Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anouar15 schreef:Ik heb niet veel verstand van keuringen, maar die van mij (en veel andere wat ik zoal hoor) loopt veel ruimer zonder ijzers. Willen ze op de keuring dan korte pasjes zien?
unamie schreef:sanne83 schreef:
De pees zou extra belast worden doordat de hiel (vaak) wordt verlaagd, maar jou paard staat al op lage hielen.. deze conclusie lijkt lijkt me dus een beetje onlogisch.
Een pees kan wel overbelast raken doordat het afwikkelpunt te ver naar voren wordt gelegd, een lange teen dus. Dat gebeurt alleen niet bij nb omdat daar de teen wordt afgeraspt. Ik denk dat daar de miscommunicatie ligt. Smeden heb ik nog nooit de teen zien raspen, ze verhogen altijd de hielen bij platvoeten. Lage hielen gaan volgens smeden daarom samen met lange tenen, maar dat hoeft dus niet.
mijn paard trapt snel haar ijzers er onder vandaan
het is een vrolijk type.. die wel eens flink uit haar dak kan gaan vooral in het land
mijn smid heeft toen de takken korter gehouden door er een kleiner ijzer onder te leggen
dat samen met een te lange teen zorgde er voor dat ze ineens met een dikke pees stond
nu let ik erop dat ie de teen korter houdt
Anouar15 schreef:plakken ze er een zool onder die aan de achterkant verhoogd is.
Bandida schreef:Anouar15 schreef:plakken ze er een zool onder die aan de achterkant verhoogd is.
Dat doen ze omdat de hiel dan meer druk krijgt, en wat meer druk krijgt aan een hoef groeit sneller. Hoeven werken een beetje als eelt op handen, dat groeit ook sneller waar je handen veel te verduren krijgen.
Spreek voor zich dat dit wel maar een tijdelijke maatregel kan zijn om iets te corrigeren wat fout zit.
Mijn paard loopt ook ijzerloos, al jaren, en ik bekap hem zelf. Niet natuurlijk in de zin van 'zoals je dat kan leren bij de mensen van Paard Natuurlijk' maar traditioneel (van een smid geleerd).
Anouar15 schreef:Een omgeklapte hiel is omgeklapt omdat hij te lang is. Waarom zou je dan met een zool willen stimuleren dat hij nog harder gaat groeien. Ik persoonlijk zou hem zo kort mogelijk houden zodat hij weer recht kan gaan groeien.
Jovarna schreef:@Bandida:
Hoe bekap jij?
Citaat:wat doe je met de hoefwand, straal, zool, hielen, steunsels etc etc?
Citaat:Ik ben namelijk benieuwd naar de verschillen en/of overeenkomsten tussen jouw manier (die jij traditioneel noemt) en mijn manier (die natuurlijk bekappen genoemd wordt).
Jovarna schreef:"Vooraan" is vast een Belgische uitdrukking, want volgens mij zitten de hielen aan de achterkant van de hoef.
![]()
Anouar15 schreef:Nee, te droog zeker niet. Ik zit nu met het tegenovergestelde, mok