Boomloos en gewicht ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewicht ruiter bij boomloos rijden?

< 50 kg
28 (9%)
50-60 kg
82 (28%)
60-70 kg
93 (31%)
70-80 kg
42 (14%)
80-90 kg
19 (6%)
> 90 kg
28 (9%)

Totaal aantal stemmen: 292

_Mir_

Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 12:20

Ik ben erg benieuwd hoe zwaar de gemiddelde boomloze ruiter is.
Om het niet al te persoonlijk te maken heb ik er een poll van gemaakt Knipoog Haha!!

Misschien kunnen jullie een berichtje achterlaten met welk boomlooszadel je rijdt en wat je doet (bv dressuur, springen, recreatief, endurance etc).

Alvast bedankt voor het antwoorden!

8nnemiek

Re: Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:34

Ik weeg 53 kilo, en heb een barefoot arizona, pas nieuw.
Ik heb daarvoor twee jaar gereden met de barefoot cheyenne, en toen reed ik om de dag, met af en toe wat springen, beetje dresuurmatig, maar vooral recreatief.
Nu rijd ik wat minder, we hebben geen bak meer, vandaar.

Mijn instructrise heeft er ook veel op gereden, die zal rond de 70 kilo zijn.. Ook wat kleine sprongetjes, dresuurmatig, buitenritten..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:38

Ik weeg rond de 49 a 50 kg (wil graag een paar kilo aankomen, maar het lukt me maar niet, terwijl ik echt veel eet. Luxeprobleem, he?) en ga van de zomer mijn pony inrijden met de Barefoot Cheyenne. Ik ben van plan om in de toekomst vooral veel recreatief buiten te rijden, wat lichte klassieke dressuur te gaan doen, verder wil ik centered riding gaan leren en af en toe een sprongetje maken.

Het lijkt me super voor mijn paardje om straks zo'n fijn licht zadel te dragen met mij als 'lichtgewicht' er op........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:42

_Mir_ schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe zwaar de gemiddelde boomloze ruiter is.
Om het niet al te persoonlijk te maken heb ik er een poll van gemaakt Knipoog Haha!!

Misschien kunnen jullie een berichtje achterlaten met welk boomlooszadel je rijdt en wat je doet (bv dressuur, springen, recreatief, endurance etc).

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Denk je dat je eerlijke antwoorden zal krijgen????? Elke rijder op een boomloos weet dat gewicht daarbij een éxtra zwaarwegend punt is en 70 kilo (rijklaar) eigelijk MÁXIMAAL (dus in de zin van MEER NIET) is, ongeacht het type.
Dat veel rijders (en verkopers Cool )dit niet wíllen weten is wat anders.

Als je zinvolle info wil, moet je aan een zadelmeetmens vragen of die data heeft. Ik betwijfel echter of er één zadelmeter, -verkoper, -passer, -maker is die de ruiter rijklaar op een weegschaal zet om te wéten in plaats van te geloven.
Sterker nog, de meeste niet endurance-ruiters weten het zelf niet eens!
Stap ook eens rijklaar met je complete(!) zadel onder je arm op de weegschaal.

HC

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:47

Hoezo is 70 kilo maximaal?
Waar haal je dat getal vandaan?

Op dit moment ben ik aan het rondsnuffelen naar boomloos, maar een maximaal gewicht van 70 kilo heb ik nog nergens gezien. Dus ik ben heel benieuwd naar je stelling!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:52

HC; ik ken zat ruiters die zich wel degelijk realiseren dat boomloos voor hen geen optie is, hoor. Degene waar ik mijn zadel van ga kopen, geeft ook heel duidelijk aan wat de limiet is, hoor.

Ik hoef me gelukkig niet echt ergens druk over te maken met mijn lichtgewicht gewicht. Tong uitsteken Tong uitsteken

En Leeuwnie; ja, er zit inderdaad een maximum gewicht aan het boomloos rijden en dat is 70 kg.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:06

_Mir_ schreef:

52 kilo, en ik had een Barefoot Cheyenne. Ik heb er alleen maar mee door het bos gecrossed, en af en toe eens wat gesprongen. Ik ben ondertussen wel op een ander zadel/rijstijl overgestapt.

Ik vind zelf 60 kg echt absoluut het maximum voor boomloos zonder verdere maatregelen om het gewicht te verdelen. De huid en onderliggende weefsels kunnen al schade oplopen bij 109 g/cm² druk, en als je 60 kg weegt kom je zelfs met een (volgens mij voor boomloos al ruim gemeten) draagvlak van 500 cm² als aan 120 g/cm². Daar komt dan nog eens bij dat het gewicht niet egaal verdeeld is over die 500 cm²..

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:09

Waarom zopu ik niet eerlijk durven antwoorden? Ik weeg 92 kg en ik rij boomloos... Knipoog

Ik rij een Torsion Extral Light en een FreeForm, beide met goede Sikto pads in combinatie met vilt. Paarden staan onder regelmatige controle bij de osteopaat en het gaat prima! Ik ben ERG tevreden, mijn paarden overigens ook. Knipoog

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:29

Een boomloos zadel moet geen probleem zijn mits je een goede pad hebt die de ruggengraat vrij houdt. (www.boomloosrijden.nl)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:34

Ik ben 62 kg, 1.58 m. Vanaf 2004 rij ik boomloos, eerst op een Barefoot, erna kortstondig een Torsion. Sinds een jaar heb ik een Startrekk Comfort shorty met 4 cm dikke panelen eronder, dit zadel is het zadel waar ik altijd naar heb gezocht. Rij puur recreatief/buiten.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:35

maar HC als je nou meer weegt dan 70 en je rijd op een niet passend boomzadel? dan wordt het gewicht nog minder verdeeld dan met een boomloos zadel? toch?

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:36

HC, ik wist dat van die 70 kilo niet! Gelukkig weeg ik 60 kg. Toch ging ik er wel vanuit dat je niet als zwaargewicht een boomloss zadel moet gebruiken, vanwege de drukverdeling. Ik rijd dan ook niet heel vaak boomloos, --waarschijnlijk binnenkort wel meer, ik ga een paard voor iemand anders bijrijden die een boomloss zadel heeft-- maar als ik boomloos rijd dan op een Didipad, een speciaal ijslanderzadel zonder boom. De barefoot-achtige zadels vind ik niet prettig rijden, dus dat is geen optie voor mij.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:39

Een boomloos zadel verdeeld juist veel meer de druk, ook over de bovenbenen van de ruiter. Een boomzadel verdeeld, mits goed passend wel de druk, maar geeft verder totaal niet mee. Ook verdeeld het vaak de druk mijn inziens niet op de goede plaatsten, vaak teveel naar achteren, of te veel op de schouder. Daar waar ik in elk geval helemaal geen druk hebben wil.
Als ik mijn paarden los zie bewegen en zie hoeveel de rug beweegt moet ik er niet meer aan denken daar een starre boom op te leggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:52

dekoezegtboe schreef:
maar HC als je nou meer weegt dan 70 en je rijd op een niet passend boomzadel? dan wordt het gewicht nog minder verdeeld dan met een boomloos zadel? toch?

euh.... een boomloos zadel 'verdeelt' helemaal NIETS. 'Niet passend' = fout. Vergelijken met iets wat verkeerd is, is een non-vergelijking. Je moet vergelijken met een wél en wel GOED passend boomzadel. Pak een passend portugees type zadel bijvoorbeeld. De daarvoor bedoelde dikke léren!!! onderlegger erbij en het draagt netjes en gelijkmatig over 1500 cm² en kán nergens in de weg zitten.

Ik heb onder een Barefoot gemeten over welk dragend oppervlak het gaat (en ook een reeks verschillende types boomzadels).
Onder een barefoot draagt circa 500 cm² en daarvan 125 (singelophanging) e 2 x 100 (zitbeentjes) beduidend meer dan de rest.
Reken maar uit en bedenk dat 100 gr. per cm² een harde grens zou moeten zijn.
Dat die 100 gr. per cm²een KEÍharde grens is kun je uit verschilende bronnen halen. Op mijn site staat een link naar een medisch onderzoek.

Onder mijn huidige malibauds met CorrecTOR kom ik op een redelijk gelijkmatig draagvlak van meer dan 1500 cm² en onder de Orthoflex beduidend meer doch daar zitten weer 4 vlakken van samen 1000 cm² die relatief meer dragen.

Wanneer de panelen van een zadel op de zadelruimte liggen is bewegingsvrijheid geen issue. Een duidelijk plaatje daarvan staat op mijn sit.

Weeg, reken en maak je eigen keuzes verder. Het zijn jullie paarden hoor.

HC
HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:58

jeddah schreef:
Een boomloos zadel verdeeld juist veel meer de druk, .

Een natuurkundige onmogelijkheid, sorry.
Druk = kracht per oppervlak. Een boomloos zadel voegt niets toe om gewicht te verdelen. Hooguit plaatsten waar kracht geconcentréérd wordt. Singele- en stijbeugel bevestiging, zonder krachtverdelende draagvlakken.

Lees de info hierover. Niet die van de verkopers uiteraard..... Haha!
Ik heb geen belang bij het een noch het ander, noch bij jouw paard. Mijn site is bovendien gratis en je kán er niets kopen Knipoog
Veel succes.

HC

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:05

Sorry, ik bedoel ook niet het zadel, maar je eigen lichaam. Knipoog
Succes hébben we al! Haha! Maar bedankt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:08

Tja, ik ben er dus wel van overtuigd dat een boomloos zadel wel degelijk mijn gewicht verdeeld. Daarbij voel ik ook graag de bewegingen van mijn paard, aangezien ik dat op boomzadels amper kan (zit je op van die hoge kussens, brrrrrr, vreselijk). Ik rij ook graag zonder zadel of met bareback pad. Ieder zijn ding, hoor, maar ga niet meteen net doen alsof ik mijn paard weet-ik-veel wat aandoe, want dat is echt onzin.

Ik vind het zalig rijden en ik weet van velen ruiters in mijn omgeving dat ze na hun boomzadels, niets anders meer willen. Vele paarden knapten er zelfs van op met het rijden, dus hoe verklaar je dat dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:48

Nadya schreef:
Vele paarden knapten er zelfs van op met het rijden, dus hoe verklaar je dat dan?

Dat heb ik al een paar keer gedaan zelfs in dit topic.
Vergelijken met slecht maakt beter nog niet goed Knipoog

Voor een ieder die van een natuurkundige anomalie overtuigd lijkt nog één 'detail'.

De ruggengraat van een paard kan geen last dragen. Wil je die nu toch belasten omdat je er op wil zitten dan is het logisch dat als je de last over meer wervels verdeelt de belasting per wervel minder is.
De ribben zitten per links-rechts paar vast aan elk hun eigen wervel.
Tussen die ribben zit zacht weefsel.
Als we op de rug van een paard gaan zitten dan zijn het de ribben die ons ondersteunen en die worden gedragen door de wervels.
Schade aan die wervels en de tussenliggende kraakbeenschijven is structureel en vrijwel omkeerbaar.
Terug naar de bealasting. Zoveel mogelijk ribben dus!
Goede panelen (die dus de schouderbladen vrij laten) dragen over 10 ribben-paren.
Een boomloos zadel drukt met de drie hoofdsteupunten op....... 4 ribben-paren en doorgaans daavan op twee wervels direct!!). Ok, laat ik gul zijn en het voordeel van de twijfel oprekken tot 5.... Dan nóg is de mechanische belasting op de wervels en schijven het dubbele.

- Tip
Vraag eens aan een archeoloog waar ze skeletten van bereden paarden aan herkennen Knipoog Dat zegt niets over boom- boomloos, maar wel over het belang van lastverdeling.

Het grote probleem met dit soort dingen is dat veel ruiters geen begrip hebben van natuurkunde of andere relevante 'kundes'. Prima. Dat houdt in dat je een keuze moet maken over welke uitleg je het meest plausibel vindt.
Mijn bevindingen en uitleg kun je vinden.

HC

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:54

Nadya schreef:
...Vele paarden knapten er zelfs van op met het rijden, dus hoe verklaar je dat dan?
Als hiervoor een slecht passend boomzadel werkt gebruikt, zijn er inderdaad paarden die van een boomloos zadel opknappen. Ik ben absoluut niet tegen boomloos als concept, het heeft juist erg mijn interesse. Mijn paard liep onder het boomloze testzadel net zoals onder haar boomzadel, goed.

Zelf vind ik boomloos veel prettiger zitten. De reden waarom ik (nog) niet ben overgestapt is dat ik nog niet helemaal overtuigd ben van geen letsel bij langduriger gebruik. Er is wel kwalitatief veel verschil tussen de boomloze merken en een goede pad zoals de Skito van Jeddah is geen overbodige luxe, vind ik.
Laatst bijgewerkt door Ann op 08-02-07 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:00

ik rij heel af en toe even op een Nevada boomloos en ik weeg rond de 85kg

omdat ik het niet lekker vind rijden heb ik voor mezelf een Continental Equiflex

maar mijn pony heeft geen last van mij op het boomloos,ze heeft helemaal geen last van mijn gewicht Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:11

Huertecilla schreef:
Het grote probleem met dit soort dingen is dat veel ruiters geen begrip hebben van natuurkunde of andere relevante 'kundes'. Prima. Dat houdt in dat je een keuze moet maken over welke uitleg je het meest plausibel vindt.
Mijn bevindingen en uitleg kun je vinden.

HC

Zal ik eens een poging wagen. Welk lichaamsweefsel zal eerder verzwakken bij te grote en aanhoudende druk: zacht of hard. Zacht dus, het weefsel wat tussen de ribben en het zadeldek zit. Dus wanneer dat tekenen van zwakte vertoont, dan moet er een bel bij je gaan rinkelen. Of is dit te simpel?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:17

Heb je niet een plaatje met die ribben-paren? Ik zie niet hoe een dressuurzadel bv nu zo veel beter de druk verdeeld dan een barefoot met iemand die hem goed gebruikt..
http://www.lrv.be/images/vele_gezichten ... ur-sch.jpg
Hier bv zie je dat de kussen ophouden waar ze met haar kont zit, en het zadel voor niet verder doorloopt dan tot aan de knieën..
Als ik op mijn barefoot zit dan verdeel ik mijn druk van mijn kont tot mijn knieën. Zo doe ik ook lichtrijden, vooral op mijn knieën, en een beetje met de beugels.
Op die manier wordt de druk dan toch eigenlijk net zo goed verdeeld?
En zwaardere mensen hebben een wat grotere kont, en verdelen de druk dus ook over een nog wat groter oppervlak.

Verder zou ik zowiezo nooit meer een boomzadel willen, zoals nadya al zei, ik vind het heerlijk om alle bewegingen te kunnen voelen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:52

opala schreef:
[ Welk lichaamsweefsel zal eerder verzwakken bij te grote en aanhoudende druk: zacht of hard. Zacht dus, het weefsel wat tussen de ribben en het zadeldek zit. Dus wanneer dat tekenen van zwakte vertoont, dan moet er een bel bij je gaan rinkelen. Of is dit te simpel?

VEEL te simpel.

Ten eerste heeft hard of zacht niets met 'sterkte' van doen, alleen met weerstand tegen vervorming. Of het door kracht erop kapot gaat op vervormt heeft met de flexibliteit en sterke van doen. Of het na vervorming herstelt is wéér wat anders.

Het zachter weefsel op de rug kan door verschillende oorzaken beschadigen. Wrijving en te hoge stuwkracht ('druk' x tijd) zijn de grootste boosdoeners.
Zacht levend weefsel begint een serieus probleem te krijgen met de vloeistof circulatie en dus de functie bij een externe druk van 100 gr. per cm². Of dit blijvende schade veroorzaakt is afhankelijk van de tijd dat de circulatie gestoord is.
Een allereerste signaal is licht zwellen enkele minuten na afzadelen. De aanvoerzijde heeft een hogere druk dan de afvoerende dus de 'in' zal eerder herstellen dan de 'uit' en het weefsel tijdelijk licht opgepompt worden door de bloedtoevoer waarvan de afvoer nog wat stagneert.

Het weefsel is én minder gevoelig voor schade én herstelt zich beter dan met name de tussenschijven van de wervels. Tot overmaat van ramp blijken deze ook nog een hoge gevoeligheid voor materiaalmoeheid te hebben, over een soort belastings'geheugen' te beschikken. Herhaalde belasting net onder de schadelijk limiet heeft op den duur hetzelfde effect als overbelasting.
Het vervelende is dat je de huid wel ziet en de wervels niet en wat het oog niet ziet.....
Blijft dat het minimaliseren van de wervelbelasting een ab-so-lu-te MUST is.

Een goede tweede is het minimaliseren van de druk op het raakvlak. zacht of niet, bij boomloze zadels is het draagvlak doorgaans veel, VEEL te klein voor het gewicht van de ruiter.
70 kilo schoon aan de haak, 80 rijklaar maakt zelfs als je het over 500 cm² verdeelt (wat belacheijk rooskleurig is) .... OEPS... 160 gram per cm².
Wát je daar ook van meent te vinden verandert daar niets aan.
It's elementary my dear riders.

Redt een paard, verbrand een boomloos Haha! en zo weet ik er nog één Knipoog

Oh, en nee, ik ben niet anti-boomloos. Je moet alleen wel weten wat het is, doet, kan en wat niet.
Ik ben evenmin pro-boom. Ik ben pro-paard Cool

HC

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:18

ik rijdt vooral recreatief met mijn paard, en maak soms wel ritten van 50km en zij heeft hier geen problemen mee met een boomloos zadel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:30

De ruggegraat en wervels zijn toch (net als bij een boomzadel) vrij van druk bij een boomloos zadel?
En hoeveel gewicht drukt er wel niet op twee kussens? Als ik zie hoe de paarden bij ons op stal eruit zien, nadat ze afgezadeld zijn.... pfffff.....

Ik geloof echt veel meer in het gebruik van boomloze zadels. Die vormen zich naar het paard, groeien mee (iets wat boomzadels niet doen) en het rijdt veel fijner. Ik heb echt een hekel aan boomzadels, vind het vreselijke ondingen en ik zie teveel boomzadels die niet passen, maar oh, wat rijden veel mensen er gewoon mee door. Geldt niet voor iedereen, maar bij de boomloze zadels krijg ik echt een totaal andere indruk.

Ik rij nog niet op mijn paardje, maar ik ga over een tijdje toch echt met de Barefoot Cheyenne aan de slag. En als ik hem inrij, hou ik wel degelijk rekening met dat zijn rug moet wennen aan een zadel met gewicht erop. Gelukkig zal ik hem ook met het bareback pad inrijden (en dan zit ik wel direct op zijn ruggegraat), maar dit doe ik ook niet te lang. Ik denk niet dat het met een boomzadel beter is ofzo. Verre van, want die moet ook nog eens precies passen. En vind er maar eens eentje die echt goed aansluitend past.

Ik zie voornamelijk gelukkige paarden en ruiters om me heen met boomloze zadels. Het is vooral wennen voor veel ruiters, hoor ik om me heen. Het is maar wat je gewend bent en hoe je rijdt.

Hoe dan ook is het berijden van een paard niet geweldig voor een paardenrug. En daarom moet je het ook met beleid doen, denk ik. Je altijd realiseren dat een paardenrug erg kwetsbaar is.