Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:54

Vind ik niet. Je denkt er juist over na, dat is goed! OK dan!

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:19

jackie schreef:
er zitten propriocetoren in. geen groeisensoren. zie Dr. Bowker.

Als ik zijn studie (van 2002 of 2003, dacht ik?) goed begrepen heb (en correct herinner) betreft het een onderzoek naar de peptiden die vrijgegeven worden door zenuwen in de dorsale hoefwand, het impar ligament en de diepe buigpees - er wordt dacht ik toch niet gesproken over de straal ?
Maargoed, in ieder geval zijn er dus zenuwuiteinden in de hoef, maar of dit ook in het hoorn aanwezig is lijkt me niet, omdat hij spreekt van proprioreceptoren en die zitten rond de haarvaten, en vermits hoorn avasculair is zijn er wellicht ook geen zenuwuiteinden in het hoorn. Mocht dat wel zo zijn zou er sprake zijn van pijn als je snijdt in het hoorn...
De proprioreceptoren zouden ervoor zorgen dat de capilairen dilateren, wat wél zou betekenen dat er meer bloedtoevoer is, met alle daaraan gekoppelde consequenties...
"Groeisensoren in de straal" is volgens mij dus werkelijk uit de lucht gegrepen.

Ik zoek het vanavond nog wel eens op, dit is een leuk tijdsverdrijf in m'n studiepauze (volgende week m'n laatste examen!)

Groetjes,
Fred

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:23

Groeisensoren in de straal is ook niet nodig, de druk die op de straal komt tijdens het lopen word doorgegeven aan de rest van de hoef

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:38

@cabcalor: Lijkt mij ook!
Deze receptoren zullen dus misschien in de zenuwuiteinden in het onderliggend straalkussen/straallederhuid liggen. De verhoornde straal drukt dus tegen de grond, dit drukt door in de straallederhuid, de zenuwen worden geprikkeld waar deze proprioreceptoren er dus voor zorgen dat de doorbloeding verbetert simpel gezegd? Doorbloeding=groei
Ik heb een héle tijd terug hier al een discussie over gehad.... Ik geloof namelijk ook dat het een klein beetje erg uit de lucht gegrepen is.. Ik ga vanavond even zoeken waar die discussie was.. Maar eerst nog even wat anders doen! Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:40

cabcalor schreef:
Ik zoek het vanavond nog wel eens op, dit is een leuk tijdsverdrijf in m'n studiepauze (volgende week m'n laatste examen!)

Groetjes,
Fred

Alvast veel succes met je examen!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:29

Nou ik ben weer thuis en heb net de discussie van precies een jaar geleden alweer gevonden waar we het ook over de stralen hadden. Op deze pagina, iets naar beneden en op een paar voorgaande pagina's staat een discussie over het stukje van PN over de receptoren. viewtopic.php?f=111&t=602212&start=675&st=0&sk=t&sd=a
Veel leesplezier Haha! Clown
Cabcalor, succes met je examen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:40

Ah ha, ook een topic wat goed verliep en niet op slot is gegooid! Haha!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:51

Nou, inderdaad! Was een erg leuke discussie. Maar toen al hadden we het over dit onderwerp. En ik kwam heel onbeleefd en wijsneuzerig een paar pagina's terug daar binnenvallen Bloos .
Plus dat ik daar zei dat mijn paard 20 was maar ik had me een jaar vergist haha!
Vlak daarna heb ik 'm van de ijzers afgehaald, by the way *LOL* Ja Nee, niet daardoor!
Jackie zei toen trouwens ook al dat er proprioreceptoren in de hoef zitten, als we toen een beetje behoorlijk naar haar hadden geluisterd was er nu niks aan de hand geweest *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:00

SpikyBlue schreef:
Nou, inderdaad! Was een erg leuke discussie. Maar toen al hadden we het over dit onderwerp. En ik kwam heel onbeleefd en wijsneuzerig een paar pagina's terug daar binnenvallen Bloos .

Jij? Haha! Effe terug lezen! Duivel

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:07

Bloos

Arno was trouwens ook al lekker bezig daar met zijn indeling:

arno8 schreef:
Om even te pesten... wat dachten jullie van deze indeling:

Traditioneel = alles wat slecht is voor een paard
Natuurlijk = alles wat goed is voor een paard

Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:43

Over 2 wkn ga ik naar de jaarlijkse conferentie van de UKNHCP, zal daar ook nog eens rondvragen. Gaan we trouwens ook nog een leuke dissection clinic doen.

Probleem met dit soort zaken als de groeisensoren etcetera is dat vaak om de zaak eenvoudig en begrijpelijk te houden, het dusdanig wordt vereenvoudigd dat het feitelijk niet klopt.

Ik merk toch wel degelijk datv paarden die kort staan, je denkt dat het mis gaat. Weinig hoefgroei en dan ineens beginnen ze als een jekko te groeien. Worden dan toch niet nog korter. Hoe verklaren we dan dit mechanisme? Toch niet door simpelweg een goede doorbloeding?

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 01:28

Leuk! Maar heb ik het goed dat het voornamelijk een samenkomst (babbelnamiddag?) is ipv een studiedag? Dat is althans wat ik opmaak uit het programma op hun website. Ben wel benieuwd naar een verslagje Knipoog

Ivm de "vereenvoudiging", op 'die' website wordt alles vereenvoudigt - het lijkt alsof ze veronderstellen dat de lezer dom is. Overigens hun discussie met mij over de witte lijn heb je wellicht ook gevolgd - én dat was absoluut niet 'ter vereenvoudiging', maar gewoon anatomisch fout. Achteraf stellen dat het ter vereenvoudiging was, is makkelijk. Een of ander verloren gelopen thermografische opname - zogezegd van een paard die op 1 ijzer staat slaat ook nergens op. Ik heb zelf een tijdje met een IR camera gewerkt er moet wat anders aan de hand zijn geweest. Het "hiellanden"... zonder drukplaat wéét je het niet - zelfs niet zoals voorgesteld is in het vertraagde filmpje (er is geen enkele foto waaruit blijkt dat het paard in kwestie landt op z'n hiel), en ik kan nog een tijdje doorgaan....
Maar dat is niet de bedoeling, ik vind het gewoon jammer dat foutieve informatie zeer toegankelijk geschreven wordt en op die manier de wereld wordt ingestuurd.
Ik noem geen namen, maar sinds kort heeft er iemand (een 'professionele' bekapper) een website waarop hoefbevangenheid ge-illustreerd wordt... écht schrikwekkend! Ik vind het persoonlijk niet kunnen als je als 'professioneel' bekapper niet eens weet wàt laminitis is...

Groetjes,
Fred

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:46

cabcalor schreef:
Leuk! Maar heb ik het goed dat het voornamelijk een samenkomst (babbelnamiddag?) is ipv een studiedag? Dat is althans wat ik opmaak uit het programma op hun website. Ben wel benieuwd naar een verslagje Knipoog

Ivm de "vereenvoudiging", op 'die' website wordt alles vereenvoudigt - het lijkt alsof ze veronderstellen dat de lezer dom is. Overigens hun discussie met mij over de witte lijn heb je wellicht ook gevolgd - én dat was absoluut niet 'ter vereenvoudiging', maar gewoon anatomisch fout. Achteraf stellen dat het ter vereenvoudiging was, is makkelijk. Een of ander verloren gelopen thermografische opname - zogezegd van een paard die op 1 ijzer staat slaat ook nergens op. Ik heb zelf een tijdje met een IR camera gewerkt er moet wat anders aan de hand zijn geweest. Het "hiellanden"... zonder drukplaat wéét je het niet - zelfs niet zoals voorgesteld is in het vertraagde filmpje (er is geen enkele foto waaruit blijkt dat het paard in kwestie landt op z'n hiel), en ik kan nog een tijdje doorgaan....
Maar dat is niet de bedoeling, ik vind het gewoon jammer dat foutieve informatie zeer toegankelijk geschreven wordt en op die manier de wereld wordt ingestuurd.
Ik noem geen namen, maar sinds kort heeft er iemand (een 'professionele' bekapper) een website waarop hoefbevangenheid ge-illustreerd wordt... écht schrikwekkend! Ik vind het persoonlijk niet kunnen als je als 'professioneel' bekapper niet eens weet wàt laminitis is...

Groetjes,
Fred

Nou maak je me toch wel heeeel nieuwsgierig.......

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:18

Ik kom als meelezer even met een losse opmerking binnenvallen...
Ik had ook zeer mijn vraagtekens bij de thermo-foto waarvan de site weigert een bron van te geven. Blijkt echter (met dank aan mijn bekapper, die overigens echt geen fan is van de site) dat deze foto uit een strasser-boek komt. Ik heb de foto in het boek gezien en daar wordt dezelfde verklaring gegeven. Maar dat willen ze op de site natuurlijk niet zeggen, want ze zijn daar weer geen fan van strasser Haha!. Mijn bekapper twijfelt trouwens absoluut niet aan deze foto en wat deze beweert (hij is zelf uit de strasser-leerschool). Ik ben toch eerlijk gezegd wel geneigd om iemand als Dr. Strasser te geloven, die kan het zich toch echt niet permitteren om in een boek te knoeien met dit soort info, dacht ik zo.

Zo, ga nu maar verder met jullie discussie, dan kan ik deze weer met plezier gaan volgen Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:44

Dat die foto uit het Strasser boek komt, was mij wel bekend.
Vreemd dat de site dit niet gewoon als bronvermelding wil geven.

Hoewel ik geen fan ben van Strasser, lijkt het mij ook vreemd dat ze met een foto zou knoeien c.q. foute informatie in haar boek zou vermelden.

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:43

't komt inderdaad uit het Strasser boek. Uit zeer goeie bron (letterlijk dé bron) wéét ik dus dat het niet gaat over een paard die aan 1 hoef is beslagen, maargoed dat geloof je of niet. Heb ook geen zin om daar ellenlange discussies over te voeren Knipoog
Ik heb hier trouwens al ergens op bokt een foto geplaatst waaruit blijkt dat een beslagen hoef, thermografisch niet algeheel blauw ziet; ok afhankelijk van de schaal dat je gebruikt uiteraard, maar spuit maar eens een been af met gewoon koud stromend water en kijk dan eens door een infrarood camera - 't lijkt verdacht op het "blauwe" been van die bewuste foto. Beschouw dit laatste maar als een tip Knipoog

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:24

cabcalor schreef:

Groetjes,
Fred

ER is een jaarlijkse bijeenkomst, maar wij gaan ook nog wat clinics volgen die niet op het programma staan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:03

JoviBan schreef:
Dat die foto uit het Strasser boek komt, was mij wel bekend.
Vreemd dat de site dit niet gewoon als bronvermelding wil geven.

Hoewel ik geen fan ben van Strasser, lijkt het mij ook vreemd dat ze met een foto zou knoeien c.q. foute informatie in haar boek zou vermelden.

er staat nog een foto in, van een paard dat net warm beslagen is

En dan nóg, als er geknoeid zou zijn met die foto.... is dat nog géén bewijs dat het hoefmechanisme níet vermindert door ijzers.

Er zijn inmiddels ook andere wetenschappelijke artikelen die op hetzelfde wijzen. abstract van het betreffende artikel De hoofdvraag van dat onderzoek was niet direct 'vermindering van uitzetting door beslag', maar in de conclusie merken ze dat wel op. Maar het komt er op neer dat ze daar meten dat de hoef minder uitzet wanneer deze beslagen is en dat een onbeslagen hoef niet alleen uitzet bij het neerkomen, maar ook even extra 'inkrimpt'/samenknijpt wanneer deze weer los komt. Dat gebeurt bij een beslagen hoef niet!!

Voor de liefhebbers: een artikel dat heel scherp neerzet hoe de zaken inelkaar steken

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:59

Je moet je eerst registreren en US $30,- betalen voordat je het artikel kunt lezen, beetje jammer Arno Lijst Rolleyes
Natuurlijk is dat geen bewijs dat een ijzer het hoefmechanisme níet vermindert. Ze hadden alleen beter die foto weg kunnen laten, ik denk dat deze foto veel mensen tegen de borst stoot omdat de nepheid ervanaf druipt.. Ze hadden de boodschap beter op een andere manier kunnen brengen. Haha!

Maar goed, ik ben ook erg benieuwd wat Deighton over een week allemaal gaat vertellen over de werking van de straal!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:34

SpikyBlue schreef:
Je moet je eerst registreren en US $30,- betalen voordat je het artikel kunt lezen, beetje jammer Arno Lijst Rolleyes
Natuurlijk is dat geen bewijs dat een ijzer het hoefmechanisme níet vermindert. Ze hadden alleen beter die foto weg kunnen laten, ik denk dat deze foto veel mensen tegen de borst stoot omdat de nepheid ervanaf druipt.. Ze hadden de boodschap beter op een andere manier kunnen brengen. Haha!

Maar goed, ik ben ook erg benieuwd wat Deighton over een week allemaal gaat vertellen over de werking van de straal!

Zal je jezelf toch eerst moeten registreren a raison van......je raadt het al. 30 euri's.,

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:57

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:11

SpikyBlue schreef:

tsja of je moet de juiste mensen kennen Knipoog Tong uitsteken

óf bij een universiteit aanvragen á 7 euro per artikel

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:26

ik meld me als meelezer... Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:32

Ik twijfelde ook al langer aan dit soort foto's.

Ze laten amper een doorbloeding zien...hoe kan in vredesnaam een paard dan nog functioneren???

Ik zie toch heel wat paarden goed functioneren met beslag onder.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:35

Cowgirl schreef:
Ik zie toch heel wat paarden goed functioneren met beslag onder.

Het merendeel kan niet meer zonder .... volgens de eigenaar. Beslag doet "wat" met de hoeven.