Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lieszje schreef:Hallo,
-Als het verkeerd staat sorry.. Heb geen idee waat dit moet.
Al enige tijd (ondertussen anderhalf jaar) zit ik er aan te denken om een cursus voor bekappen te volgen.
Via google kwam ik op een cursus natuurlijk bekappen.
Zijn er mensen die met deze (of andere) cursus ervaring hebben?
Ik zou graag een keer zo'n cursus willen doen.
De reden zal ik ook gelijk maar even neerzetten (voordat iedereen gaat vragen waarom ik een cursus wil).
Heb een tijd verzorgd op een boerderij waar het vaak te lang duurde dat de paarden werden bekapt.
Mijn nichtje doet nu samen met een meisje 2 jaarlingen, bij hun duurt het ook vaak te lang.
Zou graag zo'n cursus afronden zodat ik die een beetje kan bijhouden, over een jaar komt er waarschijnlijk ook een eigen paard.
Zou het dan ook erg handig vinden om het zelf te kunnen doen..
Groetjes!
spyro schreef:Ik heb de cursus natuurlijk bekappen gedaan.
Zelf denk ik dat wanneer je paard geen afwijkende stand heeft je het goed zelf bij kunt houden.
Wel vind ik het zelf en voor mijzelf belangrijk dat er wel een controle blijft van een hoefsmid./bekapper.
Ik heb zelf gekozen voor een reguliere hoefsmid. Zij bekapt echter wel op de manier die ik zelf graag wil.
Het verschil is dus dat zij niet in de zool snijdt en niet in de straal. Alleen als er veel losse straal zit.
Het gaat prima zo.
De cursus vond ik interessant. Alleen wel wat beknopt.
En dus alleen geschikt voor paarden met een niet afwijkende stand.
lailapri schreef:spyro schreef:Ik heb de cursus natuurlijk bekappen gedaan.
Zelf denk ik dat wanneer je paard geen afwijkende stand heeft je het goed zelf bij kunt houden.
Wel vind ik het zelf en voor mijzelf belangrijk dat er wel een controle blijft van een hoefsmid./bekapper.
Ik heb zelf gekozen voor een reguliere hoefsmid. Zij bekapt echter wel op de manier die ik zelf graag wil.
Het verschil is dus dat zij niet in de zool snijdt en niet in de straal. Alleen als er veel losse straal zit.
Het gaat prima zo.
De cursus vond ik interessant. Alleen wel wat beknopt.
En dus alleen geschikt voor paarden met een niet afwijkende stand.
Mag ik vragen hoe ze het dan doet als de straal uitsteekt in verhouding tot de wand/zool waar het paard op loopt?
En wat als het paard een dubbele zool heeft?
lailapri schreef:Mag ik vragen hoe ze het dan doet als de straal uitsteekt in verhouding tot de wand/zool waar het paard op loopt?
En wat als het paard een dubbele zool heeft?
EstherHegt schreef:Mag ik nu concluderen dat mensen wel zelf willen bekappen maar ook graag willen dat het onder begeleiding gaat van een ervaren bekapper/hoefsmid?
SBL schreef:Een vierde punt
De cursus wekt de indruk dat mensen die hem hebben gevolgd een goede opleiding hebben gevolgd als natuurlijk hoefbekapper. Er zijn mensen die de cursus hebben gedaan en die vervolgens de boer opgaan als professioneel hoefbekapper. Ze hebben één middag geoefend op een kadaverhoef en vervolgens gaan ze zonder schroom aan de slag met de hoeven van de paarden van nietsvermoedende mensen. Ze zijn in de veronderstelling dat ze het allemaal wel weten omdat ze die eendagscursus hebben gedaan.
Zo heb ik er een stuk of wat aan de telefoon gehad toen ik een hoefbekapper zocht om mijn werk te controleren. Toen ik vroeg naar hun gevolgde opleiding kreeg ik vrolijk te horen dat ze heel erg ter zake kundig waren omdat ze de opleiding bij Hoefnatuurlijk hadden gevolgd en daar zelfs een certificaat van hadden!!!!!