dorientjuh schreef:Maar kan jij me dan misschien vertellen hoe jij dat doet, je paard aan de teugel rijden met losse teugels?
Door "niets" te doen. Door het niet als "doel" te hebben.
Sinds ik Jovarna zonder bit rij, ben ik zo aan 't genieten van haar ontspanning en ben ik zo anders gaan rijden ook (niet meer sjorren aan die teugels, niet meer het "aan de teugel" willen rijden van "ze moet" e.d.), dat ze me die momenten steeds meer gééft. We raken steeds meer op elkaar afgestemd. Zelfs zo erg dat als ik denk van "straks in draf" dat ze het "draf" al opvangt en al wil gaan aandraven. Ze leert me steeds meer bewust te worden van alles wat ik doe, denk en voel. "Een plaatje maken" van de oefening is vaak al voldoende; zij vangt dat op en gaat het doen.
Daarbij rij ik ook regelmatig zonder zadel, zodat we elkaar ook lichamelijk veel beter voelen en veel beter op elkaar af kunnen stemmen (en dat neem ik dan weer mee voor de volgende keren dat ik mèt zadel rij).
Het is een proces hoor. Tenminste, bij mij. Het is niet zo dat toen ik het bit achterwege liet, dat Jovarna meteen een Z-proef liep
, maar ik weet zeker, wat we nu bereikt hebben, dat hadden we nóóit met bit bereikt. En met doorhangende teugel verzamelen en nageven, dat is gewoon een waar cadeau dat ze me zelf geeft. Dat leek me altijd wel ultiem, maar was niet mijn doel. En zie daar...!
Nog een keer:
Ze zouden verboden moeten worden, die bitten!!
(Leuk onderschriftje trouwens
)