Waarom deze keuze?
Op bokt verscheen het bericht van een proefwedstrijd voor bitloze optomingen.
Gezien het gebrek aan potentiele deelnemers, bedacht dat ondergetekende dan maar eens gek ging doen.
Dus bij vrienden en kennissen rond gevraagd of iemand iets bitloos werkloos in de kast had liggen.
En al gauw werd mij een neckrope en hackamore aangeboden.
Voorwaarde voor de wedstrijd is wel dat het iets is met teugels, dus de keus was snel gemaakt.
Het werd de hackamore.
Eigenlijk wou ik liever een andere bitloze optoming, maar ben toch blij met het gebodene.
Heb in een ver verleden wel eens met een hackamore gereden, op een manege, nadat de paarden naar
de tandarts waren geweest. Was ook een kwestie van gisteren nog met bit, vandaag met bitloos.
Eigenlijk probleemloos, maar ja, ik reed toen nog geen 3 jaar.
Gisteren dus 15 juni, hackamore opgehaald bij Marcella (van bokt), bedankt voor het lenen!
Hoofdstel uit elkaar gehaald, conclusie, te groot hoofdstel, hackamore hing te laag.
Sjol heb ik wel eens gereden met halster met 2 touwtjes en ze gedraagt zich dan ook keurig.
Dus met deze "nieuwe" ietwat op halfzeven hangende optoming richting de rijvereniging vertrokken.
Ja gewoon over de openbare weg (drukke dijk), maar het is Sjol en ik ben ervan overtuigd dat ze
met een bitloze optoming ook gewoon functioneerd.
Onderweg genoten van de ietwat hilarische schaduw die Sjol op de straat had, namelijk een centebak onderlipje.
Op de manege aangekomen had ik mazzel! Ondanks het mooie weer zat de maandag les in de binnenbak,
dus de buitenbak was geheel van ons.
Op bijna geen druk heerlijk te rijden paard.
Wel even aftasten hoeveel druk je moet geven, bijna geen dus, slechts licht contact is voldoende.
Zo wat rond gereden, simpel werk gedaan. Uiteindelijk natuurlijk hoger in gaan stellen, ook dat ging.
Wel enige twijfeling bij lengtebuiging en afwenden, even wennen aan.
Ging al snel beter. Alleen de zigzag appyementen bij het omstellen waren rommelig en slecht afgewerkt.
Tevens tot de conclusie gekomen dat lengtebuiging bij de zijgangen in principe hetzelfde is, alleen
dat Sjol even moest bedenken, dat dat ook nu gevraagd werd, gelukkig snapt ze het principe van buitenteugel
bij de zijgangen prima.
Galop ging eigenlijk lekkerder dan anders (hoewel ik vorige week heerlijk gereden had met stang en trens

Halthouden, lastiger, neigt naar achterwaarts te gaan, moet eerlijk zeggen dat dat probleem zich ook met
een bit wel eens voordoet.
Keertwendingen waren dramatisch, maar ja, dat lag niet aan het bit, train al heel lang niet meer serieus.
(Dat heet rij 1 x per week nog steeds dressuur, maar dat is het dan ook, foei!)
Mijn hoop is nu dat ze niet zo liep omdat het nieuw was en volgende keer of die keer erna haar complete
trucjes arsenaal op me los laat. (En geloof me, ze kent er nogal wat, ze heeft 5 jaar als lespony gelopen.)
En met haar hoofd in de wind loodrecht zijwaarts gaan rennen of zo, of al stofzuigend.
Maar de tijd zal het leren. Mijn persoonlijke test van bitloos versus bit.
Ondertussen een cobhoofstel uit de kelder gehaald en ga die morgen verbouwen tot. Hopelijk past het geheel dan wel.
Rest van onze omschakeling problemen en voordelen volgen nog in updates.
Klein puntje, weet niet of ik nou een hackamore vriendelijker vind dan een bit, maar dat is een andere discussie.
Tot op heden, hackamore geen martelwerktuig omdat ze op 2 pinkjes te rijden was.
Maar morgen, morgen is misschien alles anders............................