervel-onvriendelijke boomloos wel bij 'natural'??

De enige natuurlijke verhoeuding tussen mens en paard is die van jager en prooi. Het natuurlijkste wat je kan doen is een stuk salami eten.
Op een paard gaan zitten is zo onnatuurlijk als je het kan bedenken. De rest is geneuzel.

Je kan wél proberen zo paardgericht mogelijk met jouw paard om te gaan: de last op de rug zo min mogelijk schade laten doen, het zo positief mogelijk motiveren jouw te dragen waarheen jij wil.

Een helm staat overal volledig buiten: dat is een stukje bescherming wanneer je met vaardigheid niet boven hebt kunnen blijven en je met valtechniek je schedel niet van de grond kan houden.
Trek gerust een hele set beschermers van een moto-X outfit aan als kans en risico dat verstandig maken. Dat heeft níets met 'natural' van doen.
Natuurlijk is het slimmer om te voorkómen dat je die bescherming nodig hebt doch....
Een welopgevoed paard zal in de regel niet op de tenen van een baas die inherent veilig handelt terecht komen, doch wanneer niet alle omstandigheden voorspelbaar zijn, zijn veiligheidsschoenen bepaald niet dom.
Idem helm, idem rugbeschermer, idem.... kans en risico.

Helemaal 'normaal' ben ik zeker niet , maar een 'natural' nog minder.
In mijn ogen is 'natural' een simpel geval van groepsidentiteit met een bijbehorende uiterlijke uniformiteit die een schijn van inhoudelijkheid en inhoudelijke uniformiteit moet ophouden.

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 11-06-06 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:25

Imo is een cap altijd nodig. Je zit niet op een fiets, je zit op een levend die wat altijd onvoorspelbaar zal kunnen reageren. Dat kun je eenvoudigweg niet voorkomen.
Verder is volgens mij een boomlooszadel niet onvriendelijker dan 99% van de boomzadels die dus niet passen. Als je het over puntbelasting hebt moet je dat gewoon meenemen.
Dat is trouwens geen appels met peren vergelijken maar gewoon de trieste realiteit dat de meeste zadels niet passend zijn.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:32

Citaat:
In mijn ogen is 'natural' een simpel geval van groepsidentiteit met een bijbehorende uiterlijke uniformiteit die een schijn van inhoudelijkheid en inhoudelijke uniformiteit moet ophouden.

ben ik dol op, voor het eerst in mijn levenhoor ik ergens bij!

Citaat:
Imo is een cap altijd nodig. Je zit niet op een fiets, je zit op een levend die wat altijd onvoorspelbaar zal kunnen reageren

dat dacht ik tot een jaar geleden ook ,maar nu heb ik geleerd mijn paard te "lezen"en kan ik zijn reacties voorspellen, als hij over de emmer dreigt te gaan, sta ik er al naast en breng ik hem vanaf de grond op andere ideeën door middel van door "spelletjes"die door de goeroe zijn aangedragen.

En wat denk je: het werkt ook nog, zolang ik mij strikt aan de regels houd en niet mijn eigen domme ideeën inbreng!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:38

Morrie schreef:

Citaat:
Imo is een cap altijd nodig. Je zit niet op een fiets, je zit op een levend die wat altijd onvoorspelbaar zal kunnen reageren

dat dacht ik tot een jaar geleden ook ,maar nu heb ik geleerd mijn paard te "lezen"en kan ik zijn reacties voorspellen, als hij over de emmer dreigt te gaan, sta ik er al naast en breng ik hem vanaf de grond op andere ideeën door middel van door "spelletjes"die door de goeroe zijn aangedragen.

En wat denk je: het werkt ook nog, zolang ik mij strikt aan de regels houd en niet mijn eigen domme ideeën inbreng!

En wat nou als er een omstandigheid is waarin je niet snel genoeg kunt reageren? Een paard heeft toch echt een veel snellere reactiesnelheid dan wij in bepaalde situaties. Je kunt niet voorspellen wanneer zo'n situatie zich voor zal doen...

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:41

Wendy schreef:
gewoon de trieste realiteit dat de meeste zadels niet passend zijn.

??? en dat vind jij natuurlijk?
Koop verdorie een wél passend zadel in plaats van je te verschuilen achter het non-argument dat boomloos beter is omdat de meeste boomzadels niet passen.
Verder is dat 'beter' relatief. Beter dan kan nog steeds knap slecht zijn, of niet: het zegt op zich niets en is geen argument.
Voor eventuele drukplekken is boomloos beter dan een slecht passend boomzadel, doch drukplekken zijn hoe vervelend ook, te prefereren boven ruggewervelschade.
Het enige acceptabele antwoord is dat de ruiter natúúrlijk zorgt voor een goed passend zadel. Punt.
Een ruiter die paard 'vriendelijk' hoog in het zadel zegt te hebben zorgt daar nog veel natuurlijker voor.
Eígenlijk stel jij hier doodleuk dat het de realiteit is dat de meeste ruiters te beroerd zijn om een goed passend zadel te zoeken en kopen.
Als dat zo is, dan is dat íntriest, want een goed passend zadel vind ík 'natuurlijk'.

@Morrie: gelijk heb je; een paard is paard en gedraagt zich als een paard. Het is de ruíter die de zwakke schakel is en ook niet helderziende is

HC

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:46

Wendy schreef:
Een paard heeft toch echt een veel snellere reactiesnelheid dan wij in bepaalde situaties.

Nee hoor, dat is lichámelijk helemaal hetzelfde. Dat er door een vaardigheids'probleem' bij de ruiter een traagheidsfactor aanwezig is, is wat anders en geen vanzelfsprekendheid. Als jij zelf de goede reflex aangeleerd hebt ben je net zo snel

Citaat:
Je kunt niet voorspellen wanneer zo'n situatie zich voor zal doen...

Dát is een heel ander punt en inderdaad kan je besluiten dat de kans daarop te groot is en voor jou het risico van een val eveneens, dus zet gerust een helm op hoor.
Geef er alleen niet het paard 'de schuld' van

HC

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:47

Citaat:
En wat nou als er een omstandigheid is waarin je niet snel genoeg kunt reageren? Een paard heeft toch echt een veel snellere reactiesnelheid dan wij in bepaalde situaties. Je kunt niet voorspellen wanneer zo'n situatie zich voor zal doen...

bij de ethode die ik aanhang oefen je eerst zo lang en zo veel in een veilige omgeving op de grond en doe je zoveel ervaring op dat je je paard van haver tot gort kent voor je erop gaat zitten en dan nog ga je niet naar "buiten" dat komt pas in een véél later stadium. Als je het programma volgt. Wat je er verder zelf bij verzint, moet je zelf weten en daar gebeuren dan ook de meeste ongelukken......

Ik was weer vrolijk aan het buitenrijden begonnen, maar ik heb daar van iemand met véél meet parelli ervaring dan ik zo ongenadig voor op m'n flikker gekregen dat ik het nooit meer zal doen en nu ook inzie hoe levensgevaarlijk ik aan het stunten ben geweest (al 38 jaar trouwens)

Ik mag nu van de boer in de wei rijden (nou ja op- en afzadelen oefenen, stappen en op- en afstappen oefenen), omdat Morrie dusdanig ver van de boerderij staat dat hij alleen over de weg naar de bak kan en dat is niet op alle dagen een haalbare kaart in het stadium waar we nu zitten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:57

'Omring je met positieve mensen als je verder wil komen, en laat negatieve mensen links liggen'

Ok... , daar zit wat in.
Doch gaat het alleen om het zélf verder komen?
Hint: dan zou ik in jouw vorige leven niet zoveel tijd aan jouw schijnargumenten besteed hebben, dan zou jouw omgeving dat niet gedaan hebben, dan, dan en dan... zou je nu niet zo geweldig veel positiever bezig zijn met die heerlijk stamper van je.

HC

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:00

Citaat:
dan zou ik in jouw vorige leven niet zoveel tijd aan jouw schijnargumenten besteed hebben, dan zou jouw omgeving dat niet gedaan hebben, dan, dan en dan... zou je nu niet zo geweldig veel positiever bezig zijn met die heerlijk stamper van je.

vorig leven je zegt het al..... als ik alles van tevoren geweten zou hebben, zou ik nu zéker geen paard hebben.......

Maar ik heb er nu eenmaal wel eentje en ik heb er veel voor over om hem nog een paardwaardig bestaan te geven. Er staan enorme veranderingen op stapel op zeer korte termijn...... die het mij bepaald niet gemakkelijker of goedkoper maken,maar die zijn leven wel aanzienlijk beter maken...

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:16

Morrie schreef:
vorig leven je zegt het al..... als ik alles van tevoren geweten zou hebben, zou ik nu zéker geen paard hebben.......

en dát zou 'natuurlijk' zijn

Ik heb vanmorgen een aantal schaafwonden bij Zomer onnatuurlijk met een heel onnatuurlijk zalfje uit de pharmaceutische industrie verzorgd.
Was nodig omdat Capricho die heel natuurlijk bij merries en veulens op het land staat haar bij het natuurlijk paargedrag meer dan natuurlijk geschaafd had omdat ons land onnatuurlijk begrensd is en ze ook door wederom die begrenzing de natuurlijke vliegen niet op natuurlijke wijze kan ontwijken

Ik ga jullie weer verlaten; ben geen 'natural' en ga mijn in een natuurlijke groep buiten levende paarden onnatuurlijk van hooi en stro voorzien wat ze natuurlijk met hun kop omlaag eten.

Afbeelding

HC

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:17

Zullen we weer verder gaan met waar dit topic mee begonnen is???

*zucht

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:24

Citaat:
van hooi en stro voorzien

tja, veel gras heb je niet zo te zien....

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:10

Lenneke_ schreef:
Zullen we weer verder gaan met waar dit topic mee begonnen is???

*zucht

Ik jou nie begrijp nie.
Het, dit topic, gáát toch over 'natuurlijk'?!
Over dat een net jasje en een cap of dressuurzadel niets van doen hebben met hoe je met je paard omgaat, net zo min als een veredeld zadeldek of geitenwollensokken?!
Over natuurlijk en natuurlijk?!
Of was jij zelf de weg kwijt en dacht je dat het over caps en boomloos ging?

Het topic is voor mij een fraai voorbeeld van wat ik over het lege van het lifestyle schreef, van het verworden amerikaanse marketingbegrip 'NH'.
Morrie is in mijn ogen een schoolvoorbeeld van waar het ooit onderliggende kernverschil om gaat, namelijk wel of niet paardgericht. Wat voor lifestyle ook is aan haar niet besteed en aan haar paard ook niet. Passen ook niet in een hokje
Heerlijk setje

HC

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:29

Morrie schreef:
Citaat:
van hooi en stro voorzien

tja, veel gras heb je niet zo te zien....

Inderdaad: helemaal natuurlijk, doch door het onnatuurlijke van het niet kunnen trekken door de paardenfamilie noodzaakt mij tot een compensatie.
Het hooi is trouwens een gevarieerd weidemengsel van hetzelfde eigen land wat hier al in mei in balen onder dak ligt. Een onnatuurlijke, doch ecologisch verantwoorde, manier van beheer van paard en land geeft een hogere natuurlijke opbrengst van het land en zo betere natuurlijke voeding voor de paarden.
Doordat er van eind april tot begin oktober geen regen van betekenis valt is het wel weer ecologisch slim om de paarden er tot er weer gezaaid kan worden lekker hun mest op te laten verspreiden. We rijden ook de wintermest van vorig jaar uit en de mest uit de winterwei rijden we dan weer op de composthoop.

Even de link mbt het topic: ik had in míjn vorige leven een witteboordenbaan in NL...
Als ik de spaanse loterij zou winnen, dan gingen we nog een stap verder, dan kochten we van elke cent zoveel mogelijk ongecultiveerd land. Voor een beetje stevige hoofdprijs koop je hier meer dan 100 hectare prachtig bergachtig land.
We zitten toevallig deze week stil (en hardop) te dromen van een domein van 700 hectare (7 x 10 kilometer) dat we te koop weten. Integraal als park voor groot wild in beheer en alleen door eigen onverharde caminos doorsneden. Moeten we wel een héél vette prijs voor winnen, maar je weet nooit dus ik heb weer eens een lot van de ONCE hgekocht

HC