Ik heb een vraagje, heb gisteren voor het eerst bitloos gereden met m'n verzorgpaardje wanda. Nuja eigenlijk was het niet zo bedoelt, maar 'k was haar hoofdstel vergeten en omda'k toch genoeg vertrouwen had dacht 'k: achja dan maar met touwhalster. In het begin voelde het héél onwennig en 'k had het gevoel al m'n controle kwijt te zijn. Maar na een tijdje lukte het me vrij aardig om haar te sturen en 'k kon moeiteloos figuren rijden. Na wat stap heb 'k dan ook nog wat drafwerk gedaan en ook dat ging vrij goed. in het begin ging dat hoofd omhoog, en die neus in de lucht en rug wegdrukken maar naarmate ze ontspannen raakte ging dat hoofd steeds lager tot ze op het einde bijna met haar neus over de grond liep. Gelukkig was het halstertouw met twee clips (3m) lang genoeg zodat ik netjes recht kon blijven zitten.
Je moet weten dat ik een fervente dressuuramazone ben en eigenlijk zou het tof zijn om met m'n paard bitloos dressuur te rijden... Nu vroeg 'k me af of je door zo bitloos te rijden ook het paard kan laten nageven... Met een bit doe je dat door de achterbenen onder te laten treden en ophoudingen te geven op de buitenteugel. Moet 'k daarvoor een bitloos hoofdstel kopen of kan dat ook met een touwhalster? Eigenlijk is dat bitloos rijden me zo goed bevallen dat ik dat in de toekomst meer zou willen doen maar toch nog graag dressuur zou willen rijden... Ik ben zelf nog alles aan het uitzoeken omtrent Nh, bitloos en ijzerloos rijden