bitloos ok! maar hoe over de rug lopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

bitloos ok! maar hoe over de rug lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 11:47

Hallokes,

Ik heb een vraagje, heb gisteren voor het eerst bitloos gereden met m'n verzorgpaardje wanda. Nuja eigenlijk was het niet zo bedoelt, maar 'k was haar hoofdstel vergeten en omda'k toch genoeg vertrouwen had dacht 'k: achja dan maar met touwhalster. In het begin voelde het héél onwennig en 'k had het gevoel al m'n controle kwijt te zijn. Maar na een tijdje lukte het me vrij aardig om haar te sturen en 'k kon moeiteloos figuren rijden. Na wat stap heb 'k dan ook nog wat drafwerk gedaan en ook dat ging vrij goed. in het begin ging dat hoofd omhoog, en die neus in de lucht en rug wegdrukken maar naarmate ze ontspannen raakte ging dat hoofd steeds lager tot ze op het einde bijna met haar neus over de grond liep. Gelukkig was het halstertouw met twee clips (3m) lang genoeg zodat ik netjes recht kon blijven zitten.

Je moet weten dat ik een fervente dressuuramazone ben en eigenlijk zou het tof zijn om met m'n paard bitloos dressuur te rijden... Nu vroeg 'k me af of je door zo bitloos te rijden ook het paard kan laten nageven... Met een bit doe je dat door de achterbenen onder te laten treden en ophoudingen te geven op de buitenteugel. Moet 'k daarvoor een bitloos hoofdstel kopen of kan dat ook met een touwhalster? Eigenlijk is dat bitloos rijden me zo goed bevallen dat ik dat in de toekomst meer zou willen doen maar toch nog graag dressuur zou willen rijden... Ik ben zelf nog alles aan het uitzoeken omtrent Nh, bitloos en ijzerloos rijden

Anoniem

Re: bitloos ok! maar hoe over de rug lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:03

Je kunt je paard inderdaad bitloos nageeflijk rijden. Daar is geen bit voor nodig (zoals veel mensen denken, en die "spelen" (rukken, plukken en zagen) dus ook met de teugels (& het bit) om die hals rond te krijgen, wat natuurlijk niks met nageeflijkheid te maken heeft).

Mij lukt het iig wel met m'n bitloze hoofdstel (ik rij ook graag dressuur; geen wedstrijden maar voor mezelf en heb privéles). Of het met een touwhalster ook lukt, weet ik niet, want ik rij zelf geen dressuur met een touwhalster, maar met een bitloos hoofdstel dus.

Lees deze pagina op mijn website maar eens, ervaringen van twee dressuurruiters.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:05

Jovarna schreef:
Mij lukt het iig wel met m'n bitloze hoofdstel (ik rij ook graag dressuur; geen wedstrijden maar voor mezelf en heb privéles). Of het met een touwhalster ook lukt, weet ik niet, want ik rij zelf geen dressuur met een touwhalster, maar met een bitloos hoofdstel dus.

maar moet je de teugels dan op maat nemen? hoe gaat zo iets dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:08

gollempje schreef:
maar moet je de teugels dan op maat nemen? hoe gaat zo iets dan?

Tja, hoe leg je dat uit. Dat is dressuurmatig rijden. Of dat nou met of zonder bit is, dat maakt niet uit.
Het is dus géén kwestie van het hoofd moet naar beneden en de hals moet in de krul, want dan loopt ie "zo mooi aan de teugel", dus gaan we rukken en zagen totdat het paard daar als dusdanig op reageert....

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 12:19

Vroeg 'k me ook af... op de foto op die website te zien zijn de teugels inderdaad op maat genomen, dus net als bij het gewone hoofdstel. Maar hoe vraag je dan nageeflijkheid? Dat komt waarschijnlijk voor een groot deel voort uit ontspanning, maar bij mij gaat het hoofd naar beneden en gaat het paard eerder halsstrekken... héhé zit echt met een heleboel vragen hierover
Als 'k met m'n eigen paardje op die manier kan rijden, kan 'k ook eens proberen om zo op wedstrijd te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:23

Hoe vraag je nageeflijkheid mèt bit? Hoe rij je je paard dàn nageeflijk?

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 12:27

eerst en vooral door m'n zit en m'n benen, ik drijf de motor van achter naar voor aan (de achterhand moet ondertreden) en dan vraag 'k halve ophoudingen op de buitenteugel. Maar kan je dat evengoed doen bij een bitloos hoofdstel?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:28

Ik heb ooit een keer een demonstratie bij onze vereniging. Ik reed toen een L1 proef zonder hoofdstel, met mijn handen op de rug.
In principe moet je kunnen paardrijden met je handen in je broekzakken!
je rijdt je paard dusdanig voor het been en je zit dat je daar alls mee kunt sturen: je overgangen, verruimen, verzamelen, wijken ....alles...
Je teugels heb je dan op maat, maar je handen doen eigenlijk niks meer dan iets verfijnen, bijv. de stelling en buiging op de volte. je handen gebruik je NIET om te sturen...dat doen je benen.
Als je zo dressuur rijdt...dan kun je je paard nageeflijk over de rug rijden, zonder hoofdstel...dus ook aan een touwhalsterje...etc..... dat maakt dan niks meer uit. je paard biedt het dan vanzelf aan.
Als je met een touwhalstertje rijdt maak je gewoon de teugels op maat...verder hoef je niks te doen....je rijdt het paard immers voor je been en zit nageeflijk.
Als mensen op mijn paarden rijden zijn ze altijd verbaasd over het gemak waarmee ze aan de teugel lopem. Ik vind dat eigenlijk een verkeerde term: ze lopen niet aan de teugel....maar ze lopen voor het been!
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, want het is niet makkelijk. het heeft mij jaren gekost om zo ver te komen dat ik ieder paard zo kon trainen.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 12:31

ja begrijp je... waw als ik al zover kom ga'k blij zijn... 'k ben zelf nog maar een jaar wedstrijden aan het rijden en rij zelf nog niet zo goed... 'k zoek nog teveel steun op m'n handen en m'n handen zijn niet netjes stil (daardoor gaat het paard klooien op het bit) en 'k vind het erg als 'k dat met een jong paard ga doen... vandaar m'n optie bitloos...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:33

viewtopic.php?p=10267300#10267300

Hier kun je zien dat het gewoon kan op een halster

Ben het ook helemaal met polly eens.
Ik reed, toen ik nog wedstrijden reed, voor controle ook wel eens op een halster.
Werd ik meteen gestraft op de punten die ik dan teveel met hand deed, omdat dat dan minder ging met een halster.
Kon ik dat gegeven weer mooi mee nemen met bit

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:10

willeke_nijs schreef:
:)
Als 'k met m'n eigen paardje op die manier kan rijden, kan 'k ook eens proberen om zo op wedstrijd te gaan

Zo(als in bitloos) op wedstrijd gaan....zal niet meevallen want dat is niet toegestaan

Neemt niet weg dat je zeker bitloos kan rijden thuis al is het maar om beter met je zit en benen te leren werken....
Bit heeft nml. niets te maken met aan "de teugel" rijden

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:15

Kijk eens in dit topic
viewtopic.php?f=99&t=551553
Staan ook hele mooie foto's van iemand die dressuur rijdt en met een touwtje om de hals

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:29

CarS schreef:
Zo(als in bitloos) op wedstrijd gaan....zal niet meevallen want dat is niet toegestaan

Mits je dispensatie aanvraagt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:30

En zoals ik hoor om me heen krijg je dat niet vlug.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:30

Ik zou wel eens willen weten waarom bitloos niet is toegestaan

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:31

Jovarna schreef:
CarS schreef:

Mits je dispensatie aanvraagt.

Neee maar!!!!!!!!!
Ik wist niet dat dit al mogelijk was.
dacht dat het alleen zou kunnen ivm mondproblemen en niet omdat je "gewoon" bitloos wil rijden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:32

geen idee.
Waarom is een bontje/gelpad op je zadel verboden?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:33

Ik ga het eens mailen aan de KNHS. Ben benieuwd naar het antwoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:33

Hoe meer/vaker dispensatie aangevraagd wordt, hoe wakkerder die luitjes zullen worden. Het stelt iig iets in werking. Niks doen levert ook niks op.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:35

Laten we dan allemaal een mailtje sturen naar de KNHS met de vraag waarom bitloos niet is toegestaan. Misschien schudt dat ze ook een beetje wakker.
Het is een kleine moeite om een mailtje te sturen

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:35

Anouar15 schreef:
Ik ga het eens mailen aan de KNHS. Ben benieuwd naar het antwoord

Schrijf je het antwoord hier of pm me dan...
Ben ook wel benieuwd.

Bij het ruiterbewijs is het niet toegestaan omdat het geen deugdelijk tuigage is

*EDIT* Mail ze idd zelf wel....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:39

Zou het op oefenspringen en oefencross wel toegestaan zijn?
Zo ja, dan ga ik dat eens bitloos doen. Ben benieuwd wat mensen ervan zullen vinden

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:44

Westernruiters mogen met jonge paarden wel bitloos rijden (bosal), maar volwassen paarden moeten met een bit gereden worden. Maargoed, het gaat meestal wel goed hoor op wedstrijd (shock voor sommige Engelse mensen: een westernpaard moet ook over de rug lopen en "aan de teugel" ). Ik zou het eerlijk gezegd wel vreemd vinden als ik iemand met touwhalster tegen zou komen op wedstrijd , een hackamore (bosal of mechanische) kan trouwens net zo sjiek staan als een gewoon hoofdstel, dus ik zou niet weten waarom niet. Touwhalster vind ik wat anders, en de meeste andere bitloze hoofdstellen vind ik gewoon niet mooi .

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:47

Ik vind mijn bitloze hoofdstel er niet heel anders uit zien als een gewoon hoofdstel. Oke, hij is oranje, maar ze hebben hem ook in zwart

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:55

Jus_dOrange schreef:
hackamore (bosal of mechanische) kan trouwens net zo sjiek staan als een gewoon hoofdstel, dus ik zou niet weten waarom niet. Touwhalster vind ik wat anders, en de meeste andere bitloze hoofdstellen vind ik gewoon niet mooi .

Hackamore kan mischien wel sjiek staan maar zou mijn keus niet zijn,werkt vrij straf is.
En het hoeft niet mooi te zijn ..als het maar functioneel is