Tinkerloos schreef:Dit is wel een heel gevaarlijk topic hoor.
Als ik mijn mening geef over hoe IK denk over niet-naturals,hebben we hier al snel een oorlog van naturals tegen niet-naturals.
Ik zal me daarom van kwetsend commentaar onthouden,en ieder zijn eigen ding laten doen.
Ieder doet het anders,en wat ieder ervan denkt is persoonlijk.
Ik kan wel mijn idee over het grootste verschil in omgang vertellen:
Sport gaat veelal voorop bij niet-naturals,en dat is iets wat mij denk ik het meest tegenstaat.
Veel dingen moeten wijken voor de sport.
Ik kan me daar niet veel bij voorstellen...
Mijn paarden en hun belang komen op de eerste plaats,daarna pas wat ik zelf wil.
Want zeg nou zelf,als een paard niet wil springen die dag,of hij wil de trailer niet op,maar jij moet op wedstrijd,wat doe je dan?
Dan gaat ie toch over de sprong,en toch de trailer in,omdat jij je wedstrijd wil rijden.
(niet omdat het paard de wedstrijd wil rijden)
Niet naturals dwingen vaak,terwijl naturals het oplossen door te vragen.
(denk bijv. aan hulpteugels,sporen,die zie je toch regelmatig bij niet-naturals,maar naturals proberen het probleem op de grond op te lossen)
Dit is maar een voorbeeld,en ik zeg ook niet dat ALLE niet-naturals het zo doen,maar ik denk dat dit de grootste verschillen zijn.
Ik vind het jammer dat niet-naturals niet wat meer naar hun paard luisteren,echt kijken naar hun gedrag,en er ook wat aan doen.
Luchtzuigen,weven,onder het zadel met het hoofd in de lucht lopen,door het bit heen lopen enz.
dat soort dingen wordt opgelost met een luchtzuigband,weefrek,martingaal,slofteugel enz.
Ipv. het echte probleem aan te pakken worden er oplossingen gezocht voor die dingen en dat is niet altijd handig.
Beter is het om te onderzoeken waarom het paard luchtzuigd,weeft,door het bit loopt,bokt enz.en er voor te zorgen dat de behoefte er niet meer is.
Ik zie vaak deze discussie voor bijkomen, en het verbaast me zo hoe de "naturals" reageren! Schuif iedereen maar in 1 hokje! Je bent of natural of niet. Ik vind die labels echt zo
.
Ik vind het zo zwart-wit hoe sommige mensen denken. Er zitten ook nog heel veel grijstinten tussenin
. Ten eerste zijn niet alle niet-naturals niet per se sportruiters, je hebt meer recreatieruiters dan echte fanatieke sportruiters. En bovendien, als je een sportruiter bent, betekent het niet gelijk dat je je toevlucht zoekt tot allerlei hulpmiddelen. Ik vind het ook vreemd dat er word gesuggereerd dat niet-naturals niet naar hun paard luisteren & echt kijken?
Er zal altijd een kleine groep (let wel: een erg kleine groep!!) in de paardenwereld zijn die inderdaad zo zijn zoals Tinkerloos hierboven beschrijft, maar dit is een kleine groep en het merendeel van de niet-naturals genieten gewoon van hun paard en de band die er ontstaat, wat je niet alleen verkrijgt door natural te zijn.
Maar goed, dit is mijn nederige mening 
Oja, nog kleine toevoeging: en natuurlijk maken mensen fouten, doen naturals dat dan niet?!
Ik ben het dus ook volledig eens met Leeuwnie.