In 2003 heb ik voor het eerst kennis gemaakt met dit ras, wel te verstaan via een plaatje. Een irish cob/tinker in het echt had ik nog nooit gezien. Sinds een tijdje mag ik echt genieten van dit bijzondere ras, ze zijn zo gaaf!!!!
Ik verzorg/lease een tinker en heb het super naar mijn zin, geweldige paardjes met een superlief karakter. Ach ik hoef het jullie niet uit te leggen
Het is een fantastische en harmonieuse kudde, 3 merries (allen drachtig) en een hengst jaarling.2,5 week geleden is er een tinker bijgekomen/teruggekomen. Deze tinker moest helaas in 2007, wegens privéomstandigheden van de eigenaressen verkocht worden. 8 maanden later is zij weer op haar thuisbasis, op marktplaats zagen wij haar opeens te koop staan en ze (de eigenaressen van de tinks) hebben haar teruggekocht. Helaas verkeert ze niet in zeer gezonde staat. Last van schimmel, ringworm, mijt/parasieten. Het ergste van dit alles was nog dat ze zo ontzettend is teruggezakt in omgang, het was een ontzettend lief paardje wat alles kon toen ze verkocht werd. Het lieve paardje zit er nog steeds in, maar je moet wel even door een muur heen (wat nu overigens steeds beter lukt).
Simpel het omdoen van een halster zorgde voor wild west taferelen, voetjes geven/uitkrabben was uit den boze, bij het zien van het zadel stonden haar ogen groot en neusgaten wijd zo paniekerig. Geen idee wat er gebeurd is bij de eigenaresse waar ze die acht maanden doorgebracht heeft
. Nu inmiddels 2,5 week verder hebben we veel bereikt met heel veel rust en liefde. Ze begint weer zichzelf te worden, de tink die ze was voordat ze in november 2007 verkocht werd. Vanaf het moment dat ik haar zag ben ik helemaal verkocht, haar karakter en haar mensgerichtheid is bijzonder (ondanks dat er nu nog een groot deel van haar karakter verscholen gaat achter die muur).
-De halstertraining: werpt zijn vruchten af, ze laat het toe zonder verzet.
-Zadeltraining: na een paar keer kennis gemaakt te hebben met het zadel, erop gelegd te hebben, ontspannen ermee gestaan te hebben, gegrondwerkt te hebben ermee zijn we afgelopen vrijdag wederom een stap verder gekomen. Ik ben erop gaan zitten, na een tijdje stappen kon ze zich echt ontspannen dus toen gelijk afgestegen. Afgesloten op een goed moment.
Voor de zekerheid zat ze wel aan een longé, dit omdat ze de eerste keer hevig bokkend haar berijder eraf geworpen heeft. Foutje van ons, we dachten dat we vrij snel konden beginnen met rijden. Ze was echter net 4 dagen bij ons. Ze schrok toen haar neus de beugel en voet raakte toen ze achterom keek. Helemaal in paniek ging ze de bak door. Wederom hadden wij vraagtekens, wat is er in godsnaam met haar gebeurd om zo ver terug gezakt te zijn zo paniekerig te zijn.
- grondwerk; daar reageert ze eigenlijk super op. Het kwartje moest even vallen, maar al vrij vlot snapte ze wat Maartje bedoelde.
- wijken voor druk: Ze pakt het super op, ook hier moet eerst weer het kwartje vallen.
- hoefjes geven; na 1,5 week lang alleen maar voetjes te vragen en een paar tellen vasthouden kunnen we nu haar hoeven uitkrabben!
Op dit moment staat ze nog steeds gescheiden van de kudde, ze had schimmel, ringworm en parasieten/mijt in haar sokken. De imaverolbehandelingen zitten er inmiddels op. Vandaag zal ze haar laatste behandelingen krijgen voor de parasieten en mijt in haar sokken. Als alles goed gaat mag ze waarschijnlijk eind deze week herenigd worden met haar kudde. Ik ben zeer benieuwd, ze is tenslotte 8 maandjes weggeweest.
Hieronder wat foto's, helaas zit ik op mijn werk dus de nieuwste foto's kan ik nog niet laten zien.
De kudde

Het ophalen/terugkomst Sandy Sarah

De ringworm
http://i46.photobucket.com/albums/f140/ ... CF7186.jpg
zadeltraining van de afgelopen 2,5week
http://94.100.113.114/325500001-3255500 ... _JrM7.jpeg
Zorg goed voor haar want het is een prachtige tinker!

)