[NH] Join-up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nujaro

Berichten: 5435
Geregistreerd: 22-03-05

[NH] Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 19:37

heej

ik lees heartland boeken, en ben zo goed als verslaafd maar daar wil ik het nu niet over hebben in die boeken staat dat ze een join-up gebruiken om een band te leggen tussen de pony en de ruiter nou gebruik ik die techniek zelf ook met mijn pony en vind het erg handig ik ben benieuwd wie dit nog meer kend en zelf gebruikt dus dacht ik ik zet het op bokt neer en maar ff afwachten of er mensen op reageren

nou ja als je de join-up kend zou ik graag willen weten wat jij van de techniek vind

groetjes

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:16

O nee he, niet weer iemand (en daar val ik jou niet persoonlijk mee aan) die de Heartland boeken heeft gelezen en daar alleen maar uit heeft geconcludeert dat de join-up goed is geen kwaat kan en niet gevaarlijk is
Zou dat soms de reden zijn waarom ik zo'n hekel aan die boeken heb? Juist ja

Join-up, kort samengevat, ik vind het helemaal niks. Er kan zoveel fout gaan, je kunt zoveel kapot maken. Het is de ergste straf die je een paardje kun geven.
Een beter band? Dacht het niet, een slechtere band. Je paardje loopt dan wel zo braaf achter je aan maar dat doet hij niet omdat hij zo lief is ineens van die join-up maar omdat hij weer in de groep wil horen omdat hij dan geen overlevingskans heeft.

Alsjeblieft, verdiep je verder in de join-up voordat je het weer doet. (imo hopelijk nooit weer.)

ILOVETARO
Berichten: 202
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:17

Ik ken het ook uit de Heartland serie
whaha ik dacht echt zo van : ik moet dat
ook eens gaan proberen, en het werkt
echt !, ik doe het niet vaak, alleen
als ik veel tijd overheb, maar je voelt
je echt zo 1 met je paard ( niet dat ik
dat niet zonder ben ofzo)

Kus

ILOVETARO
Berichten: 202
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:20

aan Paulatjuh : heb je het zelf al eens geprobeerd?
je bent zo negatief !, Mijn paarden zijn juist
zo veel 1`er met me geworden ! , dat merk ik echt aan alles !

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:39

join-up..
Ik heb het inderdaad ook gelezen, hearthland..
maar het zijn BOEKEN.. hallo, boeken=fantasie
fantasie= vaak niet waar..

Als je leest , deed die moeder het al jaren!
Volgens mij klopt het dat je er jaren mee bezig moet zijn geweest (opleiding) Voordat je het daadwerkelijk met je paard doet..

Join - up maakt je paardje inderdaad kapot, paar keer mee gemaakt.. niet met me eigen natuurlijk maar met 1 die net zo bezig dacht te zijn als de moeder in hearthland..
Oke de boeken zijn heel mooi om te lezen.. maar doe het niet zomaar na meid..

Het kan een verkeerde inpact op je beessie hebben en ik denk niet dat je het wil, tenzij je ECHT ECHT ECHT weet waar je mee bezig bent..

Dit is niet gemeen bedoeld maar GOED bedoeld..
Succes

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:03

Ik hoorde laatst van een manegeruiter dat ze een join-up mag uitvoeren met een doodbraaf manegepaard, ze was zo blij...

Een join-up kan best werken, als je paard een dominant rotpaard is en als hij jou niet erkend als z'n leider. Door een join-up maak je duidelijk dat jij de leider bent, maar de meeste paarden weten dat al, en hoef je dat niet nog duidelijker te maken.

Het principe join-up (wegsturen en weer terug laten komen als hij braaf en onderdanig doet) betekend dat jij mag beslissen over dood en leven. Het klinkt mss dom maar in een kudde worden paarden weggestuurd als ze zich misdragen, in z'n eentje kan een paard niet overleven dus hij wilt terug... En als je een doodbraaf paard wegstuurd kan hij heel erg in de war raken, want hij denkt dat hij iets fout doet.

Wat ik dus echt niet snap is dat mensen dat in verhaaltjes zetten, dat is het beroerdste voorbeeld dat je kan geven.

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:57

join-up is niet slecht als je het maar goed doet. hoe weet je hoe het moet nou tip : lees het boek van Monty Roberts "de man die naar paarden luister" eens dan weet je hoe het moet en het werkt echt ik heb het met mijn haflinger gedaan en hij is echt zo veranderd daarna het lijkt wel een mak lammetje nou doe ik nog eens in de 2á3 weken. eerst was hij zo vervelend met opzadelen draaien, weglopen noem maar op en nu naar een paar keer een join-up te doen staat hij gewoon stil als ik het hem vraag ik zou hem zo neer kunnen zetten en dan blijft hij gewoon staan als ik het vraag!

nujaro

Berichten: 5435
Geregistreerd: 22-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 11:06

suusiejj schreef:
join-up..
Ik heb het inderdaad ook gelezen, hearthland..
maar het zijn BOEKEN.. hallo, boeken=fantasie
fantasie= vaak niet waar..

Als je leest , deed die moeder het al jaren!
Volgens mij klopt het dat je er jaren mee bezig moet zijn geweest (opleiding) Voordat je het daadwerkelijk met je paard doet..

Join - up maakt je paardje inderdaad kapot, paar keer mee gemaakt.. niet met me eigen natuurlijk maar met 1 die net zo bezig dacht te zijn als de moeder in hearthland..
Oke de boeken zijn heel mooi om te lezen.. maar doe het niet zomaar na meid..

Het kan een verkeerde inpact op je beessie hebben en ik denk niet dat je het wil, tenzij je ECHT ECHT ECHT weet waar je mee bezig bent..

Dit is niet gemeen bedoeld maar GOED bedoeld..
Succes


heej
ik zie dit niet als negatieve kritiek alleen ik ben nieuwschierig naar jullie ervaringen ermee dus kritiek heb ik geen problemen mee. maar ik reageer hier even vooral op dit stukje Het kan een verkeerde inpact op je beessie hebben en ik denk niet dat je het wil, tenzij je ECHT ECHT ECHT weet waar je mee bezig bent..'' ik heb er heel veel boeken overgelezen en ook andere het zien doen ik heb het bij mijn eigen pony toen ook een keer gedaan en ik heb nu een verschrikkelijk goeie band met mijn pony en het klinkt misschien heel raar maar terwijl ik met een join-up bezig was voelde ik dat hij mij aan het eind totaal vertrouwde

Ik gebruik het dus wel bij mijn eigen pony en het heeft absoluut geen negatieve gevolgen gehad maar dat kan ook wel eens komen omdat voordat ik het deed eerst heel erg in heb verdiept en me nog steeds verdiep in zulk soorten dingen nou ja ik heb zo mijn mening erover en jullie ook en dat moeten we van elkaar kunnen respecteren dus commentaar is altijd welkom hoor

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:19

Valiant schreef:
join-up is niet slecht als je het maar goed doet. hoe weet je hoe het moet nou tip : lees het boek van Monty Roberts "de man die naar paarden luister" eens dan weet je hoe het moet en het werkt echt ik heb het met mijn haflinger gedaan en hij is echt zo veranderd daarna het lijkt wel een mak lammetje nou doe ik nog eens in de 2á3 weken. eerst was hij zo vervelend met opzadelen draaien, weglopen noem maar op en nu naar een paar keer een join-up te doen staat hij gewoon stil als ik het hem vraag ik zou hem zo neer kunnen zetten en dan blijft hij gewoon staan als ik het vraag!


Het is goed als je het bij de goede paarden doet. Jou Haflinger deed vervelend, maar je moet 't niet bij een doodbraaf paard doen 'om de band te verbeteren'. Er zijn genoeg paarden die stil blijven staan zonder join-up, bij die paarden moet je 't dan ook niet doen.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:54

ILOVETARO schreef:
aan Paulatjuh : heb je het zelf al eens geprobeerd?
je bent zo negatief !, Mijn paarden zijn juist
zo veel 1`er met me geworden ! , dat merk ik echt aan alles !


Je weet volgens mij totaal niet waar je mee bezig ben.
Waarom zou je je paard straffen als je al een band met d'r heb?

__manon__

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Vught

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:21

k zou gewoon naar iemand luisteren die er echt verstand van heeft. monty roberts ofzo. uit zijn boek ofzo. daar staat heus alles er wel in wat de bedoeling enzo is.
k dacht eerst dat een join-up goed was maar dat je de leider bent en dat hij er dan bij wil horen en dan alle braaf doet is ook wel waar. k zou gewoon T-Team en T-Touch van Linda Tellington Jones gebruiken om meer 1 te worden met je paard bijvoorbeeld en pas aan een join-up beginne als je echt weet wat het is en hoe het moet enzo.

nujaro

Berichten: 5435
Geregistreerd: 22-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 17:10

Manon_Horses schreef:
k zou gewoon naar iemand luisteren die er echt verstand van heeft. monty roberts ofzo. uit zijn boek ofzo. daar staat heus alles er wel in wat de bedoeling enzo is.
k dacht eerst dat een join-up goed was maar dat je de leider bent en dat hij er dan bij wil horen en dan alle braaf doet is ook wel waar. k zou gewoon T-Team en T-Touch van Linda Tellington Jones gebruiken om meer 1 te worden met je paard bijvoorbeeld en pas aan een join-up beginne als je echt weet wat het is en hoe het moet enzo.


heej
dat ben ik op zich wel met je eens ik zelf heb wat meer gekeken naar de join-up en probeer soms ook wel eens t-team en t-touch maar dat kan ik volgens mij absoluut niet maar ik heb nu wel een vraagje aan je hoe lang moet je eigenlijk met een t-touch bezig zijn voordat je de resultaten ziet

__manon__

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Vught

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:41

euhm k heb nu boeke waar dat instaat, van linda tellington jones. die zou k eens leze. een over karakteranalyses en t-touch en t-team en de andere is voor kindere over t-touch en t-team en hoe te rijde enzo. de ene heet begrijpe en beeinvloeden van de ttouch-methode en het kinderboek heet paardrijden met linda tellington jones.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:46

@ Valiant: ,,join-up is niet slecht als je het maar goed doet."
Idd

linda_davino

Berichten: 111
Geregistreerd: 24-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:51

de join-up is gebaseerd op het natuurlijke gedrag van het paard. een dominante merrie doet zo het zelfde bij een paard die ze wegstuurt van de kudde, is dus een teken van dominantie die je geeft. dat heb je nodig om ongelukken enzo te voorkomen, of wil je liever dat je paard over je heen loopt
dus mensen die zeggen dat het slecht is...sorry maar dat vind ik echt bullshit...
mja ieder z'n mening... en da respecteer ik

by the way: dit is dus voor paulatjuh...

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:33

linda_davino schreef:
de join-up is gebaseerd op het natuurlijke gedrag van het paard. een dominante merrie doet zo het zelfde bij een paard die ze wegstuurt van de kudde, is dus een teken van dominantie die je geeft. dat heb je nodig om ongelukken enzo te voorkomen, of wil je liever dat je paard over je heen loopt
dus mensen die zeggen dat het slecht is...sorry maar dat vind ik echt bullshit...
mja ieder z'n mening... en da respecteer ik

by the way: dit is dus voor paulatjuh...


En met hoeveel andere manieren is dát op te lossen? De join-up word gezien als; ''handig middel waarmee je wel even een betere band met je paard krijg''. En dat is het dus helemaal niet. Ik heb alleen liever niet dat mijn paardje niet met de join-uip eens is en het gevecht aan gaat en ik wil niet weten hoe je er dan van afkomt, dan wil je nog liever onder de voet gelopen worden.
En waarom zou je je paardje zo'n straf geven als hij gewoon goed z'n best doet maar iemand denkt; vandaag ga ik eens lekker een join-up doen met m'n paardje. Meer dan de helft weet niet waar ie mee bezig is. 80% weet niet wat de join-up voor ellendigheid kan veroorzaken en ga zo maar door.
Als je een vals, niks mee te beginnen paard heb; zou ik er over nadenken maar dan ook alleen maar ook alleen maar mét begeleiding.
En och wat doet je paardje ineens braaf na de join-up, tja jij zou ook niet overgelaten willen worden aan ''moordenaars''. Zie het eens daar de ogen van je paard.

whissy

Berichten: 15
Geregistreerd: 29-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:45

Maar Paulaatjuh, hoe zielig is het voor je paard ( met betrekking tot b. zadelmak maken ) om er opeens een zadel op te knikkeren, te longeren, benen ertegenaan en hoppa ? Hoe vaak zie je het niet op de manege, he paard bijt, goh, waar is mijn zweep ? o ja, in de auto, even halen. Oh, toch niet, blabla, en na 5 minuten terugkomen en hem een tik gevnm, want hij beet en dat mag niet ?
Ik ben het volkomen met je eens dat je verdomd goed moet weten waar je mee bezig bent. Maar straffen op een "menselijke"manier is ook niet alles.

andiamo97

Berichten: 348
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:53

De join-up methode is gebaseert op het paard en zijn oerinstinct. Ik heb zelf ook het boek van Monty Roberts en vind het niet zielig voor een paard. Paarden weten dat mensen roofdieren zijn, ze weten dat (de meeste van ons) vlees eten. Daarom zullen zij ons altijd in de gaten houden. Door de Join-up methode uit te voeren geef je aan: ja ik ben een roofdier, maar bij mij kan je je veilig voelen ( wegsturen en weer naar je toe trekken). Je geeft het paard een keuze. Of hij vertrouwt je of hij vertrouwt je niet. Je legt hem niks op. Meestal voer je die oefeningen uit in je vertrouwde omgeving. Het paard voelt zich daar op zijn gemak en zal zich niet onveilig voelen, zo kan hij normaal over jou keuze nadenken zonder zich bedreigt te voelen. Hij denkt echt niet gelijk als jij hem wegstuurt dat hij op zijn donder krijgt, want als je je paard longeert doe je eigenlijk hetzelfde, dan stuur je je paard ook weg. Mensen gebruiken veel te veel agressie tegen paarden, omdat ze te weinig nadenken over de aard van het paard. Ik zie vaak ruiters vloeken en tieren tegen hun paard als hij ergens voor opzij springt. Ik ben het er mee eens dat iedereen goed moet weten waar hij mee bezig is, een paard is een levend beest en van ons afhankelijk, daarom is het goed dat er dit soort discussies zijn, maar persoonlijk denk ik niet dat het kwaad kan, als je het maar op de juiste manier uitvoert. Het geeft je meer inzicht in de wereld van het paard. Dat is ook al een onderdeel van het 1 worden/zijn met je paard. Verder had mijn paard wel eens de neiging om te bijten, maar sinds ik hem op de goede manier duidelijk heb gemaakt dat ik er niet van gedient ben (op de paarden manier dus, niet grof, hardhandig of wat dan ook), heeft hij het niet meer gedaan. Het lijkt alsof hij me begrijpt. Maar goed ieder zijn eigen mening....
Groetjes...

__manon__

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Vught

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:55

zo vind ik het wel goed jah.... maar de meeste weten dan niet eens precies wat de bedoeling is enzo

andiamo97

Berichten: 348
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 08:53

Die mensen moeten er dan ook niet aan beginnen.. Het moet allemaal goed uitgevoerd worden, anders heb je als nog een miscommunicatie tussen jou en je paard en bereik je er niks mee. Als je het goed doet kan het zorgen voor een goeie band met je paard en wederzijds respect, maar jij bent de baas. Paarden vinden het fijn om een leider te hebben, zo is dat in de natuur ook. Het belangrijke vind ik alleen dat je de leiding en het respect niet afdwingt en dat zorgt voor die goeie band. Het paard heeft meerdere opties, maar hij kiest voor jou. Wat is daar nou mis mee? Maar nogmaals ik ben het er mee eens dat als je er niks van af weet dat je het dan ook niet moet doen.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: [NH] Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:48

Als ik het principe van de join-up begrijp is de keuze voor het paard uit de kudde (wat voor een paard z'n instinct de dood betekend), of braaf achter baasje aan huppelen zodat baasje je bij je houdt om je in leven te houden. Dat heb ik ervan begrepen, dan vind ik 't ook fout want je geeft je paard dan een oneerlijke keuze; dood of lief doen tegen mij. Bij een braaf paard is dat toch niet nodig?

Of begrijp ik het oerinstinct gebeuren verkeerd?

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: [NH] Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:47

Jus_dOrange schreef:
Als ik het principe van de join-up begrijp is de keuze voor het paard uit de kudde (wat voor een paard z'n instinct de dood betekend), of braaf achter baasje aan huppelen zodat baasje je bij je houdt om je in leven te houden. Dat heb ik ervan begrepen, dan vind ik 't ook fout want je geeft je paard dan een oneerlijke keuze; dood of lief doen tegen mij. Bij een braaf paard is dat toch niet nodig?

Of begrijp ik het oerinstinct gebeuren verkeerd?


Idd, en zo is het toch echt.

clara
Berichten: 666
Geregistreerd: 30-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:21

ik heb een 3 jarige merrie die mij gewoon om ver liep en mij tussen de stalmuur en haarzelf duwde, niet uit gemeenigheid maar ze zag me gewoon niet te staan en ook met rijden was dit een probleem, ze ging haar eigen gangetje, liep haar eigen tempo ( meestal erg snel ) en had er totaal geen idee van dat ik toch eigenlijk de baas was. Ik heb toen in overleg met mijn instructrise de join-up toegepast, zij heeft er een cursus voor gevolgd. In het begin leek de merrie inderdaad wat verward maar het heeft echt super geholpen. Ze let nu constant op me, ik wordt niet meer geplet, ze gaat niet meer op m'n tenen staan en met rijden gaat het ook stukken beter. Bij een paard wat gewoon braaf is zou ik het niet toepassen, met veel poetsen en leuke dingen doen met je paard krijg je ook een goede band met hem/ haar en als dat niet zo is doe je misschien toch iets niet goed. Dus alleen om een betere band te krijgen zou ik nooit een join-up toepassen, gewoon lekker veel mee bezig zijn.

nujaro

Berichten: 5435
Geregistreerd: 22-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 20:26

Manon_Horses schreef:
euhm k heb nu boeke waar dat instaat, van linda tellington jones. die zou k eens leze. een over karakteranalyses en t-touch en t-team en de andere is voor kindere over t-touch en t-team en hoe te rijde enzo. de ene heet begrijpe en beeinvloeden van de ttouch-methode en het kinderboek heet paardrijden met linda tellington jones.


heej
dat boek over die karakteranalyse wil ik al een poosje zelf hebben alleen ik weet niet hoe ik eraan zou kunnen komen weet je dat misschien ook Ik heb er een keer van gehoord en toen wou ik het meteen al hebben maar ja ik weet niet hoe ik eraan moet komen dus..
Nou ja ik hoor wel als er iemand weet hoe je eraan zou kunnen komen
groetjes

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:33

Ik lees ook Heartland boeken en ik vind het erg interesant met al die join-up en t-touch! Een kennis van ons doet met haar paardje free-style en dat ga ik waarschijnlijk ook doen. Dan ben je toch wel goed bezig want dan leer je het van iemand die er toch verstand van heeft? groetjes Kimmy