Herstellen en natuurlijk bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Herstellen en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 16:11

Hallo,

Ik stel mijn vraag hier om te voorkomen dat iedereen gaat schreeuwen dat ik er ijzers onder moet gooien.

Iemands fjord staat een tijdje bij mij en ik kap haar hoeven op de manier van Frans en Ilona Veldman. Belangrijk deel hiervan: de zool aanhouden.
Nu had de fjord laatst een hoefzweer en om die er uit te halen heeft de DA de halve zool weggesneden. De hoefzweer is inmiddels weg, de pony loopt goed, volgens de dierenarts moet ik gewoon zo doorgaan en dan komt het goed.
Maar toch: hoe moet ik nu bekappen? Ik heb dit weekend alleen de steunsels weggesneden en een afronding gemaakt, ik weet niet wat ik nog meer kan doen. In de toon zit een diep gat, tussen hoefwand en hoefbeen. Ik ben een beetje bang dat er vuil in komt en dat het weer een zweer wordt. Moet ik nu ook de (beschadigde) zool aan blijven houden? Het lijkt me logisch van wel, dan herstelt hij het best. Maar ik wil graag wat meer zekerheid.

Anoniem

Re: Herstellen en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:19

Nee, niet de beschadigde zool aanhouden! Want dan is het niet de zool die je aanhoudt, maar een verwonding.
Voorlopig even niet meer doen dan je al doet: de steunsels bijhouden en de hoefwand rond vijlen. De wond blijft zo mooi vrij van de grond en kan nu genezen.
Om te voorkomen dat de wond gaat ontsteken, is beweging erg belangrijk. Beweging zorgt voor een goed hoefmechanisme, wat weer zorgt voor een goede doorbloeding en zo kan de hoef zichzelf a.h.w. 'schoonhouden' en herstellen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:56

Ik zou zeker zorgen dat het gat schoonblijft, bijvoorbeeld met betadine.
Verder wat jovarna zegt.
In de huiskamer is trouwens ook een topic over natuurlijk bekappen, misschien hebben die mensen ook nog meer tips voor je

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:44

Ik heb nog niet genoeg 'nuttige posts' om in de huiskamer te mogen... dus vandaar dit topic. Alvast bedankt voor de reacties. Ik zal zorgen dat de wond de grond niet raakt. Ik heb het al een tijd schoongehouden met jodium (terwijl er een verband omheen zat) maar volgens de dierenarts hoefde dat maar 10 dagen. Heb ook geen zin om dat langer te blijven doen, want het dier is een ware houdini als het aankomt op het ontsnappen uit verband. Heeft zelfs een hoefzak kapot gescheurd.
Of loop ik echt een groot risico als er geen verband meer omheen zit? Die dierenarts zegt wel van niet, maar hij begon ook al te denken over hoefijzers.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:46

Ik zal de anderen even op dit topic attenderen
Die weten er echt veel meer van dan ik.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:49

Het je trouwens een ervaren natuurlijk bekapper die je eventueel kan adviseren?

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 19:05

Bedankt!
Natuurlijk bekapper heb ik, Klaas Feuth. Die wil ik wel een keer langs laten komen, kan hij gelijk kijken hoe ik het bij de andere paarden doe. Ik hoop dat hij in het weekend kan want anders wordt het heel lastig. Maar de dierenarts vond het er iig goed uitzien (op de hoefzweer na dan, maar daar kon ik ook niks aan doen).

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:10

Mijn paard (dat ik ook natuurlijk bekap) heeft een paar maanden terug ook een hoefzweer gehad, en daarbij is ook een groot stuk van de zool weggesneden. Ik heb hem een tijd met een droge hoefzak om zijn hoef laten rondlopen, maar ik lees dat dat voor jou geen optie is. na de periode met de hoefzak heb ik nog een week of 2 ofzo een watje met betadinezalf in het gat gestopt. Het watje verving ik 1 keer per dag. de zweer is niet teruggekomen.

Omdat ik bang was dat er tijdens het rijden steentjes te hard tegen de weggesneden zool zouden aandrukken, waardoor de nieuwe zool kapot zou gaan, en er weer vuil in zou komen, heb ik een maand of 2 met hoefschoenen gereden (alleen voor, daar had hij de hoefzweer gehad). Na 2 maanden was de zool zo hersteld dat ik hem weer zonder schoenen ben gaan rijden, nooit meer een probleem gehad. de schoenen had ik trouwens ook tegen het afbreken van de hoefwand, omdat er zo'n groot gat langsliep, was ik bang dat de wand voor een groot deel zou afbreken.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:14

Afbeelding

Dit is een foto van de hoef na het wegsnijden van de hoefzweer. Zoals je ziet was het een behoorlijk gat.

Mijn paard werd trouwens (naast mezelf) ook door Klaas Feuth bekapt.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:39

In dit geval zou ik echt even een ervaren bekapper erbij halen.

Naast goed schoon houden natuurlijk.

Ik denk niet dat je jezelf vergeeft als je missnijdt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:31

Arno, als ik het goed begrijp, is het nu langer dan 10 dagen geleden dat de hoefzweer open gesneden is? Als je het sindsdien goed schoongehouden en ontsmet hebt, dan hoef je dat nu inderdaad niet meer te doen en kan de hoef nu zelf z'n werk doen.
Over het algemeen is het goed om na de hoefzweer ongeveer een week nog te ontsmetten (o.a. met een biotex badje, of betadine e.d.), daarna hoeft dat niet meer.

Nog een vraagje arno: wat had je uberhaupt nog aan de hoeven willen doen, als dit paardje geen hoefzweer had gehad? Je gaf aan dat je nu alleen de steunsels en hoefwand doet, maar dat is toch waar natuurlijk bekappen in feite ook op neerkomt?

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:41

Je hebt gelijk, ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik bedoel dat ik de hoefwand nu laat uitsteken, omdat de zool niet de zool is zoals die zou moeten zijn. Normaal houd ik de hoefwand aan.
Maar ik kan dus gewoon rustig doorgaan zoals nu en dan komt het goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:02

Je houdt de steunsels kort en je hebt de hoefwand afgerond en ik zou de hoefwand bij de toon inderdaad iets dragend houden, zodat het paard niet op z'n wond loopt. Maar de wand wel goed afronden dus, zodat die hoef wel goed kan afwikkelen.
Hoe loopt het paard nu trouwens? En hoe gevoelig is het gat in de toon nu nog? Hoe lang is het nu geleden dat de zweer opengesneden is?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:56

Persoonlijk vind ik het een beetje tegenstrijdig: hoefzweer uitsnijden terwijl je natuurlijk bekapt
Mijn paard heeft meerdere keren hoefzweren gekregen door hoefbevangenheid, maar die heb ik er niet uit laten snijden want dan richt je giga veel schade aan in de hoef. Ik heb toen de hoef ingesmeerd met groene klei/leem, en de gehele hoef ingepakt en het paard op de wei laten staan. Dit elke dag herhaalt, hierdoor wordt de hoef weker en kan de hoefzweer makkelijker doorbreken. Bij mijn paard zaten ze erg diep, ze braken steeds bij de kroonrand er door. Als dat er uit gesneden had moeten worden, was er weinig van de hoef over gebleven...

In het verleden liet ik ze nog wel eens uitsnijden, maar dat richt zoveel schade aan, vooral de zool die als bescherming dient voor de inwendige hoef. De ene hoefsmid ontsmette de boel, verbandje erom en 2 dagen op stal. En een andere ontsmette níet en mocht weer de wei in. Volgens hem kon het niet meer gaan infecteren want een hoefzeer is al onstoken. Dus tja
Na het doorbreken gaat ie gewoon zonder ontsmetten, zonder verband oid het land weer in

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:02

angela88 schreef:
Afbeelding

Dit is een foto van de hoef na het wegsnijden van de hoefzweer. Zoals je ziet was het een behoorlijk gat.

Mijn paard werd trouwens (naast mezelf) ook door Klaas Feuth bekapt.

Is dit een foto van VOOR of NA je bent begonnen met natuurlijk bekappen?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 14:10

Jovarna schreef:
Je houdt de steunsels kort en je hebt de hoefwand afgerond en ik zou de hoefwand bij de toon inderdaad iets dragend houden, zodat het paard niet op z'n wond loopt. Maar de wand wel goed afronden dus, zodat die hoef wel goed kan afwikkelen.
Hoe loopt het paard nu trouwens? En hoe gevoelig is het gat in de toon nu nog? Hoe lang is het nu geleden dat de zweer opengesneden is?

Het paard loopt, voor haar doen, nu heel goed (ze loopt altijd al wat raar, is heel gevoelig voor bevangenheid). Ik kan met een hoevenkrabber in het gat, als ik wat dieper gaat schokt ze wat (ze is heel lief dus trappen zal ze nooit doen). De zweer is nu een kleine 4 weken geleden behandeld.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 14:12

schaapjuh schreef:
Persoonlijk vind ik het een beetje tegenstrijdig: hoefzweer uitsnijden terwijl je natuurlijk bekapt

Dat zei ik ook tegen de dierenarts, maar hij wist ook niet hoe het anders moest. En ik wilde echt dat er meteen iets aan gedaan werd want het paard liep echt superkreupel. Een dag na de behandeling liep ze weer helemaal goed dus ik heb er geen spijt van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:37

Wat het uitsnijden van een hoefzweer betreft:

Wanneer een hoefzweer redelijk aan de oppervlakte ligt (zool), dan doet dit zo vreselijk zeer dat je paard er enorm van kreupelt. "Natuurlijk" of niet, als je je paard van de pijn wilt verlossen en niet nog dagen wilt laten rondkreupelen, dan kun je de zweer uit laten snijden. De druk is er dan af, de pijn zakt weg en het paard kan vaak de volgende dag alweer een stuk beter lopen.

Wanneer een hoefzweer wat dieper ligt, dan is het beter om niet te snijden (want dan moet je ook echt diep snijden en daarmee richt je inderdaad schade aan) en de zweer te laten uitgroeien. Een diepe zweer geeft vaak ook minder pijn dan een meer oppervlakkige, dus "kun" je het paard er ook mee door laten lopen.

De adviezen nà het uitsnijden verschillen inderdaad. "Op stal zetten" wordt vaak snel en onterecht geadviseerd. Het beste is gewoon lekker de wei in (hoefmechanisme!) en ongeveer een week nadien dagelijks schoonhouden (bijv. met biotex groen).

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 01:20

ik heb uitgebreide ervaringen met hoefzweren. vorig jaar had mijn merrie ze achter elkaar aan drie benen. na het uitsnijden zijn ze ook nog eens een keer aan de kroonrand doorgebroken. toen zat ik met een gat aan de onderkant en ook nog een gat bij de kroonrand. je wilt niet weten wat dit arme paard voor pijn geleden heeft, ondanks, of misschien vanwege het uitsnijden.

wat mij betreft laat ik nooit mee een hoefzweer uitsnijden.

@ Angela 88: de DA heeft er behoorlijk in gehakt, zeg. bovendien zie ik op die foto flares, te lange steunsels en waarschijnlijk een stevige dubbele zool

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 12:41

Bij Fjalar (het paard) zat de hoefzweer enorm diep, er moesten zelfs foto's gemaakt worden om het te vinden. Ondanks de diepte van de hoefzweer liep ze toch enorm kreupel, het was zo erg dat ze gewoon liever bleef liggen, zelfs voor wat lekkers kwam ze nog maar moeizaam overeind. Dat het een dag later al helemaal voorbij was is voor mij genoeg reden om deze dierenarts te vertrouwen. Ik zou echt het geduld niet hebben gehad om er een zalfje op te smeren, dat zou veel te lang geduurd hebben denk ik. De zool ziet er niet uit, dat geef ik toe. Maar Fjalar heeft er geen last van en loopt gewoon vrolijk rond. Dat ik het er minder uit vind zien is dan maar jammer. Als het nog eens gebeurt, laat ik die dierenarts meteen weer komen.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:39

Afbeelding

Ziet er ehhh "gezond" uit zeg, zo'n natuurlijke voet

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:43

Afbeelding

deze traditioneel bekapte hoef vind je er zeker wel gezond uitzien?

n.a.v. dit geweldige resultaat van de trad. hoefsmid (die in de omgeving in hoog aanzien staat) ben ik begonnen met NB.
Het resultaat kan je hier zien. Ik doe het niet zelf, maar het wordt maandelijks door een in Amerika opgeleide vakman gedaan

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:13

Hij ziet er zeer zeker niet mooi uit, maar toch echt beter dan de foto van die natuurlijke

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:05

Ik dacht dat die foto van die 'natuurlijke hoef', gemaakt was voordat met NB begonnen is... (vandaar ook mijn vraag, een stukje naar boven)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:23

jeetje angela, wat ziet die hoef er raar uit? wat is daarmee gebeurd?? dat ziet er niet uit als eentje die natuurlijk bekapt wordt.