bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalfa

bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:06

Hallo,
ik heb een vraagje aan allen die ook bitloos rijde,
Ik heb pas een hoofdstel van barefoot gekocht,de peony katoenen.wie heeft hem ook hier?
tot nu toe reed ik gewoon met halstertje,maar zag er niet echt mooi uit,deze is echt gaaf en zacht,hoop dat mijn paardje er tevreden mee gaat worden.
wat voor hoofdstelletjes vinden jullie fijn(bitloos dan he)
gr. van mirjam

em_papillon

Re: bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:10

Hmm ik hou het hier ook even in de gaten. Ik heb zelf een stoffen harry's horse hoofdstel zonder bit ( kan wel een bit aan bevestigd worden en is niet bitloos bedoeld)
Ik prop gelijk mijn vraagje erbij of een Hackamore nou altijd bitloos is (ik hoor wel is mensen die met een bit EN hackamore rijden... dan denk ik .. huh? :P ) en wat de voor en nadelen van een hackamore is?

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:24

Ik gebruik een touwhalster met neus en nekbescherming. En dat bevalt me erg goed.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:40

Je hebt inderdaad speciale bitten waar een hack (of een hack waar een bit) aan vast zit. Zelf vind ik deze veel te scherp want de bitten die eraan zitten zijn ook geen lieverdjes.

Zelf rijd ik met een mechanische hack. Ik merk dat mijn paard bitloos veel fijner en ontspannener is, dus een bit komt er niet in. Maar veilig rijden zonder die hack kan ik nog niet. Rijden op je zit etc.etc. ken ik wel, maar mijn paard heeft daar lak aan.
We zijn wel aan 't afbouwen en 't gaat steeds beter, maar ik durf nog niet naar minder.

Voor de andere 3 gebruik in een soort sidepull, maar uiteindelijk wil ik ze alle 4 op een PmP hoofdstel hebben. Die zijn makkelijk voor zowel rijden als grondwerk.

_Luuc_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:43

Dan stel ik hier ook mijn vraag. Hoe heet dan een bitlooshoofdstel van touw(wit, met kleine kleurtjes erdoor) :D

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:56

Ik denk dat je een cross-rope-bridle of een touwhalster bedoeld?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:59

Ik heb er 1 van Emiel Voest... ook goede kwaliteit leer!!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:02

Dat is een keel gekruist model toch? Die vind ik persoonlijk minder fijn werken omdat de release niet echt goed werkt. Vind het jammer want het zijn mooie dingen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:08

Reed met een Cook , kaakgekruist ! De realease is niet zo lekker .
Een Sidepull reageert ze onvoldoende op ! De bloem is niet fijn dus nu een S hackamore , en kan haar op zit en gewochtshulpen rondsturen af en toe een minimale teugelhulp , voor de verfijning van bv schouder binnenwaarts ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:08

Ik heb gister voor het eerst met een bitloos hoofdstel gereden omdat mijn paard best sterk is in het bit.
Ik had een kaakgekruist hoofdstel. Hij liep fijn, alleen af en toe nog wat te diep.
Nu had ie alleen na het rijden een behoorlijk drukplek op de neus. Omdat hij redelijk sterk is snap ik dat er druk op komt, maar dat het helemaal een drukplek is? Ik heb ook heel veel met ontspanning gereden.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:11

Shahazai schreef:
Dat is een keel gekruist model toch? Die vind ik persoonlijk minder fijn werken omdat de release niet echt goed werkt. Vind het jammer want het zijn mooie dingen!

Nee, ik heb een kin-gekruist model.... erg fijn vind ik...

_Luuc_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:12

Shahazai schreef:

Nee, dat is het niet.
Weet niet zo goed hoe je een plaatje hier moet neerzetten, maar doe het wel even in een link.
Hier zou ik graag de naam van willen weten :)

http://www.ruitersportoutlet.nl/images/HST086.jpg

mirjamalfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:59

dus iedereen gebruikt weer wat anders zie ik,
Ga straks mijnbarefoot peony uitproberen ;) ben benieuwd hoor,
Maar ik moet ook wel zeggen dat mijn paardje eigenlijk heel goed luisterd naar halsdruk(hij is ook western bereden)
laat hem aan lange teugel lopen en hou mijn handen aan zijn hals,maar dit doet hij buiten geweldig,maar in de bak(buitenbak)
hoeft dat van hem nietzo.
Ik hoop dat we ooit alleen met halstouw weg kunnen stappen hahaha
daarom heb ik ook best getwijfeld of ik een bosal zal kopen,maar lijkt me zo hard aan zijn neusje,en hij is al zo`n dramaqueen(geen harde borstels, oei oei oei steentjes op de weg)
gr. mirjam

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:32

_Luuc_ schreef:
Shahazai schreef:

Nee, dat is het niet.
Weet niet zo goed hoe je een plaatje hier moet neerzetten, maar doe het wel even in een link.
Hier zou ik graag de naam van willen weten :)

http://www.ruitersportoutlet.nl/images/HST086.jpg

Dat is een F.R.A. rijhalster

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:35

Ik heb ook de kingekruiste van Voest, bevalt super goed!

_Luuc_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:33

laurahi schreef:
Dat is een F.R.A. rijhalster

Dank je, weet ik dat ook weer :D(Het verwacht dat het een andere naam zou zijn, in plaats van 'gewoon' rijhalster)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:42

Zo,n ding heb ik nog te koop maar dan kun je er een bit aan bevestigen :) zelfde touw , fijne katoen :) 2x gebruikt ....

Ga zondag proberen met touwhalster te dubbel longeren :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:36

Kaak en keelgekruist is kleute!
Kingekruist (bijv. die van Voest) is echt een stuk fijner, heb mijn paardjes er fijn op lopen, heb er zelfs mijn hengstje mee beleerd (incl het nageven) en dat is prima gegaan. inmiddels overgestapt op bit maar nog steeds rijden we graag bitloos buiten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:45

Mijn paard kon kingekruist helemaal niet waarderen !! Zo zie je maar elk paard is anders . Vind bij kaakgekruist dat de release slecht is en daardoor niet geschikt voor de dressuur :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:00

ik gebruik er geen meer die aantrekt, dat werkt voor mij helemaal niet want meestal release erg slecht. Stalhalster, aansnoerneusriem/lage neusriem of mijn marylot sidepull

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:01

Ik gebruik een touwhalster, paard reageert prima:)

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:05

ik rijd met een sidepull. die heeft niet die gekruiste riemen onder de kaak. Je kunt het vergelijken met rijden met een stalhalster.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:11

Ik ben in overweging om een bitlooshoofdstel te kopen. Heb nu al een aantal dagen met een stalhalster gereden waar mijn paardje erg goed op reageert. Vandaag het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop (kingekruist) uitgeprobeert, maar hier ging ze erg in hangen, bovendien vond ik de release niet prettig.

Nu ben ik in overweging om een sidepull van dieren in pastel http://www.diereninpastel.nl/frame.htm aan te schaffen, heeft een van jullie hier ervaring mee? En wat vinden jullie een andere prettige sidepull (heel hoofdstel dus)???

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 05:21

Ik heb een sidepull met een rawhide-neusriem.
Die is niet heel zacht, maar ook niet onvriendelijk, ik rijd ook niet met constante aanleuning.

Ik ben ook niet zo fan van gekruiste dingen, de release is vaak slecht.

Als een stalhalster prima werkt dan zou ik zeker voor een sidepull gaan.

Die van diereninpastel, ik weet het niet...
Persoonlijk zou ik toch eentje kopen die van leer is...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:21

Wij hebben tot volle tevredenheid een bitloos hoofdstel van ruitersportshop (webshop). Mooi zacht leer, en heel degelijk en niet duur (EUR 50).