Overstap van S&T naar bitloos, Sjol goes natural.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Overstap van S&T naar bitloos, Sjol goes natural.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 00:21

Leek me wel aardig om een verslagje te gaan doen van onze (tijdelijke) overstap naar bitloos.

Waarom deze keuze?
Op bokt verscheen het bericht van een proefwedstrijd voor bitloze optomingen.
Gezien het gebrek aan potentiele deelnemers, bedacht dat ondergetekende dan maar eens gek ging doen.
Dus bij vrienden en kennissen rond gevraagd of iemand iets bitloos werkloos in de kast had liggen.
En al gauw werd mij een neckrope en hackamore aangeboden.

Voorwaarde voor de wedstrijd is wel dat het iets is met teugels, dus de keus was snel gemaakt.
Het werd de hackamore.
Eigenlijk wou ik liever een andere bitloze optoming, maar ben toch blij met het gebodene.
Heb in een ver verleden wel eens met een hackamore gereden, op een manege, nadat de paarden naar
de tandarts waren geweest. Was ook een kwestie van gisteren nog met bit, vandaag met bitloos.
Eigenlijk probleemloos, maar ja, ik reed toen nog geen 3 jaar.

Gisteren dus 15 juni, hackamore opgehaald bij Marcella (van bokt), bedankt voor het lenen!
Hoofdstel uit elkaar gehaald, conclusie, te groot hoofdstel, hackamore hing te laag.

Sjol heb ik wel eens gereden met halster met 2 touwtjes en ze gedraagt zich dan ook keurig.
Dus met deze "nieuwe" ietwat op halfzeven hangende optoming richting de rijvereniging vertrokken.
Ja gewoon over de openbare weg (drukke dijk), maar het is Sjol en ik ben ervan overtuigd dat ze
met een bitloze optoming ook gewoon functioneerd.

Onderweg genoten van de ietwat hilarische schaduw die Sjol op de straat had, namelijk een centebak onderlipje.
Op de manege aangekomen had ik mazzel! Ondanks het mooie weer zat de maandag les in de binnenbak,
dus de buitenbak was geheel van ons.

Op bijna geen druk heerlijk te rijden paard.
Wel even aftasten hoeveel druk je moet geven, bijna geen dus, slechts licht contact is voldoende.
Zo wat rond gereden, simpel werk gedaan. Uiteindelijk natuurlijk hoger in gaan stellen, ook dat ging.
Wel enige twijfeling bij lengtebuiging en afwenden, even wennen aan.
Ging al snel beter. Alleen de zigzag appyementen bij het omstellen waren rommelig en slecht afgewerkt.
Tevens tot de conclusie gekomen dat lengtebuiging bij de zijgangen in principe hetzelfde is, alleen
dat Sjol even moest bedenken, dat dat ook nu gevraagd werd, gelukkig snapt ze het principe van buitenteugel
bij de zijgangen prima.
Galop ging eigenlijk lekkerder dan anders (hoewel ik vorige week heerlijk gereden had met stang en trens ;) ).
Halthouden, lastiger, neigt naar achterwaarts te gaan, moet eerlijk zeggen dat dat probleem zich ook met
een bit wel eens voordoet.
Keertwendingen waren dramatisch, maar ja, dat lag niet aan het bit, train al heel lang niet meer serieus.
(Dat heet rij 1 x per week nog steeds dressuur, maar dat is het dan ook, foei!)

Mijn hoop is nu dat ze niet zo liep omdat het nieuw was en volgende keer of die keer erna haar complete
trucjes arsenaal op me los laat. (En geloof me, ze kent er nogal wat, ze heeft 5 jaar als lespony gelopen.)
En met haar hoofd in de wind loodrecht zijwaarts gaan rennen of zo, of al stofzuigend.
Maar de tijd zal het leren. Mijn persoonlijke test van bitloos versus bit.

Ondertussen een cobhoofstel uit de kelder gehaald en ga die morgen verbouwen tot. Hopelijk past het geheel dan wel.
Rest van onze omschakeling problemen en voordelen volgen nog in updates.
Klein puntje, weet niet of ik nou een hackamore vriendelijker vind dan een bit, maar dat is een andere discussie.
Tot op heden, hackamore geen martelwerktuig omdat ze op 2 pinkjes te rijden was.
Maar morgen, morgen is misschien alles anders............................

Sigrid

Re: Overstap van S&T naar bitloos, Sjol goes natural.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:27

Oh wat ontzettend leuk!!! Altijd fijn van die onderzoekende mensen, gewoon ff verder kijken dan je neus lang is.

Ik ben er bij hoor 10 juli, ook om er een heus bokt verslag van te maken. Jouw training voor deze grote wedstrijd ga ik dus ook even volgen.

Veel succes, het begin klinkt niet verkeerd in ieder geval!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 01:26

Leuk :j Heb je ook foto's?

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 01:31

Arabesk schreef:
Leuk :j Heb je ook foto's?

ja foto's zouden leuk zijn :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 11:02

Foto's maken als je zelf rijdt is ietwat ingewikkeld :D.
Zal donderdag proberen iemand lief aan te kijken, probleem is ik rij met paard naar de vereniging.
Moet er dan even erg in houden dat ik mijn fototoestel omhang.

Foto van maandag 15 juni 2009, afgezakt geheel, geleende hackamore in mijn full hoofdstel.
Hackamore zit duidelijk te laag.
Afbeelding

Foto van woensdag 16 juni 2009, hackamore met cob hoofdstel, vind het nog niet helemaal fijn zitten.
Tips zijn welkom.
AfbeeldingAfbeelding
Als iemand nog tips heeft over hoe die hack fijner te hangen, ze zijn welkom!

Ma 15 juni dus voor het eerst ermee gerden.
Di 16 juni zou ik springles hebben, ging niet door, instructie geblesseerd. (baal!)
Woe 17 juni dan maar deze dag dressuur was gepland als snipperdag, aangezien ik naar het CHIO in Rotterdam zou gaan en
er op de vereniging een KWPN keuring was. Maar gisteren niet gereden, dus moest Sjol vandaag aan de bak.
Gezien de keuring, vroeg! Dus om kwart over 7 zat ik op mijn paard. (moest eerst nog even hoofdstel knutselen).

Bij begin van het draven het gevoel dat ze blijft plakken, ook al laat je de teugels bijna los.
Denk dat dat de nieuwigheid is. Even aanvullen met been, contact hervatten en ze gaat gewoon.
Daarna is het probleem verdwenen.

Bij de wendingen moet ik er erg in houden om vooral buiten teugel aan te leggen, binnenhand fractie laten zakken helpt.
Tevens ietsje meer erg erin houden dat je je binnen been eraan houdt en haar zo ondersteund in de wending.
Bij het omstellen idem.

Lengtebuiging ietsje lastiger dan met bit. Wederom opletten dat je duidelijk je buitenteugel tegen de hals drukt
(bij drukken moet je niet denken dat dat moeite kost, je moet je er alleen van bewust zijn.) En opletten dat ik
binnen teugel niet losgooi. (heb die neiging ook al met bit :Y) ).

Rem test gedaan, men was party tent aan het opzetten en die stortte neer. (ook fjorden kunnen onverwachts bewegen)
Gevolg: Sjol sprong opzij (Sjol gaat altijd opzij, is haar ding), maar was makkelijk te corrigeren.

Galop ging minder lekker dan van de week, minder verzameld, aan de andere kant ze sprong nu achter beter door.
Je kunt niet alles hebben ;) .
Halthouden ging daarin tegen beter. Stond keurig stil, slechts 1 x wat lopen rommelen.
Achterwaarts ging redelijk recht, heb ik ook in geen tijden meer getraind.
Keertwendingen snapt ze net zo goed op hack als bit, maar vanwege ernstige dressuur trainingsachterstand,
draait ze of te snel, of stapt niet netjes achter door, of ze worden te groot (dat te groot komt dan weer van mij,
aangezien ze anders niet door stapt achter. Tevens eigenlijk geen 180 graden gedaan, omdat ze dan te snel
ging draaien, ze moet leren wachten.)

Je kan haar met hack op de door jou gewenste hoogte instellen.
Lastige vind ik wel, dat bij rijden met bit, ik weet hoe het voelt als ze correct loopt met hoofd hals en lekker door de kaak is.
Dat gevoel mis ik nog steeds. Buiten hangen geen spiegels, dus ik kan het ook niet controleren. (om gevoel aan beeld te correleren)
Weet het niet zeker, maar zou kunnen zijn dat ze nu net voor de loodlijn loopt.
(nou heb ik dat weer liever dan erachter, bovendien loopt Sjol er zelf ook liever voor dan achter)
Heb wel het idee dat het makkelijker is om halslengte te behouden. Met bit, kropt ze zich nog wel eens snel op en
aangezien we toch al een minihalsje hebben blijft er dan echt niets over.

Verzamelen, kruis aantrekken, daarbij achterhand flink actief houden vind ik nog even aftasten.
(Toch al niet ons sterke punt, bovendien reageert ze nu anders dan met bit, heb zelf het gevoel dat ze lekkerder loopt,
maar dat had ik vorige week met stang en trens ook al, ze heeft namelijk zowiezo goede zin de afgelopen tijd. )
Vind bijna niets in je handen hebben altijd wel prettig rijden en moet nog even ontdekken wat fatsoenlijk contact is met
de hackamore en wat te veel druk is. (Voor mijn idee, ben ik er af gebleven, behalve toen ze er vandoor schoot omdat
paard in de paddock achter de struiken gek ging doen, maar ook dat viel qua inkomen heel erg mee.)
Ook opletten dat ik niet met waslijntjes rij.

Wordt vervolgd :wave:

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:07

Intressant!! :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:59

Leuk om te lezen. Misschien dat een kruislingssysteem iets voor je is. Dat is ook heel duidelijk heb ik vaak gehoord.
Ik ben nog altijd van mening dat een goede ruiter zo 'omgeschoold' is naar bitloos. Kwestie van wennen en dan moet er geen verschil meer zijn.
Succes ermee! :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:03

Zijn er egen andere bokkers in de buurt van wie je iets bitloos kunt lenen?
Welke klasse ga je starten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:32

Om het hoofdstel fijner te laten zitten: neusdeel een stukje langer en de kienriem een gaatje korter. Dan zitten de bakstukken niet meer zo dicht bij de ogen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 13:03

@Juliette86 bedankt! Ga dat proberen.

@opisop_shop, deze is al geleend van bokker. Z1 paarden als iemand me voor die tijd nog changementen aan het
verstand kan brengen wil ik best Z2 overwegen.

@SiemxFunny, heb jij zo'n kruis systeem te leen, voor fjord met groot hoofd? (normaal full hoofdstel en dan alles op laatste gaatje)
Zie dat jij daar woont waar mijn paard woont. edit: laat maar zie het formaat van jouw paard en zijn hoofdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:04

Kruislingssystemen zijn er maar in 1 maat en geschikt tot maat full (mits je paard een ramsneus heeft). Zelf heb ik minder goede ervaringen met kruislingssystemen. Ik heb er meerdere pony's mee gereden en deze liepen stuk voor stuk beter op een side-pull of hack. Ze zeggen dat een hack best hevig inwerkt maar deze werd door mijn pony's beter geaccepteerd dan de stropwerking van een kruislingssysteem. Juist omdat hij strak trekt om het grootste deel van de neus (ongeacht of je links of rechts trekt)vind ik hem minder duidelijk dan een hack of side-pull.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:16

ik wil ook weten hoe je een hack mooier kan laten hangen.
rijd best veel met een hackamore,
heb eentje die anatomisch ook beter gevormd is,
zo'n S-comfort hack.
maar zelfs met dik schapenvachtje bungelt die wat om de neus heen XD leek me nie tgeheel de bedoeling. :/
hij loopt er overginds prima op.

leuk dat die overstap zo gemakkelijk gaat, is eigenlijk een groot compliment voor je rijden..
betekend toch dat je stuurt op je benen, en een rechtgesteld paard hebt, dat je van achter naar voren rond rijd.

ik kwam mezelf tegen hoor toen ik met een hackamore begon ;)

Hoezo rechtgericht? ;) toen kon ik ineens niet meer ff smokkelen me tmijn binnenhand, dit deed ik geheel onbewust.
dus dat was een goede wake up call hihi

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:20

haha. :+ Heeft hij zo'n groot hoofd. Anders had je hem best mogen proberen. Ik woon niet zo ver weg ;)
Ik heb hem zelf ook pas een week, maar ik merk geen verschil. Het stuurt en remt gewoon hetzelfde in mijn geval. Verder doe ik niks dressuurmatigsofzo.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:23

Hey leuk mijn hack die voorbij komt. ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:45

moonprayer schreef:
ik wil ook weten hoe je een hack mooier kan laten hangen.
rijd best veel met een hackamore, heb eentje die anatomisch ook beter gevormd is, zo'n S-comfort hack. Maar zelfs met dik schapenvachtje bungelt die wat om de neus heen XD leek me nie tgeheel de bedoeling. :/
hij loopt er overginds prima op.

Als een S-hack wiebelt dan hangt hij waarschijnlijk te laag en te los. Hij hoort 2 vingers onder het jeukbeen te hangen en bij de neusriem moet je er na vastmaken nog twee platte vingers tussen krijgen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:51

Juliette86 schreef:
Om het hoofdstel fijner te laten zitten: neusdeel een stukje langer en de kienriem een gaatje korter. Dan zitten de bakstukken niet meer zo dicht bij de ogen.

lijkt me een goede ;)
gezien het korte hoofd denk ik ook dat de S beter zal passen (die is iets korter aan bovenzijde)
ligt ook iets stabieler en voor de fijnere dressuur vind ik m mede daardoor persoonlijk prettiger :o

Citaat:
Kruislingssystemen zijn er maar in 1 maat .. knip..

uhhh nee bestaat er tegenwoordig vanaf maat shet tot full

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:23

nickyu schreef:
Citaat:
Kruislingssystemen zijn er maar in 1 maat .. knip..

uhhh nee bestaat er tegenwoordig vanaf maat shet tot full

Dat is toch alleen voor het systeem onder de kaken door? Ik heb het over het Meroth systeem wat alleen om de neus gaat.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:44

kruislinks kin hebben we hier ook in verschillende maten gehad
maar die zijn in de regel idd 1 size fits allmost all

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 23:27

Verslag 18 juni.

Zoals gesuggereerd, bovenstuk gaatje langer, onderstuk gaatje korter, maar fijn zitten doet het nog steeds niet.
Met name de achterkanten van de scharen die tegen haar "jukbeenderen" komen. En nog steeds vlak bij het oog.
Moet langere frontriem hebben en ik heb al best wel lange! Sjol haar oren zitten namelijk uiterst schattig breed ingeplant.

Vanavond les gehad.
Vraag van de instructie: "Wat is dit nou weer?"
Antwoord: "We gaan binnen kort bitloos ergens starten, dus keer ermee lessen leek me geen slecht idee."
Instructeur: "Waarom?, ach ja hij moet ook al voor een karretje en lange afstanden rijden."
Mijn antwoord: "We zijn nou eenmaal per slot van rekening breedte sporters, we willen dus alles een keer
geprobeerd hebben."

Ergens nadat de les 10 minuten bezig is: "Hm, weet eigenlijk niet wat ik met jou bitloos moet."
Antwoord terug: "Ach, zie het maar als een uitdaging."

Ergens na 1/2 uur les: "Ze vind ook echt alles goed he? Dit ook al." "Tuurlijk, dit is Sjol!"
Na 3 kwartier les: "Jullie komen weer een beetje op het oude niveau."
(rekening houdend met het feit dat ik dus al heel lang maximaal 1 x per week dressuur en Sjol weer aan de praat raakt.)

Verder lekker gereden, had de spiegels als controle om te kijken of gevoel klopte bij het beeld.
Hoef nu niet meer binnenhand iets te laten zakken in de wendingen en bij de zijgangen.
En extra aanvullen en waakzaam zijn met binnenbeen hoeft ook niet meer.
Verwacht niet dat ik een vreselijk in de achterhand zakkend paard heb, dat doet ze met bit ook niet.
Ja, in training steeds halve rondjes, maar dat is slechts het begin.
Heb eerlijk gezegd vanavond heerlijk gereden, maar tja, het is Sjol, dat deed ze toen ze goed in training zat
en ook wel eens als je haar na een week uit de wei plukte zowiezo wel eens voor je. Daarom vind ik het
ook zo'n heerlijk dier. Zij kan niet alles, ik ook niet, maar samen komen we er wel! :o

Denk wel dat ik niet vaak meer met de hack ga rijden, vind hem nog steeds niet lekker zitten.
Ga Sjol er niet vaker mee pesten dan nodig, of ik moet hier in de buurt nog een super passende kunnen lenen.
Bovendien heb ik nu van de week 3 x gedressuurd, dat is Sjol haar max. als je haar blij wilt houden in het werk.

Ga wel meedoen met de wedstrijd, maar vind het zonde om iets te gaan kopen, ben per slot
van rekening al tijd aan het sparen voor een nieuw mentuig en een aanhangertje voor mijn
marathon wagentje. Dus bitloos hoofdstel zit er even niet in (aangezien je er toch nog niet mee mag starten,
als dat wel mag, wordt er zeker een keer 1 aangeschaft).

Dit keer fototoestel meegesleept, iemand gevraagd, resultaat, heb alleen foto's van het inrijden.
Ik stap 10 minuten over de weg naar de manege en dit is in de eerste 10 a 15 minuten van de les.
Dus echt werk staat er niet op. Komt deze week ook niet meer, quatum van 3 x dressuur per week, nu bereikt.
En volgende week moet er ook weer serieus lange afstand gereden worden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hier nog ergens paarden winkeltje dat bitlooshoofdstel wil sponseren? Voor 10 juli?
(Nee, heb je, ja kan je krijgen.....) Of bitloos ombouw deel voor mijn Marylot hoofdstelhalster?
Zie hier het hoofdstel, net nieuw. http://lh6.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SiwGT ... %20001.JPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:24

Ik zie dat de schraren heel erg kantelen en daardoor de neusriem naar beneden drukt en de bakstukken de ogen raken. Wat ik zo op de foto kan zien is dat de neusriem echt veel te los zit, dan krijg je inderdaad bij dit model dat het niet lekker om het hoofd blijft zitten. Na het vastmaken moet je er nog net twee platte vingers tussen kunnen krijgen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:05

eens met juliette .. teveel ruimte in de afstelling van de hack
heb je onder riempje of ketting ?

je kan bij ons diverse systemen huren zodat je eens
op je gemakje thuis een en het ander kan testen
incl een boekje probleem loos bitloos
nu is deze niet te spreken over hack maar om de bekende reden
die niet mogelijk is bij juiste afstelling .. das dan weer jammer
verder een fijn boekje :Y)

misschien een idee.. :o

denk persoonlijk dat het kruislinks systeem of dr coock (maar vermoed de 1e)
beter bij jullie werkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 20:27

Heb ondertussen nog wat via via's hier in de buurt die vermoedlijk wat bitloos hebben liggen.
Ga eens kijken of ik dat kan lenen, die hack kan ik niet passend krijgen.

Als lenen etc. niet lukt, ga ik overige proberen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 22:10

Nieuwe opties....

Iemand hier wel eens met een "bloem" gereden? Lijkt me ook een goed optie.
En een doe het zelf bitloos hoofdstel zoals wordt uitgelegd op http://www.buitenzinnig.nl ?
Ga morgen touwtjes kopen bij de hornbach en knutselen.
(Denk dat de neusriem van mijn stang en trens wel geschikt is om te verbouwen)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:16

MMMM...aan deze hackamore zit een kinketting, of heb ik het mis? Je weet hoop ik dat dit dus eigenlijk net zo streng inwerkt als een bit?? Zeker omdat, als je lang genoeg gaat hangen/trekken, ook nog eens de ademhaling ( neus) van het paard gaat afknellen.
Wil je bitloos, kies dan ook voor ECHT bitloos en koop een goed hoofdstel.
Ik weet hoe deze werken, en het zijn nu niet de meest vriendelijke! De mechanische is dan nog vriendelijker!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:17

Ik rijd wel eens met een 'bloem'

Heel fijn, minder scherp dan een hack maar nog steeds duidelijk. Enige nadeel is dat het 'bloemetje' wel eens wil omklappen zegmaar..