One rein stop, werkt het echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

One rein stop, werkt het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 12:56

Wie heeft al eens de one rein stop moeten gebruiken? Dus als een paard echt op hol sloeg?

Het klinkt allemaal wel heel mooi, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een paard dat in blinde paniek op hol is geslagen zomaar daarop reageert. Zouden ze dat überhaupt nog wel zien of merken, als je hand over de teugel glijdt..

Ik ben nog nooit een echt voorbeeld tegengekomen.

Ik zou het mn paard graag eens aanleren, maar dan moet ik wel eerst weten dat het werkt.

Ik heb hem wel geleerd om met zijn neus naar mn knie te gaan als ik op zijn schouder tik, dan krijgt hij een snoepje, doe ik altijd voordat ik ga rijden aan allebei de kanten om zijn nekspieren op te rekken. Maar is dat niet hetzelfde idee? Dat werkte in ieder geval voor geen meter Koe

Corinne14

Re: One rein stop, werkt het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:59

dit topic volg k ff!! ik weet ook niet zeker of het nou wel echt werkt !!!
Corinne

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:01

Als een paard echt vanuit het niets op hol gaat in blinde paniek dan kun je dat echt niet stoppen.

Anders is het als je paard eens besluit flink de benen te gaan strekken met jou aan boord of als een paard al spanning aan het opbouwen is.

Als je de signalen kunt herkennen dan kun je daar al op inspelen. ORS kan dan een manier zijn om al in een vroeg stadium weer even de aandacht van het paard bij jou te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:04

Ik begrijp het niet helemaal als ik eerlijk ben...

ik heb vroeger geleerd dat als je paard flink de benen neemt, het nog wel eens helpt als je hem naar 1 kant omtrekt. Kan ie niet meer zo hard rennen. Paard blij, ruiter blij, vrolijk verder rijden.

Tegenwoordig moet dat omstandig aangeleerd worden en word er een mooie engelse kreet voor verzonnen Rolleyes

waar is in hemelsnaam de tijd gebleven dat mensen gewoon gingen páárdrijden in plaats van te zemelen Verward

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:05

Ik kan uit ervaring vertellen dat de ORS de afstand die in blinde paniek wordt afgelegd in ieder geval aanmerkelijk bekort Knipoog. Ook het voorkómen van zo'n wilde vlucht is me wel een paar keer gelukt met de ORS. En bitloos werkt hij het best.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:06

Zep, de ORS is eigenlijk meer bedoeld om te voorkomen dat je paard gaat hollen. Door het paard van tevoren al aan te leren te buigen op de meest lichte aanwijzingen, kun je een hoop ellende voorkomen, zoals ik zelf ervaren heb. En da's niks gezemel met dure termen, dat werkt gewoon Haha!.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:03

Zelf nog geen ervaring mee, maar als je de ORS zo aanleert dat het een reflex wordt (ook voor het paard) heb je daar iig een voordeel van. Sowieso haalt het niets uit om alleen de ORS bij een paard te oefenen, de hele NH omgang met de paarden is er voor om het paard meer te laten nadenken, en niet alleen maar zijn instinct te volgen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:08

Je kunt geen reflex aanleren, hoe hard je het ook zou willen.
En Zep, ORS is niet omver trekken hoor, is iets heel anders en je moet het wel degelijk aanleren.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:08

ik ben mijn paard dit nu aan het leren. bij ons op stal zijn we hier mee bezig omdat wij wel allerlei goeie ervaringen hierover hebben gehoord. we weten zelfs stallen ( ikke niet maargoed Tong uitsteken ) waar ze het standaard de paarden aanleren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:12

wil iemand nog even uitleggen hoe dit ook al weer werkt, heb er al eens eerder van gehoord, maar ben even kwijt hoe en wat!
puur intresse, heb het hopelijk nooit nodig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 08:47

oke, ik ga even kijken,
tnks

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:40

Het werkt, kan ik uit ervaring zeggen en ik was eigenlijk nog verbaasd ook. Paardlief schrok zich ongans van een vlieger die net over haar hoofd heen kwam gieren, bedacht zich geen moment, deed een vliegensvlugge keertwending om de achterhand en ging in blinde paniek aan de haal. Het is denk ik wel zaak om dan bij de eerste galopsprongen al in te grijpen, ik denk dat je wel te laat bent als het paard op volledige snelheid is gekomen en het vluchtinstinct dus op volle toeren draait.

En hoe je het noemt, Zep, dat maakt niet zo veel uit, maar je conditioneert het paard op het geven aan eenzijdige teugeldruk en dat is idd niet hetzelfde als een paard "omtrekken". Als je een paard "omtrekt" moet je oppassen dat het niet valt; het hele lijf moet meegeven.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:44

ik ben het mn pony ook aan het aanleren, lijkt me erg handig! ik denk ook wel dat het werkt, maar alleen als hij het echt blindelings doet, het zal niet werken als je zn hoofd echt naar je toe moet trekken..

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:46

Ik heb eens gehoord of gelezen dat de maximale afstand die een vluchtdier (zoals een paard) aflegt om bij een gevaar weg te vluchten ongeveer 200 meter is. Na 200 meter is het ergste gevaar kennelijk geweken en zouden ze vanzelf stoppen of afremmen. De reden volgens het verhaal dat paarden langer doorrennen is dat veel ruiters gaan trekken wat pijn in de mond geeft. Pijn in combinatie met angst is dan de reden om door te blijven rennen. Geen idee meer waar het stond.

Ik heb geen idee of het echt zo werkt maar durf het er maar niet op te gokken en 200 meter uit te zitten! Maar de strekking van het verhaal was dus: blijf zitten en wacht af die 200 meter af ...

De ORS heb ik niet aangeleerd, maar misschien ga ik dat wel doen. Ik denk inderdaad wel dat het alleen in de eerste reactie werkt en niet als je paard al op volle toeren is.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:50

Jalenka_Kiya schreef:
Ik heb eens gehoord of gelezen dat de maximale afstand die een vluchtdier (zoals een paard) aflegt om bij een gevaar weg te vluchten ongeveer 200 meter is. Na 200 meter is het ergste gevaar kennelijk geweken en zouden ze vanzelf stoppen of afremmen. De reden volgens het verhaal dat paarden langer doorrennen is dat veel ruiters gaan trekken wat pijn in de mond geeft. Pijn in combinatie met angst is dan de reden om door te blijven rennen. Geen idee meer waar het stond.

Ik heb geen idee of het echt zo werkt maar durf het er maar niet op te gokken en 200 meter uit te zitten! Maar de strekking van het verhaal was dus: blijf zitten en wacht af die 200 meter af ...

dat heb ik idd ook een keer gelezen Ja

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:52

Goed punt, van die 200m. Ik denk idd dat dat wel klopt. Alleen weet ik niet of het wel een goed idee is om het paard zich over te laten geven aan zijn/haar vluchtinstinct, vooral niet met een ruiter op zijn/haar rug.

Je moet denk ik ook jezelf aanleren metéén de ORS toe te passen in het geval van paardenpaniek, ipv te gaan klemmen of aan het bit/hoofdstel te gaan hangen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:58

Het moet idd een reflex worden voor ruiter EN paard.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:45

Sinds ik deze methode ken heb ik hem 3 keer moeten gebruiken.

1e keer op een pony die ik net had beleerd, miscommunicatie, ze schrok rende in paniek weg, one rein stop en ze stond meteen stil (op een touwhalster net 2 weken onder het zadel)

2e keer met mijn verzorgpaard, ik heb werkelijk geen idee waarom het gebeurde maar ze rende ineens heel hard weg, helemaal in paniek, ik heb nog nooit een paard zó erg in paniek gehad, ze rende zelfs bijna allemaal voetgangers en fietsers omver, het is dat ik met alle macht aan die ene teugel teugel en ze iets opzij week, anders had ze ze plat gerent. Meerdere pogingen gedaan om haar tot stilstand te krijgen maar zodra ik haar zeg maar om had dan trok ze haar hoofd weer terug en rende gewoon weer heel hard die andere kant uit. Het was echt doodeng en pas na minstends 5 min kreeg ik haar tot stilstand, wel met de ors maar pas toen ze iets rustiger werd, het was gewoon doodeng om te beseffen dat zelfs je noodrem niet werkt. Terwijl zij van alle paarden die ik het geleerd heb juist het beste erop reageerde wanneer het niet nodig was.
Het is een aantal keer eerder voorgekomen dat ze zomaar opeens wegschoot maar al die keren kreeg ik haar gewoon terug zonder de ors te hoeven gebruiken, dus het is ook niet zo dat er aan het rijden iets mis was ofzo.

3e keer is nog nietzo heel lang geleden met een ander verzorgpaard, hij schrok rende weg, ik had het eigenlijk nog helemaal niet met hem geoefend, maar hij reageerde er wel op, hij stopte wel alleen was het voor mij al te laat en ik vloog door de lucht Clown (had niet verwacht dat hij erop zou reageren maar was gewoon automatisme van mij) maar het heeft wel de omheining gered omdat hij er ander doorheengevlogen was (zou niet de eerste keer geweest zijn)

Aan de ene kant bent ik er wel positief over alhoewel ik niet denk dat het in echt elke situatie helpt. Als je paard zo erg over de rooie is dat hij gewoon vergeet dat jij er ook nog bent, dan werkt zelfs dit niet. Zij blijven altijd sterker dan wij zijn.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 01:33

Het helpt denk ik meestal wel om de situatie weer onder controle te krijgen. Na het vliegerincident keek mijn paard nog eens om zich heen en ik voelde dat ze klaar stond om alsnog een gier te nemen. Toen heb ik besloten het pand te verlaten Haha! en het verder vanaf de grond op te lossen Clown . Maar zonder de ORS had ik al lang ergens gestrekt op de hei gelegen. Moet er niet aan denken dat dit op straat gebeurd was Nagelbijten / Gniffelen .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:12

Persoonlijk vind ik het handiger om het paard te leren dat je bij schrik niet meer doet dan een enkele sprong opzij en dan gaat kijken wat er eng is. En als je een schrikreactie voelt komen (ja, dat kun je voelen), kun je die meteen inperken. Het is niet erg als een paard schrikt, maar wel als het gaat rennen, dat is in Nederland over het algemeen niet veilig.
Zoals Zep ook zegt: gewoon goed paardrijden.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:28

Briljant advies, maar nu graag wat uitleg, zodat anderen daar ook wat aan hebben. Hoe perk jij dat in? Hard worden, aan die teugels gaan trekken, alles losgooien, paard in een spin trekken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:53

Als je het paard onder gecontroleerde omstandigheden (roundpen bijvoorbeeld) leert omgaan met zijn eigen schrikreacties, dan heb je daar later bij het buitenrijden profijt van. Dus in plaats van het paard een reflex te leren om zijn hoofd te buigen, leer je het paard om bij schrik te stoppen, te kijken en na te denken.
Kun je gewoon met lange lijnen doen, hoef je niet voor op je paard te zitten. Als het paard schrikt en vlucht, laat je hem in het bit lopen. Doet bekkie auw, denkt hij de volgende keer, oja, wegspurten doet bekkie auw, beter niet doen. Niet trekken, maar alleen blokkeren van de ongewenste beweging en daarna aanmoedigen om te kijken naar dat wat de schrik opleverde. Kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:08

Dus dat heeft niets met goed rijden te maken, maar alles met grondwerk. En ja, daardoor leert je paard na te denken. Ik heb eerder in het topic al aangegeven dat het aanleren van de ORS op zich weinig zin heeft als het niet meegenomen wordt in een groter geheel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:20

Cassidy schreef:
Dus dat heeft niets met goed rijden te maken, maar alles met grondwerk. En ja, daardoor leert je paard na te denken. Ik heb eerder in het topic al aangegeven dat het aanleren van de ORS op zich weinig zin heeft als het niet meegenomen wordt in een groter geheel.

Goed rijden vergt goede voorbereiding........
Zoals mijn broer (vliegtuig-idioot) ooit al eens wist op te lepelen: "een superieure piloot gebruikt zijn superieure kennis om te voorkomen dat hij in situaties terecht komt die zijn superieure kunde vereisen."
Kun je dus moeiteloos vertalen naar goed paardrijden, lijkt mij Clown