[TI] Pearl kleur ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toushie

Pearl kleur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 13:41

Was beetje op internet aan het speuren kwam ik deze merrie tegen.

Afbeelding

Klein stukje tekst die erbij staat
She was tested positive for the ultra rare Pearl gene - which, when combined with a cream gene, looks like a Champagne with golden green eyes. There are only a hand full known in the world today.

Ik vind het zeker mooie kleur en ook erg apart.
Dit heb ik nog niet eerder gezien bij tinkers.
ook de aparte kleur ogen erg mooi
Afbeelding

wat vinden jullie hier nu van?
Prachtig toch?
Maar noemen ze deze kleur nu pearl of heet het anders?

Balou_k

Re: Pearl kleur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:51

Inderdaad heel mooie kleur, dus een kruising van het paarse en creme ? Heel mooi hoor.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:17

Paars, hoe kom je nu weer op paars? Huilen van het lachen

Pearl = Parel Knipoog

Ik ben niet bepaald weg van deze kleur... maar apart is het voorlopig nog wel.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:20

ik vind het mooi!
wow!

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:41

WOUW!!!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 04:00

het lijkt een beetje op een cremello type met zo'n roze rand om de ogen. De kleur vind ik op zich wel leuk, maar die ogen niet. Ik vind dat ze zo erg eng is. Het nadeel van deze kleurtjes vind ik dat ze meestal gelijk wat minder sok hebben, al heeft Falcon dit niet...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 06:56

Ik dacht aan vosbont maar dat zal het wel niet zijn Bloos . Bij hamsters is de kleur Pearl een hele witte kleur.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:36

ik vind em wel mooi. juist ook met die ogen!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 09:12

Biancaaa: toen ik in eerste instantie deze merrie zag dacht ikzelf gelijk aan een perlino oid. maar dat is het dus dergelijk niet.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:23

misschien dat het wel van die kant af komt ofzo? Meestal hebben dus volgens mij hoor, alleen cremello's dat soort ogen. Maar ja ik ben blond en weet ook niet alles hihihi

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:30

Vind het een prachtige merrie, maar absoluut geen tinker...

RozenhofAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:37

Wel een heel mooi hoofdje!
Goede beweging maar echt een tinker.....ik weet niet...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:49

Er staat dat ze positief getest is voor het Pearl gen, als je deze combineerd met een cream-gen krijg je een paard met die lijkt op een champagne met goud groene ogen. Dit paard is geen pearl.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:21

Benfan schreef:
Er staat dat ze positief getest is voor het Pearl gen, als je deze combineerd met een cream-gen krijg je een paard met die lijkt op een champagne met goud groene ogen. Dit paard is geen pearl.

Positief getest op pearl en dan is die niet pearl? Clown

Ze is niet homozygoot pearl, maar omdat ze ook creme draagt krijg je toch het effect van een dubbele verdunning (of champagne). Deze merrie (Amber is haar naam) heeft zwart als basiskleur, pearl op vos/palomino of bruin/buckskin heeft een andere kleurtint.

Er zijn meer tinkers met deze kleur:
Love Biscuit (buckskin pearl) van http://www.luckycharmranch.com
Corny (buckskin pearl) http://www.vestlandstinker.com/horses/corny.htm
Desert Jewel Chardonnay (smokey black pearl) http://djwwgypsyhorses.homestead.com/Chardonnay.html
Desert Jewel Mystery (smokey black pearl) http://djwwgypsyhorses.homestead.com/Mystery.html

(Desert Jewel heeft trouwens ook hele leuke appaloosa tinkers Haha! )

En er is een tinkermerrie in nederland of duitsland die ook creampearl is. En uiteraard zullen er nog flink wat tinkers rondlopen die het gen dragen maar waarvan je het niet kan zien.

Ik ken alleen geen homozygote tinkers, de enige homozygote pearl waarvan ik weet is een Paint, die toont dus wel de kleur zonder creme en geeft het ook altijd door, ookal is het niet altijd te zien Lachen .

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:57

migo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:29

vind het op zich wel een aparte mooie kleur....de ogen vind ik geweldig.......eigenlijk mooier.....

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:39

mischien heel iets anders hoor,
Maar een witte hamsters noemen ze ook pearl..
Maar hoe dit heet bij een paard geen idee.. Rolleyes

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:54

Elizabeth zou wel eens homozygoot voor het Sabino1 gen kunnen zijn en daardoor bijna geheel wit zijn. Daarmee zou ze een van de weinige tinkers kunnen zijn in de wereld die homozygoot voor Sb1 is. Je zou het kunnen laten testen bij AnimalGenetics voor 16 euro.

het Sb1 gen veroorzaakt Blagdon roaning onder de Tinkers in heterozygote vorm. In homozygote vorm kan het paard bijna geheel wit zijn, ook wel Maximum White genoemd.

Pearl (homozygoot zowiezo niet, en in combinatie met creme ook niet) is ze zowiezo niet. Ze was dan geboren met blauwe ogen welke later verkleuren naar lichtbruin groenige of oranje achtige kleur.

Het pearl gen is pas in 2007 voor het eerst gezien bij Tinkers. Recent is het ook bij het Trekpaard voor het eerst gevonden bij 2 nakomelingen van Baron van het Zeegat.
Afbeelding

Pearl is een recessief gen, creme geactiveerd. Wil zeggen dat Pearl alleen te zien is als het homozygoot is. Dit wordt waargenomen als een enkelvoudige verdunning. Pearl in combinatie met creme geeft een dubbele verdunning

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:14

Dat trekpaardenveulen is negatief getest op pearl:
Citaat:
Coat Color results for Marinka van't Heereind(DT19449):

Red-Factor Result:
E/e - Both black and red factors detected. Either E or e transmitted to offspring. Basic color is black, bay or brown in the absence of other modifying genes.

Agouti Result:
a/a - Only recessive allele detected. Black pigment distributed uniformly. Basic color is black in the absence of other modifying genes.

Cream Result:
N/N - No evidence for the Cream dilution altered sequence detected.
Basic color is sorrel or chestnut, bay or black in the absence of other modifying genes.

Pearl Result:
N/N - No evidence of the altered sequence detected
.

Silver Result:
N/N - No evidence of the altered sequence detected.

Elisabeth zou ik idd laten testen, homozygoot sabino zou goed kunnen (hoewel ik haar vacht wel erg kleurig vind), zou wel mooi zijn, spierwit paard. Meteen even spammen met een van mijn favoriete hengsten: http://www.gypsydrumhorses.com/GHStallion_Cobalt.htm , Cobalt, homozygoot sabino én zwart Nagelbijten / Gniffelen .

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:48

Cobalt is idd leuk Haha!
Maar Elisabeth is meer creme-achtig gekleurd, echt niet wit.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:55

Cobalt is wel een mooie verloofde tzt voor Elisabeth. Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:29

paarden die homozygoot zijn voor het Sb1 die zijn vaak nog voor 10% gekleurd over de ruggengraat en de puntjes van de oren.

Vergeet niet dat je zowel Elisabeth als de moeder zou kunnen laten dekken door een mooie Blagdon hengst om mogelijk hetzelfde resultaat te behalen! Zeker als je Elisabeth zou laten testen en ze blijkt homozygoot te zijn voor Sb1, dan draagt de moeder ook Sb1, zij is dan in ieder geval Heterozygoot en met een blagdon hengst zou je dan weer 25% kans hebben om een Sb1-homozygote nakomeling te krijgen. Mocht Elisabeth toch heterozygoot voor Sb1 zijn, dan zou ik toch alsnog ook de moeder laten testen om te kijken of het Sb1 van haar of van de "onbekende hengst" vandaan komt, die Elisabeth haar vader is.

Als Elisabeth haar veulenvacht kwijt is, zal ze denk ik het meest weg gaan hebben van een Blue Blagdon met erg weinig Blue zeg maar..

Testen kan je nu al laten doen. Daarvoor hoef je niet te wachten tot ze volwassen is Knipoog Ze heeft nu al de genetische eigenschappen die haar gehele leven niet meer veranderen.

Sabino is een vrij complexe eigenschap, waarvan alleen het Sb1 de blagdons geeft. Ook wordt er nog steeds getwijfelf of het Sb1 incompleet dominant is. Dus bij 1 gen minimale uiting en bij 2 genen maximaal uiting.

Als haar huid roze zou zijn door 2 verdunningsgenen (creme of pearl of champagne) dan zou ze met lichtblauwe ogen geboren zijn. Ze heeft nu donkerblauwe ogen en een paar zwarte sproetjes rond de ogen. Daarmee zijn dubbele verdunningen al uitgesloten en wordt het Sb1 steeds meer een mogelijkheid.

Ik ben overigens dan wel heel erg benieuwd welke kleur dat het trekpaardveulen dan wèl is!! Jammer dat ons kleurentopic toen gesloten werd, want nu kunnen we haar niet meer volgen! Baron heeft nog 1 mannelijke nakomeling met exact dezelfde kleur. Misschien is het wel een geheel nieuwe verdunning, welke nog niet eerder is waargenomen ooit. Net als dat het Pearl ook nog niet zo lang geleden als op zichzelf staande verdunning is "ontdekt" en ook genetisch onderscheiden kan worden van Champagne en ook tests voor Pearl beschikbaar zijn.

ben ik trouwens heel erg brutaal als ik je vraag of je nieuwe foto's van Elisabeth zou willen maken? Haha! Ben ook wel benieuwd naar een close up van haar ogen, aangezien je aangeeft dat ze donkerblauwe ogen heeft.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:56

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:05

Kwijl Ze is gaaf!

Maar niet wit...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:19

niet helemaal nee Knipoog Maar dat zijn maximaal sabino's ook niet Knipoog