ijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 15:23

ik heb er even over na gedacht dit topic hier neer te zetten maar ik doe het toch

ik ben zelf geen natural noch een normal (zoals jullie het noemmen)

maar ik had toch nog een vraag
naturals zijn zwaar tegen ijzers toch zijn er dingen waarbij ik in mijn ogen ijzers noodzakelijk vind.
zoals bv bij een veulen een bok hoefje wat je tijdig kan corrigeren met een snavel ijzer zodat het dier uiteindelijk weer redelijk normaal rond kan komen zonder ijzers.

dus mijn vraag eingelijk als je vergroeiing of beschadiging kan corrigeren/genezen met een (tijdelijk) ijzer zouden jullie dat doen of niet.

en dan gaarne normale andwoorden en ook onderbouwingen ik ben er wel nieuwschierig naar
en ook geen modder gegooi graag Haha!
gr me

Nammie

Re: ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:05

Mijn bekapper is er heilig van overtuigd dat ijzers nooit hoeven , dus ook niet bij bokvoetjes etc.
En ik geloof heilig in mijn bekapper!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:32

Ik zweef ook een beetje tussen de 'naturals' en de 'normals' in, net zoals jij rommulus.
Ik vind inderdaad dat bij een veulen met een bokhoef, je best een ijzer kunt gebruiken, of misschien beter een hoefschoentje met zo'n snavel, want ik zie toch liever geen nagels in de hoef geslagen.
Maar bij een bokhoefje zou het veulen in het wild waarschijnlijk toch niet overleven, daar worden de langzame dieren eruit gehaald door roofdieren, en dat is dan wel 'natural' maar als dat veulentje door een ijzer wel weer een kans heeft dan kies je daar toch voor Lachen
Bij oudere paarden zou ik nooit iets gaan corrigeren met een ijzer, als ze uitgegroeid zijn dan krijg je daar toch weer problemen door denk ik.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 17:46

@Nammie zou je dat ook kunnen onderbouwen ???

@MysticTinker krom gezegd ben ik niet zo hoefschoennerig en zou dus voor een plakijzertje kiezen ofzo Haha!
het is ook wel zo dat zo'n veulen het niet zou overleven maar het leeft niet in het wild dus ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om het zelfde te doen.

bij oudere paarden is idd een correctie niet te doen moet je ook niet meer doen maar als bv : de hoefwand los laat en er een aanzienlijk stuk weg ge kapt moet worden zou ik ook bij een ouder paard kiezen voor een tijdelijk ijzer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:05

een bokhoef is wel degelijk met NB op te lossen. Ik heb een veulen bekapt dat een bokhoef had. Elke week de achterkant iets teruggehaald en nu staat ze er prima op.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 19:25

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:36

Dat vraag ik me ook af, deze bijvoorbeeld:
http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... eltv19.jpg
Als daar geen snaveltje aan komt dan blijft het paardje toch steeds op de toon lopen, zelfs als de hielen worden bijgevijld..
Misschien komt het bij een aantal vanzelf wel goed, of nemen ze zelf een andere stand aan na het bekappen, maar er zullen toch ook veulens zijn die op de toon blijven lopen..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 19:50

idd en dat zijn de voorbeelden waar ik dus benieuwd naar ben hoe je dat dus zonder ijzers zou oplossen

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:47

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:01

en dat is wel natural ???

dit is het zelfde idee als ijzers
alleen veert dit iets meer mee maar sluit het meer af van vocht dan een ijzer

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:27

Afbeelding

Hielen korter maken dus, ipv teen proberen te verlengen...

Overigens lijken hoefijzers alleen nuttig (tijdelijk) bij een fractuur van hoefbeen of straalbeen (immobiliserend) en bij _extreme_ hoefkraakbeenverbening. (preventief, om te voorkomen dat deze takken zullen afbreken).
Tot op heden anders nog geen andere mogelijke pathologieën gezien waarbij hoefijzers nuttig kunnen zijn - maar ik heb vast ook nog niet alles gezien Knipoog

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:30

mijn pony is hoefbevangen geweest en heeft wel ijzers en die laat ik er voorlopig op zitten! Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 09:50

@cabcalor bedankt voor de plaatjes legt wel wat uit maar ik blijf het idee hebben dat het niet altijd werkt en dat je wel eens wat moet.

in iedergeval bedankt voor de reacties tot nu toe Haha!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:36

Hoi,

Zoals Jacky al aangeeft biedt Vettec hier wel een oplossing voor.
Een snavelijzer is wel een makkelijke oplossing, maar heeft wat mij betreft teveel nadelen.
Ik geloof niet dat je alles met bekappen oplost.

Binnenkort hebben we voor de leden van onze bekappersvereniging een demo van Vettec georganiseerd. Met name voor veulenhoefjes biedt het goede perspectieven.

groet,
Simon

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:00

Een goede smid zal een bokhoef eerst goed bekijken en dan de beste strategie uitstippelen. Dat zal bij de een een snavelijzertje zijn, bij de ander elke 2 weken een klein stukje verzenen inkorten. Extreme gevallen worden ook wel in het gips gezet; je kunt via een forum nooit zeggen wat voor JOUW paard het beste is; als je anders ook op je smid vertrouwt, zou ik dat nu ook doen.
Dat paarden met ijzers allemaal problemen krijgen en jong sterven aan de verschrikkelijkste hoefafwijkingen is pure ONZIN.
Je moet doen wat JIJ denkt wat op DIT moment het beste voor JOUW paard is.
En laat je door niemand bang praten!

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:29

Mijn pony heeft een bokhoef. Dat is op latere leeftijd pas gecorrigeerd omdat geen enkele andere klassieke hoefsmid er aan wilde beginnen terwijl ik het nadukkelijk vroeg. Met natuurlijk bekappen is het al een heel stuk gebeterd.
Andere aandoeningen zoals hoefkatrolontsteking komt bij natuurlijk bekapte paarden niet voor...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:29

linky schreef:
Een goede smid zal een bokhoef eerst goed bekijken en dan de beste strategie uitstippelen. Dat zal bij de een een snavelijzertje zijn, bij de ander elke 2 weken een klein stukje verzenen inkorten. Extreme gevallen worden ook wel in het gips gezet; je kunt via een forum nooit zeggen wat voor JOUW paard het beste is; als je anders ook op je smid vertrouwt, zou ik dat nu ook doen.
Dat paarden met ijzers allemaal problemen krijgen en jong sterven aan de verschrikkelijkste hoefafwijkingen is pure ONZIN.
Je moet doen wat JIJ denkt wat op DIT moment het beste voor JOUW paard is.
En laat je door niemand bang praten!

ik geloof dat je geheel oftopic gaat
ik heb niet een paard met een afwijking

en het gaat ook niet alleen over een bokhoef het was genomen als voorbeeld zo kun je bv ook een groot stuk uit de hoef nemen of een hoorn scheur tot de kroonrand

het zijn maar voorbeelden
maar zou een natural dan wel op ijzers gaan om het te laten genezen/corrigeren ???

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:40

Die van mij staat al zolang ik mij kan geheugen op ijzers. Ik heb geprobeerd zonder ijzers en met hoefschoenen, maar mijn paard loopt gewoon stok kreupel zonder ijzers. (ook als je hem langere tijd zonder zet) Hij gaat gewoon de hele dag stil staan en loopt alleen als het moet. Hij heeft dan dus echt pijn. Nou sorry, maar dan kies ik voor ijzers! Komt ook nog eens bij dat we veel over de weg rijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:38

dat hij niet zonder ijzers kan zegt meer over de schade die de hoefijzers hebben veroorzaakt en de zwakke hoeven die hij nu heeft!

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:00

Dat weet ik ook. De vorige eigenaar heeft hem altijd op ijzers gehad. Ik had hem liever (Vooral zomers) zonder gezien. Maar ik wil emee duidelijk maken dat niet iedereen de keus heeft om zijn of haar paard zonder ijzers te zetten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:03

die keus heb je wel, maar misschien kan ik dat maar beter niet hardop zeggen, want er wordt toch niet naar geluisterd en ik ben het zat om het telkens weer van A tot Z uit te leggen.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:54

ik kan dat niet. ik laat niet mijn paard maanden met pijn lopen, zelfs hij was gewoon zichzelf niet meer. En met ijzers heeft hij nergens last van en hij is ook nooit kreupel en altijd kerngezond! je kan niet alles van 1 kant bekijken, ik ben ook natural gericht, rij bit en boomloos en mijn paard staat zoveel mogelijk buiten. Alleen de ijzers zijn gewoon noodzakelijk voor hem. en ik kan het niet aanzien dat myn paard pijn heeft door mijn toedoen, en eigewijzigheid hem toch zonder ijzers te willen. Maar ik denk dat wij het nooit eens gaan worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:24

Zoek de verschillen:

Afbeelding
een beslagen, ongezonde hoef, met laterale straalgroeven die bínnen de hoefballen vallen: samengeknepen hielen dus met alle gevolgen van dien

Afbeelding
een gezonde onbeslagen hoef, met laterale straalgroeven die buiten de hoefballen vallen

Afbeelding
het verschil in model tussen een natuurlijke hoef en een beslagen hoef

tekening van achteraanzicht van een samengeknepen hoef en een gezonde hoef

Afbeelding

achteraanzicht beslagen heof

Afbeelding

achteraanzicht onbeslagen hoef

Afbeelding

en ter illustratie een foto die ik zélf gemaakt heb van een jong veulen, om te laten zien dat elk paard met gezonde hoeven geboren wordt:

Afbeelding

Ik vraag degene die hier vinden dat hun paard gezonde hoeven heeft óp ijzers, om (links naar) foto's van de zijkant en onderkant hier te plaatsen, zodat we kunnen kijken of de hielen samengeknepen zijn of niet.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:26

Je mag best foto's kijken van mijn paard zijn hoeven(met ijzers). Maar iets in mij zegt dat het bij jou toch niet goed zal zijn, omdat jij pertinent tegen ijzers bent....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:29

Ipsilonka, ik ga het toch proberen Haha!.

Nu maak ik met dat doel nooit foto's, maar ik heb toch een paar links kunnen vinden Lachen (met stiften ingedraaid).
Afbeelding

Afbeelding