opala schreef:[ Welk lichaamsweefsel zal eerder verzwakken bij te grote en aanhoudende druk: zacht of hard. Zacht dus, het weefsel wat tussen de ribben en het zadeldek zit. Dus wanneer dat tekenen van zwakte vertoont, dan moet er een bel bij je gaan rinkelen. Of is dit te simpel?
VEEL te simpel.
Ten eerste heeft hard of zacht niets met 'sterkte' van doen, alleen met weerstand tegen vervorming. Of het door kracht erop kapot gaat op vervormt heeft met de flexibliteit en sterke van doen. Of het na vervorming herstelt is wéér wat anders.
Het zachter weefsel op de rug kan door verschillende oorzaken beschadigen. Wrijving en te hoge stuwkracht ('druk' x tijd) zijn de grootste boosdoeners.
Zacht levend weefsel begint een serieus probleem te krijgen met de vloeistof circulatie en dus de functie bij een externe druk van 100 gr. per cm². Of dit blijvende schade veroorzaakt is afhankelijk van de tijd dat de circulatie gestoord is.
Een allereerste signaal is licht zwellen enkele minuten na afzadelen. De aanvoerzijde heeft een hogere druk dan de afvoerende dus de 'in' zal eerder herstellen dan de 'uit' en het weefsel tijdelijk licht opgepompt worden door de bloedtoevoer waarvan de afvoer nog wat stagneert.
Het weefsel is én minder gevoelig voor schade én herstelt zich beter dan met name de tussenschijven van de wervels. Tot overmaat van ramp blijken deze ook nog een hoge gevoeligheid voor materiaalmoeheid te hebben, over een soort belastings'geheugen' te beschikken. Herhaalde belasting net onder de schadelijk limiet heeft op den duur hetzelfde effect als overbelasting.
Het vervelende is dat je de huid wel ziet en de wervels niet en wat het oog niet ziet.....
Blijft dat het minimaliseren van de wervelbelasting een ab-so-lu-te MUST is.
Een goede tweede is het minimaliseren van de druk op het raakvlak. zacht of niet, bij boomloze zadels is het draagvlak doorgaans veel, VEEL te klein voor het gewicht van de ruiter.
70 kilo schoon aan de haak, 80 rijklaar maakt zelfs als je het over 500 cm² verdeelt (wat belacheijk rooskleurig is) .... OEPS... 160 gram per cm².
Wát je daar ook van meent te vinden verandert daar niets aan.
It's elementary my dear riders.
Redt een paard, verbrand een boomloos
en zo weet ik er nog één
Oh, en nee, ik ben niet anti-boomloos. Je moet alleen wel weten wat het is, doet, kan en wat niet.
Ik ben evenmin pro-boom. Ik ben pro-paard
HC