Dressuren op NH-manier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Dressuren op NH-manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:53

Misschien is mijn titel niet helemaal duidelijk, ik zal het dus even uitleggen. Ik heb me nu al een hele tijd in NH verdiept (alleen theoretisch, want ik heb geen paard om mee te oefenen), voornamelijk Parelli. Maar pas sinds kort weet ik zeker dat je ook goed kunt dressuren, ook als je bijvoorbeeld bitloos en eventueel zadelloos rijdt. Zo was het voor mij eigenlijk een hele tijd niet duidelijk of paarden ook ''aan de teugel'' konden lopen, terwijl je met een bitloos hoofdstel rijdt, en zeker als je met losse teugels rijdt. Ook goede stelling e.d., daar was ik allemaal niet zo zeker van. Laat staan piaffe enzo.

Nu ik erachter ben gekomen dacht ik dat meer mensen misschien zo dachten als ik deed, zeker als je niet zo thuis bent in NH en bitloos rijden enzo.
Dus daarom mijn vraag aan jullie: hebben jullie goede voorbeelden van dressuurmatig rijden met een bitloos hoofdstel (of natuurlijk helemaal zonder iets!), het liefst gecombineerd met NH? Eventuele foto's het liefst in een link, want dit topic is niet bedoeld als verzameltopic!

Ik weet alleen dat in ieder geval Klaus Ferdinant Hempfling een paard heel goed kan verzamelen, ook met losse teugels.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:57

Ik rij wel vaak helemaal zonder hoofdstel en wij zouden dan een b proef kunnen realiseren. Maar aan de teugel lopen is er natuurlijk niet bij. Ze loopt wel ontspannen, maar op de manier die haar uitkomt. Dus je kan wel dressuur matig rijden zonder hoofdstel, maar je moet verdomd goed zijn wil je ook echte verzamelingen rijden dan moet je van goede huize komen, je kunt je paard immers niet meer 'tegenhouden' van voren om vervolgens die achterhand er goed onder te krijgen

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:01

dorientjuh

Re: Dressuren op NH-manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 15:07

Ja precies Apple, dat bedoel ik! Maar je kan toch als paard wel ''aan de teugel'' rijden als je met een bitloos hoofdstel of met een touwhalster rijdt? Ik snap dat je dan je teugels wel moet aannemen .

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:09

Nageeflijkheid komt niet bij de teugels vandaan. Op de links die ik plaats zie ik ook geen teugels

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 15:26

Nee, dat snap ik nu ook wel, daar heb ik het juist over in mijn eeste post in dit topic. Maar omdat Qimm het erover had dat je dan toch wel heel goed moest kunnen rijden, wil je hoofstelloos je paard ''aan de teugel'' rijden, had ik het eigenlijk over de ruiters die wat minder getalenteerd zijn als deze meneer van jouw links. Dan is het toch al een begin als je met aangenomen teugels je paard op een bitllos hoofdstel/ touwhalster ''aan de teugel'' kunt laten lopen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:31

Met een bitloos hoofdstel kun je gewoon rijden als met een gewoon hoofdstel.

Met een touwhalster kun je niet met aangenomen teugels rijden. Als je dan je paard nageeflijk wilt rijden dan zul je dat moeten doen met je zit en met je been (zoals je normaal gesproken ook 'aan de teugel' hoort te rijden met of zonder bit).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 15:50

Oh, dat wist ik niet. Maar hoe zou die man van jouw links dan zijn paard van te voren tegenhouden, zodat zijn paarden aan de teugel gaan lopen? Alleen door dat touwtje om de hals van het paard? Of met zijn benen of zit? Of gaat een paard ook wel aan de teugel lopen, zonder dat iets hem voor tegenhoudt, ookal is ditbijvoorbeeld door je zit? Want ik zie die paarden van hem alleen maar nageven als hij een touwtje gebruikt, of hij er nou op zit of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:57

Het is zeker mogelijk om bitloos je paard dressuurmatig en nageeflijk te rijden. Ook met losse teugels.

En ik durf zelfs te zeggen: veel beter zelfs! Dan spreek ik wel alleen uit eigen ervaring en ervaringen van twee andere ruiters.

Mijn ervaring is dat mijn paard bitloos veel meer ontspannen is, sterker nog, dat ze volledig ontspannen is. En het contact dat we nu hebben wanneer we rijden, is ànders dan voorheen. Het is 'licht' en we zijn veel meer in verbinding. Ik was (en ben nog steeds) verrukt over het gemak waarmee ze nu loopt te wijken, stelling neemt en haar tempowisselingen en overgangen maakt. Het is echt zaaalig! En ik raak helemaal in euforie stemming wanneer ze helemaal nageeflijk "aan de teugel" loopt met loshangende teugels...!
Let wel, ik ben slechts een recreatief dressuur-amateurtje en doe ook niet aan wedstrijden, maar dit zijn dingen die het dressuren helemaal geweldig maken.

In het begin toen Jovarna bij me was, heb ik veel moeite gehad met dressuurmatig rijden, en heb behoorlijk wat periodes gekend waarin ik er absoluut geen plezier meer in had en uitsluitend nog buitenritten wilde maken. En door het bit weg te laten, heb ik letterlijk en figuurlijk de spanning in haar en de blokkade tussen ons weggehaald.

Ik ben niet de enige met deze ervaring. Op mijn site staat ook het verhaal van Christel, en ook nog de ervaring van haar instructrice die de Orun opleiding doet en ook bitloos is gaan rijden (beide ook met het hoofdstel dat ik heb). Kijk maar eens op de pagina "Bitloos" van mijn website; ergens in een kader verwijs ik naar het verhaal van Christel en haar ervaringen met bitloos dressuur.

Ze zouden ze moeten verbieden, die bitten!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 16:00

Juist leuk om te horen van een recreatieruiter Jovarna! Het verhaal van Christel had ik toevallig gisteren al gelezen, maar dat van aan de teugel lopen met losse teugels, dat is me niet opgevallen. Ik ga het denk ik nog maar een keertje lezen .

Edit: nu is het me wel opgevallen, ik citeer even van jouw site:
''Ik had de indruk dat hij me wat hoger opgooide en hij ging zelfs hele stukken nageven!''
''Met de juiste stelling, neus perfect op de loodlijn, afgebogen en verzameld, echt... ''

Maar kan jij me dan misschien vertellen hoe jij dat doet, je paard aan de teugel rijden met losse teugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:31

dorientjuh schreef:
Maar kan jij me dan misschien vertellen hoe jij dat doet, je paard aan de teugel rijden met losse teugels?

Door "niets" te doen. Door het niet als "doel" te hebben.
Sinds ik Jovarna zonder bit rij, ben ik zo aan 't genieten van haar ontspanning en ben ik zo anders gaan rijden ook (niet meer sjorren aan die teugels, niet meer het "aan de teugel" willen rijden van "ze moet" e.d.), dat ze me die momenten steeds meer gééft. We raken steeds meer op elkaar afgestemd. Zelfs zo erg dat als ik denk van "straks in draf" dat ze het "draf" al opvangt en al wil gaan aandraven. Ze leert me steeds meer bewust te worden van alles wat ik doe, denk en voel. "Een plaatje maken" van de oefening is vaak al voldoende; zij vangt dat op en gaat het doen.
Daarbij rij ik ook regelmatig zonder zadel, zodat we elkaar ook lichamelijk veel beter voelen en veel beter op elkaar af kunnen stemmen (en dat neem ik dan weer mee voor de volgende keren dat ik mèt zadel rij).
Het is een proces hoor. Tenminste, bij mij. Het is niet zo dat toen ik het bit achterwege liet, dat Jovarna meteen een Z-proef liep , maar ik weet zeker, wat we nu bereikt hebben, dat hadden we nóóit met bit bereikt. En met doorhangende teugel verzamelen en nageven, dat is gewoon een waar cadeau dat ze me zelf geeft. Dat leek me altijd wel ultiem, maar was niet mijn doel. En zie daar...!

Nog een keer:

Ze zouden verboden moeten worden, die bitten!! (Leuk onderschriftje trouwens )

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 17:50

Leuk hoor, dat je zo met je paard kunt omgaan!
Ik heb het maar een keer gehad met een paard, dat ik dingen dacht, en dat hij ze uitvoerde.
Dat paardje was nog niet zolang ingereden, en ik was vooral degene die dat paardje doorreed, helaas reed ik toen pas een keer per week een uur (is op manege, dat paardje is van de manege) ik vond dat toen ook helemaal geweldig! Ook bijvoorbeeld als ik dacht, we gaan daar een volte maken, dan deed hij dat ook en als ik dacht we gaan nu daar stoppen, deed hij dat ook!

Helaas is dat paardje steeds meer een manegepaardje geworden, en heb ik zulke momenten niet meer gehad. Maar het idee dat ik het in ieder geval kan (op deze manier met een paard communiceren) vind ik al helemaal geweldig!

Is inderdaad een leuk onderschrift, misschien zet ik hem er binnenkort wel in!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:05

Fijn dat je aan deze dingen denkt. Het is namelijk voor het paard van groot belang dat het het gewicht ontspannen draagt op de achterhand.

Ja dressuur rijden zonder iets is mogelijk, maar het kost heel wat meer training en bewust zijn van je eigen lichaam en van het paard. Het hoofd op de loodlijn en de aangespannen bovenlijn komt vanuit de ontspannen dragende achterhand. Wil het paard volledig kunnen ontspannen en dragen dan moet het al recht zijn. Op het moment dat het paard draagt van achteren word de hele bovenlijn aangespannen en word dus ook de hals rond en komt het hoofd net iets voor de loodlijn te hangen. Hoe meer verzameling hoe meer het paard rond gebogen word.

Ik moet hierbij wel zeggen dat het voor elk paard te bereiken is, maar de tijd dat je hiermee bezig bent heel erg kan verschillen.

Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden een hengst gekocht in een zeer slechte conditie. Dit paard loopt nu op de soft bosal aan de doorhangende teugel mooi rond en heeft een goed rug gebruik. Het enige wat ik ooit gevraagt heb is dat het paard nagefelijk is dit door een zeer zacht contact op de neus. Het paard merkte dat juist lichaamsgebruik veel fijnder is en zoekt dit nu zelf op. Het enige wat ik hoef te doen is de mate van verzameling te regelen.

Voor de recreatie ruiter is enkel nodig dat het paard ontspannen beweegt en het gewicht van de ruiter draagt. Dus neus op de loodlijn is helemaal niet nodig als het paard gewoon lekker rechtuit draaft. Wel moet het in evenwicht zijn en dus het gewicht dragen. Je begint altijd bij de motor de kont en dan komt de rest als vanzelf.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:01

Ik was vorig jaar op de Nh-dag in Arnhem best wel onder de indruk van de demo die Wim Vonck gaf. Hij begon klassieke dressuur oefeningen te doen met zijn lippizaner... eerst met stang en trens, er ging steeds meer af en op een gegeven moment reed hij met een touwtje om de nek van zijn paard rond, heel netjes.
dus ja, het is zeker mogelijk.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:49

Bedoel je dressuurmatig zoals dit? Deze vrouw rijdt nl gewoon met een touwhalster...

Piaffe
Afbeelding

Pirouette
Afbeelding

Mooi gesloten drafje
Afbeelding

(ik weet zo niet meer de bron van de foto's, heb ze tijden terug op een ander forum geplaatst )

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:00

heej

kijk even op www.horsefeelings.nl
dit is de site van Wim Vonck, hij combineert natural horsemanship met de klassieke rijkunst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:01

Wouw, da's mooi zeg...! Wie zou deze amazone zijn?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:13

Mwah... als je het zo doet kun je er net zo goed een bitje in hangen. Wie zei ook alweer dat je met een touwhalster niet met aanleuning kon rijden?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:44

Ik vind die Pirouette foto niet passen bij het beeld dat ik heb van 'met touwhalster rijden'. Sowieso vind ik dat deze foto's vrij veel contact laten zien.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 01:09

Geweldig! de hoogste dressuuroefeningen zonder bit! en mensen maar zweren bij die bitten! het overduidelijke bewijs dat dat onzin is! een paard is dus net zo goed te rijden zonder een bit als met. eigenlijk is het gewoon weer zo'n 'natte aap' verhaal! hopen maar dat meer en meer mensen dit gaan uitproberen! men neemt maar aan dat het met een bit moet omdat dat zo wordt geleerd, maar werkelijk uitproberen doen er niet genoeg....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:03

Ik rij veel zonder zadel en en zonder hoofdstel/halster, dus op een 'bloot' paard. Hij loopt niet 'aan de teugel' maar wel lekker ontspannen. Ik kan gewoon figuren en overgangen rijden. Ik kan ook gewoon tempowisselingen rijden.
Dressuurmatig zijn we B, dus we kunnen zonder zadel en hoofdstel niet meer als de B oefeningen, maar dat heeft er gewoon mee te maken dat we niet meer dressuuroefeningen kunnen (hoef ik ook niet) en niet omdat we dan zonder hoofdstel rijden.

Ik hou er wel altijd een zweepje bij. Als Anouar dan niet helemaal de goede kant op gaat omdat hij het niet begrijpt hou ik het zweepje naast nek (dus bij z'n oren) en zo'n duw ik hem als waren de goede kant op, zonder hem aan te raken. Meestal is dat in begin even nodig en dan heeft hij weer door hoe het werkt.

We kunnen zo ook een klein parcourtje springen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:31

Apple schreef:
Ik vind die Pirouette foto niet passen bij het beeld dat ik heb van 'met touwhalster rijden'. Sowieso vind ik dat deze foto's vrij veel contact laten zien.

Dat is dus precies wat ik ook bedoel

Dit heeft niks met verzameling op de losse teugel oid te maken.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:41

Op die site van Apple staan echt mooie foto's

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:44

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:36

Wendy schreef:
Mwah... als je het zo doet kun je er net zo goed een bitje in hangen.

Ben ik het dus niet mee eens. Een bit zorgt altijd - ook met doorhangende teugels - voor druk in de mond. Daarbij is het ook nog zo dat een bit niet alleen drukt, maar ook knijpt en in het verhemelte prikt en ga zo maar door. En niet te vergeten het 'dode' gewicht van de teugels, het dode gewicht van het bit zelf en de bijkomende beweging (beweging doet ook veel met krachten). En dan heb ik het nog niet eens over de druk en krachten wanneer je als ruiter wèl aan die teugels zit.

Interessante websites:

http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

http://cvm.msu.edu/dressage/thecenter/p ... reins.html

Als ik dit soort websites lees en bekijk, en tegelijkertijd zoveel bit-ellende om me heen zie, en daarnaast al die bit-topics voorbij zie komen op bijv. [VMR], dan vraag ik me werkelijk af waar we toch met z'n allen mee bezig zijn om al dat ijzerwerk in de paardenmonden te hangen.
Het valt me trouwens op dat er steeds meer wordt gesproken over een bitJE, om het daarmee wat minder erg te maken ofzo...