nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:36

jasmijn78 schreef:
Wat een zinloos topic eigenlijk weer. Dat ik hier nog op reageer!.

Om nog even te zeiken en te trappen?!

jasmijn78 schreef:
Maar goed, even aan TS: Het artikel dat ik heb omschreven in mijn eerdere post komt uit een betrouwbare bron. Het artikel is geen hetze tegen natuurlijk bekappers (in tegenstelling tot wat een aantal 'naturals' hier op bokt ervan denken). Je kunt altijd nog even het volledige artikel proberen op te vragen, want dat was te lang om dat even helemaal over te tikken.

Knàp dat je in de gedachten van andere posters kunt kruipen. Niemand die hier gezegd heeft dat het artikel in de Hoefslag een "hetze" tegen natuurlijk bekappen is. Het is een artikel dat geschreven is door iemand van de Nederlandse Vereniging van Hoefsmeden; dàt is wat opgemerkt is. Dùs is het niet objectief.

jasmijn78 schreef:
Wat ik heel erg jammer vind is dat een hoop 'naturals' zo afgeven op TB. Dat men spreekt van 'ijzermensen' en 'ijzervreters' komt op mij een beetje zielig en kortzichtig over. Je moet compleet 'natural' zijn (bitloos, boomloos, NB etc) anders hoor je er niet bij en mishandel je je paard. Realiseer je goed dat mensen die dergelijke uitspraken doen iig niet objectief zijn en enkel preken voor eigen parochie. Het hele 'natural' gebeuren begint imo bijna sekteachtige vormen aan te nemen.

Allemaal je eigen beleving en je eigen interpretatie. Als jij je zo aangevallen voelt en vindt dat "je er niet bij hoort", wat doe je dan in dit NA subforum?!
Niemand die hier een ander een paardenmishandelaar noemt. Ook het woord ijzervreters is hier volgens mij niet gevallen. Er worden hier prima objectieve adviezen gegeven, niemand die hier "preekt". Mijn eigen eerste reactie op de TS was bovendien deze (mijn eigen quote):
Citaat:

Hoewel ik een voorstander ben van natuurlijk bekappen, denk ik wel dat als je pony nu geen problemen heeft, sterke en gezonde hoeven heeft en het prima doet met traditioneel bekappen, er geen reden is om over te stappen.
Ook kan het heel goed zijn dat jouw hoefsmid de hoeven van jouw pony toch goed bekapt (dus de hoefwand gelijk aan de zoolrand houdt, niet in de zool snijdt, goede afronding maakt e.d.).

jasmijn78 schreef:
Als ik jou was zou ik mij goed laten informeren en ik denk dat Bokt hiervoor niet het juiste medium is, daar in de meeste reacties alles over 1 kam wordt geschoren. Verdiep je in wetenschappelijke onderzoeken (uitgevoerd door wetenschappers) en artikelen (altijd naar de bron vragen en checken), laat je inlichten door brancheverenigingen (zij kunnen je ook verwijzen naar een betrouwbare smid/bekapper), vraag naar referenties en trek je eigen conlusie.

Helemaal mee eens. Een goed medium is www.hoefnatuurlijk.nl. Daar staan allerlei wetenschappelijke onderzoeken en artikelen vermeld (met bron).
Een branchevereniging van hoefsmeden zegt imo niet veel, want in een andere topic op Bokt werd naar deze branchevereniging verwezen en toen bleken er nogal wat hoefsmeden bij aangesloten te zijn die behoorliijk lopen te prutsen en hoeven vernaggeld hebben!

jasmijn78 schreef:
Realiseer je goed dat mensen die een bepaalde methode zijn gaan aanhangen, daar veel geld aan uit hebben gegeven en continu roepen dat dat het beste is, jou niet gauw de nadelen ervan zullen vertellen of zullen erkennen dat zij misschien een verkeerde keuze hebben gemaakt. Dat is al moeilijk om dat tegenover zichzelf te doen, laat staan naar jou.
.
Dat "veel" geld valt wel mee. Buiten dat, heeft ook deze opmerking van jou geen enkele toegevoegde waarde. Het geeft maar weer aan hoe graag je wilt afgeven op natuurlijk bekappen, wéer even een extra steek onder water...
Dat er geen nadelen worden verteld, is omdat er geen nadelen ZIJN, op de "nadelen" na zoals die hier in 't begin van dit topic genoemd zijn.
Ik denk dat wanneer iemand terug komt van natuurlijk bekappen, omdat het niet goed ging, diegene daar heus wel mee naar buiten komt. Tot nu toe is dat nog steeds niet gebeurd en is iedereen positief en enthousiast. In plaats van dat dit jou iets zegt en dat je denkt van 'goh, dus er zal wel iets goeds in zitten in die methode', blijf je er tegenaan trappen. Op die manier wordt het inderdaad een zinloos topic.

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:38

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:41

Jovarna, Wie had dat artikel dan wel moeten schrijven om het als objectief voor jou door te laten gaan????

Daarnaast vind IK dat op www.hoefnatuurlijk.nl een hele berg onzin wordt geschreven, dat ook nog eens nergens op gebaseerd is....... jaaa en of ander onderzoekertje, maar niet door gerenomeerde instituten.

Hoefsmid is een vrij beroep,ik kan morgen op mijn bus plakken dat ik smid ben. En daarom is het best heel belangrijk om een rijksgediplomeerde smid te hebben die ook nog eens bij de branchevereniging is aangesloten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:52

KiWiKo schreef:
Jovarna, Wie had dat artikel dan wel moeten schrijven om het als objectief voor jou door te laten gaan????

Het was een objectief artikel geweest wanneer het was geschreven door iemand die niets met hoeven heeft te maken, dus zelf geen smid en ook geen bekapper is. Ik heb twee recente onderzoeken voor m'n neus, die zal ik straks plaatsen.

KiWiKo schreef:
Daarnaast vind IK dat op www.hoefnatuurlijk.nl een hele berg onzin wordt geschreven, dat ook nog eens nergens op gebaseerd is....... jaaa en of ander onderzoekertje, maar niet door gerenomeerde instituten.

Dus jij hecht waarde aan instituten..., ik niet. Voor mij is de praktijk van belang.

KiWiKo schreef:
Hoefsmid is een vrij beroep,ik kan morgen op mijn bus plakken dat ik smid ben. En daarom is het best heel belangrijk om een rijksgediplomeerde smid te hebben die ook nog eens bij de branchevereniging is aangesloten.

Nogmaals, in dat topic bleek toch dat er nogal wat hoefsmeden op die lijst staan, die er niks van bakken. Die branchevereniging geeft dus ook geen garantie.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:55

er zijn op alle werkzame gebieden mensen die er niks van bakken...... kijk bijvoorbeeld eens naar onze ministers

Ik hecht niet waarde aan instituten, maar zeg niet dat iets wetenschappelijk bewezen is als dit NIET zo is

Hoe moet nou iemand een stuk schrijven over hoeven, als diegene niet eens weet hoe een hoef eruit ziet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:26

De beloofde onderzoeken!

Het onderzoek van Meike van Heel is hier te vinden:
http://www.evj.co.uk/archive/2004.htm
of rechtstreeks naar het pfd-bestand:
http://www.evj.co.uk/archive/downloads/ ... 78_782.pdf

Korte samenvatting:

Bij bekappen, dus blootvoets, is aangetoond dat paarden een specifieke manier van landen en voetafwikkelen hebben. Bekappen leidt tot meer symmetrie in afwikkelen en verkort de landingsduur in voor- en achtervoeten.

Bij beslaan, dus met ijzers, werd in 8 weken tijd de hoefhoek gemiddeld 3.3 graden kleiner (weker). De veranderingen waren vrijwel gelijk in voor- en achterhoeven. Het aangrijpingspunt van de bodemreactiekracht verschuift als gevolg van de verandering in hoefstand, zoals verwacht, naar achteren, in zowel als voor- als achterhoef. Het lijkt er dus op dat het paard compenseert voor de veranderingen die optreden gedurende het hoefbeslaginterval: in de voorhand relatief weinig en in de achterhand kennelijk meer. Dit werd ook waar genomen in het afwikkelpatroon.
Paarden blijken met name in het hoefgewricht te compenseren. De belastingstoename zal opgevangen moeten worden door de pees van de diepe buiger welke aanhecht op het hoefbeen; hierdoor zal dus ook de hoefkatrol zwaarder belast worden gedurende het beslag interval.

Dit onderzoek is aan de Faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht gestart om een nieuw hoefijzer te ontwikkelen, welke deze nadelige gevolgen van de huidige hoefijzers niet zou hebben. Dit nieuwe ijzer zou het afwikkelen van de hoef moeten vergemakkelijken en de belasting van de ondervoet te verlagen....

Verder is er deze doorbraak in het onderzoek naar (natuurlijke) hoeven:

http://www.hoofrehab.com/jaime.htm

Deze pagina is vrij recent aan de betreffende website van Pete Ramey toegevoegd.

Veel leesplezier!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:34

Jovarna schreef:
Realiseer je goed dat mensen die een bepaalde methode zijn gaan aanhangen, daar veel geld aan uit hebben gegeven en continu roepen dat dat het beste is, jou niet gauw de nadelen ervan zullen vertellen of zullen erkennen dat zij misschien een verkeerde keuze hebben gemaakt. Dat is al moeilijk om dat tegenover zichzelf te doen, laat staan naar jou.

.
Dat "veel" geld valt wel mee. Buiten dat, heeft ook deze opmerking van jou geen enkele toegevoegde waarde. Het geeft maar weer aan hoe graag je wilt afgeven op natuurlijk bekappen, wéer even een extra steek onder water...

Met een 'bepaalde methode' doel ik op zowel NB als TB. Dus geen steek onder water...

Jovarna schreef:
Dat er geen nadelen worden verteld, is omdat er geen nadelen ZIJN, op de "nadelen" na zoals die hier in 't begin van dit topic genoemd zijn.

Die zijn er wel, nl: het te ver laten zakken van de verzenen waardoor de diepe buigpees te veel belast wordt (zie mijn eerste post). En bij NB worden geen ijzers gebruikt, wat een nadeel kan zijn als je bijvoorbeeld wedstrijden of western wil gaan rijden. En een nadeel is dat er geen erkende opleiding en branchevereniging is, waardoor je niet altijd zeker weet of je met een deskundig persoon te maken hebt.

KiWiKo schreef:
jaaa en of ander onderzoekertje, maar niet door gerenomeerde instituten.

Ook een nadeel...

KiWiKo schreef:
er zijn op alle werkzame gebieden mensen die er niks van bakken......

Dat zei ik ook al, alleen dat wordt niet gequote.

KiWiKo schreef:
Ik hecht niet waarde aan instituten, maar zeg niet dat iets wetenschappelijk bewezen is als dit NIET zo is

Ik hecht wel waarde aan zaken die wetenschappelijk zijn onderzocht door gerenommeerde instituten en deskundige wetenschappers. Zeker als het om de gezondheid van mijn paard gaat.

KiWiKo schreef:
Hoe moet nou iemand een stuk schrijven over hoeven, als diegene niet eens weet hoe een hoef eruit ziet

iid.

Jovarna schreef:
Knàp dat je in de gedachten van andere posters kunt kruipen.

Ik lees gewoon wat er gepost wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:05

Het te ver laten zakken van de verzenen veroorzaakt geen overbelasting van de diepe buigpees. Dit gebeurt juist veel bij paarden die op ijzers lopen (zie o.a. genoemd onderzoek).

Verder noem je nu praktische nadelen van natuurlijk bekappen, zoals bepaalde wedstrijden niet kunnen rijden of geen western kunnen rijden. Dat is een nadeel voor de mens, nièt voor de hoef en het paard. Bovendien zijn dit geen "nadelen" van natuurlijk bekappen, maar van blootvoets in z'n algemeen.
En wat die erkende opleiding en branchevereniging betreft, voor de 3e keer: ook dit geeft geen garantie voor vakmanschap en gezonde hoeven en benen!

KiWiKo schreef:
jasmijn78 schreef:
iid.

Zie genoemd onderzoek.

jasmijn78 schreef:
Ik lees gewoon wat er gepost wordt...

Blijkbaar niet. Er werd gepost dat het arikel in de Hoefslag geen objectief artikel is. Nièt dat 'wij' vinden dat dit artikel een hetze tegen natuurlijk bekappen is. Je leest dus niet goed, je interpreteert...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:12

Nog een kleine toevoeging/wijziging op m'n vorige post:

TE is nooit goed natuurlijk.
TE laag op de verzenen is niet goed, gewoon laag op de verzenen is wel goed. Hoewel er per paard wordt bekeken hoe laag de verzenen kunnen zakken. En wanneer dit gebeurt, gebeurt het ook heel geleidelijk, dus nooit drastisch en ook niet 'omdat het moet'.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:24

jasmijn78 schreef:

Ik hecht wel waarde aan zaken die wetenschappelijk zijn onderzocht door gerenommeerde instituten en deskundige wetenschappers. Zeker als het om de gezondheid van mijn paard gaat.

Kom jij maar eens met een onderzoek dat uitwijst dat hoefijzers voordelen hebben voor de gezondheid van een paard, uitgevoerd door een wetenschapper.
En dan niet voor paarden met een bepaalde afwijking.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:28

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wil toch erg graag wel even reageren.

Ik heb in oktober 2004 een haflinger gekocht. De eerste week ging super goed, lekker kunnen rijden, moest ook flink conditie opbouwen. Dit ging de eerste 2 a 3 week super goed en we waren een flink eind op weg.
Vanaf toen is alles fout gegaan, mevrouw was erg vaak kreupel en dan de ene keer wel en de andere keer niet (bijv als we naar les moesten was ze kreupel en als ik zei dat we een buitenritje gingen maken liep ze goed (en als ze bij de manege aankwam bijv dan was t ineens weer helemaal fout)) dus ik dacht, aanstellerij niet zeuren heh... zo dom als ik was.... Ik deed wel rustiger aaan. Uiteindelijk werd ze zo kreupel, dit kon ik echt niet meer aanzien. Meteen de dierenarts gebeld. Die zei "ja ze is kreupel, maar kan zo niks vinden, je kunt de hoefsmid eens vragen" nou ik geluk, de volgende dag was de hoefsmid op stal voor de andere paarden. Ik kwam net aan en dacht "eens even vragen" wist niet eens dat t de hoefsmid was, maar zo te zien wel (eerste keer dat ik die man zag). Hij wilde wel even kijken naar mn paard en trok de conclusie dat haar hoeven veel te kort waren en ze maar op ijzers moest en dat t dan weer goed zou gaan omdat de hoeven konden groeien. (domme ik, geloofde dat en liet er ijzers onder zetten...) Nouja, ik helemaal blij want mevrouw liep weer goed. ik rustig weer opgebouwt maar uiteindelijk liep ze toch weer kreupel.. Ik op internet opzoeken wat t dan nog zou kunnen zijn. Uiteindelijk kwam ik op een site met natuurlijk bekappen en van Antoine de Bodt. Hij gaf bij ons in de buurt een lesdag en wilde daar wel heen. Hij heeft me dingen geleerd en ik heb die toegepast, die hele "les" heeft ze geen stap kreupel gezet, dus ik kwam met een goed gevoel van mn paardje af! Eenmaal thuis, weer helemaal fout. Ik meer informatie zoeken over natuurlijk bekappen en uiteindelijk bij een bokker uitgekomen die bij mij in de buurt woonde en haar eigen paardje altijd deed en meerdere paarden. Ik dacht "wie niet waagt wie niet wint" dit was op 2 april 2005 en die dag zal ik nooit meer vergeten. Mevrouw heeft vanaf die dag.. vanaf de eerste minuut dat dat meisje(nouja, vrouw) klaar was met bekappen.. heeft ze geen STAP kreupel meer gezet.. ik wilde het niet geloven, maar heb het nu met eigen ogen gezien!

Ik wilde dit alleen maar vertellen. Wat je ermee doet moet je zelf weten, maar ik ben in ieder geval helemaal over terwijl ik in het begin dr maar weinig van wilde geloven!

*oeh.. is wel een lang verhaal geworden zeg *

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:59

Citaat:
Verder noem je nu praktische nadelen van natuurlijk bekappen, zoals bepaalde wedstrijden niet kunnen rijden of geen western kunnen rijden. Dat is een nadeel voor de mens, nièt voor de hoef en het paard. Bovendien zijn dit geen "nadelen" van natuurlijk bekappen, maar van blootvoets in z'n algemeen.

Tuurlijk is dat een nadeel voor de mens en niet voor de hoef, maar bij hoeveel mensen draait het daar niet om?
Merendeel van de paardenbezitters wil iets bereiken in de sport met hun paard, of in ieder geval er 'iets' mee doen, in welk opzicht dan ook, en dan zijn ijzers dus wel verdomde handig....
Ook al maken ijzers, volgens sommige onder ons, de hoef 'ongezond' en zorgt het voor been/hoef problemen, maar ook neemt het hoef/been problemen weg, voor de mensen die dat wensen.

Zo is het ook lang niet voor iedereen mogelijk zijn of haar paard zo natuurlijk mogelijk te houden, niet omdat ze dat niet willen, maar omdat de mogelijkheden er niet zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:05

@ Wendy: idd, laat de normals dan maar eens zelf komen met een goed, en vooral onafhankelijk onderzoek! Volgens mij mag je dan lang zoeken.

@ Bitterbal: heel fijn dat je haflinger weer goed loopt!
Zo zie je inderdaad maar weer: wie niet waagt, wie niet wint.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:06

@ Hetja: hoe vaak is het nu al niet gezegd: hoefijzers nemen geen hoef/been problemen weg, het neemt alleen de symptomen weg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:14

@Hetja:

jasmijn78 schreef eerder:

waarna ik schreef:
Ik denk dat wanneer iemand terug komt van natuurlijk bekappen, omdat het niet goed ging, diegene daar heus wel mee naar buiten komt. Tot nu toe is dat nog steeds niet gebeurd en is iedereen positief en enthousiast.

en jasmijn78 weer schreef:
Die zijn er wel, nl: het te ver laten zakken van de verzenen waardoor de diepe buigpees te veel belast wordt (zie mijn eerste post). En bij NB worden geen ijzers gebruikt, wat een nadeel kan zijn als je bijvoorbeeld wedstrijden of western wil gaan rijden. En een nadeel is dat er geen erkende opleiding en branchevereniging is, waardoor je niet altijd zeker weet of je met een deskundig persoon te maken hebt.

In eerste instantie ging het dus om een bekapmethode waar volgens jasmijn78 nadelen aan kunnen zitten (nadelen voor de hoef/het been/het paard), waarna ze vervolgens nadelen noemt die nadelig zijn voor de mens.

Verder schrijf je dat ijzers ook hoef- en beenproblemen wegnemen.
Vraag nu eens een willekeurige DA hoe vaak het voorkomt dat ijzers een paard werkelijk van z'n problemen hebben geholpen en aandoeningen hebben genezen, en hoe veel paarden er na veel getimmer en getob uiteindelijk toch bij de slager belanden. Gokje…?

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:47

Problemen was niet het goeie woord, ik doelde op symptonen.

Ik weet ook wel dat de oorzaak, het feitelijke probleem dus, er dan nog is.

Ik wilde duidelijk maken dat veel mensen anders denken, paard loopt weer goed, probleem opgelost...

Heb het ook zonder na te lezen zo geplaats, pauze zat er aan te komen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:05

Jovarna schreef:
waarna ze vervolgens nadelen noemt die nadelig zijn voor de mens

Overbelasting van de diepe buigpees met een peesblessure als gevolg lijkt mij een nadeel voor het paard (en ook de eigenaar)
Evenals een paard dat ondersteboven dondert tijdens een springparcours/dressuurproef omdat hij blootvoets zonder stiften geen grip heeft en mogelijk iets breekt of blesseert.
Evenals een westernpaard zonder ijzers waarvan slidingstops worden verwacht.
Dus de methode van bekappen/beslaan kan wel degelijk nadeel opleveren voor het paard, afhankelijk van het doel waar de eigenaar het paard voor gekocht heeft.

En kom niet aan met: dan moet je maar geen proef, parcours of western rijden. Een hoop mensen kopen nou eenmaal een paard voor de sport. En veel paarden zijn gefokt voor dit doel. En als dit op een verantwoorde manier met hoefijzers mogelijk is, waarom dan niet? Er lopen honderden paarden op ijzers en er zijn er evenzoveel die er gewoon gezond stokoud mee worden. En als NB beter zou zijn dan TB/hoefijzers, dit gezondere paarden en betere prestaties op zou leveren, dan zouden topruiters (Anky, Coby, Jeroen Dubbeldam etc) allemaal overgaan op NB. Maar dat doen ze niet.

Jovarna schreef:
Vraag nu eens een willekeurige DA hoe vaak het voorkomt dat ijzers een paard werkelijk van z'n problemen hebben geholpen en aandoeningen hebben genezen, en hoe veel paarden er na veel getimmer en getob uiteindelijk toch bij de slager belanden. Gokje…?

Vraag dan ook even aan de veearts hoeveel paarden er uiteindelijk alsnog bij de slager belanden nadat ze door de veearts zijn opgegeven, en vervolgens zijn behandeld door allerlei kwakzalvers uit het alternatieve/natural cirquit die de eigenaar hebben wijsgemaakt dat zij het paard wel beter konden maken...

(even een voorbeeldje uit mijn eigen praktijk: Een vrouw kwam bij ons op stal staan met een zwaar hoefbevangen paard, opgegeven door de DA. DA had haar met klem geadviseerd het paard asap af te laten maken omdat het zeer veel pijn had, het hoefbeen in zowel de voor als de achterbenen waren erg gekanteld). Was ook duidelijk te zien; paard lag 90% vd tijd met de benen gestrekt en kreunde gewoon van de pijn. At niet meer. Vermagerde sterk. Vrouw kon het niet accepteren dat het paard opgegeven was. Kwam aanzetten met een natuurlijk bekapper, hij had haar gezworen dat hij het paard dmv NB beter kon maken. Hij had ook een prachtige proffesionele website. Is 8 weken (!) met het paard aan de gang geweest (rekende behoorlijke bedragen) zonder enige zichtbare verbetering. Paard heeft al die tijd het grootste deel van de tijd met gestrekte benen in de wei gelegen. Het was niet om aan te zien, zo vreselijk veel pijn had het paard. Niemand kon de vrouw van het tegendeel overtuigen, want de NB had gezworen dat het goed zou komen. Onze staleigenaar heeft het paard uiteindelijk naar de slacht gebracht.)

Ik wil niet zeggen dat alles uit het alternatieve/natural cirquit slecht is, maar er is op het moment wel een wildgroei van alternatieve/natural goeroe's op het gebied van rijden, verzorgen en houden van paarden. Het is voor mensen nou eenmaal moeilijk te bepalen of ze met een deskundige te maken hebben of met een kwakzalver.

(overigens zijn er ook mensen bij ons op stal die hun paard NB laten bekappen en wat prima gaat hoor, om niet alleen maar negatieve verhalen neer te kwakken, zij gebruiken hun paard enkel voor recreatie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:08

jasmijn78 schreef:
Overbelasting van de diepe buigpees met een peesblessure als gevolg lijkt mij een nadeel voor het paard (en ook de eigenaar)

Ja, overbelasting en blessures zijn erg naar. Echter is dit géén specifiek gevolg van blootvoets, maar juist van beslaan.

Dat mensen voor een bepaalde sport of discipline kiezen, dat respecteer ik. Dat er vanwege die bepaalde sport ijzers onder het paard moeten (continue, jaar in jaar uit), vind ìk dus een nadeel van die sport. Echter, je kunt ook bepaalde wedstrijden die op een bepaald terrein plaatsvinden, overslaan, omdat je paard de rest van het jaar wèl de wedstrijden op ander terrein ijzerloos kan doen. Kijk, en dàt respecteer ik veel meer.

jasmijn78 schreef:
Er lopen honderden paarden op ijzers en er zijn er evenzoveel die er gewoon gezond stokoud mee worden. En als NB beter zou zijn dan TB/hoefijzers, dit gezondere paarden en betere prestaties op zou leveren, dan zouden topruiters (Anky, Coby, Jeroen Dubbeldam etc) allemaal overgaan op NB. Maar dat doen ze niet.)

Er worden honderden mensen stokoud terwijl ze hun hele leven roken. Dat maakt een sigaret nog niet gezond.
Dat topruiters niet voor blootvoets kiezen, wil nog niet zeggen dat zij uitermate goede keuzes maken die altijd ten gunste zijn van het welzijn en welbevinden van het paard. Misschien dat deze mensen voor jou een voorbeeldfunctie zijn, voor mij zijn ze dat absoluut niet (in meerdere opzichten).

jasmijn78 schreef:
Vraag dan ook even aan de veearts hoeveel paarden er uiteindelijk alsnog bij de slager belanden nadat ze door de veearts zijn opgegeven, en vervolgens zijn behandeld door allerlei kwakzalvers uit het alternatieve/natural cirquit die de eigenaar hebben wijsgemaakt dat zij het paard wel beter konden maken...

Kwakzalvers zijn er altijd. Echter begrijp ik jouw vergelijking niet. Ik heb het over gediplomeerde hoefsmeden die met ijzers (en wiggen en zooltjes en weet ik wat al niet meer) een paard niet kunnen genezen en jij hebt het over kwakzalvers die dat met bekappen niet kunnen. ( )

jasmijn78 schreef:
(overigens zijn er ook mensen bij ons op stal die hun paard NB laten bekappen en wat prima gaat hoor, om niet alleen maar negatieve verhalen neer te kwakken, zij gebruiken hun paard enkel voor recreatie)

Deze quote laat ik daarom ook nog even staan!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:08

Jovarna schreef:
Echter is dit géén specifiek gevolg van blootvoets, maar juist van beslaan.

Volgens het artikel in de hoefslag kunnen wel blessures ontstaan bij natuurlijk bekappen, doordat de NB wel eens verder laat zakken tot de onderrand van het hoefbeen evenwijdig aan de bodem loopt. De hoefkatrol en de aanhechting van de diepe buigpees worden dan te zwaar belast. Ook wordt er in het artikel aangegeven dat ijzers, mits op de juiste wijze aangebracht, niet schadelijk zijn voor het paard.

Ik vind informatie uit een gerennomeerd paardenvakblad als De Hoefslag betrouwbaarder, dan informatie verstrekt door iemand die alles vanuit een behoorlijk antropormorfistisch persectief benaderd (heb even je website bekeken...) Maar dat is mijn mening...

Jovarna schreef:
Echter, je kunt ook bepaalde wedstrijden die op een bepaald terrein plaatsvinden, overslaan, omdat je paard de rest van het jaar wèl de wedstrijden op ander terrein ijzerloos kan doen. Kijk, en dàt respecteer ik veel meer.

Heb het al eerder gezegd: wat een dooddoener!!! Dat jij die ambities nou niet hebt... Bijna alle outdoorconcoursen zijn op het gras. En overal kan het onverwacht glad worden (bijvoorbeeld door een plotselinge regenbui). Ik ga een outdoor terrein niet op zonder dat mijn paard rondom op stiften staat. Want ik wil geen risico lopen, hoe klein ook. En met mij het gros van de wedstrijdruiters. In de herfst gaan de ijzers onder mijn paarden vandaan, en geen een die daar last van heeft of na het verwijderen van de ijzers gevoelig of kreupel loopt. (net als bij zoveel wedstrijdruiters) Dus ik zie het probleem mbt het welzijn van mijn paarden niet.

Jovarna schreef:
Deze quote laat ik daarom ook nog even staan!

Dan hoop ik iig dat jij het verhaal van het hoefbevangen paard goed hebt gelezen. Dat jij je oogkleppen misschien eens kunt laten zakken. Dat jouw wijze van omgang met jou paard voor jou prima werkt, maar dat dat niet zaligmakend, of de enige juiste wijze van omgang/verzorging is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:17

@jasmijn78:
Je haalt weer het artikel uit de Hoefslag er bij. Ik hecht meer waarde aan onderzoeken in plaats van beweringen, bijv. aan een redelijk onafhankelijk onderzoek zoals ik die hier vandaag geplaatst hebt. Blijkbaar heb jij die nog steeds niet gelezen!?!

En kom op zeg, ik en oogkleppen... De pot verwijt de ketel. Je wordt steeds onaangenamer jasmijn, en je gaat steeds rottere dingen zeggen.
Veel plezier verder, maar ik ga niet meer met je in discussie. En al helemaal niet in dit subforum waar jij - naar eigen zeggen - toch niet bij hoort.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:45

jasmijn78 schreef:
Ik vind informatie uit een gerennomeerd paardenvakblad als De Hoefslag betrouwbaarder, dan informatie verstrekt door iemand die alles vanuit een behoorlijk antropormorfistisch persectief benaderd (heb even je website bekeken...) Maar dat is mijn mening...

Al die gegevens zijn meningen zo lang het niet wetenschappelijk onderzocht is. Volgens mij zijn hoefsmeden nog altijd geen wetenschappers, de mensen van De Hoefslag ook niet.

Het is je al eens eerder gevraag, maar kom dan eens met wetenschappelijk bewijs dat ijzers niet slecht zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:04

Inderdaad jongens, de toon kan wel wat vriendelijker hier!

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:18

Volgens mij stond er niets iets anders, Dorientjuh?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:35

Hetja: ik snap jouw reactie niet helemaal? Ik had het erover dat Jovarna en Jasmijn steeds onaardiger tegen elkaar gingen doen.