Boomloos en gelpad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

Boomloos en gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 18:34

Argh, de zoekfunctie doet het niet... een link naar een eerder topic is ook welkom!

Is het een gek idee om een gelpad tussen de pad en het boomloze zadel (Barefoot) te doen? Ik rijd al met dubbele inlages, ondanks dat ik ruim onder het 'aanbevolen-gewicht-voor-dubbele-inlages' zit, maar een gelpad leek me toch wel errug lekker voor paardlief, zeker voor langere ritten...

smurf1988

Re: Boomloos en gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:56

Ik zou het zelf nooit doen. Het liefst heb ik zo min mogelijk dekjes onder mijn zadel, want hoe dikker de dekjes hoe minder goed de warmte weg kan onder het zadel. En helemaal een gelpad is alles behalve ventilerend.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 19:25

Visconti schreef:
Ik zou het zelf nooit doen. Het liefst heb ik zo min mogelijk dekjes onder mijn zadel, want hoe dikker de dekjes hoe minder goed de warmte weg kan onder het zadel. En helemaal een gelpad is alles behalve ventilerend.

Ja, true, daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Dilemma...! Clown

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:28

En een gelpad verdeeld de druk niet goed die geeft namelijk naast het drukpunt een bobbel omdat de gel niet goed weg kan.

Geen goed idee

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:21

Ik denk idd ook niet dat het een goed idee is. Hoe hoger je zit, hoe minder je contact met je paardje is. Hou het maar lekker op inlages Ja

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:48

geluksvogel schreef:
Ik denk idd ook niet dat het een goed idee is. Hoe hoger je zit, hoe minder je contact met je paardje is. Hou het maar lekker op inlages Ja

Ik zit mezelf helemaal panisch te lezen met horrorverhalen over boomloos en drukplekken, vandaar. Als minder contact meer bescherming inhoud, dan gaat dat toch echt even voor Haha!

@Shyla: beugelophanging is nogal een drukpunt; het klinkt wel aannemelijk wat je zegt... kan iemand het bevestigen?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:49

Jamezy schreef:
geluksvogel schreef:

Ik zit mezelf helemaal panisch te lezen met horrorverhalen over boomloos en drukplekken, vandaar. Als minder contact meer bescherming inhoud, dan gaat dat toch echt even voor Haha!

@Shyla: beugelophanging is nogal een drukpunt; het klinkt wel aannemelijk wat je zegt... kan iemand het bevestigen?

Probeer het maar eens uit Pling

Als je een bijna vaste stof opzij duwt en die kan niet verder dan kan het alleen een verdikking vormen.
Waarom denk je dat ze tegenwoordig gelpads met ruggegraadvrijheid en gaatjes hebben gemaakt Knipoog

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 21:04

Shyla25 schreef:
Probeer het maar eens uit Pling

Als je een bijna vaste stof opzij duwt en die kan niet verder dan kan het alleen een verdikking vormen.
Waarom denk je dat ze tegenwoordig gelpads met ruggegraadvrijheid en gaatjes hebben gemaakt Knipoog

Ja, klopt wel, maar ik vraag me af of het qua drukverdeling werkelijk zo schadelijk is... Gel is immers niet echt hard, maar natuurlijk wel een bobbel. Bovendien beschermen de dubbele inlages ook extra, al is het niet veel, maar de drukverdeling van een boomzadel ligt toch wat anders dan bij de Barefoot. Je kunt immers ook een gewoon dekje tussen je pad en zadel doen, mocht je dat willen. Ik heb er gewoon geen verstand van

Maar goed, het is natuurlijk niet zo dat ik het even ga testen ofzo Haha! "Hmm, eens kijken of mijn paardje drukplekken krijgt!"

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:17

Jamezy schreef:
geluksvogel schreef:

Goh dan heb ik die zeker gemist Vork Ik heb wel eens wat verhalen over drukplekken gehoord maar dat komt dan door verkeerde ligging, net niet goed geschikt voor het doeleind dat je wil bereiken, verkeerd dekje of te dunne inlages. Je doet er dus goed aan extra inlages te hebben maar stop er geen 3 paard in svp. Dat gaat natuurlijk te ver als is het comfortabeler voor je paardje denk jij dan Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:00

En het is ook nog eens afhankelijk van je zit en rijstijl.
Niet te veel druk op de beugels is bijvoorbeeld ook wel handig Haha!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 13:42

Dank voor de reacties. Beugels ontlast ik sowieso ieder uur voor langere tijd, en heb ze gelukkig ook niet nodig als houvast om te voorkomen dat ik van paardlief donder Lachen

@Wendy: afhankelijk van je rijstijl of je al dan niet een gelpad onder boomloos doet...? Verklaar je nader Tong uitsteken

Dus eigenlijk is meer bescherming helemaal niet altijd beter...

Drie inlages per pad; hoe zie jij dat voor je? Ik had al ruzie toen ik de tweede erin probeerde te krijgen Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:03

Boomloos blijft lastig niet Knipoog en nee, zacht verdeelt geen gewicht. Meer zacht toevoegen voegt wel demping toe, maar geen verdeling en de prijs is meer afstand, minder contact.

Er is een soort halfweg-'boom'-oplossing in de vorm van niet overdwars verbonden, flexibele maar wel gewichtverdelende panelen. Via de site van greendistance zijn deze corrector panelen in NL verkrijgbaar.
Met een beetje geluk kan je met een dunne- ofmet veel geluk zelfs zónder inlage volstaan.

Ik heb drie sets, er duizenden kilometers mee gereden en Len (de bedenker-maker) unieke feed-back kunnen geven.
Nee, geen boomloos meer. Zelfs zoonlief (5) rijdt inmiddels op een eigen Malibaud zadel mét corrector onder een wollen dek.
Op deze foto kan je goed zien hoe dit ligt
Afbeelding

HC

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:31

Jamezy schreef:
@Wendy: afhankelijk van je rijstijl of je al dan niet een gelpad onder boomloos doet...? Verklaar je nader Tong uitsteken

Ik bedoelde eigenlijk dat het heel erg afhankelijk is van je rijstijl hoeveel druk er op bepaalde plekken komt bij boomloos.
Maar een gelpad heeft volgens mij geen enkele functie bij dremping oid.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:07

Jamezy schreef:
Drie inlages per pad; hoe zie jij dat voor je? Ik had al ruzie toen ik de tweede erin probeerde te krijgen Haha!

Niet dus Haha! omdat het niet goed is denk ik en omdat je er geen 3 inkrijgt Clown

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:01

Ik heb vilt inlages in mijn pads gehad (heb nu kussens gemaakt) die vindt ik het fijnst.
Ach ieder zijn eigen idee, als je paard er maar niet de dupe van wordt Knipoog

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 21:03

Wederom dank voor alle reacties. Boomloos is lastig. Paarden houden is lastig Tong uitsteken Je doet je best, maar doe je wel het juiste? Is ook een stukje onzekerheid, durf ik met zelfkennis te stellen Clown

@HC: ben inmiddels op de site van Green Distance geweest, zeer interessant, en ga me even verder inlezen en een mailtje sturen. Ik citeer van de site: "In sommige gevallen kan de Corrector ook werken onder een boomlooszadel."
Onwijs gave foto trouwens!! Geeft duidelijk weer wat je bedoelt... maken ze ze ook in zwart, zo te zien? Ben enkel nog wit tegengekomen (en ben allergisch voor besmettelijk wit... vooral omdat het na verloop van tijd geel wordt Scheve mond)

@Wendy: nee, ik ben er inderdaad van teruggekomen. Meer bescherming is niet altijd beter Tong uitsteken

@Shyla: ik ben weleens benieuwd naar jouw kussen-creativiteit Haha!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:34

Jamezy schreef:
@Shyla: ik ben weleens benieuwd naar jouw kussen-creativiteit Haha!

Ik had er foto's van maar helaas is mijn uploader gestopt zonder eerst te zeggen dat we dan de foto's kwijt zouden zijn Boos!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:03

Jamezy schreef:
@HC: ben inmiddels op de site van Green Distance geweest, zeer interessant, en ga me even verder inlezen en een mailtje sturen. Ik citeer van de site: "In sommige gevallen kan de Corrector ook werken onder een boomlooszadel."
Onwijs gave foto trouwens!! Geeft duidelijk weer wat je bedoelt... maken ze ze ook in zwart, zo te zien? Ben enkel nog wit tegengekomen (en ben allergisch voor besmettelijk wit... vooral omdat het na verloop van tijd geel wordt Scheve mond)

Kijk ook even op mijn eigen site. Staat ook een hoofdstukje over zadels.

De CorreTOR is wit maar ik heb ze allemaal in een zwarte viltsok. Twee simpele en één met fleece onderzijde welke ik van Len gekregen heb naar aanleiding van praktijktestresultaten onder het ecuyer-zadel op mijn hengst.
Op mijn profiel staat onderaan een link met duídelijke fotos van hengst plus dat zadel. De CorrecTOR is de zwarte lap. Inmiddels heb ik die zelf wat kleiner, minder diep, gemaakt.

Len Brown is fel, maar dan ook echt heel fel tegen boomloos en ik heb daar lang met hem over gemaild. Hij geeft nu schoorvoetend toe dat de CorrecTOR onder boomloos zin kan hebben, '...but ONLY relatively speaking!' .

Zelf denk ik dat het met name onder de types Torsion en de replicas daarvan zoals Barefoot en Randol een erg zinvolle krachtverdeler onder met name de stijgbeugel-dingus is.
Een paard met lage schoft en een lichte ruiter (wat eigenlijk randvoorwaardes voor dit type zadel zijn) zouden dan zonder inlages uit moeten kunnen omdat de CorrecTOR in een viltsok hetzelfde en meer doet.

Succes.

HC

edit
als ik gedwóngen zou worden, met een pistool tegen mijn slaap, om een boomloos te rijden, zou ik een StartreKK Espaniola kiezen. Kussens er onderuit trekken en een Std.westrern CorrecTOR in viltsok met fleeconderzijde voor in de plaats plakken. Oh, en een zo lang mogelijke singel ZONDER elastiek bij Aimee (Malibaud) bestellen.
Gelukkig speelt dit niet Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:42

Huertecilla schreef:
HC

edit
als ik gedwóngen zou worden, met een pistool tegen mijn slaap, om een boomloos te rijden, zou ik een StartreKK Espaniola kiezen. Kussens er onderuit trekken en een Std.westrern CorrecTOR in viltsok met fleeconderzijde voor in de plaats plakken. Oh, en een zo lang mogelijke singel ZONDER elastiek bij Aimee (Malibaud) bestellen.
Gelukkig speelt dit niet Knipoog

Waarom zonder elastiek?

Die corrector heb ik idd ook naar gekeken voor onder mijn Arizona, wil er eerst eens 1 testen omdat mijn pony van bijna elk hard ding een drukking krijgt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:48

Shyla25 schreef:
Waarom zonder elastiek?

Omdat de trekkracht van het elastiek, het zadel naar beneden trekken, resulteert in druk onder het zadel, alsof er een zwaardere ruiter op ziet. 15 - 20 kilo is heel normaal.
Een correct afgestelde leren singel trekt het zadel niet naar beneden, maar voorkomt alleen het over de schoft verdraaien omdat daarvoor niet genoeg ruimte is.

Voor wie dit niet kan visualiseren kan denken aan een leren riem om een zware spijkerbroek, los maar net ruim genoeem om over de heupen de gaan versus een voldoende sterk stuk elastiek in de band.
Kijk na een paar ur maar eens hoe de striem rond je middel er uit ziet.

Daarom geen elastiek Haha!

Ruiters die moeite hebben hun singel correct af stellen, die moeten dat dan maar leren toch?!

HC

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:15

@HC ik ben het daar niet mee eens
Een singel van leer/stof kan maar op 1 omvang en die is vaak strak.
Als je nu een singel met elastiek zo gebruikt dat het elastiek niet uitzet dan is er geen neerwaarste druk maar wel ruimte om te kunnen ademen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:57

Shyla25 schreef:
@HC ik ben het daar niet mee eens
Een singel van leer/stof kan maar op 1 omvang en die is vaak strak.
Als je nu een singel met elastiek zo gebruikt dat het elastiek niet uitzet dan is er geen neerwaarste druk maar wel ruimte om te kunnen ademen.

Een singel van leer heeft gaatjes en die zijn om de maat te verstellen. Als de maat niet goed is, koop je een ander.

Als je een singel van elastiek zou afstellen als een niet rekbare, dus net niet aan, dan is er inderdaad geen neerwaardse kracht. Eigenlijk ben je het dus wel met me eens en stelt dat een elastieke singel ook niet aangetrokken mag worden. Het nadeel is dat een leren singel dan wel beperking tegen verdraaien van het zadel biedt en elastiek niet.

Wat ik zíe is dat elastieke singels met 'Je kan ze toch niet te strak zetten' aardig wat kracht vastgezet worden. Die kracht = neerwaardse kracht = extra 'gewicht'.

Ik wil die extra druk onder het zadel niet, wel de veiligheid van een verdraai-beveiliging Haha!

Voor míj, omdat ik veel rij en onder extreme omstandigheden komt daarbij dat een elastieke singel het zadel niet stabiel genoeg op de plek houdt en de panelen op de huid bewegen = wrijving.

Dáárom dus geen elasiek.

HC